Ännu en avlivningstråd. (långt o suddigt)

Sv: Ännu en avlivningstråd. (långt o suddigt)

Mycket bra inlägg! :bow:

kl*'
Han får hö nu. Lucern (bara 2-4 liter torrt, som självklart lägg i blöt).
Rapsolja får han mer än två dl :P
Sen lite havre, korn, vetekli, mineraler och även foderjäst nu.
Han får inte fri tillgång då de inte äter upp allt utan hellre käkar gräs :( (så fri tillgång i princip även om de inte äter upp)

Jag vill inte avliva honom heller. Blir nog medryttare om jag hittar två som vill rida ett par dagar i veckan.
Har skrivit i flera inlägg att de antagligen blir medryttare då jag vägrar riskera att en fodervärd flyttar honom.

Ekonomiskt har jag som sagt egentligen inte råd med honom, men som ni säger så är han min älskling. Men han kommer aldrig att flytta till ngn annan.. Har rdan gjort det misstaget en gång.

Nåja han börjar gå upp i vikt som sagt, väldigt sakta.. Men det är på väg. Han rids en del nu med o märks att han får mer energi o får i sig mer av maten då.

Jag har både köpt och sålt hästar så jag vet att det kan vara svårt att hitta både rätt köpare och rätt häst. Men dom finns! I mitt stall finns det två "tanter" 50+ som båda köpt "gamla" hästar i 19-20 års-åldern. Dom tar hand om sina hästar superbra och kan allt om vad som behövs för att en äldre häst ska må bra. Dom lägger all tid och pengar på sina ögonstenar och fast de rids mest på långa skogsturer och dressyrpass i bland så är det Equiterapeuter och hälsokontroller oftare än vad tävlingsryttarna har råd med. Hästarna mår som prinsar och tanterna är goa och glada. Så att sälja till rätt person kan vara just det som ger din häst många fina år.....
Själv skulle jag gärna sälja min häst som "tanthäst" när hon blir gammal.

Och då måste jag ju vara lite obekväm och fråga - vad menar du man ska göra om man inte av olika anledningar (ekonomiska eller andra) har möjlighet att ha kvar hästen? Strunta i att betala hyran och bli vräkt, för boxen är ju 10 kvm och både jag och hästen får ju plats?

Naturligtvis sälja hästen i första hand till ett relativt billigt bra pris. I andra hand får man skaffa fodervärd eller medryttare. I sista hand får man försöka få en sponsor som kan betala om det enbart är ekonomiska problem. Det kan t ex vara en släkting. Säkert finns det fler bra förslag där hästen slipper döden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka