Ännu en hjälp-mig-välja-ras-tråd*asg*

Sv: Ännu en hjälp-mig-välja-ras-tråd*asg*

Om det är väldigt viktigt med storleken så finns det gott om små whippettikar nuförtiden som är runt 46 cm i manken. Med tanke på hur liten en whippetkropp är egentligen så är det inte en stor hund, en så liten whippettik väger kanske 11 kg eller nåt.

Mvh Ishtar

Isländsk fårhund och eurasier känns bra! Hur är en eurasier?? Tror aldrig jag träffat ngn...

Anledningen till att jag inte vill ha en dp till, är att de har en tendens att skälla och vakta en del, och visst gör tex isländs fårhund det, men inte för att den är stressad.

Berätta mer om Eurasiern!!

Jag skulle gärna vilja ha en isländsk fårhund om det inte var för skällandet :)

En cocker spaniel såklart.

DSCN0978.jpg
[/IMG]

DSCN1074.jpg
[/IMG]

DSCN0748.jpg
[/IMG]

Som några andra redan har föreslagit: WHIPPET!
Men, lugna, det är de inte som valp/unghund, inte min i alla fall...
Men annars är de helt underbara, gosiga, snälla, lättlärda och min, han är konstant glad.

Jag antar att du redan har hittat klubbens hemsida? Annars är adressen www.eurasierklubben.se :)

Det känns som om jag alltid upprepar vad som står i rasstandarden när jag ska berätta om Eurasiern. I vilket fall som helst, jag tyckte faktiskt att rasen stämde in väldigt väl på dina krav. Pälsen är otroligt lättskött och trots att de har ganska mycket päls så tovar den inte (förutom en aning på svansen och bakbenen ifall man har varit väldigt slarvig med borstningen). Vi borstar igenom henne ordentligt så sällan som 1 gång/månad och pälsen ser ändå alltid fräsch ut. Tror dock det är rekommanderat att åtminstone borsta igenom pälsen en gång per vecka, men vi är lite lata.. De fäller ca 1-2 gånger per år, men då ryker all underull så det blir ganska mycket päls på en gång. Men det ganska lätt att borsta bort på ett par dagar. Annars fäller de ingenting.

Angående färgen så finns de ju i en massa olika färger. De enda som inte är tillåtna är leverbrun, vit eller vitfläckig. I rasstandaren står det att hanar blir mellan 52-60 cm medan tikar ligger på ungefär 48-56 cm.

Funkar fint som sällskapshund, vi har vår Eurasier främst till sällskap men vi tränar även lite lydnad och det är tänkt att vi snart ska börja träna agility lite mer intensivt (vilket hon tycker är JÄTTEKUL, men om man vill satsa stenhårt på agilty är det nog inte rätt ras, de är väl kanske inte den smidigaste rasen ;) Trots att de inte är fullt så klumpiga som de ser ut att vara). De är väldigt lättlärda, men har ganska mycket egen vilja och är ofta väldigt envisa. Kräver inte alls speciellt mycket motion. De flesta är nöjda så länge de får vara med. Väldigt lugna och trevliga hundar, åtminstone alla jag har träffat. De "ska" vara en aningen reserverade, men jag har träffat både väldigt tillbakadragna och framåt hundar. Det handlar nog mycket om träning.
De skäller inte heller speciellt mycket, även om jag träffat båda sorter där med. Dock har jag aldrig träffat en väldigt skällig Eurasier, utan mer att den har varit skällig just för att vara en Eurasier (som inte ska skälla speciellt mycket). Vår hund säger nästan aldrig ett knyst och svarar aldrig på andra hundar som skäller, men är väldigt uppmärkssam om vad som händer och varnar oss ofta på andra sätt. Det händer dock att hon ger ifrån sig något skall för att varna (t.ex. när någon främling går på vår tomt sent om kvällarna).

Angående sjukdomarna, det är ju en så pass ny ras att det inte direkt har hunnits upptäcka några rasbundna sjukdomar såvitt jag vet. Jag känner inte till någon, men då är jag inte heller speciellt insatt så jag är nog inte rätt person om att uttala mig om saken. Vi upptäckte ingen rasbunden sjukdom när vi letade fakta om rasen för ett par år sen.

Nu blev det ganska långt, jag ber om ursäkt. Du får fråga om det är något mer du undrar, så ska jag försöka svara så gott jag kan.

Här är vår tös (som förvisso inte är väldigt rastypisk till utseendet):
trojabuke3.JPG

Senast ändrad:

En cavalier eller papillon..Mycket anpassningasbara hundar som nöjer sig med det dom får.. Inte mycket pälsvård heller då man inte ska trimma. Bara lite borstning.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 552
Senast: Cissi_ma
·
R
Hundavel & Ras Nu har jag slitit mitt hår länge nog över att försöka navigera djungeln av raser och uppfödare, utan att komma någon vart. Så med risk...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 297
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 981
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Om allt går som det ska kommer jag antagligen äntligen skaffa hund under nästa år, så har suttit i höst och kollat på olika raser. Det...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 377
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar