Annorlunda människor

Sv: Annorlunda människor

Svårt att svara på den specifika situationen, annat än att jag inte tycker man börjar med att skälla på folk. Blir man störd så kan man be vederbörande dämpa sig på ett civilicerat sätt.

Sedan är jag en människa som stör mig om det pratas under en föreställning. Applåder, skratt och respons på frågor till publiken inga problem. Men tex om någon behöver få handlingen förklarad för sig, barn som inte kan läsa fort nog på engelsk bio är en klassiker. En person som högt ropar "Han står bakom gardinen, akta dig!" när hjälten letar efter mördaren på scenen, skulle jag också tycka var jobbigt. Lite grand av den varan kan jag ändå ta, det stör, men jag kan leva med det. Blir det väldigt mycket, eller väldigt högt, undrar jag varför en annan människas upplevelse ska värderas så mycket högre än min. Vi delar ju, då får man ha lite överseende men också visa hänsyn. Om din vän inte märker när hen går över gränsen är det väl rimligt att du hjälper till och säger nåt när det blir för livat.

Om det var fallet den här gången vet jag inte.

Jag kan ju iof förstå kvinnan.
Hon har tagit med sina barn på en föreställning, men får inte njuta av den pga någon inte kan uppföra sig.
Handikappad eller ej så störde din bekanta.
Hade det varit någon med friska barn som inte kunnat sitta fint stilla och låta "lagom" mycket hade ju den också blivit tillsagd.

Tråkigt för din bekanta, men oavsett så ska man ju kunna uppföra sig om man går på tillställningar.

Jag kan faktiskt tycka tvärt om, om någon stör mer än normalt så är det den som i sånt fall får boka hela salongen.

Det handlar inte ett endaste dugg om taskig människosyn, utan om att visa varandra respekt.

+ på den! :bow:

Lite allmant, sa knapplan....

Nu vet jag inte hur manga av er som statt pa scen, alls... Men pa den tiden jag gjorde det, sa var det knappast som sa att det var en katastrof om nagon i publiken lat. Tvart om.

Vi hade forestallningar med blandad publik, vara uppsattningar riktade sig val mest till unga tonaringar och uppat men hade aven manniskor med annorlunda behov/beteenden i publiken vid flertalet forestallningar... och jag kan inte minnas att nagon nagonsin gnallde over ljud, kommentarer, eller att de rorde sig under tiden forestallningen var igang... (musikaler mest da.)

Det hor liksom Till att nagra/nagon i publiken inte sitter som ett tant ljus hela tiden... Som artist, eller publik, sa far man komma ihag att manniskor ar manniskor och som manniskor ar vi alla annorlunda.

Skratt, grat, prat, reaktioner ar snarare Bra... for da vet man att man nar Nagon i alla fall. Om det ar en forestallning med mal, mening och budskap vilket de flesta andock ar pa ena eller andra sattet... en forestallning for barn ska val vara rolig, na publiken, och fa den att uppskatta det... da ar det underbart med publikrespons...

Jag tycker tanten som gnallde gick over en grans. Oavsett om bekanten har sina speciella sidor eller ej, sa tilltalar man folk vanligt och trevligt - och ar Tolerant pa en barnforestallning!

Hur försvinner kvinnans "njutning" av att gå på barnföreställning för att någon med funktionshinder LÅTER? Barnen brydde ju sig inte? Att visa glädje för att man uppskattar något är inte samma sak som att i 90 minuter sjunga "blinka lilla stjärna" det högsta man kan, det hade jag förstått var störande, men det här?
Nä jösses... Vuxna människor utan förståelse & empati... :eek:

Men det här var ju en föreställning riktad till barn. Och då vill ju skådespelarna att publiken ska ropa sånt som Han står bakom gardinen.

Men det här var ju en föreställning riktad till barn. Och då vill ju skådespelarna att publiken ska ropa sånt som Han står bakom gardinen.

Då är det en annan femma såklart, den typen av föreställningar tycker jag är jobbigt och undviker. I alla fall tills barnet blir så stort att han kan ha utbyte av det.

Sen kan jag iofs förstå att om det är en barnföreställning och en annan "vuxen" tar över i publiken att föräldrar kan ha åsikter. Vet ärligt inte vad jag själv skulle tycka om det, om det blev så mycket att mitt barn blev rädd skulle jag troligen tycka det var tråkigt. Men det verkar ju inte som om det var barnen som reagerade i det här fallet.

Och för att få vara i samhället måste man...?
Jag tycker då inte att man ska förvänta sig att alla kan agera korrekt i vissa sammanhang!
I alla fall inte i vardagliga sådana, är det av "professionell" karaktär är det väl en sak, om en sköterska på akuten ställer sig och skriker i vild panik för att någon skadad kommer in kan man väl tycka att den personen är på fel plats.

En person som kanske gör något som (av vissa) anses "olämpligt" utan att vara medveten om/själv kan hantera det men som på inget vis skadar någon ska inte behöva anpassa sig, utan "de som vet bättre" får lov att acceptera det, eller välja att gå där i från.

Jag håller inte med dig alls.
Att gå på teater är på intet sätt någon rättighet.
Man har väldigt få rättigheter i samhället om man inte följer vissa regler.
Jag kan på intet sätt tycka att en enda person, med handikapp eller ej ska kunna få förstöra en teater upplevelse för alla andra pga den enda personen inte kan uppföra sig.
Kan man inte uppföra sig får man helt enkelt lämna lokalen.
Varför ska säg tex 300 pers ha kastat sina pengar i sjön för att en enda människa ska få förstöra allt?
För mig är det självklart både när jag har med mig barn eller när jag arbetade med förståndshandikappade, kunde de inte uppföra sig så fick vi lämna.
Sen anser jag också att man bör ha en högre tolerans för barn och handikappade, men även den toleransen har en gräns.

Alla har vi olika åsikter.
Vissa blir störda av ungar som skriker och gapar på restauranger, bussar, tåg o.s.v.
Principen är väl ungefär densamma? Du har betalat för en tjänst men blir störd av någon som inte kan förmedla sig på samma sätt...och det är YTTERST sällan föräldrarna tar sina skrikande ungar och går.
Ungar som kastar popcorn och pratar sönder en hel bioföreställning (men som högst troligt vet att man inte beter sig så!) kanske borde f bli portade från biosalonger?

Och hur vet du att denna någon förstörde för alla, och inte bara för den som gnällde?

Men visst, man kan ju sätta upp skyltar om att personer med vissa behov/svårigheter inte är välkomna p.g.a att de riskerar att störa andra.

Senast ändrad:

Alla har vi olika åsikter.
Vissa blir störda av ungar som skriker och gapar på restauranger, bussar, tåg o.s.v.
Principen är väl ungefär densamma? Du har betalat för en tjänst men blir störd av någon som inte kan förmedla sig på samma sätt...och det är YTTERST sällan föräldrarna tar sina skrikande ungar och går.
Ungar som kastar popcorn och pratar sönder en hel bioföreställning (men som högst troligt vet att man inte beter sig så!) kanske borde f bli portade från biosalonger?

Och hur vet du att denna någon förstörde för alla, och inte bara för den som gnällde?

Men visst, man kan ju sätta upp skyltar om att personer med vissa behov/svårigheter inte är välkomna p.g.a att de riskerar att störa andra.

Jag tycker det är helt och fullt rimligt att personal kan avvisa människor från både restauranger, bio mm om de inte uppför sig efter gängse regler oavsett om det handlar om barn, handikappade eller vuxna.
Tar man inte själv ansvar så får någon annan göra det för allas trevnad.

Om du läser mina tidigare inlägg så skriver jag också att INGEN av oss här vet hur det var vid detta tillfälle.
Kanske överreagerade kvinnan, kanske har TS väldigt högt i tak för vad som är okej och inte.
Generellt tycker jag också att det ofta är så att många blir störda av diverse oljud men väljer att inte yttra sig pga diverse omständigheter.
Jag yttrar mig inte om allt jag blir störd av, men nog fan kan jag bli både irriterad och förbannad över det.
Så jag är helt övertygad om att alla inte berättar om de blir störda, framförallt inte om någon annan redan påpekat att ett beteende är störande.
Då behöver inte andra också kommentera det.

Allt är inte till för alla helt enkelt och allt är inte svart eller vitt.
Alla får anpassa sig.

Senast ändrad:

*kl*

Svarar många;

Jag tror förvisso att jag har en ganska hög toleransnivå men hur tyst måste man vara på en föreställning riktad till barn? Jag är medveten om att beteendet inte är passande i alla sammanhang, så det där med "finteater" och dyra restauranger finns inte på kartan. Antalet arrangemang för personer med den här typen av funktionshinder är extremt begränsat! Så det är inte heller något alternativ riktigt. Personen vill inte heller enbart umgås med andra som har funktionsnedsättningar utan vill vara ute och umgås med vanliga människor också.

Sedan tycker jag att det är lite intressant att vissa människor tycker att hen är ganska rolig och bidrar till en god stämning, medan andra blir så fruktansvärt irriterade. Vad är det egentligen människorna stör sig på? Och om de nu inte klarar av att bortse från det som irriterar dem, varför flyttar de inte på sig? Då hade ju problemet varit löst...

Det ligger också i funktionsnedsättningen att när något blir fel, så blir det en jättestor grej. Om jag hade varit tvugen att lämna teatern med min bekanta, så hade jag fått släpa ut personen som hade hamnat i ett upplösningstillstånd och ångesten hade varat i flera dagar. Personen är inte alls ensam om att ha så svårt med att det blir fel, jag har en annan bekant med liknande funktionshinder och denne reagerar liknande. Så om jag får välja på trauma för en person, eller lite irritation hos en annan. Då väljer jag irritationen. Det går oftast över fortare. Men kanske behövs det mer kunskap hos allmänheten om konsekvensen av vissa funktionsnedsättningar? Eller kanske har det inte gått tillräckligt lång tid sedan man lät bli att låsa in folk på institutioner, så folk är helt enkelt ovana? Kanske finns det rent av en önskan hos vissa människor att vi skulle återgå till det gamla systemet. Tänker lite på det där LSS-boendet också, där villaägarna tyckte det var hemskt att deras barn skulle få träffa på "såna" (sagt om ungdomar med Downs syndrom) när de var påväg hem från skolan...

Baserat på vad jag läser här så tycker jag att du resonerar helt rätt, självklart ska dina vänner få komma ut bland "vanligt" folk och kunna gå på barnföreställningar utan att bli otrevligt bemött av vuxna människor som borde förstå bättre!

Självklart ska alla kunna få njuta av en föreställning utan att bli störd av publiken, men går man på en barnföreställning får man tåla att publiken låter oavsett ålder. Jag antar att din vän inte störde mer än andra eller skrämde de yngre, det var nog snarare att hon störde sig på att vännen är avvikande.

Fortsätt ta med dina vänner ut bland folk, för både din, deras och andras skull. Folk behöver se och acceptera att alla inte är stöpta i samma form och även handikappade har rättigheter och får inte diskremineras.

Naturligtvis har alla rätt att vistas bland folk och gå på teater etc.

Men, och det är väl där skon klämmer, man ska göra det med förstånd och hänsyn.

Att gå på barnteater med någon som liksom de flesta små barn inte förstår eller klarar av ett "vuxet" agerande är väl ok. Men att ta med samma individ på en kammarmusik-konsert vore att bete sig synnerligen hänsynslöst mot de andra betalande besökarna.

Det gäller även vissa restaurangbesök.
Vet man om att man i sitt sällskap har personer som inte kan agera civiliserat utan beter sig på ett sätt som andra gäster anser stötande så anser jag att man är skyldig att be om ett bord separerat från de andra gästerna. Det är inte rätt att tredje part ska få sitt besök förstört.

Det handlar om att visa hänsyn.

Naturligtvis ska barn få vara barn, mentalt handikappade ska få finnas i vårt samhälle. Vuxna ska få leva sina liv.

Och brukar ju funka om alla visar hänsyn.

Det är ingen som påstår att man inte ska visa hänsyn och det är dubbelriktat, kärringen visade ingen som helst hänsyn utan förstörde en trevlig föreställning för TS och vännen. TS skriver själv att hon inte skulle ta med vännen på finare restauranger eller föreställningar, men vistas ute i samhället har även handikappade rätt att göra och de ska inte gömmas undan för att oförskämda vuxna ska slippa se dem.

Det är ingen som påstår att man inte ska visa hänsyn och det är dubbelriktat, kärringen visade ingen som helst hänsyn utan förstörde en trevlig föreställning för TS och vännen. TS skriver själv att hon inte skulle ta med vännen på finare restauranger eller föreställningar, men vistas ute i samhället har även handikappade rätt att göra och de ska inte gömmas undan för att oförskämda vuxna ska slippa se dem.

Jag var inte med på den aktuella föreställningen.
Normalt sett ska man nog kunna acceptera att ett barn lever ut sina känslor då. Men problemet uppstår om en "vuxen" individ gör det. Skrämmer denne då de andra barnen så är gränsen nådd...då förstör man för dem.
Sedan bör ju de andra vuxna vara medvetna om att deras agerande kan skrämma och därmed förstöra för andra.

Alltså som jag sa i mitt förra inlägg, det handlar om hänsyn, mot alla och av alla!

Ja alltså det är ju förutsatt man kan visa hänsyn, eller hur? Om man inte ens förstår innebörden av ordet, hur gör man då? Mina bekanta är vuxna och jag har inte möjlighet att tvinga dem att bara delta på anpassade aktiviteter. Det enda jag kan göra för att styra är att säga att just den aktiviteten tänker inte jag följa med på.

Som jag skrev innan så blir barnen sällan särskilt rädda. Överraskade, ja. Men sedan blir de nyfikna. Oftast till föräldrarnas förtret ;). De skäms jättemycket när ungarna går fram och glor. Jag tycker det är helt okej och ingen av mina bekanta verkar ta notis om det. Men du har rätt i att förståelsen har minskat med ökande ålder. När de var mindre och gulligare kunde de bete sig "värre" utan att det störde någon. Så det verkar inte vara själva störandet som är boven i dramat, utan att man efter en viss ålder förväntas kunna "uppföra sig som folk".

Det är ingen lätt situation.

Vi åkte på en restresa för ngr år sedan.

Hamnade på ett lyxhotell. ***** De andra gästerna bestod uteslutande av förståndshandikappade och deras ledsagare.

Har sällan haft så roligt under en vecka. Inte en lugn stund...stackars kypare, stackars personal...men mycket skratt från vår sida..

Men hade jag istället varit gammal sjuk o lite nervöst lagd så hade jag nog betraktat veckan som förstörd.

Och hade lite medlidande när jag tänkte på de trötta passagerare som skulle flyga 6 timmar med det gänget tillbaka till Skottland.

Så problemen ligger ofta i betraktarens öga.

Självklart ska handikappade fysiskt eller psykiskt ha rätt att ta del av vad samhället har att erbjuda, men, liksom vi andra måste detta ske med hänsyn till alla andra. Kan personen själv inte göra det så måste andra göra det.

Och detta måste accepteras, för 98 evenemangsbesökare ska inte behöva få sin kväll förstörd bara för att 2 inte platsar i sällskapet

*kl*

Sedan tycker jag att det är lite intressant att vissa människor tycker att hen är ganska rolig och bidrar till en god stämning, medan andra blir så fruktansvärt irriterade. Vad är det egentligen människorna stör sig på? Och om de nu inte klarar av att bortse från det som irriterar dem, varför flyttar de inte på sig? Då hade ju problemet varit löst...

Jo, det är nog en ganska stor skillnad på hur man fungerar som människa.
Det som för en person skulle "förstöra för alla andra" skulle jag själv t ex med största säkerhet anse som rätt kul, uppfriskande el liknande. Jag vet inte alls hur det är att vara sådär irriterad, men rent spontant verkar det ganska jobbigt att vara såpass lättstörd att en person som är...yvig i sina glädjeyttringar kan ses som något annat än charmigt.

(Öht känns det som om många är irriterade för jämnan. Sist jag flög t ex satt vi och käkade innan. Fram brötar en kille på kanske 4 bast som var HELT exalterad över att han skulle flyga. Först gick han till ett par, som surt himlade med ögonen och ignorerade hans försök att dela med sig av glädjen. Då gick han fram till mig och min sambo, tryckte näsan mot fönstret och sedan hade vi en låååång konversation om dessa flygplan. Han var ju bara hur glad som helst, hur kan det vara något att bli upprörd över? :love:)

Jo, det är nog en ganska stor skillnad på hur man fungerar som människa.
Det som för en person skulle "förstöra för alla andra" skulle jag själv t ex med största säkerhet anse som rätt kul, uppfriskande el liknande. Jag vet inte alls hur det är att vara sådär irriterad, men rent spontant verkar det ganska jobbigt att vara såpass lättstörd att en person som är...yvig i sina glädjeyttringar kan ses som något annat än charmigt.

Jag tror att det i många fall handlar om vuxnas ångest inför vuxna med funktionshinder som gör att de beter sig yvigt och oförutsägbart. De vet inte hur de ska hantera det, de känner sig dumma - och då kommer det ut som irritation, som i TS fall, eller de kanske gömmer sig bakom barnen och skyller på att de blir rädda.

(Det där sista tycker jag är fånigt. Det kommer en tidpunkt i varje förälders liv då hen måste förklara en "utvecklingsstörd" - eller för den delen t ex rullstolsburen, enarmad eller skelögd - vuxen för barnen. Och den tidpunkten kan lika gärna bli vid en barnteaterföreställning som någon annanstans.)

Nej jag har heller inte sagt att någon ska hålla sig undan.
Men man får ju välja vart man går då, det finns massor av ställen som har högt i tak och man kan bete sig nästan hur som helst.
Sen finns det ställen och tillfällen där man måste kunna uppföra sig, kan man inte uppföra sig så tycker jag inte att man ska gå till de ställena.
Alternativt ha någon med sig som hjälper en att säga till att nu går du över de här sociala gränserna och nu får du lugna dig och göra såhär istället.

Det är liksom lite som att på fin restaurang måste man kunna sitta fint, äta ordentligt, och prata normalt.
Inte kasta mat och skrika.

Ska man köra bil måste man ha körkort osv.

Du tycker att man får välja var man går då man har funktionshinder. Den med funktionshider ska alltså anpassa sina intressen efter vilken "norm" som personen passar in i?
Min make då, som sitter i rullstol, han ska alltså med andra ord skippa att handla mjölk för att mjölken står högre upp än vad han når i affären? Han får ju välja var han går? :banghead: eller?

Jag tror att det i många fall handlar om vuxnas ångest inför vuxna med funktionshinder som gör att de beter sig yvigt och oförutsägbart. De vet inte hur de ska hantera det, de känner sig dumma - och då kommer det ut som irritation, som i TS fall, eller de kanske gömmer sig bakom barnen och skyller på att de blir rädda.

(Det där sista tycker jag är fånigt. Det kommer en tidpunkt i varje förälders liv då hen måste förklara en "utvecklingsstörd" - eller för den delen t ex rullstolsburen, enarmad eller skelögd - vuxen för barnen. Och den tidpunkten kan lika gärna bli vid en barnteaterföreställning som någon annanstans.)

Ja, du kanske har rätt. Fast jag förstår fortfarande inte egentligen tror jag, men det kanske mest handlar om att jag inte förstår vad det skulle finnas att "hantera" sas, det är ju inte som om någon släpat med sig en tiger in på barnföreställningen.

Och ja, som du säger, om nu barnen skulle bli rädda är det ju perfekt att förklara för dem då att det inte är farligt. Det kan ju inte vara någon stor grej att ungarna blir lite fundersamma de första gångerna, jag menar, man utsätter ju gladeligen sina barn för jultomten trots att de blir absolut skiträdda. :o

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 795
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 255
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II