Anonyma bittra köpare utan pengar...

Sv: Anonyma bittra köpare utan pengar...

Jag förstår inte varför såna som jag då skulle skämmas för att ha ett kontrakt som säger att uppfödaren tar tillbaks fölet om det skulle inträffa något som gör att det måste säljas eller något annat.

Det är väl självklart att detta sker under ordnade former på kontrakt annars finns det ju ingen anledning att göra det. Man måste ju veta vad det är som gäller för att det ska kännas tryggt att lämna ut en häst på prov och då menar jag både för säljaren och köparen.

Veronika skrev:
Sanslöst!! :eek: Att folk inte skäms? Ett föl på prov är väl ändå lite magstarkt. På prov tills fölisen är 3 år o ska ridas in eller :smirk:

Varför skulle man ha den på prov just tills den ska ridas in eller? Som om det skulle vara den svåra, jobbiga biten i det hela?

Nej nu menar jag dom första månaderna så att man ser hur fölet stadgar sig.
Det brukar inte vara några som helst problem med föl men för att vara på den säkra sidan tycker jag att det är lämpligt att skriva ett sådant kontrakt.
Men bara för att jag tycker det behöver ju inte alla andra tycka så.

Anledningen är smittorisker...den som föder upp har ofta mer än ett föl hemma...att lämna ut på prov och sedan ta tillbaka kan innebära att man får hem en massa smitta till stallet till såväl andra föl som dräktiga ston som kan resorbera/kasta pga av detta.

Att se hur ett föl stadgar sej är ett lite underligt uttryck.Föl vänjer sej och anpassar sej till sin nya miljö.

Det är inte många idag som ens lånar ut ridna hästar på prov pga av vad som kan hända - däremot är de ofta välkomna att komma och provrida flera gånger för få känna sej för lite närmare.

Jag har ALDRIG skrivit att en köpare med mindre plånbok skulle vara en sämre köpare.

Diskussionen går ju ut på att man kollar vad marknaden har att erbjuda och att man inte prutar på utsatt pris såvida det inte anges att pris diskuteras.

Starten på tråden handlar ju om en bitter person som retade sej på min ngt dyra unghäst som dock är väl värd pengarna.Jag tycker däremot att det är magstarkt att gnälla angående pris på en häst när man inte har sett den och fått en skymt av hästens kvalitér...som denna personen gjorde i sitt mail.

Även om man köper ett föl och vill att fölet ska gå åter om något händer kan man alltid skriva ett återköpsavtal...om nu säljaren går med på det.

Senast ändrad av en moderator:

Ja visst som jag skrev innan så brukar ju föl vänja sig och komma till rätta men du kan aldrig veta till 100%. Visst är det en risk att lämna ut häst på prov men man har ju som jag skrev innan papper på att hästen ska genomgå veterinärbesikting och sådant. Visar häste tecken på sjukdom eller sådant får ju detta bahendlas innnan.

Jag menade inte att du hade skrivit det där med mindre plånbok jag passade bara på att skriva vad jag tyckte.

Jag vet att tråden handlade om just det och jag har skrivit vad jag tycker om sjuka erbjudanden och mail från oseriösa personer med.

Ett återköpsavtal låter kanske bättre och om det är sak samma eller inte vet jag inte men det är ett sådant jag vill ha ifall det skulle bli några problem.

Som jag skrev innan hoppas jag att dom som du själv som säljer hästar är uppmärksamma för det finns många personer där ute som inte är vem dom utspelar sig att vara. Tänk på hästarnas framtid. Men det tror jag säkert ni gör :).

Jag har alltid återköpsrätt på hästarna jag säljer...dvs jag ska alltid bli tillfrågad om återköp...sedan är det upp till säljaren att begära vad han/hon vill.

Men det måste ju naturligtvis hålla sej inom rimliga gränser vid återköp.Tex jag säljer inte en häst för 30000 kr för att få erbjudande om återköp och köpa loss hästen för 60000 kr typ bara 2 mån senare...då blir det ju liksom orimligt för mej.

Sådana här avtal skriver jag dessutom för att ha lite koll på vart hästarna hamnar i framtiden med...så även om jag inte gör återköp så vill jag veta vem det är som köper hästen.

linafina skrev:
Visst är det en risk att lämna ut häst på prov men man har ju som jag skrev innan papper på att hästen ska genomgå veterinärbesikting och sådant. Visar häste tecken på sjukdom eller sådant får ju detta bahendlas innnan.

Hade en köpare på min treåring. Jätte seriös, duktig och ja you name it. Hade kanon referenser. Den här köparen ville ha hästen på prov i 10 dagar, jag sa ja det är ok.

Skrev ett kontrakt, i det stod det att hästen under dessa 10 dagar skulle vistas i en egen hage för att minimera risken för skador, hästen som endast var riden ett fåtal ggr skulle ej heller ridas under dessa 10 dagar, även detta för att minimera risken för skador på både häst och ryttare. Skadade hästen nu sig ändå, skulle denna köpare se till att hästen kom under veterinär vård.

Detta nekade köparen att skriva på. H*n ansåg att det var inte dennes skyldighet att ta ut vet eller inte låta hästen gå med andra hästar, och den skulle ridas dessa 10 dagar, för att se om kemin stämde dom två emellan.

Att h*n ville rida hästen kan jag köpa, men att inte vilja ta ut vet och inte ha viljan att minimera risken för skador, det köpte jag inte. Därav att jag ALDRIG skulle lämna ut en häst på prov oavsett om det är en riden häst eller ett föl. Riskerna är för stora.

Kan tillägga att hästen åkte aldrig, vi beslutade oss för att behålla henne i stället.

Det var ju tur att ni bestämde er för det.

Men då var ju inte den personen seriös. Det märkte ni ju med en gång och ni gjorde ett klokt val tack och lov.

Jag förstår dom som väljer att inte ge denna provtid pga av skador och sådant. Men jag är tacksam för dom som gör det för då kan vi som är seriösa känna oss trygga i vårt hästköp på ett helt annat sätt. Återköpsavtal eller prövotid vilket som, tycker jag känns bra.

Många gånger är det som så att man som säljare givetvis vill att hästen och den blivande köparen skall passa ihop. ;) :) Men när väl villkoren dyker upp så är det inte längre intressant. :angel:

Tyvärr förekommer det är även folk som tar hem hästar "på prov" från ett par månader upp till ett halvår för att senare återlämna hästen när tiden gått ut och har satt detta i system. :mad:

Då blir det ju tyvärr så att folk också blir väldigt rädda och skeptiska till att låna ut på prov också.Tänkte om jag förklarar lite olika situationer kanske du förstår hur vi som säljare också resonerar. ;)

Naturligtvis finns det förstås ärliga människor ute i landet också ;) ...men just när det gäller hästar och hästaffärer önskar man att de kunde vara några fler.Det visar sej ganska ofta att man får höra folk som snällt ställt upp på köparnas krav för att senare bli besviken utav en eller annan anledning. :(

Tex folk som säljer på avbetalning - ja det kan ju vara en bra lösning kanske för en del - men väldigt ofta blir det som så att om hästen blir skadad så uteblir betalningen.Ska man köpa häst på så sätt så måste man inse att man fått en bra deal och det som händer hästen är inget som säljaren ska lastas för - det är ju därför man har försäkring! ;)

Hade folk varit mer ärliga över lag så hade nog mkt kunnat vara mkt enklare på många sätt och vis.... :) ;)

Ja ni hade ju ett vettigt avtal...lika bra att hon blev kvar!

För den som inte är insatt låter det väl kanske konstigt med att hon inte fick rida hästen på sin egna hemmaplan...men hon hade möjlighet att prova hur mkt hon ville på säljarens hemmaplan innan, men då skulle det ske under säljarens uppsikt.Detta tycker jag är helt ok från alla aspekter eftersom detta handlar om en unghäst och dessutom med mkt nerver och känslighet....dvs man kan lätt få hem en förstörd häst.

Att ha hästen på prov i detta fall handlade ju mest om att se om kemin stämde för köparen enligt dennes utsago.Att inte ställa upp på att man förbinder sej till att se till att skaffa veterinär vid behov - ja det är ju helt sjukt!

Vad bra att du fyller i det jag missade att skriva. Tack. Visst var det så, även att hon ej var ridbar den dagen hon var och tittade på grund av växtperiod, men återkomma för provrindning var ju inte intressant på grund av resvägen. Men men nu är hon kvar och kommer så att förbli och det är absolut INGET vi ångrar.

Självklart att jag fyller i...så inte folk missförstår. ;) :D

Hoppas också att de kan förstå att det är en viss skillnad på unghäst och unghäst också. ;)

Känsliga individer kräver ju rätt hand så att säga.Att lämna ut på prov i detta läget hade varit alldeles för riskabelt om ridning under perioden skulle ingått då hon inte var mkt mer än påbörjad i sin ridning.Dvs en alldeles för känslig fas....att riskera för 10 dagars "prov". :)

Dessutom kan man jobba en unghäst så pass mkt från marken ändå att man ändå kan få hum om vad det är för individ ändå. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka