Ännu en avlivningstråd. (långt o suddigt)

L

Lantlolla

Hade en diskution med mamma igår.

Lite bakgrund:
Det är såhär att jag har tre hästar. En 20årig valack och två hästar på 6 och 7 år.
Min gamle herre som inte är gammal, men ändå (ni förstår), han har ALLTID haft svårt för att hålla vikten och framför allt att gå upp i vikt under den tiden när gräset inte har någon näring!
Men de senaste två åren har det blivit ännu värre.
Gamlingen äter dubbelt så mycket som de andra två tillsammans om inte lite mer och går extremt sakta upp i vikt (maten är kollad så den skall passa honom, även om han får mer än vad som är uträknat).

Som ni förstår så är det hela ekonomiskt men samtidigt så är detta en läromästare som kan allt! Han är helt gudomlig men jag tycker inte det är kul att rida honom längre. Visst ut o skritta o prata lite skit, det är supermysigt men inte att träna honom längre.

Senaste året är han sporadiskt riden, han skall nu mer eller mindre sättas igång ordentligt med skritten o senare kommer det andra!

Detta blir ett superluddigt inlägg som ni nog redan märkt. Men till problemet!
Jag vill ha kvar de två yngre hästarna, men ekonomiskt så kommer jag inte klara av alla tre. Det är antingen de två yngre hästarna eller gamlingen. Gamlingen har tävlat en massa, han har lärt upp flera olika personer. Jag tycker han har haft ett värdigt liv.

Mammas argument är att han är frisk och kry (vilket han är, förutom lindrig bronkit och sitt hull som inte vill stanna)
Samt att min pojkvän skulle kunna ha honom o lära sig på. Men de hjälper ju inte mig ekonomiskt!

Jag säger att jag vägrar sälja honom eller lämna ut honom på foder nu när han är 20.
Men jag vill inte riskera att han tappar vikten en gång till då han nu på ålders hösten verkligen behöver det.

Som ni förstår så vet jag inte vad jag skall göra.
Samtidigt som det skulle kännas rätt att avliva honom så känns de så fel.

Detta blev som sagt ett supersuddigt inlägg, hoppas ngn orkar läsa igenom de lite o berätta hur ni tänker.

Att ta ngn annans liv kommer nog ALLTID vara de svåraste beslutet som finns..

Sv: Ännu en avlivningstråd. (långt o suddigt)

Vad är det för ras på gamlingen?

Hitta en bra fodervärd kanske? Kunde ju vara perfekta förstahästen åt en tjej eller kille som vill ha en läromästare att verkligen lära sig rida på, men som kanske ej vill tävla.

Har du han ute på foder i närheten av där du bor kan du ju ha en viss koll på hur han har det också. Det går ju att skriva in i kontraktet att du ska komma dit och kolla hans allmänna tillvaro och hull tex 3 ggr / månad med motivering av att han är svår att hålla i hull.

Jag har en del erfarenheter av gamla och mycket gamla hästar och kan ge en del tips om du vill när det gäller utfodring etc.

MVH Kung Tulle

om din pojkvän vill lära sig rida på honom, kan inte han då "ta hästen på foder", alltså iallafall betala maten?

Jag har haft samma problem som du men hittade en underbar fodervärd åt min gamling, halvblodsvalack 21 år. Det kändes för mig fel att avliva han då han var frisk och pigg. Men jag hade inte råd att ha kvar honom, antaningen var jag tvungen att göra mig av med honom eller min yngre häst. Mitt tips är att sätta ut hästen på annons som fodehäst, du behöver ju inte lämna ut han om du inte hittat någon du tycker om men det kan vara ett försök, innan man tar det sista beslutet. Jag testade och lyckades hitta en underbar fodervärd och det är jag väldigt glad över.

För er som tipsade om fodervärd så gjorde jag detta.
Hade honom ute på foder i två månader. Han magrade varken på eller av, men blev mobbad i hagen och flyttade sig för alla (han flyttar sig inte för ngn i vanliga fall). Såg något tom i blicken. Och fick höra massa saker om hur han mådde av de andra i stallet. Han såg inte så pigg ut när vi hämtade hem honom.

Tjejen som hade honom verkare verkligen perfekt!
O bra en timme med bil härifrån. Så det är verkligen jättesvårt.

Pojkvännen skulle kunna ha hnom, men han jobbar mycket snart när skolan slutar. O han har inte detta intresset, han tycker det är kul att följa med någon gång ibland.
Han har redan erbjudit sig o betala, men får dåligt samvete. Blir ändå jag som får rida honom.
Kan kolla medryttare som betalar iofs.. Så får han stå hos mig ändå.

Vill inte avliva honomm en att rida honom och fodra honom är inte så lätt ekonomiskt när de båda yngre är hälften så dyra som honom i drift.

Men det är ju ändå sin älskling.

KungTulle:
Han är ett halvblod av den gamla modellen (Swift 690 som pappa).
Tips om fodring får du gärna pma.

En annan variant är ju att du annonserar efter en medryttare som är villig att rida honom hos dig mot en summa till fodret. Eller någon som vill ha honom på foder med uppstallad hemma hos er.

Att du inte vill sälja eller lämna ut på foder längre bort tycker ja är sunt. Men det kanske går att få till någonting där imellan.

Är han som du säger trevlig att rida och välutbildad så tror jag det finns massor av potenciella medrytare eller halvfodervärdar till honom.

Jo det går ju hoppas.
Det som är de svåra är att jag har dem på lösdrift hemma i år, men försöker leta stallplats till hösten så man kan kontrollera hans matintag ännu mer och noggrant.
Alltid svårare att leta stallplats till flera hästar, men har ett stall jag skall kolla upp om några veckor.

Som sagt medryttare är inte fel. o då vet jag ändå vad som händer med honom osv.

Åh,kan du inte lägga in en bild:) Har ett 20 årigt sto efter Swift.Dock rätt så lättfödd.
Kanske en medryttare skulle vara bra då du kan ha koll på honom också.Finns nog många som vill rida en läromästare.

Här är en bild på honom för lite mer än ett år sen:P
http://i163.photobucket.com/albums/t297/Tigern_/smirreful.jpg

Ska ha snyggare men de är några år nu.. ca två år gamla bilder. ska se om jag hittar den!
http://i163.photobucket.com/albums/t297/Tigern_/Smirre.jpg
Där är den andra bilden ajg tänkte på. Du fick dock inte se hans ansikte.
Men där har ni det året o året innan som han varit finast i hullet under de åren jag haft honom o under några år innan vi köpte honom (enligt fodervärden som hade honom när vi köpte honom)

O jag tycker ju ändå han är precis i märket till lagom i hull.. Så han är inte så lätt :(

Senast ändrad av en moderator:

Ja,vore kul med fler bilder:)
Här är min tant
DSC00029.jpg

Swift var ju Oldenburgare och jag läste nånstans att just Oldenburgare kan bli gamla:confused:

Hehe. De är väldigt lika i ansiktet faktiskt!
Smirre är ljusare!

Usch jag vill inte avliva honom. Får hoppas de finns ett par medryttare som vill rida honom. Han är bra på att ta hand om andra, o nu när han börjar komma igång igen så vet jag ändå att han ett tag till orkar rida sex dagar i veckan om man skrittar ngn dag med.

Nåja får se tills slutet av sommaren, första målet är att lite hull skall komma tillbaka..

han har ALLTID haft svårt för att hålla vikten och framför allt att gå upp i vikt under den tiden när gräset inte har någon näring!
Är det någon häst som kan gå upp i vikt om dom lever på gräs utan näring??

Hur ser hans foderstat ut idag? Har ni analys på höt? har han fri tillgång på hö?

du kan väl inte avliva hästen bara för att han kostar pengar. :crazy:

leta efter nån som kan ha honom på foder men att han står kvar i samma stall, eller en betalande medryttare? finns säkert många tanter som kan tänka sig att rida en sån gammal läromästare!

ang hullet så kräver gammla häster betydligt mer mat, så är det bara! antagligen har du för lågt protein i foderstaten. kör på med massa lusernpellets och olja så ska du se han blir fin.:)

Tänk om det med att gamla hästar behöver mer mat gällde alla...:angel:

Jag tycker INTE att man har ihjäl en frisk, äldre häst bara för att den inte passar i ens tillvaro:mad:!

Jag tycker ditt inlägg är konstigt. Jag förstår ditt tänk, men jag skulle själv inte tänka som du gör. Visst, han är tjugo bast men han är frisk och glad (som jag förstår det). Inte ska du väl avliva för att du av välvilja inte vill ge honom över till ngn annan samt att det kostar för dig att ha en häst du inte använder? Tycker tipset om att din pojkvän ska hjälpa till - eftersom han ska använda hästen, är bra. Samt att jag tycker att någon kan vara delägare eller fodervärd - i samma stall där hästen står nu, så den slipper flytta och börja om.

SÅ stor grej är det inte egentligen om det inte inkluderar en lång resa eller dylikt. Jag har själv tagit över en gammal häst, det är inte porslinsfigrurer, det är hästar.

Önskar dig lycka till i ditt tänkande iaf, hoppas du komemr fram till ngt bra!

Hej du

jag har också en gammal herre på 18år som jag har jättesvårt att hitta någon trevlig ryttare till. Jag vill inte heller lämna ut honom utan han skall stanna kvar hemma.
Denna gosse är mkt lättfödd:o men ett SUPERTIPS är faktiskt rapsolja! 2dl per dag direkt i kraftfodret så skall du få se på resultat snabbt!

Min gamle gosse får inte detta då hade hans ben inte klarat mer men min tävlingshäst som kräver MYCKET mat samt mina 2-åringar som också kräver MYCKET mat har detta stående i foderstaten alltid.

Kanske kan ni andra här på bukefalos tipsa oss med äldre läromästare om nya intresserade ryttare.
Min gamle gosse skull må mkt bra av att få någon lugn ryttare på ryggen igen, han trivs inte med att bara gå i hagen o min tid räcker inte till.

Jag tycker absolut INTE att du får avliva den gamla läromästaren som säkert har många fina år framför sig, han är inte supergammal.

Ett nytt råd är att du säljer den ena av de yngre hästarna istället. Behåll den som du trivs bäst med eller den du tror mest på i tävlingssammanhang.

Nej fy sjutton för dom som avlivar sina trotjänare när dom inte passar in längre i personens liv eller kostar för mkt pengar!:devil:

Nej fy sjutton för dom som avlivar sina trotjänare när dom inte passar in längre i personens liv eller kostar för mkt pengar!:devil:

Och då måste jag ju vara lite obekväm och fråga - vad menar du man ska göra om man inte av olika anledningar (ekonomiska eller andra) har möjlighet att ha kvar hästen? Strunta i att betala hyran och bli vräkt, för boxen är ju 10 kvm och både jag och hästen får ju plats?

Jag blir så jäkla trött på att ständigt läsa moraliserande över hur hemska människor är som funderar på att avliva en häst som råkar ha alla benen i behåll, men som av andra orsaker inte är helt lätt att placera. Jag vet inte hur många av er som har erfarenhet av att hitta fodervärd. Jag har det - och jag vet av egen erfarenhet att det inte alltid behöver bli bra. Exempelvis fick jag hem en tidigare fullt frisk häst som fånghäst. Och den som betalade kalaset var jag - och naturligtvis hästen. Det lät jättebra, men så ändrades förutsättningarna (efter att hästen flyttat) och fodervärden blev plötsligt själv ansvarig för hästen, vilket h*n inte var färdig för.

En allmän fråga - om man nu har en häst som man av ekonomiska orsaker eller förändring av livet - inte kan ha kvar och anser att det är svårt att sälja hästen annat än BILLIGT. Är det då bättre att sälja den billigt? Ibland kan man tro det när man ser svaren på sådana här frågor.

Jag försökte för några år sedan sälja en häst som p.g.a. olika orsaker (ras, pålagringar) inte är värd mycket. Men jag fick få svar från någon som verkade vara så pass hästkunnig att de skulle klara av att ta hand om en häst med begränsad användbarhet, trots att han var väl utbildad och sannolikt skulle kunna ge rätt ryttare många fina år. Så det slutade med att jag gav bort honom till en vän som behövde en sällskapshäst och där lever han i högönsklig välmåga.

Men hade hon INTE velat ha honom hade jag hellre slaktat honom än sålt honom till de som ville köpa honom. För då vet jag att han inte hade farit illa i alla fall. Att behålla honom gick faktiskt inte längre. Min ekonomi var helt körd i botten. Att jag skulle vara i den situationen år 2005 - var det något jag borde ha förutsett när jag skaffade hästen år 1993?

Jag hade haft hästen sedan han var föl. Och jag hade på fullt allvar tänkt att jag skulle rida honom på min 50-årsdag (då skulle han vara 24), men ibland ändrar sig faktiskt livet. Det gäller alla - jag vet inte varför hästägare skulle vara undantagna och få skämmas för det.

TS häst verkar ju vara fullt ridbar och välutbildad. Men faktum är: många som skaffar foderhästar gör det för att de inte har råd med en egen häst eller inte vill binda sig. Eftersom hästen verkar vara MYCKET dyr i drift så är det ett klart problem. Visst - hittar man rätt person, men det är en viss risk att hästen inte kommer att få tillräckligt med mat p.g.a. att han behöver så mycket. Jag vete sjutton om jag skulle våga skicka bort en sådan häst...

Alternativet är ju då att hitta någon eller några medryttare. TS - en idé kan vara att kolla med de bättre vuxengrupperna på ridskolorna. Där hittar man ibland ryttare som vill pröva att ha egen häst, men vill få hjälp med själva hästhållningen och som inte har så stora problem med pengar. Ett sådant arrangemang vore kanske det bästa? Då kan hästen vara kvar hemma under övervakning men det ekonomiska trycket lättar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka