Anonyma bittra köpare utan pengar...

Sv: Anonyma bittra köpare utan pengar...

Hera skrev:
Att läsa köpes annonserna brukar vara lönande. Då skriver de ofta vad de söker och va de ska ha hästen till. Även där vill folk ha kanonhästar till lite pengar. Men där har säljaren möjlighet att välja själv....

Jo, jag har svarat på köpesannonser några ggr. Tyvärr är det oftast lite svårt att hitta nåt som passar, många (de flesta) som sätter ut köpesannonser har ju liten plånbok och de flesta jag sett vill köpa helt problemfria, superlugna hästar utan minsta olat. Min häst lever! ;)

(de flesta) som sätter ut köpesannonser har ju liten plånbok och de flesta jag sett vill köpa helt problemfria, superlugna hästar utan minsta olat. Min häst lever!

Ha,ha...det var ett käckt svar! :bow: :bow: :rofl:

crazy skrev:
Misströsta inte! Mitt ena sto påminner väldigt mycket om ditt i sätt och allt.Detta har dock förändrats mycket nu efter andra fölet(tack och lov).

Jo, jag har ju förstått av tidigare diskussioner att de är lika i sättet. Synd, jag hade nog varit den första att ringa på ditt sto annars, det är en vacker häst! :)

Mycket handlar nog om hur de hanteras/uppfostras som föl, men en del individer har ju ett speciellt sätt och personlighet. Min är också jättesmart, rolig att jobba med, men har ett enormt behov av att ha koll på allt runt sig. Det är hennes uppgift i livet, både i ridning, stall och hagen. Under tiden blir matte gråhårig av förtvivlan över bristen på koncentration...men det är väl bara att inse att alla individer inte passar ihop!

knyttet skrev:
de flesta jag sett vill köpa helt problemfria, superlugna hästar utan minsta olat. Min häst lever! ;)

Fast inte sjutton sätter jag ut en köpesannons med texten "dyr problemhäst köpes, gärna blodtörstig"...

Om man spetsar till det åt andra hållet, menar jag :smirk: .

Däremot begriper jag åxå att den perfekta hästen inte finns, om perfekt innebär att den aldrig skulle hitta på något konstigt någongång och fortfarande vara en levande häst. Och jag är en köpare...

Klintan skrev:
Fast inte sjutton sätter jag ut en köpesannons med texten "dyr problemhäst köpes, gärna blodtörstig"...

Inte det... :rofl:
Jag förstår vad du menar. Men det är svårt att förstå hur en del resonerar, de vill ha en välutbildad häst, lugn och trygg, helt olatsfri och kan bara betala en skitsumma. Min häst är lite speciell, kräver en van hästmänniska och då sätter jag priset där efter. Hade hon varit som beskrivningen ovan så hade hon kostat minst en månadslön mer... ;)
(ja, alltså inte din beskrivning..)

Oja hon är jättepositiv att jobba med...ordet "duktig" kan få henne att växa en halvmeter och då vet hon nästan inte vart hon ska ta vägen. ;) :D

Hon är dock inte svårriden på något vis ;) ...utan så sett väldigt snäll.Just nu så är hon väldigt bra att hantera och hålla på med.Stor skillnad mot innan hon hade föl...fölen nedärver INTE detta sätt som hon haft alls.Hon har aldrig bitit eller sparkat, hon har bara haft egna åsikter om saker och ting och kan vara på tårna om något stider mot den vardagliga rutinen(blir lite nervig).Enligt henne får allt gärna gå enligt vardagliga rutiner... ;)

Så får du inte ditt sto sålt skulle jag rekommendera dej att betäcka henne - för det är verkligen som natt och dag att jämföra före/efter! :idea: ;)

Man kan säga att innan hon fick fölen så ansåg hon sej själv som drottning på täppan så att säga och att man skulle BE henne om saker - inte KOMMENDERA.Ingen häst har lärt mej så mkt om hur hästar kan fungera som hon eftersom hon varit så speciell. ;) :)

Ja men det vore väl nåt..."blodtörstig best säljer,bits fram och sparkar bak,mördar dock enbart på måndagar annars helt ok..etc"...hi,hi

:( adhgjkahdöfoia dvjasdn

Jasså inte enligt min beskrivning... :p :angel: :rofl: ...

I mitt hästletande försöker jag att inte köpa på mig problem, för de lär ju ändå dyka upp med tiden. Så visst är jag en sådan köpare som inte köper en svårlastad häst t ex, när det finns andra hästar som är lättlastade för att ta ett exempel. (Jag är själv lite "svårlastad" dvs blir nervös när jag ska köra transport med en hoppande häst i, har sett otäcka saker hända, och skulle inte vara rätt person att hantera ett sådant problem...)

Men när rätt häst dyker upp är den värd mycket pengar för mig - och är priset rätt, dvs hästen är prisvärd för mig kommer jag inte tramsa runt med prislappen.

Men jag gör en plus och minus-lista (känner mig som en fjortis, men en lista gör jag :smirk: ) och hamnar det någon stor sak på minussidan men fördelarna ändå väger över, kommer jag kanske förhandla pris. Fritt för säljaren att säga nej, om det inte är ok. Men men, den dagen.

crazy skrev:
Ja men det vore väl nåt..."blodtörstig best säljer,bits fram och sparkar bak,mördar dock enbart på måndagar annars helt ok..etc"...hi,hi

Låter strålande :rofl: om den bara är snäll att rida i skogen kan den inte vara svårsåld :p :angel: :rofl:

adhgjkahdöfoia dvjasdn

Bokstavsdiagnos kanske?! DAMP och ADHD har jag hört talas om, men detta blir nog problem för hästägaren... :rofl:

Klintan skrev:
I mitt hästletande försöker jag att inte köpa på mig problem, för de lär ju ändå dyka upp med tiden.

Jo, det är så sant som det är sagt.
Sen tycker jag att man får se till hur man är som person också och vad man har för kunskaper, det som är problem för en person behöver ju inte vara ett problem för en annan!
T ex min häst fungerar bra med lugna, konsekventa människor, när hon har fasta regler och rutiner. Lättriden, känslig, lättlastad, lätt att hantera. Medan hon är rena katastofen med en människa som är osäker och blir lätt stressad själv. Stressar upp sig, blir nervös och lyssnar inte. Då blir både ridning och hantering jättejobbigt. Jag tror att det är så med alla problem, att det beror mycket på personkemin också, fel hantering hos tidigare ägare etc. Ingen häst är ju dum från början! Men som du skriver, varför köpa sig problem. Man vet ju oftast vad man söker och då tycker jag att man ska ge sig tid att leta, rätt var det är så står Hästen där!

Hera skrev:
Att läsa köpes annonserna brukar vara lönande. Då skriver de ofta vad de söker och va de ska ha hästen till. Även där vill folk ha kanonhästar till lite pengar. Men där har säljaren möjlighet att välja själv....

Jag lade själv in annons på köpes-sidorna när jag skulle köpa ett sto, skrev vad jag önskade o fick lagom många svar o fick en kanon-häst som passade mig perfekt till rätt pris!
Jag tycker det är mer seriöst att lägga ut köpes annons för då kan säljaran sålla bättre o endast de som uppfyller mina "krav" svarar (förhoppningsvis) Som köpare slipper man "besvära" säljare med en massa mail o telefonsamtal om i fall hästen passar eller ej o som säljare slipper man oseriösa mail som; Låter intressant, maila gärna bilder etc" Alltså, bättre för bägge parter ;)
Så ska jag någon dag sälja så blir det att i första hand titta under köpes-annonserna!

Håller med ig, har slutat att annonsera mitt föl, fick bara konstiga svar. Så nu är det köpe annonser jag läser i stället. Fast sedan finns det ju sådana köpare som hittar gamla annonser och hör av sig, och hoppas på att hästen inte är såld. Men så länge dom inte gör som det är skrivet i denna tråd så går det bra.

Fick tom ett mail av någon när fölis bara var ett par veckor gammal, som kunde tänka sig att ha honom på sommarbete utan mamman. I sommras alltså. Hur seriöst är det? En fölunge på några veckor på sommarbete utan mamma. Ja idioter finns det gott om.

*ja host...hon är väl inte så dödligt förtjust i dej* :p

*ännu värre när du kommer med transporten i högst hugg* ;) :angel:

*Tror säkert du är involverad med slakttransporterna till Italien...hi,hi* :rofl:

Ja hon visar ju tydligt sina åsikter...det är hennes matte och alla andra ska hålla sej ur vägen..inkl husse och jyckar med flera.Som att ha en alldeles egen live "Mulle" från Min Hästs tecknade serie...hon tänker nog likdant också misstänker jag. ;) :D :rofl:

*tja i mitt fall kan man ju inte skylla på felhantering...hon råkar vara ett undantagsfall, med egna åsikter om det mesta*

*Men det blir ju aldrig tråkigt precis*...hi,hi

Nä det är hon inte, det skall gudarna veta. Inte för att jag förstår varför, men hästar är hästar. Ja inte har jag någonsin tänkt köra henne till Italien i alla fall, även om hon kan tro det. Fast elaka tankar har jag tänkt både en och två ggr när vi försökt åka på betäckning med henne.

Egna åsikter? Ja du, vet ingen häst som har SÅÅÅ egna åsikter i allt som din Hutta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka