Ännu en färgfråga...

Thera

Trådstartare
Jag är inte så bevandrad i det här hur färger nedärvs så jag har en liten fråga:

Kan en viss färg nedärvas från äldre generationer trots att inte föräldrarna är av just den färgen själva? Låter krångligt, men för att ta ett konkret exempel:
Till exempel Bayron. Han är ju själv mörkbrun, om jag inte har helt fel. Hans far däremot är ju gulbrun. Kan gulanlaget komma fram i Bayrons avkommor eller är det liksom "borta" i och med att han själv inte är gul?

Hoppas ni fattar... :angel:

Sv: Ännu en färgfråga...

Skimmelfärg kan inte ärvas latent. För att bli skimmel måste du ha en förälder som är det.

Vad gäller färgen gulbrun så TROR jag att den inte kan ärvas om inte en förälder har färgen.

Gulanlaget nedärvs dominant. En av föräldrarna måste vara gul för att avkomman skall bli det. Men sedan kan denna förälder ha vilken grundfärg som helst - gulsvart, gulbrun isabell kombinerat med en massa andra anlag (skäck, konstantskimmel o.s.v.) eller skimmel, född gulbrun/gulsvart/isabell,

Generellt är det så att de flesta färganlag nedärvs dominant, d.v.s. en av föräldrarna måste synligt ha detta anlag för att avkomman skall få det. De undantag jag kan komma på just nu är fux och bukskäck. Dessa kan ligga dolt hos båda föräldrarna.

Sedan finns det vissa anlag som bara syns på vissa grundfärger. Svart (svart på hela kroppen) är recessivt i förhållande till brunt (det svarta begränsat till ben, man och svans), men svart pigment behövs för att båda färgerna skall synas. En fux är också antingen svart eller brun "under" sin fuxfärg, men det syns ju inte eftersom den inte har något svart pigment.

Silverfärg (finns hos islandshäst) syns också bara på svart eller brun botten, men nedärvs dominant.

Så har vi skimmel som kan dölja allt annat... :eek:

Indy

Då hade jag rätt om gulanlaget :)

Vad gäller fuxfärgen så har jag länge haft undringar kring en häst jag kände. Han var e Napoleon 625 (brun) med en svart pappa (Iran) och en brun mamma (Josephine). Iran hade en fux till morfar (Jarramas) och Josephine en fux till pappa (Juan). Hästens mamma var brun e Parnass (skimmel) vars pappa Idealist var fux. Hästens mormorsfar Corso var svart. Hästen själv var fux. Menar du att han kan ha blivit det för att det finns så många fuxar bakåt i stammen? Kan tillägga att hans helbror var mörkbrun.

Hm, da må jeg bare spørre..

Sportsponni, fødd slik:
u_ivory2.jpg

Slik som åring:
athleet.jpg

Om det der var en hingst, ville den da altså gi muligheter for både gule og skimle avkom?

Görel skrev:
Då hade jag rätt om gulanlaget :)

Vad gäller fuxfärgen så har jag länge haft undringar kring en häst jag kände. Han var e Napoleon 625 (brun) med en svart pappa (Iran) och en brun mamma (Josephine). Iran hade en fux till morfar (Jarramas) och Josephine en fux till pappa (Juan). Hästens mamma var brun e Parnass (skimmel) vars pappa Idealist var fux. Hästens mormorsfar Corso var svart. Hästen själv var fux. Menar du att han kan ha blivit det för att det finns så många fuxar bakåt i stammen? Kan tillägga att hans helbror var mörkbrun.

Att hästen du kände var fux beror på att både pappan (Napoleon då) och mamman hade varsitt fuxanlag. Fuxanlaget brukar genetiskt betäcknas som e, och för att en häst ska kunna bli fux måste den ha två 'e' gener (ee). Det ena anlaget kommer från pappa och det andra från mamma.

En svart eller brun häst med fuxanlag betäcknas Ee. Stort E är anlaget för svart. (Är hästen brun läggs ytterligare ett anlag till, stort A.) Om Napoleon hade varit homozygot för det svarta anlaget E, hade han varit en EE och en sådan kan aldrig ge fuxavkommor! (Därför ser vi aldrig några fuxar efter Maraton eller Landlord, t.ex. efter som de har genotypen EE). Fux är ett recessivt anlag och kan alltså nedärvas i mååånga generationer utan att det "syns", men så fort två icke fuxar med varsitt 'e' anlag paras har man 25% chans för fux.

Hoppas det inte blev för rörigt!

//Kristin

Formosiss skrev:
Om det der var en hingst, ville den da altså gi muligheter for både gule og skimle avkom?

Svar ja, 50% chans att skimmelanlaget nedärvs (såvida det inte är en homozygot skimmel!) och 50% att gulanlaget nedärvs.

//Kristin

Wintersnowdrift har ju redan svarat utmärkt, men för att göra ett sammandrag: hur många fuxar som funnits i stammen spelar inte så stor roll. Det som krävs är att hästen har två fuxanlag och ingen av föräldrarna behöver ha varit fuxar för att avkomman skall bli fux. Generation efter generation kan alltså ha varit "fuxlös", men någon har burit fuxanlaget.

Indy

Åter har wintersnowdrift svarat utmärkt, men jag svarar också:

För det första: är båda eller endast en av föräldrarna skimmel?

Om endast en är skimmel är chanserna att eventuell avkomma blir 25 % enbart "gul", 25 % enbart skimmel, 25 % "gul" som bleks till skimmel och 25 % vare sig gul eller skimmel om jag inte snurrar till det alldeles.

Är båda föräldrarna skimlar är det 75 % chans (eller risk :devil: ) att avkomman blir skimmel och 50 % chans att den blir "gul".

Indy

Moren er lys skimmel og faren er gul :-)

IndianaJones skrev:
Gulanlaget nedärvs dominant. En av föräldrarna måste vara gul för att avkomman skall bli det.

Inte riktigt rätt! Eftersom det är skillnad på om hästen har ett anlag (tex isabell) eller två (som en gulvit) är det INTE ett dominant anlag utan brukar kallas intermediärt (har även sett uttrycket co-dominant).

IndianaJones skrev:
Gulanlaget nedärvs dominant. En av föräldrarna måste vara gul för att avkomman skall bli det. Men sedan kan denna förälder ha vilken grundfärg som helst - gulsvart, gulbrun isabell kombinerat med en massa andra anlag (skäck, konstantskimmel o.s.v.) eller skimmel, född gulbrun/gulsvart/isabell,

Generellt är det så att de flesta färganlag nedärvs dominant, d.v.s. en av föräldrarna måste synligt ha detta anlag för att avkomman skall få det. De undantag jag kan komma på just nu är fux och bukskäck. Dessa kan ligga dolt hos båda föräldrarna.

Sedan finns det vissa anlag som bara syns på vissa grundfärger. Svart (svart på hela kroppen) är recessivt i förhållande till brunt (det svarta begränsat till ben, man och svans), men svart pigment behövs för att båda färgerna skall synas. En fux är också antingen svart eller brun "under" sin fuxfärg, men det syns ju inte eftersom den inte har något svart pigment.

Silverfärg (finns hos islandshäst) syns också bara på svart eller brun botten, men nedärvs dominant.

Så har vi skimmel som kan dölja allt annat... :eek:

Indy
Måste verkligen en av föräldrarna vara gulbrun för att avkomman ska bli det?
Vi hade under många år ett vitt sto med svarta prickar efter Guvenör brun u Ack-Va-Vit vit svarta prickar e Maskerad vit svarta prickar u Lona gulbrun e Heinfried färg?? eeRegulator gulbrun. Detta sto fick flera gulbruna avkommor med bruna hingstar och en isabell med Krevad fux. När jag en gång betäckte henne och klagade över att hon mest fick gulbruna avkommor sa hingsthållaren , jaja men hon har ju den gule Regulator bak i stammen, den färgen behöver inte synas, den ploppar upp lite då och nu ändå! Hade gubben fel?

Kan stoets mamma Ack Va Vit varit gul innan hon blektes av skimmelanlaget? Någon grundfärg måste hon haft innan hon blev vit. :D

Nej! Ack-Va-vit var född vit med svarta prickar, i allafall enligt hennes ägare som köpte henne som föl.Det konstiga är att hon blev mor till flera prickiga avkommor med Flyingehingstar, men av dom avkommorna var det 2 ston som i sin tur gav gula föl.

Hon hade med all säkerhet gulanlaget i sig, sen att det inte syntes så tydligt är ju en annan sak.

Men cremellodottern fick ett stoföl med vår arab (fux) som blev vad appaloosafolk kallar snowflake, dvs palomino som grundfärg med lite vita snöflingor över ryggen............så det tigrerade anlaget kom tillbaka..........förklara det, den som kan, jag kan det inte! :)

Senast ändrad:

Ingen häst födds vit, svarta prickar....gulsvart i botten? Köpt som föl så var hon säkert 6 mån gammal och jag har haft föl som skimlat av så fort och blivit vita. :D

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 494
Senast: warg
·
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
15 179
Senast: Sar
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 613
Senast: Lipperta
·
Avel Då en häst jag tidigare skött fick spatt och ännu används i avel så blev jag lite nyfiken och började forska mer på denna sjukdom...
Svar
2
· Visningar
1 183
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025