Annorlunda människor

Sv: Annorlunda människor

Jag förstår inte varför du upprepar det jag redan skrivit, ungarna blev inte skrämda enligt TS.

Därför att vi genom TS berättelse bara har en sida av det hela.
Jag kan alltså bara diskutera det hela principiellt.

Och rent principiellt sett så har den "störande parten" skyldighet att ta större hänsyn än den passiva parten.

Visst skulle man vilja ha ett fanastiskt dräpande eller kanske pedagogiskt svar till en sådan person? Det skulle vara så skönt att få platta till dem och avslöja dem i deras empatilöshet. Men jag tror att just bristen på empati gör att det inte finns något sådant svar. Vad du än säger så kommer de inte att förstå.

Jag tror att allt du kan göra är att tycka synd om de stackare som inte begriper. För övrigt är det stor sak att du tar med dig vännen ut på liknande aktiviteter.

Hm..jag undrar vad du skulle tycka om att jag sätter mig vid bordet intill ditt en vindstilla sommarkväll.Du har en romantisk middag för två och jag äter ensam fast jag lider av fruktansvärda gaser och släpper stinkande väder hela tiden,ljudligt och framförallt aromatiskt.

Jag anser att jag är skyldig att lämna mitt bort om du ber mig...vad anser du?

Det handlar inte om rättigheter. Det handlar om att vi andra ska ha större förståelse för en funktionshindrad person. Hur skulle samhället se ut annars?

Naturligtvis ska vi ha förståelse,men för den skull behöver vi inte acceptera att få en trevlig kväll förstörd. Samma sak gäller väl i ett flerfamiljshus, oberoende handikapp så har grannarna rätt till lugn och ro om kvällarna....

Lösningen?
Densamma som har gällt tidigare= sunt förnuft!

Genom att vi alla visar hänsyn och förståelse så kan även "udda" människor vara med på de flesta evenemangen. Men där det inte funkar ska de helt enkelt inte vara med!

Att sitta till bords bredvid en dreglande slafsande människa är för många äckligt och förstör deras egen upplevelse av en dyrbar måltid.

Acceptera att visa hänsyn gäller för alla!

Fast om en person saknar sunt förnuft så blir det ju lite svårt, eller hur? Och jag varken kan (har ingen laglig rätt) eller vill hindra mina bekanta att besöka olika platser. Mitt enda vapen är att säga att jag inte vill följa med. Men den dagen de hittar någon annan som vill, så kanske de hamnar bredvid dig på finrestaurangen...

Därför att vi genom TS berättelse bara har en sida av det hela.
Jag kan alltså bara diskutera det hela principiellt.

Och rent principiellt sett så har den "störande parten" skyldighet att ta större hänsyn än den passiva parten.
Så därför upprepar du exakt vad jag redan sagt med dina egna ord? Du tillför ju inget nytt öht utan säger samma sak till mig vad jag redan skrivit tidigare i tråden. Det är iofs vanligt att du upprepar vad andra redan har sagt, men försök komma med något eget istället för att göra det till dina egna sanningar är du snäll :meh:

Jag måste först säga att jag tycker det är kanon utav dig att hänga med din bekant ut på allehanda upptåg! Ett stimulerande liv är ju ett härligt liv!

Nu vet jag ju inte vad det är för diagnos din bekant har men jag har läst lite mellan raderna.

Att bekanten "laddar igång" lite på en stimmig barnföreställning förstår jag, det är ju full energi på sådana. Men det betyder inte att en person med samma eller liknande diagnos "laddar igång" lika mycket på ett resturangbesök där det inte är lika mycket stoj.

Att folk reagerar beror nog mest på okunskap, de är inte med på att ett handikapp inte alltid är synligt. Man kan ju alltid förklara att X har/lider av X och därför så händer det och det. Bara man inte gör det över huvudet på personen.

Jag tycker alla "annorlunda" människor berikar samhället, vi är alla olika och det är det som är helt underbart.

Fast om en person saknar sunt förnuft så blir det ju lite svårt, eller hur? Och jag varken kan (har ingen laglig rätt) eller vill hindra mina bekanta att besöka olika platser. Mitt enda vapen är att säga att jag inte vill följa med. Men den dagen de hittar någon annan som vill, så kanske de hamnar bredvid dig på finrestaurangen...

Och jag upplever mig allvarligt störd så ber jag kyparen att han avlägsnar och upplever fler gäster detsamma så gör han det...

Så därför upprepar du exakt vad jag redan sagt med dina egna ord? Du tillför ju inget nytt öht utan säger samma sak till mig vad jag redan skrivit tidigare i tråden. Det är iofs vanligt att du upprepar vad andra redan har sagt, men försök komma med något eget istället för att göra det till dina egna sanningar är du snäll :meh:
kan det vara så illa att vi delar samma åsikt då:D:D

Inte första gången i så fall, men det känns bättre om du kommer med något nytt istället för att upprepa det jag redan sagt. ;)

Inte första gången i så fall, men det känns bättre om du kommer med något nytt istället för att upprepa det jag redan sagt. ;)

de åsikter ja framfört här är inte nya och inte kopierade, de gäller för all interaktion mellan individer i alla sammanhang...och de flesta människor har ungefär samma, så det är föga förvånande att vi hamnar på samma spår:D:D

Passar som hand i handske in i min tes om eget ansvar för egna handlingar...

Fast det känns som du kopierar det jag redan skrivit i tråden, i synnerhet som du adresserar svaren till mig. O_o

Hett tips från mig, läs tråden, om någon redan skrivit det du tycker räcker det att hålla med. Du behöver inte skriva vad någon redan skrivit och du behöver inte adressera det till avsändaren. Blir lätt tjatigt och förvirrande. :crazy:

Hett tips från mig, läs tråden, om någon redan skrivit det du tycker räcker det att hålla med. Du behöver inte skriva vad någon redan skrivit och du behöver inte adressera det till avsändaren. Blir lätt tjatigt och förvirrande. :crazy:

Hett tips? Du upprepar flera gånger utan att tillföra ngt nytt, förutom att du försöker dra igång en meningslös argumentation. Det är istället ett gammalt unket sådant, som du framfört i otaliga trådar ;):D:D. Men som sagt, när de sakliga argumenten tryter så finner somliga hönor nya frön....

Hm..jag undrar vad du skulle tycka om att jag sätter mig vid bordet intill ditt en vindstilla sommarkväll.Du har en romantisk middag för två och jag äter ensam fast jag lider av fruktansvärda gaser och släpper stinkande väder hela tiden,ljudligt och framförallt aromatiskt.

Jag anser att jag är skyldig att lämna mitt bort om du ber mig...vad anser du?

Jag har ganska stor tolerans för människor som inte är riktigt som vi andra. Jag upplever nog till och med att jag har stor empati för de svårigheter man kan möta när man till exempel har handikapp av olika slag eller befinner sig i en främmande kultur.

Jag har ganska stor tolerans för människor som inte är riktigt som vi andra. Jag upplever nog till och med att jag har stor empati för de svårigheter man kan möta när man till exempel har handikapp av olika slag eller befinner sig i en främmande kultur.

Jovisst, men i det av mig beskrivna fallet så hör det till god ton att placera sig i lä om sällskapet...;), inte i lovart!

Jovisst, men i det av mig beskrivna fallet så hör det till god ton att placera sig i lä om sällskapet...;), inte i lovart!

Jag har träffat många människor som inte förstått det här med god ton. De har ignorerat de sociala koderna, inte för att de är elaka, utan för att de inte förstår.

Jag har träffat många människor som inte förstått det här med god ton. De har ignorerat de sociala koderna, inte för att de är elaka, utan för att de inte förstår.

Visst men därför hör det till god ton att acceptera en hänvisning eller utvisning om man så vill.

Att lugnt tala om för personerna runt bordet där en högljudd förståndshandikappad sitter, att ni stör för mycket där ni sitter, vill ni vara vänliga och följa med till det andra bordet, där stör ni inte. Eller att tala om för mamman med det nyfödda skrikande barnet, att hon är tvungen att lämna konserten för barnet stör föreställningen.
Om jag gör en sak fel så är jag tacksam för konstruktiv kritik och hjälp att göra rätt nästa gång...det är god ton..;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 795
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 255
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar