Anonyma bittra köpare utan pengar...

Sv: Anonyma bittra köpare utan pengar...

Mailet du fick var ju rätt larvigt i sig. Jag har överlag svårt med folk som inte kan använda de vanligaste stavningsreglerna som finns i Sverige, sådana mail svarar jag inte på om jag har annons ute på någonting.

Men när man säljer saker eller levande djur så finns det alltid folk som vill pruta. Jag tror aldrig jag har sålt någonting utan att någon velat pruta.

Ja tyvärr är jag väl sådan att jag gärna sätter ett pris som jag anser att hästarna är värda...bara synd att man ska behöva dra till med ockerpriser bara för att folk ska pruta.

Mmm man får den attityden.

Visst hästarna kommer att finnas till salu även framöver - men det blir på MINA villkor!
Inte blir de billigare heller....tvärtom...ska avgifter för betäckning och vidareutbildning läggas till så blir de bara allt dyrare och passar det inte så stannar de lika bra här!

Bra! Du ska se att rätt man dyker upp för Lilleman med!Man blir så uttråkad bara av de som "leker seriösa"...när det sedan visar sej..."att de måste bara"...ja och så vet ni resten av historien...

Är det så att "alla" vill pruta? Jag tycker att det är pinsamt att pruta och vill inte ens försöka. Då letar jag hellre bland de hästarna som har ett pris som jag kan betala.

Tycker bara att det är jobbigt att hålla på och dividera om pris...

Nä men gud vilken otrevlig människa ! Så där gör man väl ändå inte... :mad:
Däremot, faktum är att många sätter fantasipriser på sina hästar. Nu menar jag absolut inte att du Crazy gör det, men i allmänhet tycker jag att priserna farit i luften under senare år.
Utan att hästarna blivit så himla mycket bättre.
Vi kanske borde diskutera det också, prissättning på hästar ! :)

Fast jag tycker inte att det är oförskämt att pruta, om man bara gör det på ett trevligt och vettigt sätt. Nu menar jag inga jättesummor alltså. Men man kanske tänkt sig köpa en häst för låt säga 50', springer på en som kostar 60', då ser jag inget fel i att fråga om säljaren kan tänka sig gå ner lite i pris. Om då säljaren säjer nej får man ju acceptera det, ser ingen anledning till att någon behöver bli sur för det?

De flesta som säljer sin häst gör det ju för att de av någon anledning vill bli av med den, och då kan man anta att det kanske kostar dem mer att ha den kvar än det smakar att få ut exakt det pris man vill ha?
Själv svarar jag inte på annonser som ligger utanför min prisgräns när jag letar häst, men man kanske inte har en sån jättefast gräns alltid.
Skulle inte heller komma på att pruta eller ens diskutera pris mer ingående om jag inte sett, kanske provridit hästen och verkligen var intresserad av att köpa den.

Vissa hästar får man bara ut "rätt" pris av av precis rätt köpare. Om man tar ditt exempel (om jag förstått det rätt) så får du ut det om du hittar en köpare som letar efter en topphäst och som dessutom helst av allt vill ha en skäck. Hittar du en köpare som bara vill ha en skäck, ja då bryr de sig inte om kapaciteten. Och hittar du en köpare som vill ha kapaciteten, ja då kan skäckfärgen kanske t om vara en nackdel.

Men om du (som du verkar) har möjligheten att vänta på köparen med stort K, då är det ju bara att göra det.

Ja jag prutar inte själv...man vet vad det kostar liksom.Då kollar man ju hellre runt efter en häst i den prisnivå som passar en självt.

Ja prissättningen på hästar är svårt.Själv har jag ju hållit på med hästar ganska länge nu och har en aning om värdet på vad jag säljer och vad som ska anses som skäligt så att säga.Tyvärr är det väl så att många gånger så vill folk som har snäppet sämre hästar...fortfarande försöka få ut lika mkt som "de hört någon annan fått".Det ställer till det en del.Man måste vara självkritisk.

Jag tex VET att denna tvååringen är BRA riktigt BRA...och därför är hon ju inte "billig"...men samtidigt ändå inte "svindyr".Jag kan garantera er att 60 000 kr för denna häst är skäligt.

Det är ju sån skillnad på häst och häst liksom....

Som jag sa innan...åker man dit och ser hästen och provar ut den...då kan man fundera på om priset är skäligt eller ej.Jag menar har man råd med 50 000 så kan man nog klämma fram de där sista 10 000 kr till om så på lån eller avbetalning tex.

Provar man hästen/tittar på och är tveksam till att hästen verkligen motsvarar det värdet...ja då är väl prutning okej givetvis.

Men å andra sidan så tycker man det borde kännas bättre att köpa något för ett vettigt pris...vet ju själv hur "gong-gongen" går i stallarna med att de är så stolta över sina "dyra" hästar och nämner ofta kommentaren "han/hon var dyr men väl värd pengarna" och det är väl kanske så man får resonera om man är ute efter dyrare hästar kanske.

Men visst kan man göra ett klipp för 15000 kr och upptäcka ett fynd - se på Mynta tex.Men det är nog inte så vanligt....

I de enda fall där skäckfärgen faller till nackdel tävlingsmässigt är inom dressyren - om hästen har olikfärgade ben med speciellt mönster vilket kan påverka hur rörelserna ser ut.

Sedan är det ju en fråga om tycke och smak...jag är tex så van vid mina skäckar att jag inte ens tänker på dem som skäckar.Får jag ett brunt föl så skriker jag inte åhnej!...alltid lika noga vid hingsval till stoet-kosta vad det kosta vill - oavsett färg skall det blivande fölet vara framavlat för att helst i slutenden bli en kapabel tävlingshäst förhoppningsvis.Men vägen dit är lång...men j*klar va bra det har blivit hittills!!

Nej, själklart försökaer inte alla pruta, men lite överlag är det allt. Skulle också tycka det var pinsamt att pruta.

shady skrev:
Skulle också tycka det var pinsamt att pruta.

Varför tycker ni att det är pinsamt att pruta? Då menar jag att pruta "inom rimlighetens gräns".

Om jag prutar på exempelvis en häst så har säljaren alltid möjlighet att säga "nej tack".

Jag har svårt att förstå att man som säljare är så "låst" vid ett pris, risken är ju som sagt att man till slut står med en häst som man inte får såld.

Bra tråd tycker jag. Blir oxå irriterad på att folk inte vill betala mer för en bra häst än för en sadel... *suck* Håller även jag på att sälja och i nästan vartenda svar vill folk inte ge vad jag tycker är mer än rimligt. Man får vad man betalar för. Vilken idiot som skriver sådana saker. :mad:
/Lina

Om det står pris diskuteras kan man ju sätta igång å pruta bäst man vill men jag begriper inte varför folk ens ringer när man satt ut pris i annonsen å sedan börjar beklaga sig!
Kan dom inte läsa eller vad är felet??

Har ingen lust att ge mig in i en maratondebatt om prutning igen, men måste fortfarande säga att det är rätt provinsiellt och "ankdamms-aktigt" att bli så upprörd över prutning.
Nu är jag själv inte svensk och ser kanske därför ännu mer hur töntigt det är att bli upprörd över fenomenet prutning. Pruta gör man nästan överallt annars i världen. Den som har en "vara" värd priset kan vara iskall och hålla priset och sälja ändå, den som inte har det - ja den får sälja till det pris som man till slut kommer fram till.
Spelar ingen roll om det är ett djur eller ej. Värdet ligger i betraktarens öga, samt i hur marknaden ligger till. Att bli upprörd över att någon försöker få bästa möjliga pris är verkligen att vara Prinsessan på ärten. Att kalla prutning oseriöst är närmast...oseriöst! Att köpa och sälja är ett spel. Gillar man inte det så får man stå utanför eller hitta alternativa sätt att sälja.
Sedan bör man ha lite finess när man prutar också, om man vill komma till affär - men det är en annan femma!

Jag tror att det finns likadana kolsupare i alla läger. En del köpare kräver en toppstammad, högt tävlad kanon häst för max 30 000, helst på foder eller avbetalning. Sen finns det en hel del säljare som kräver 60 000 för en häst utan papper som det med kamp går att styra runt en hage. (Har varit med om båda fallen)

Men hur svårt är det som köpare egentligen att ta ett lån och sedan leta häst för de pengarna du har? Har du bara 15 000 att röra dig med så får du på sin höjd en travare, inte en sto efter Libero H, det är väll bara att förstå! :idea:
Det är väll samma problem som det är i hästvärlden överlag. En del kan inte acceptera att någon annan har rätt...

// Åska

Om det står pris diskuteras kan man ju sätta igång å pruta bäst man vill men jag begriper inte varför folk ens ringer när man satt ut pris i annonsen å sedan börjar beklaga sig!
Kan dom inte läsa eller vad är felet??

:bow: :bow:

Så sant som det är sagt!

Jo men ska man då leva efter resten av världen som du säger...så betyder det att vi i Sverige som ska sälja häst får lägga till 10-15000 på priset, bara för att folk ska roa sej med att pruta...bara för att de ska inbilla sej att de gjort en bättre deal.

Själv är jag ärlig med priserna...ja ibland kanske tom ngt för snäll bara för att ordna upp en möjlig deal på något vis för folk.Men i slutenden ska det ändå betyda att jag får ut värdet för hästen på ett eller annat sätt.Sedan om det betyder 75% kontant och resten på avbetalning inom rimliga gränser eller kanske ett bra pris och föl lämnas tillbaka etc....ja det är ju en annan sak.

ja jag får precis samma känsla...drömma går väl an-verkligheten är en annan.

Sedan är det ju skillnad på pruta OCH pruta...att pruta på en redan billig häst tex-vad får folk att ens tänka tanken på att pruta då?

folk inte vill betala mer för en bra häst än för en sadel

Ha,ha jag kan inte låta bli att le åt ditt inlägg. :rofl:

Kan berätta om en bekant som öppnat butik med westernsaker...han blir väldigt förundrad över att folk kan köpa en häst för 5-8000 kr typ varmblod etc, för att sedan komma in och köpa en westernsadel för 25000 kr. :eek: :eek: Han undrade hur folk var funtade... ;) :D

Ja men alla säljare säljer inte för att de måste sälja...som jag tex funderar på att kanske byta inriktning - men jag gör det ju inte till vilket pris som helst.Har alldeles för bra hästar för att stjälpa iväg dem...dessutom vill jag ha goda seriösa hem.

Att ha pengar betyder inte att man får köpa mina hästar automatiskt heller...gott hem är alltid den viktigaste utgångspunkten, men det betyder inte att jag vill ha mindre betalt för min häst.

En bra köpare som kan ge mina hästar ett bra hem har funderat igenom sitt hästköp noga och planerat därefter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka