Anonyma bittra köpare utan pengar...

Sv: Anonyma bittra köpare utan pengar...

Javisst kan man hitta en häst som passar ens plånbok och visst kan man även göra fynd.Mycket beror ju också på tillfälligheter och råka vara där i rätt ögonblick så att säga.

Jag har själv fått många vettiga svar på köpesannonser förut (inte fantasipriser, men vettiga priser).

Ja sista gången vi körde från seminstationen så backade hon ju ur transporten en gång och tittade på mej... *kan slå vad om att hon blinka med ena ögat åt mej*....sedan gick hon upp lika snällt igen. :D :D :rofl:

Det var bara en markering om att hon skulle poängtera "bara så ni vet så är det JAG som bestämmer om vi ska gå på eller ej"...sedan kan jag slå vad om att hästen gick på med ett flinande ansikte...hi,hi :D :D :rofl:

Phu andra har problem med hästar som inte går att lasta...jag har det bara beroende på vilken sida hon vaknat på för dagen och vem som råkar vara i närheten.Kan ju tom lasta själv ju!(lite svårare med föl vid sidan).Frågan är bara vilken sida fröken vaknat på... ;) :D :D

*hi,hi...glömde poängtera att lastning med dej i närheten är ju bara att glömma*

Ingen häst är ju dum från början

Skulle vara roligt att veta vart Shady klassar Huttan som då...hi,hi :D :angel:

För hon kan garantera att denna häst är hanterad efter konstens alla regler från början... ;)

Som sagt viss skillnad från individ till individ...ingen annan häst som jag haft har varit sån. ;)

crazy skrev:
Skulle vara roligt att veta vart Shady klassar Huttan som då...hi,hi :D :angel:

För hon kan garantera att denna häst är hanterad efter konstens alla regler från början... ;)

Som sagt viss skillnad från individ till individ...ingen annan häst som jag haft har varit sån. ;)

Hihi, jag förstår hur du menar. Jag har haft min sen hon var två år...hon var speciell redan när jag hittade henne i de småländska skogarna... ;)
En del har säkert med uppväxten att göra, resten är nog nedärvt...hon är också en individ med Personlighet! :D

knyttet skrev:
Jo, det är så sant som det är sagt.
Sen tycker jag att man får se till hur man är som person också och vad man har för kunskaper, det som är problem för en person behöver ju inte vara ett problem för en annan!
T ex min häst fungerar bra med lugna, konsekventa människor, när hon har fasta regler och rutiner. Lättriden, känslig, lättlastad, lätt att hantera. Medan hon är rena katastofen med en människa som är osäker och blir lätt stressad själv. Stressar upp sig, blir nervös och lyssnar inte. Då blir både ridning och hantering jättejobbigt. Jag tror att det är så med alla problem, att det beror mycket på personkemin också, fel hantering hos tidigare ägare etc. Ingen häst är ju dum från början! Men som du skriver, varför köpa sig problem. Man vet ju oftast vad man söker och då tycker jag att man ska ge sig tid att leta, rätt var det är så står Hästen där!

Din häst låter precis som en sån jag tycker om! Tyvärr har jag redan en sån (om man undantar från lättlastad :D ) och har inte tid för en till...

*man kan sätta dem i en kategori under stora personligheter kanske?*
;) :D :angel:

Ja precis. Dags humöret är ju det som avgör och om hon ser mig.

Ja inte klassar jag henne som du i alla fall. Snarare för smart.

Jag ääälskar den sortens hästar! Skulle gärna ha ett helt stall fullt :D

Görel skrev:
Din häst låter precis som en sån jag tycker om! Tyvärr har jag redan en sån (om man undantar från lättlastad :D ) och har inte tid för en till...

Så synd då...vi kanske kunde ha gjort affär snabbt och lätt annars... :rofl:

shady skrev:
Fick tom ett mail av någon när fölis bara var ett par veckor gammal, som kunde tänka sig att ha honom på sommarbete utan mamman. I sommras alltså. Hur seriöst är det? En fölunge på några veckor på sommarbete utan mamma. Ja idioter finns det gott om.
VAAAA??? :eek:
Ja, vissa människor e ta mig f*n inte riktigt kloka eller så kan dom absolut ingenting om hästar- får ju hoppas på det senare då det går att "bota" i alla fall :D

Ja precis, man kan ju lärar sig. Men det där var bland det dummaste jag fått i mail svar på en annons någonsin.

Vad skulle jag klassa henne som då? "-Jag anser henne som en levande version av Mulle him self!" :D Japp hon är smart...samtidigt kombinerat med en del nerver och stort behov att rädda sej själv först och främst i alla lägen. ;)

Hi,hi...jag minns ordagrant vad du sa när du var förbannad på henne..."-om det hade varit min häst så skulle jag.. :devil: :devil: :devil: ..henne !!!!" :angel: :angel:

Ja fy fasen ramsorna kan bli långa...speciellt om man har bränt sina händer i samma veva.... :angel: :angel:

Men som de säger "kärt barn har många namn"... :angel: :angel:

Fast just nu så är det mattes lilla älskling :love:

Ha,ha det var en som undrade om hon fick låna mitt föl på prov...vadå på prov - ett föl!?! :rofl:

Ja du...det kunde ju varit rent roande...nästan möjligt för en ny dokusåpa! :D :D :rofl:

Jag fattar inte varför man skulle vara en sämre hästköpare bara för att man köper en häst för mellan 5 till 10 tusen kronor. Bara för att man väljer att köpa en häst i den prisklassen betyder det inte att man inte har mer pengar.

Själv har jag ett ganska hyffsat sparkapital och jag letar efter hästar under 20 tusen. Ser inget fel med det.

Jag tycker att annonser där folk skriver såna dumma saker som att hästen ska kunna ditten och datten och får inte kosta mer än 4 tusen är att ignorera och hoppas att ingen hästförsäljare tar på allvar. Tyvärr finns det väl dom som gör det. Sen folk som letar efter häst men som sen kan skriva att dom har en smal plånbok tycker jag också är urkorkat att bry sig om. Vem säljer en häst till en människa som säger eller skriver så? Jag hoppas att dom som säljer hästar idag är extra uppmärksamma.

Det viktigaste är att dom som säljer sina hästar billigt, dyrt whatever ser noga vem dom säljer sin häst till. Det är väl endå hästens framtid som är viktigast?

Vad är det för fel med att köpa ett föl på prov?

Själv har jag tänkt köpa ett föl på prov. Inte på prov i den benämningen att jag ska prova ha den och se hur det går och sen lämna tillbaka den. Utan det jag vill med min prövotid är ha kontakt med uppfödaren och se hur hästen stadgar sig på sitt nya ställe utan att vara orolig över att om något oväntat skulle hända så att jag av någon anledning måste göra mig av med hästen och då sälja den vidare. Att ett föl säljs vidare skulle jag aldrig gå med på. Om jag av någon anledning inte skulle kunna ha kvar hästen så ska den tillbaks till sin uppfödare. Det tycker jag känns bäst.
En seriös uppfödare tycker nog detsamma. Det kanske låter sjukt att ha ett föl på prov men jag tycker inte det är sjukt.

Som jag skrev innan, om man ska sälja en häst så är det viktigt att kolla upp personen man ska sälja den till och om det verkar vara en bra person med goda kunskaper o.s.v så ser jag inget fel i att sälja hästar på prov första tiden.

Men det kanske bara är jag som tycker så här.
Varför ska man kunna ta vuxna hästar på prov men inte föl? Visst är det kanske lättare att bygga upp något med ett föl som ska hanteras o.s.v men endå. Det finns så mycket annat som ska fungera även med föl.

crazy skrev:
Ha,ha det var en som undrade om hon fick låna mitt föl på prov...vadå på prov - ett föl!?! :rofl:
Sanslöst!! :eek: Att folk inte skäms? Ett föl på prov är väl ändå lite magstarkt. På prov tills fölisen är 3 år o ska ridas in eller :smirk:

linafina skrev:
Utan det jag vill med min prövotid är ha kontakt med uppfödaren och se hur hästen stadgar sig på sitt nya ställe

Ok, den förklaringen kan jag hålla med om

Som jag skrev innan, om man ska sälja en häst så är det viktigt att kolla upp personen man ska sälja den till och om det verkar vara en bra person med goda kunskaper o.s.v så ser jag inget fel i att sälja hästar på prov första tiden.

Nä, jag tycker heller inte att det är fel att köpa en häst o ha den på prov för att se så att den trivs o att det fungerar mellan häst o ägare. Detta ska dock ske under ordnade former naturligtvis, det ska finnas skriftligt vad som gäller för återlämnande osv

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka