Anonyma bittra köpare utan pengar...

Sv: Anonyma bittra köpare utan pengar...

ungefär, jag vet att jag inte kan köpa en häst för 80 000, så då mailar/ringer jag inte heller på så dyra hästar och framförallt blir jag inte sur på säljaren för att den vill ha mer än vad jag har råd med för sin häst.

Jag kan bara instämma med Geshiras inlägg! Diskussionen har varit uppe tidigare, vi båda tyckte likadant då.

Om du visste hur många prutbara hästar det finns så skulle du nog inte vara så negativ till folk som försöker pruta...

Visst finns det prutbara hästar. Men oftast är det inte dessa dyrare hästar det går att pruta så mkt på. Någon tusen lapp eller två. Mentroligen inte mer. För kan man det då är ägaren antingen desperat att bli av med hästen, eller så har den inte den kapaciteten som dom tror eller tror sig veta.

Jag vet personligen att det visst funnits prutmån på hästar med en prislapp över 100.000 kronor...

Jösses. Trodde i min enfald att det bara var dom med något billigare som hade det. Men du ser vad fel man kan ha. Hade min 3 åring på annons i ungefär samma prisklass som trådskaparen, fick också konstiga prutförslag osv. Men inte hade jag en tanke på att låta dom pruta, jag vet att jag har 4en bra häst. Finns ingen andelning då att låta dom pruta på priset. Nu har vi ju ios till slut betsämmt oss för att behålla henne. Var bara en liten parentes i det hela.

Det finns sååå mycket konstigt folk, och det verkar inte som om alla som svarar på en annons läser den innan de ringer. Jag hade ute annons på min fjording oms jag sökte foderärd till, skrev mkt tydligt att det är en stark och envis häst som kräver en hästvan och bestämd person, helst vuxen. Vem svarar... jo pappan som knappt tagit i en häst förut som söker en ponny till den 6-åriga dottern som vill börja rida... och han tjatade nåt fruktansvärt, fattade verkligen inte att det inte är en barnhäst jag har och speciellt inte till en familj utan någon som helst erfarenhet av hästar... som tur var bröts samtalet pga dålig mottagning annars hade han nog fortsatt tjata än idag...

Ja ibland är det skrämmande när man tänker på hur många som tycks tro att hästar är robotor - de ska bara funka till ridning för vem som helst - inte en tanke på att de är enskilda individer med lika stor skillnad på som på oss människor. ;)

Ja en spekulant som hörde av sej på stoet vi har satt ut med lite lägre pris (30 000 kr)...6 åringt hbl som dock har lindrig lymfangit....hon resonerade som så att "tja man kan ju ändå rida och är det så att hon går sönder sen så har man ändå 1 års reklammationsrätt" -bah !! :eek: :eek:

Det finns ju en anledning till varför just hon är prissänkt ju!Fast att det är ett lågt pris så var det ändå liksom som om hon tyckte att man skulle ge fullständiga garantier...ja tom trodde hon att vi för säkerhets skull skulle åka och friröntga hästen vid ev köp.Knappast! Vore hon friröntgad utan problem så skulle knappast priset vara detsamma!Nä,nä då stannar mina hästar så bra här-sedan får det reta vem det vill liksom! ;) :D :D

Ja men då innebär ju det att man MÅSTE utgå från ett högre pris...folk gnäller ju om för höga priser och vill ha "riktiga" priser för att slippa pruta säger de...men då ska de pruta med de priserna som är "normala" med. :angel: :angel:

Jag tycker sunda förnuftet bordee tala om...om priset är prutbart eller ej.Tex skulle någon pruta på den här 2 åringen för 60 000 kr skulle jag inte säga nåt eftersom hon tillhör de dyrare hästarna så att säga.Då kan förstå om priset kommer på tal så att säga. ;) :)

Men att pruta på en riden 6 åring som bara i princip har ett skönhetsfel så att säga som kostar 30 000 - ja då är det ganska stor skillnad tycker jag. Jag menar herregud jag har ju sålt hennes föl för mkt mer än vad jag begär för henne - då kan man undra vart rim och reson tog vägen? :cool:

Ja du såg hur bra det ordnade sej till slut! ;) :D

Jag minns också en diskussion.

Jag tycker det är stor skillnad på att pruta på en häst man har sett och testat och funnit att den inte är värd det den är annonserad för och att pruta på en häst osedd.

Det tycker inte jag att man gör heller...Men jag skulle inte ens bli upprörd över ett sådant mail som tråden ursprungligen handlar om, har svårt att ta folk på allvar som inte ens kan skriva hela meningar utan stavfel och vill köpa häst!

Klart att det finns prutmöjligheter på även dyrare hästar.Frågan är ju vad hästen är värd i köparens ögon...likaväl som vart säljarens smärtgräns går. ;)

Det som retar mej är när folk blir sura över att INTE få pruta. :eek: Jag tex MÅSTE INTE sälja mina hästar och därför känner jag inte tvång till att affären måste komma till skott så att säga. :p (inte till dej, utan de som retar sej).

Har hänt att folk ska pruta och så säger de "ja men bara så du vet så kostar de så länge de står"...hm som om jag inte vet om det?Skillnaden är att jag kan bruka mina ston för avel om de inte blir sålda.Så sälja eller ej spelar inte så stor roll liksom... ;) :D

break_a_leg skrev:
har svårt att ta folk på allvar som inte ens kan skriva hela meningar utan stavfel och vill köpa häst!

Ursäckta mig, men det där är ett slag under bältet. :mad: Jag har dyslexi, skall inte vi som har det då, få skicka mail och fråga om annonser på hästar då?

Bara för att det finns stavfel och att folk inte skriver ut hela meningar, betyder det inte att det är en liten unge som sitter och leker.

Det var inte menat åt dig, jag menar det mail som det handlade om från början. Det finns en viss skillnad på hur vuxna dyslektiker uttrycker sig och hur det mail det hela handlar om var skrivet eller hur?

Fast jag tycker att det är stor skillnad på den som har uppenbar dyslexi och den som inte lägger ned någon ansträngning på att skriva förståerligt!
Jag har aldrig sett en dyslextiker skriva så som mailet crazy fick, och jag ser rätt mycket i min jobb på en myndighet :)

ja du, själv fick jag mail om att jag handlade med stulna hästar eftersom jag köper hem många oreggade hästar :rofl:
Och folk som mailar och försäker pruta raderas.

Hm ja alltid ska det vara någon som opponera sej.

Sverige är nog det enda land där folk tycker det är "fult" att handla med hästar.Vad är det för fel med det så länge hästarna sköts som de ska? Nja mera svenska avundsjukan som är igång...ingen får tjäna pengar...för det är "fult".

Ja normalt sett raderar jag bara sånt "skit" så att säga.Men jag undrar hur många som tar illa vid sej av sånt här?Dessutom tycker jag folk kan få upp ögonen för ett exempel på hur man INTE skriver mail...

Tycker oxå att köpare har stora krav. Det ska prutas och snackas goja. Jag tillhör dem som hellre släpper nån tusenlapp till ett gott hem.

De värsta är ändå alla de som ska ha hästen på prov både en o två månader. Precis som om hästar var paket som mår bra av att flytta.

De som vill köpa på avbetalning är oxå ett folk för sej.

Eller de som skickar ett mail där det bara står: Skicka bilder!

Eller alla super ryttare på telefon som ska ha en häst med kapacitet för 130 hopp och som gör byten i serier. Som sen inte ens kan rida hästen i form när de kommer och provrider..... :crazy:

Men skit i att sälja om du tycker det är så jobbigt med normala frågor.
Är det knäppt att begära bilder?
Är det sjukt om man inte på en gång rider hästen och byter i serier när det är en alldeles främmande häst och man kanske är nervös?
Avbetalning - är det fel på att fråga?

Vad är det med folk som tror sig så förmer än andra?? :eek:

Nä men det är väl ingen som tror sej vara förmer än andra. ;)

Men kommer det ett mail och det står bara typ;

Hej

Såg annons på din häst...kan du skicka några bilder /Marie

...och inget annat då anser jag det inte som ett seriöst mail.Är man intresserad borde man väl ha massor av frågor som man vill ha svar på som inte finns med i annonsen-eller hur!?!Bara bilder kan ju knappast vara avgörande för ett köp eller ej... ;)

Naturligtvis är det mänskligt att det går att göra massa fel vid provridning - nervös kan väl alla bli. ;)

Däremot har jag noterat att många som ringer frågar om hästarna med förväntningar på framtida häst för svår klass och så kryper det fram att de själva tävlar klubbklasser....inte har tillgång till tränare eller något som visar på att de tänkt satsa seriöst i fortsättningen. :angel:

Naturligtvis kan man fråga om avbetalning...frågan står en ju fritt. ;) Men då ska man vara beredd på att vid ev skada som uppstår så ska hästen fortfarande betalas per månad.Många börjar i detta fall bråka om att de ska ha prisnedsättning osv och vägrar fortsätta betala och å andra sidan så kan det likaväl vara köparen som orsakat denna skada.Klart är det bevisat att det är ett "dolt fel" så är det ju en annan sak. ;)

Bara menar på att det många gånger kan bli krångligt för den som säljer om det händer något.Men visst kan det vara bra med avbetalning för att lösa många hästaffärer...men bankerna finns ju till för nåt också.Idag är det ju väldigt låga räntor. :)

Ja köparna idag har ganska ofta orimliga krav och färväntningar som de själva aldrig skulle kunna leva upp till.Jag säger inte att alla har det - men många! ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka