Annorlunda människor

Sv: Annorlunda människor

Jag förstår inte varför du upprepar det jag redan skrivit, ungarna blev inte skrämda enligt TS.

Du tycker att man får välja var man går då man har funktionshinder. Den med funktionshider ska alltså anpassa sina intressen efter vilken "norm" som personen passar in i?
Min make då, som sitter i rullstol, han ska alltså med andra ord skippa att handla mjölk för att mjölken står högre upp än vad han når i affären? Han får ju välja var han går? :banghead: eller?

Suck vill man feltolka så kan man.
Jag är själv handikappad och delvis förlamad å ja livet är så att man inte kan göra allt pga det.
Man är utlämnad til någon annans välvilja och vill inte någon hjälpa så får man vackert anpassa sig till lösningar som man klarar av själv.
Jag får tex anpassa maten till sån jag kan äta själv då jag inte kan skära maten, jag får anpassa skorna efter såna jag kan ta på mig själv för jag kan inte knyta skorna.
Även om det kan finnas annan godare mat som jag hellre vill ha eller andra snyggare skor osv.
Trist javisst men så är livet.
Sen anser att det är en jävla skillnad på att be någon om hjälp med att plocka ned ett mjölkpaket i affären jämfört med att gå på en föreställning där man är högljudd och stör andra så att de som betalat dyra pengar får sin upplevelse förstörd.

Men det var ju en BARNFÖRESTÄLLNING. Ungar skriker, måste gå på toa mitt i alltihop, kräks av spännningen, avslöjar händelser för dom "läst" boken. Kan inte tänka mig bättre miljö för en glad funktionshindrad att brista ut i glädjeyttringar.

Kvinnan som gnällde hade väl en dålig dag bland många dåliga dagar. Stackars hennes medföljande barn som får skämmas för henne...

*kl*

Svarar många;

Jag tror förvisso att jag har en ganska hög toleransnivå men hur tyst måste man vara på en föreställning riktad till barn? Jag är medveten om att beteendet inte är passande i alla sammanhang, så det där med "finteater" och dyra restauranger finns inte på kartan. Antalet arrangemang för personer med den här typen av funktionshinder är extremt begränsat! Så det är inte heller något alternativ riktigt. Personen vill inte heller enbart umgås med andra som har funktionsnedsättningar utan vill vara ute och umgås med vanliga människor också.

Sedan tycker jag att det är lite intressant att vissa människor tycker att hen är ganska rolig och bidrar till en god stämning, medan andra blir så fruktansvärt irriterade. Vad är det egentligen människorna stör sig på? Och om de nu inte klarar av att bortse från det som irriterar dem, varför flyttar de inte på sig? Då hade ju problemet varit löst...

Det ligger också i funktionsnedsättningen att när något blir fel, så blir det en jättestor grej. Om jag hade varit tvugen att lämna teatern med min bekanta, så hade jag fått släpa ut personen som hade hamnat i ett upplösningstillstånd och ångesten hade varat i flera dagar. Personen är inte alls ensam om att ha så svårt med att det blir fel, jag har en annan bekant med liknande funktionshinder och denne reagerar liknande. Så om jag får välja på trauma för en person, eller lite irritation hos en annan. Då väljer jag irritationen. Det går oftast över fortare. Men kanske behövs det mer kunskap hos allmänheten om konsekvensen av vissa funktionsnedsättningar? Eller kanske har det inte gått tillräckligt lång tid sedan man lät bli att låsa in folk på institutioner, så folk är helt enkelt ovana? Kanske finns det rent av en önskan hos vissa människor att vi skulle återgå till det gamla systemet. Tänker lite på det där LSS-boendet också, där villaägarna tyckte det var hemskt att deras barn skulle få träffa på "såna" (sagt om ungdomar med Downs syndrom) när de var påväg hem från skolan...

Jag förstår absolut problemen.

Jag säger inte heller att varken du eller kvinnan gjort fel för jag var inte där.
Sen handlar ju allt som sagt om toleranser, vissa har mer av den varan än andra.

Problemet blir ju såna gånger när någon upplever att den fått sin föreställning förstörd pga din vän.
Är det rimligt? Varför ska just de flytta på sig när det inte är dem som stör?
Du hade ju lika gärna kunnat sagt till din vän att det var en sur tant, kom så flyttar vi på oss till trevligare människor istället.
Jag tycker det är helt orimligt att någon ska få förstöra för någon annan, oavsett om det är meningen eller ej.

Hade vi tagit ett annat exempel, som att nr 1 blir mobbad av nr 2.
Då är det ju mobbaren nr2 som bör flytta och inte nr 1.
Nr1 har ju inte gjort något fel.

Men det var ju en BARNFÖRESTÄLLNING. Ungar skriker, måste gå på toa mitt i alltihop, kräks av spännningen, avslöjar händelser för dom "läst" boken. Kan inte tänka mig bättre miljö för en glad funktionshindrad att brista ut i glädjeyttringar.

Kvinnan som gnällde hade väl en dålig dag bland många dåliga dagar. Stackars hennes medföljande barn som får skämmas för henne...

Det kan vara så att TS vän i mina ögon inte alls misskött sig utan agerat inom mina ramar för vad som är okej.

Men kvinnan tyckte uppenbarligen inte lika.

Men det kan ju faktiskt vara så att ts vän passerade gränserna som de flesta tycker är okej.

Vi får ju bara höra en sida.

Visst att taket på en barnteater bör vara högt men även där finns det gränser.

Jag förstår absolut problemen.

Jag säger inte heller att varken du eller kvinnan gjort fel för jag var inte där.
Sen handlar ju allt som sagt om toleranser, vissa har mer av den varan än andra.

Problemet blir ju såna gånger när någon upplever att den fått sin föreställning förstörd pga din vän.
Är det rimligt? Varför ska just de flytta på sig när det inte är dem som stör?
Du hade ju lika gärna kunnat sagt till din vän att det var en sur tant, kom så flyttar vi på oss till trevligare människor istället.
Jag tycker det är helt orimligt att någon ska få förstöra för någon annan, oavsett om det är meningen eller ej.

Hade vi tagit ett annat exempel, som att nr 1 blir mobbad av nr 2.
Då är det ju mobbaren nr2 som bör flytta och inte nr 1.
Nr1 har ju inte gjort något fel.

Problemet är ju att för personer med vissa diagnoser så förstår man inte förklaringen om den sura tanten - det enda som man förstått är att man på något sätt har gjort fel, men man vet inte hur eller varför och det skapar ju en stor ångest - eftersom de flesta människor vill göra rätt.

Hur kommer mobbningen in i det här? Eller menar du att TS vän är problemet och ska därmed förflytta sig så hen inte stör någon?

Jag tycker faktiskt att vi "utan diagnos (normala, eller vad man vill kalla det)" får acceptera dem med diagnoser, och helt enkelt ha högre toleransnivå - alla borde faktiskt få plats i samhället.

Visst skulle man vilja ha ett fanastiskt dräpande eller kanske pedagogiskt svar till en sådan person? Det skulle vara så skönt att få platta till dem och avslöja dem i deras empatilöshet. Men jag tror att just bristen på empati gör att det inte finns något sådant svar. Vad du än säger så kommer de inte att förstå.

Jag tror att allt du kan göra är att tycka synd om de stackare som inte begriper. För övrigt är det stor sak att du tar med dig vännen ut på liknande aktiviteter.

Du tycker att man får välja var man går då man har funktionshinder. Den med funktionshider ska alltså anpassa sina intressen efter vilken "norm" som personen passar in i?
Min make då, som sitter i rullstol, han ska alltså med andra ord skippa att handla mjölk för att mjölken står högre upp än vad han når i affären? Han får ju välja var han går? :banghead: eller?

han stör väl ingen om han handlar mjölken, förutsatt att han får hjälp med att plocka ner paketet.
däremot blir det väl värre att följa med på en skogspromenad i stiglöst land, alltså får ni anpassa er oavsett.

Att det sedan är självklart att inte ta ut en brölande dysfunktionell vuxen man på en fin restaurang..det förstår nog de flesta...Att det sedan finns de som dricker sig till den dysfunktionalliteten är en annan sak..men de brukar ju bli utkastade..

*delvis kl*

Om vi lämnar diskussionen om det är lämpligt eller ej med funktionshindrade i det offentliga rummet därhän så kvarstår ju att denna kvinna sårade TS vän.

Behöver man säga till någon finns det ju olika sätt att göra det och jag har iaf alltid blivit uppfostrad till att vara artig. Det är sällan man får fram sin poäng genom att snäsa. Att släcka ljuset i någons ögon är bland det värsta man kan göra, speciellt om man ser att personen kanske inte har så lätt med allt. I det här sammanhanget verkar det dessutom ha varit helt vansinnigt att fräsa. Undrar vad den kvinnan hade sagt om någon fräst åt hennes barn?!

Vi som är normalbegåvade eller vad man ska kalla det ska kanske vara lite mer ödmjuka och värdera friheten och möjligheterna vi har!

Problemet är ju att för personer med vissa diagnoser så förstår man inte förklaringen om den sura tanten - det enda som man förstått är att man på något sätt har gjort fel, men man vet inte hur eller varför och det skapar ju en stor ångest - eftersom de flesta människor vill göra rätt.

Hur kommer mobbningen in i det här? Eller menar du att TS vän är problemet och ska därmed förflytta sig så hen inte stör någon?

Jag tycker faktiskt att vi "utan diagnos (normala, eller vad man vill kalla det)" får acceptera dem med diagnoser, och helt enkelt ha högre toleransnivå - alla borde faktiskt få plats i samhället.

Ute i samhället, ja!
Men om jag betalar dyra pengar för att lyssna på en klassisk konsert eller ett allvarligt teaterstycke, då är jag liksom musikerna o skådespelarna INTE skyldiga att tolerera att någon oavsett vem, förstör uppträdandet

Men alltså, är detta ett vanligt problem?
Jag tror de flesta som gillar att tjoa och så väljer att gå på tillställningar där det borde vara accepterat alltså barnföreställningar, rockkonserter etc istället för fin restaurangen eller den klassiska konserten.

Men alltså, är detta ett vanligt problem?
Jag tror de flesta som gillar att tjoa och så väljer att gå på tillställningar där det borde vara accepterat alltså barnföreställningar, rockkonserter etc istället för fin restaurangen eller den klassiska konserten.

Det är inte ett så allvarligt problem eftersom de flesta inser att man inte förstör för andra och undviker att ta med dysfunktionella tll den typen av tillställningar.

Jag har arbetat som reseledare och jag skulle inte acceptera att sitta i en buss till Centraleuropa tillsammans med en vrålande individ som kastar föremål på de andra passagerarna.Oavsett om den individen är 10, 20 eller 30 år gammal. Personen och dennes ressällskap skulle förpassas av bussen i närmaste stad.

*delvis kl*

Om vi lämnar diskussionen om det är lämpligt eller ej med funktionshindrade i det offentliga rummet därhän så kvarstår ju att denna kvinna sårade TS vän.

Behöver man säga till någon finns det ju olika sätt att göra det och jag har iaf alltid blivit uppfostrad till att vara artig. Det är sällan man får fram sin poäng genom att snäsa. Att släcka ljuset i någons ögon är bland det värsta man kan göra, speciellt om man ser att personen kanske inte har så lätt med allt. I det här sammanhanget verkar det dessutom ha varit helt vansinnigt att fräsa. Undrar vad den kvinnan hade sagt om någon fräst åt hennes barn?!

Vi som är normalbegåvade eller vad man ska kalla det ska kanske vara lite mer ödmjuka och värdera friheten och möjligheterna vi har!

Jag skriver som Inte_Ung.
Ingen av oss andra var med i situationen.

Jag kan därmed inte bedöma hur jag skulle ha reagerat - vad jag hade upplevt som störande och inte.

Jo, personer med handikapp ska få vara "ute i samhället".
Det var trist att TS vän blev sårad.

Det var trist att kvinnan som sade ifrån, blev störd.

Jag kan inte säga att det går att sätta "rätt eller fel" om en sådan här situation.

Kanske överreagerade kvinnan?
Kanske kvinnan fick nog efter ganska många "störningar" från TS vän?

Hänsyn ska gå åt båda håll.
Det kan inte vara så att en funktionshindrad person ska ha större, utan samma, rätt som en icke funktionshindrad person.

Hur vet vi förresten att kvinnan som sade till, inte har någon "diagnos" som hämmar hennes beteende?

Det handlar inte om rättigheter. Det handlar om att vi andra ska ha större förståelse för en funktionshindrad person. Hur skulle samhället se ut annars?

Det är klart vi inte vet exakt vad som hände MEN jag anser ändå att behöver man säga till gör man det civiliserat, att fräsa var väldigt onödigt.

För att skruva det hela ännu mer då, om den kvinnan har en funktionsnedsättning ska hon tillåtas vara där och bete sig som hon vill?

Funktionshindret hindrar dem från att känna empati med andra, OCH att förstå konsekvenser av en handling. Plus då det som jag skrev om förändringar, det funkar inte så bra. Har man satt sig på en plats så sitter man liksom där, man kan ju inte byta plats mitt i en föreställning (eller byta bana på bowlingen, eller strunta i handbollsmatchen och gå och fika istället). Jag lovar att jag gör mitt bästa för att försöka guida min bekant till ett "passande" beteende, men jag kan inte trolla bort hens funktionshinder så att hen förstår mig. Det hen förstår är att någon vill ta bort det roliga för hen, men absolut inte varför. Hen är osäker på om det är hens fel eller inte = ångest såklart. 9 ggr av 10 är det inte ett problem att hen tar lite för stor plats, men då och då träffar vi på folk som uppenbarligen också har problem med empatin. Då vill jag ha ett bra svar att ge! Men kanske ett "beklagar" gör det bästa jobbet?

Men vad är din lösning? En skylt på dörren: Endast normala människor är välkomna? Vuxna människor har rätt att bestämma själva vad de ska göra, oavsett om de har ett funktionshinder eller ej. Så teoretiskt hade min bekanta kunnat gå på operan utan att någon haft rätt att hindra hen. Mig veterligen är det bara polisen som faktiskt fysiskt får hindra en människa.

Men vad är din lösning? En skylt på dörren: Endast normala människor är välkomna? Vuxna människor har rätt att bestämma själva vad de ska göra, oavsett om de har ett funktionshinder eller ej. Så teoretiskt hade min bekanta kunnat gå på operan utan att någon haft rätt att hindra hen. Mig veterligen är det bara polisen som faktiskt fysiskt får hindra en människa.

Lösningen?
Densamma som har gällt tidigare= sunt förnuft!

Genom att vi alla visar hänsyn och förståelse så kan även "udda" människor vara med på de flesta evenemangen. Men där det inte funkar ska de helt enkelt inte vara med!

Att sitta till bords bredvid en dreglande slafsande människa är för många äckligt och förstör deras egen upplevelse av en dyrbar måltid.

Acceptera att visa hänsyn gäller för alla!

Det finns nog ingen bra lösning som alltid fungerar.

Jag kan heller inte se var i mitt inlägg jag uttryckt mig så att du ska ha kunnat utläsa att jag tycker att man ska fysiskt hindra någon?

Men, som du föreslog själv, ett "beklagar" kanske är bästa reaktionen när någon blir störd av din väns beteende.

Då får ts hitta ett sätt att säga till sin vän eller så är det inte lämpligt att vännen följer med.
Då får man välja evenemang där det är okej med sånt beteende.

Ja det var en liknelse att problemet får flytta på sig, inte de som uppför sig efter gängse regler.

Absolut tycker jag också att man bör ha högre toleransnivå för funktionshindrade och barn (vilket jag även skrivit i alla inlägg tror jag?).
Men för den skull så är det inte obegränsat med utrymme för dem.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 795
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 255
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar