Ännu en tråd om att klippa...

S

Silly

Ber om ursäkt för ännu en tråd, vet att det redan finns massor och har kollat men alla handlar om specialfall och det gör även den här.

Har en häst som arbetas svettig några dagar i veckan, jag har inte klippt henne men tror att det kanske vore bra att göra eftersom hon har rätt mycket päls. Är det någon ide att göra det nu eller ska jag låta det va? Med tanke på att det är så pass sent?

Sv: Ännu en tråd om att klippa...

Jag tycker inte att man ska klippa bara för att hästen har mycket päls, klippning gör man ifall hästen har stora besvär av att den inte torkar och därmed måste gå fuktig. Tycker du att hästen är besvärad så får du väl klippa.

Men nu är jag ju emot klippning i överlag, min personliga åsikt är att många hästar inte används tillräckligt för att vara i behov av klippning. Min häst klipps aldrig, går på lösdrift och använder inte täcke. Så naturligt som möjligt, sånt förespråkar jag ;) Riktig björnpäls har han men han mår absolut inte dåligt av det, släpper honom utan täcke i lösdriften då han är svettig och han går och äter (fri tillgång) och torkar på en timme.

Men det är ju mkt jobbigt för en häst att arbeta i björnpäls, eller skulle du vilja ut och springa med dunjacka på?

Jag klippte min för första gången den 23:e, just pga av att hon såg ut som en nalle björn och inte torkade efter att jag ridit. Hon har dock kvar ett täcke då jag inte gillar att klippa hela hästen, men det är skönt att det inte är långhårigt under magen längre.

Jag klippte min häst för fjärde gången denna säsongen i tisdags, han kan verkligen odla päls.

Vad man har för erfarenheter är ofta väldigt olika men min erfarenhet är att jag har kunnat klippa ungefär till årsskiftet utan problem, med senare klippning har jag mest fått problem med ful päls, medan en kompis som klippte i halva januari fick problem både med att hästen såg ut som en gris (...) men framförallt att den stackars hästen frös nåt kopiöst coh fick täckas massor långt in på våren (hästen har aldrig varit frusen tidigare). Med våra gemensamma erfarenheter vågar vi inte klippa för sent.

Om din häst bara rids svettig någon gång i veckan så behöver du kanske inte klippa så mycket, då gör det ju oftast inte så mycket om den blir lite svettig, bara den inte blir sjöblöt och hinner torka på vettig tid igen. Börja med att bara klippa halsen t ex och se om det räcker.

Jag brukar aldrig behöva klippa då jag brukar kunna hålla mina hästar kortpälsade ändå men då unghästarna blivit lurvmonster kommer jag att klippa iallafall en av dom nu inom någon vecka. När jag väl klipper så klipper jag rubbet! Vill bara invänta några plusgrader igen då jag alltid badar dom efteråt men vill det inte infinna sig någon plusgrad inom en vecka så kör jag ändå.

Men det är ju mkt jobbigt för en häst att arbeta i björnpäls, eller skulle du vilja ut och springa med dunjacka på?

Lite fel att göra den jämförelsen eftersom en hästpäls andas av sig själv och släpper ut värme och kyler vid behov. Vilket jag inte upplever att en dunjacka gör.

kl

Jag halvklippte pållen när jag köpte honom för drygt en månad sedan, han svettas fortfarande som en liten gris så imorgon ryker hela skiten :devil:

Det är ingen fara med att det skulle vara försent att klippa, så finns behovet så är det bara att klippa.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 169
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 690
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka