Annorlunda polisjakt efter häst

Sv: Annorlunda polisjakt efter häst

Livsfarligt, men STOR eloge till polisen som tog detta på allvar och gjorde någonting :bow:

Tur att de fick tag på hästen innan det hände en ordentlig olycka iallafall.
Har själv varit med vid en liknande händelse vid Åbys travbana.
Jag var på kliniken med min häst. Samtidigt gick det provlopp på banan... Min pålle hade precis fått lugnande och veterinärerna hade lunch medan vi väntade på att det lugnande skulle kicka in, så jag var ensam därute i stallet. Tittar ut genom fönstren i dörrarna och ser huvudet på en häst svischa förbi i en himla fart. Det var en travare med sulky, men ingen i vagnen :S fick tag i en veterinär och bara; eeeh, det sprang förbi en häst med vagn.. Och veterinären trodde väl att jag var dum i huvudet; duuuh, vi är på en travbana...
Jag: och den var ensam!
Då blev det fart och de fick jagat ihop lite folk. Hästen hade svängt höger utanför kliniken men kom snart tillbaka och sprang bort mot bensinstationen -kan tillägga att den TRAVADE -inget sken här inte.
Hursomhelst hade tränaren kört upp brevid och fångat den genom fönstret precis som polisen.

Kan inte låta bli att undra lite....blir lite OT kanske eftersom jag inte vet hur gammal hästen ifråga var....

Varför är alla travare (sorry om det blir generalisering här nu) rädda för sin egen vagn...jag menar...en inkörd häst, ska den få panik så fort kusken trillar och bara springa i ren blindo så fort den inte har någon tyngd i vagnen? Känns inte som om hästen då är helt trygg med sin vagn...Visst hästar är flyktdjur och kan bli rädda och panikslagna även i situationer de varit med om förut osv....men tycker man läser ofta om travare (vet inte om nu den här var det) som får totalpanik och rusar runt med sulkyn och skadar andra och sig själva. Kan det ha att göra med att man spänner för 2-åringar som inte är mogna vare sig i kropp eller själ....som även i vuxen ålder har kvar obehaget för vagnen, och tror den är ett monster så fort kusken inte sitter i.

(Hukar mig för mobben nu, men jag kan inte rå för att jag tycker det är absurt inom travsporten att man kör in tvååringar....)

Kan inte låta bli att undra lite....blir lite OT kanske eftersom jag inte vet hur gammal hästen ifråga var....

Varför är alla travare (sorry om det blir generalisering här nu) rädda för sin egen vagn...jag menar...en inkörd häst, ska den få panik så fort kusken trillar och bara springa i ren blindo så fort den inte har någon tyngd i vagnen? Känns inte som om hästen då är helt trygg med sin vagn...Visst hästar är flyktdjur och kan bli rädda och panikslagna även i situationer de varit med om förut osv....men tycker man läser ofta om travare (vet inte om nu den här var det) som får totalpanik och rusar runt med sulkyn och skadar andra och sig själva. Kan det ha att göra med att man spänner för 2-åringar som inte är mogna vare sig i kropp eller själ....som även i vuxen ålder har kvar obehaget för vagnen, och tror den är ett monster så fort kusken inte sitter i.

(Hukar mig för mobben nu, men jag kan inte rå för att jag tycker det är absurt inom travsporten att man kör in tvååringar....)

Fast man vet ju aldrig vad hästen blivit rädd för? Det behöver inte alls ha med vagnen och göra. Om en ryttare ramlar av sin häst under en ridtur och springer iväg lös betyder det ju inte att den är rädd för sadeln. Däremot kan ju vagnen kanske låta helt annorlunda/röra sig annorlunda om den blivit skadad eller liknande. Men om hästen är rädd för vagnen ska den inte köras.

Haha. Jag garvade så jag kikna när jag hörde intervjun på radion :D
Något tag innan detta hade de ju föst ner en älg från ett tak :rofl:
fast sen när de babblade vidare kom det ju fram att det var ett parkeringstak men ändå.. Jag satt i bilen en bra stund och undrade hur f*n älgen hamnade på taket.. Haha..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 928
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 392
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 002
Senast: zarmino
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 431
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar