Anonyma bittra köpare utan pengar...

Sv: Anonyma bittra köpare utan pengar...

Nej precis-varför göra sej besväret-det hjälper ju knappast personen ifråga att vara sån!

Javisst är det ett jobb att få ihop pengar till en häst.Men det mesta här i livet kan man ju förhoppningsvis låna till idag (om man har jobb etc)...räntorna är bra osv.Men visst har man inga möjligheter till lån så är det ju svårare!naturligtvis-men å andra sidan kanske man då inte tittar direkt i de prisklasserna heller.

Har du en bra häst gör du klokt i att behålla den om folk inte vill betala det du begär.Det hade kostat dej minst lika mkt att skaffa en likvärdig häst i framtiden kanske - och varför då skänka bort det man redan har som är bra!

:bow: :bow:

Tackar tackar...åtminstone en person som vet att det man har inte handlar om enbart färg (även om det är en kul grej förstås också.) ;)

Ja hm även Hoppsann här på Buke gillade hennes helbror när han gjorde bruksprovet i våras. ;) :D

Jag gillar henne också, det vet du. Men att få sådana mail är helt korkat. Men vad menar du med att det är anonymt? Står ju vem det är ifrån ju. Hur vet du att hon inte sett henne live? Det har väl varit folk hos dig och tittat på den andra? Eller har jag missat något i komunikationen?

varför ens titta på hästannonser där det finns hästar man vet att man inte har råd med :confused:

Nej det var skickat anonymt...adressen var nonno@sverige.nu...försökte skicka dit men det gick inte.Men hur som helst så kan man ju ändå se IP adressen om man nu vill luska vidare - men det orkar jag inte bry mej om.Kan ju vara att hon bara spärrat av mej i sin outlook eller nåt kanske?

Jo visst skulle det kunna vara någon utav dem...men då hade det nog stått något om "varför" de tyckte si eller så.

Ja jag vet att du gillar henne också...ni är några få som förstår er på skillnaden.Ja du gör det ju tack vare ditt egna färg/hbl avel kombinerade intresse.

Hm jag tror aldrig jag mött någon som inte gillar denna hästen över huvudtaget...men klart som attan när hon bjuder så på sej självt!

Visst har folk rätt att ha åsikter - men då ska man stå för dem också - MED sin underskrift!Här handlade det nog bara om en bitter person som såg något som föll i smaken kanske - men som blev irriterad av priset så att säga.Det är vad jag tror i allafall.

Precis min åsikt.Alla vill vi väl ha något vi inte kan få eller hur!?!Men man får ju nöja sej med vad man kan hitta inom rimliga gränser i såfall och det behöver inte vara sämre för det.

Men att bli sur över något sånt här - ja det förbluffar mej fullständigt!

crazy skrev:
Nej det var skickat anonymt...adressen var nonno@sverige.nu...försökte skicka dit men det gick inte.Låter konstigt. Syrran har sverige också. Men det måste ju gå att kolla på något vis ju.

Men hur som helst så kan man ju ändå se IP adressen om man nu vill luska vidare - men det orkar jag inte bry mej om.Kan ju vara att hon bara spärrat av mej i sin outlook eller nåt kanske?Men kan du själv se IP adressen eller måste du be sverige om det? Kan ju vara så att du är spärrad för svar också.

Jo visst skulle det kunna vara någon utav dem...men då hade det nog stått något om "varför" de tyckte si eller så.Ja kan ju varit så, eller så ville dom inte röjja sin identitet genom att tala om att dom varit hos dig.

Ja jag vet att du gillar henne också...ni är några få som förstår er på skillnaden.Ja du gör det ju tack vare ditt egna färg/hbl avel kombinerade intresse.Kan ju vara så. Men jag har ju suttit i samma båt som du med att ha en bra häst och ett högre pris. Ångrar inte ett dugg på att vi till slut bestämmde oss för att behålla henne istället.

Hm jag tror aldrig jag mött någon som inte gillar denna hästen över huvudtaget...men klart som attan när hon bjuder så på sej självt!Visst bjuder hon på sig själv, ja det finns ju flera som sett henne och gillat henne ju.

Visst har folk rätt att ha åsikter - men då ska man stå för dem också - MED sin underskrift!Precis.

Här handlade det nog bara om en bitter person som såg något som föll i smaken kanske - men som blev irriterad av priset så att säga.Är nog helt benägen att hålla med dig där. Det är vad jag tror i allafall.

Men jag håller med dom andra också, varför titta på hästar som man vet med sig att man inte har råd med.

Och om man ska vara helt realistisk så är ju 60000 i närheten av avd en tvååring har kostat hittills i sitt liv. Oavsett vad den har för egenskaper. Iallafall kom jag fram till ca den summan när jag räknade ut vad min 2,5-åring kostat mig hittills, inköpspriset som åring inräknat.
Tycker i allmänhet att folk inte har någon som helst förståelse för vad det kostar att föda upp.......

Vet du inte att det är nästan gratis att föda upp hästar? :smirk: Man står ju ändå med alla kostnader för sitt sto och har grannen en snäll hingst som aaaaaldrig varit dum eller skadad i hela sitt liv, så duger den lika bra som nån av alla de dyra som ändå är tokiga. :angel:

Sen när fölet väl är ute så diar den ju bara och kostar ingenting då heller, så varför skulle folk lura och blåsa alla seriösa, jätteduktiga köpare som minsann kan ta hand om en häst mycket bättre än alla de som kan slanta upp istället för att tigga säljaren om avbetalning? :rofl:

Ja så som du räknat stämmer nog ganska bra.Såg enberäkning från att åka och betäcka tills hästen var 3 år...hm vilken tidning var det?Stod något om att en 3 åring kostat ungefär 75000 kr i snitt innan den ens är inriden.Så nog skulle folk behöva tänka efter.

Till att börja med så har då jag aldrig lyckats tillverka ett hbl föl för under 22 000 kr...sedan för varje år ska allt annat läggas till.De säger att hästar kan man inte tjäna på och det stämmer...men man ska ju inte behöva sponsra andra med att betala för att sälja en häst.

Dvs har du tillverkat en häst för 22000 kr inte fasen säljer du den för 15000 samma år då - helt orealistiskt!Ibland är det precis som om folk kör med-avlar du får du skylla dej själv-typ! För jag har vänner och bekanta som fått skambud på fina hästar (inga dyringar utan till ganska rimliga priser ändå) - att folk inte skäms!

Men det finns absolut inget som tvingar en att sälja...alla som tänkt att avla bör se till att man har både tid och plats och råd att ha fölisen...så de inte behöver dumpa sina priser-visst är era uppfödningar värda mer än så!

Hannely skrev:
Tycker i allmänhet att folk inte har någon som helst förståelse för vad det kostar att föda upp.......

Vi har fött upp hästar själv så jag vet vad det kostar att föda upp. Men samtidigt tycker jag att många som ska sälja sina hästar (oavsett ålder på dessa) ibland övervärderar hästarnas kapacitet och alltså då har satt ett för högt försäljningspris. Jag säger inte att trådskaparen gör det eftersom jag inte har en aning om vad hennes hästar presterat.
Om man ska räkna in de löpande utgifter man har för sina hästar så är det ju så att de flesta hästförsäljningar egentligen är en förlustaffär. Dessutom så är det ju så att det är ett fåtal av alla uppfödningar i Sverige som "blir något", de flesta hästar/ponnier kommer ju inte längre än till lätt klass i den gren de tävlar i.

Man ser IP numret under "egenskaper"...ja och det går säkert att ta reda på...på fler sätt.Men ibland är det inte ens värt mödan.

Jag har redan mina aningar om att det kan vara en utav den spekulanterna som har hört av sej som kanske "spelar med" just nu.Hon skriver likadant nämligen...små bokstäver,aldrig punkt utan kommatecken hela tiden osv.

Finns sjuka människor...

Ja det är väl tur att Busan blev kvar !!

Folk har sådana konstiga och orimliga krav ibland....det är precis som att istället för att gå ut med rimligt pris så ska man lägga på minst halva summan till bara för att folk SKA pruta.Folk är underligt funtade ibland.

Men folk känner sig duktiga när dom får pruta. Säljarna kommer säkerligen få lägga på några tusen extra framöver så att köparen kan pruta och känna sig glada.

Gjorde ju så med ett av mina föl. Hade sagt ett pris, men la på 3 extra, köparen var ju av de4n typen att allt skall prutas på, han prutade dessa 3 sedan var det stopp. Jag hade ju fått det jag begärt egentligen och han trodde i sin enfald att han hade lyckats med något.

Jo visst är det tur att hon blir kvar Mathias lushäst.

Jo men man ska ju åka och titta på hästen och värdera den i sina egna ögon först vad man då anser att den kan vara värd eller hur!?!Visst finns det drömvärderingar...

Prutning på telefon utan att de ens har sett en häst live tycker jag är i det närmaste oförskämt!

Naturligtvis finns det hästar som inte är värda drömsummor.Vet en som sålde en "vacker häst" för en dyr summa för några år sedan...hon har väl någorlunda gångarter men har inte bärighet nog för några högre klasser i dressyr-hoppa-ja det kan hon inte alls 50 cm är max...70 cm och hon kraschar i hindret trots att det är ett kryss.Men det är också underligt..betala mkt för en vacker häst utan några som helst egenskaper.

Sedan har vi en annan variant...att köpa dyrt av någon för att de råkar vara hingsthållare...sedan när man kollar stammen på fölet inser man att köparen kunde fått något mer för pengarna härstamningsmässigt.(nu säger jag inte att det gäller alla-men det förekommer) - bara för att de ska kunna säga att fölet/hästen är född där.

Ja det är tydligt det...senast igår fick jag ett mail från en som hade 15000 kr och kunde sträcka sej till max 20 000 kr.(Ja det var alltså Huttan hon var intresserad av som kostar 30 000 kr).

Jag bara "Hallå!!"...jag menar för ett skäckigt hbl som är bara 6 år och ger gröna papper på sina föl som är fullt ridbar.Att priset är lågt beror ju bara på den lindriga lymfangiten - som du vet.Enda anledningen om man släpper en häst billigare är ju om man får behålla en avelsrätt liksom.

Nja jag har nästan börjat planera att betäcka...snart kommer våren igen...

Folk älskar att häva ur sig saker i skydd av "anonymitet". Strunta i dem! Du vet vad du vill och någonstans därute finns det en vettig köpare.

crazy skrev:
Prutning på telefon utan att de ens har sett en häst live tycker jag är i det närmaste oförskämt!

Ja eller på mailen utan att sett mer än ett eller två kort. Det är också oförskämt. Dom ratar jag med en gång, oavsett om dom är hur seriösa som helst.

Vettiga köpare finns det alltid, men varför skall man ändå behöva höra ifrån dessa som inte är det? Att sälja blir ju bara jobbigare med dessa oseriösa. Har fått många sådana brev på Lilleman, nu skiter jag i att annonsera mer. Lägger lite spår överallt istället utan annonser. Man vet ju att dom blir sålda förr eller senare ändå. Har man bara plats och inte är tvingad att sälja så är det ju lättare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka