Ännu en färgfråga...

Sv: Ännu en färgfråga...

------------

Senast ändrad av en moderator:

poloplayer skrev:
Så då kan alltså en häst vara bärare av gulanlaget utan att det syns!

Javisst, bara för att ÖGAT inte ser det så betyder det ju inte att hästen HAR den färgen. Det finns många isabeller och gulbruna som för ögat ser ut som fuxar eller mörkbruna.

Faren til den hesten er for øvrig Golden Moondancer som er dressurhest i Sverige nå ;-)

Angående Bayron så har jag en Bayronavkomma. Mamman är också mörkbrun som honom, medan min unghäst har ärvt morfars färg.. Herkules, dvs kolsvart. Men hon är reggad mbr. utan tecken.
Fast där har jag för mig att det kan bli så eftersom mörkbruna kan bära på anlaget för svart som är dominant?

Ja, jo.

Fast ändå inte samma sak som med tex fuxar.

Ett gulanlag är aldrig "dolt" på samma sätt som ett fuxanlag. Utan det "syns" - fast på en häst med svart färg så syns det ju inte alltid så mycket, men det är inte dolt.

Förstår du skillnaden ?

Svart är recenssivt. "Näst mest recenssivt" efter fux.

Må bare legge til at faren til den hesten er Golden Moondancer, som står som dressurhest/hingst i Sverige nå ;-)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 494
Senast: warg
·
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
15 179
Senast: Sar
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 613
Senast: Lipperta
·
Avel Då en häst jag tidigare skött fick spatt och ännu används i avel så blev jag lite nyfiken och började forska mer på denna sjukdom...
Svar
2
· Visningar
1 183
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025