Annorlunda människor

Milosari

Trådstartare
Jag hamnade i en situation idag som gjorde mig så himla arg, och eftersom detta händer lite då och då så hade det kanske varit bra om jag hittade något sätt att hantera detta på. Så hjälp!

Jag har en relation till en lite annorlunda människa. Den här människan har en del psykiska funktionshinder som gör att hen inte riktigt förstår sociala koder och inte heller vissa direkta tillsägelser. Att säga till hen att vara stilla och knäpptyst går inte. Men personen har ett aktivt liv och tycker om att gå på olika tillställningar, som musikteater. Och där var vi idag. Den aktuella föreställningen var riktad till barn. Min bekanta uppskattade verkligen föreställningen och gjorde detta något högljutt. Då fräser en kvinna åt oss att vi ska gå därifrån för vi stör för mycket. Min bekanta blev naturligtvis ledsen och orolig för att hen varit "dum" och jag försökte efter förmåga förklara att så inte var fallet. Vi stannade kvar och allt fick ett lyckligt slut.

Men alltså, vad är det som får folk att bete sig på det här sättet? Det är så himla uppenbart att personen har funktionsnedsättningar så det kan inte bero på oförstånd. Så varför vill man exkludera människor som sticker ut lite från arrangemang riktade till allmänheten? Tillhör annorlunda människor inte allmänheten? Kvinnan skyllde ifrån sig på sina barn och sa att de blev störda (jag har aldrig sett ett barn bli irriterat alls, de blir väldigt nyfikna men inte arga) och barnen såg alltså sin mamma visa ett sådant förakt mot denna annorlunda människa. Vilket också gör mig både ledsen och förbannad.

Helst ville jag ställa mig upp och be henne fara och flyga åt helvete med sin taskiga människosyn, och vill hon bestämma vem som får gå på de olika föreställningarna så får hon boka hela salongen. Men det gjorde jag inte, för även om jag tänker dumma saker om en människa så säger jag inte dem på det sättet. Särskilt inte inför dennes barn. Men vad säger man istället?

Sv: Annorlunda människor

Jag kan ju iof förstå kvinnan.
Hon har tagit med sina barn på en föreställning, men får inte njuta av den pga någon inte kan uppföra sig.
Handikappad eller ej så störde din bekanta.
Hade det varit någon med friska barn som inte kunnat sitta fint stilla och låta "lagom" mycket hade ju den också blivit tillsagd.

Tråkigt för din bekanta, men oavsett så ska man ju kunna uppföra sig om man går på tillställningar.

Jag kan faktiskt tycka tvärt om, om någon stör mer än normalt så är det den som i sånt fall får boka hela salongen.

Det handlar inte ett endaste dugg om taskig människosyn, utan om att visa varandra respekt.

Den som inte tål glädjeyttringar från publiken gör nog bäst i att hålla sig hemma framför TV-föreställningar. :crazy:

Var det inte du som klagade på att andra var empatilösa i nån tråd?

Föreställningen var riktad till barn. Då får man räkna med lite störningar även om alla som stundtals uppför sig som barn inte är barn, åldersmässigt.

Jag håller med, lite glädje kan ju inte skada.
En sak om man går på dramaten, men en föreställning riktad till barn ska inte vara ett problem.

Tråkigt för din bekanta, men oavsett så ska man ju kunna uppföra sig om man går på tillställningar.

Personen saknar den förmågan. Tycker du att personen ska stanna hemma då? Alltid? För resten av sitt liv?

Nu verkar det inte ha varit Hamlet på Dramaten ni var och säg. En öppen barnföreställning - då får man nog ta med i beräkningen att inte alla i publiken sitter som tända ljus. Och det tror jag aktörerna gör, tråkigt att publiken ska vara så intolerant.

Jag hade nog sagt något i stil med "lite tolerans kanske kan vara på sin plats?", de här människorna som ständigt ska uppfostra andra med någon form av kollektivt alibi (handlar i andras intresse) är vana att inte bli motsagda har jag upptäckt.

Jag trodde att själva idén med att gå på en föreställning tillsammans med andra är att göra det tillsammans.
Och därför så är ju glädjeyttringar och tillrop en del av publikkontakten.

Jag tycker att damen som klagade var en gnällspik på fel plats.
Oavsett vem som hade tjoat av glädje.

Personen saknar den förmågan. Tycker du att personen ska stanna hemma då? Alltid? För resten av sitt liv?

Jag tycker att de absolut ska få vara med, på ställen där det är okej att de låter.
Vissa ställen är inte lämpliga, andra är det.
Det handlar ju inte om någon har ett funktionshinder eller ej.
Jag är ju själv funktionshindrad och kan inte göra allt som jag vill.
Det är liksom livet.

Sen vet ju inte jag om denna kvinnan hade onormalt låg toleransnivå eller om din är väldigt hög.
Allt handlar ju om toleranser.
Jag skulle tycka det var jobbigt om någon/några lät väldigt mycket, men det som är mkt för dig och mig är kanske inte samma sak.

Jag trodde att själva idén med att gå på en föreställning tillsammans med andra är att göra det tillsammans.
Och därför så är ju glädjeyttringar och tillrop en del av publikkontakten.

Jag tycker att damen som klagade var en gnällspik på fel plats.
Oavsett vem som hade tjoat av glädje.

Det är mycket möjligt att kvinnan hade tråkigt låg toleransnivå, men det kan ju faktiskt lika gärna vara så att TS har väldigt hög tröskel.
Det vet vi inte.

Jag personligen har sällan problem med glädjeyttringar men jag tycker det finns en gräns när det blir störande.

Jag kan ju iof förstå kvinnan.
Hon har tagit med sina barn på en föreställning, men får inte njuta av den pga någon inte kan uppföra sig.
Handikappad eller ej så störde din bekanta.
Hade det varit någon med friska barn som inte kunnat sitta fint stilla och låta "lagom" mycket hade ju den också blivit tillsagd.

Jag kan faktiskt tycka tvärt om, om någon stör mer än normalt så är det den som i sånt fall får boka hela salongen.

Det handlar inte ett endaste dugg om taskig människosyn, utan om att visa varandra respekt.
Jag är vuxen, har ett funktionshinder där jag inte heller riktigt förstår de sociala koderna. Till skillnad (kanske) från barn är jag dock högst medveten om det och är öppen med det, jag vet inte riktigt hur man uppför sig i alla situationer. Jag pratar tex väldigt mycket och vet inte riktigt när jag ska vara tyst.

Ska jag också hålla mig undan från folk bara för att jag inte förstår? Det är liksom inget medvetet agerande från min sida.

En föreställning för barn innebär allt som oftast att arrangörerna vill få med barnen i föreställningen vilket de uppenbarligen lyckades med i detta fall även om personen i fråga nu är vuxen. Om något barn verkligen var störd av bekantes beteende är jag helt övertygad om barnen själva kunnat meddela detta till bekanten. Eftersom jag jobbar med barn tvivlar jag inte en sekund på detta. Att kvinnan som klagade, klagade låte mer som att det var HON som vart störd av att inte kunna se föreställningen i lugn och ro (vilket får mig att fundera på om hennes egna barn vart tillåten att leva sig in i föreställningen eller blev tvingad att sitta tyst och stilla).

Tyvärr skulle jag säga att hade det varit en föreställning riktad till enbart vuxna tex på Dramaten hade villkoren för ert besök sätt annorlunda ut trots att jag tycker att så inte borde vara fallet eftersom jag tycker att alla borde ha rätt till att besöka alla tillställningar, men samtidigt blir det väldigt besvärligt om alla andra får sin upplevelse förstörd pga en människa. Lösningen på den ekvationen kräver lite tankeverksamhet. Kanske upp till arrangörerna att ha föreställningar med olika förutsättningar en där absolut tystnad krävs av publiken och en där man tillåts ha mer ljudlig/rörlig inlevelse i föreställningen....

Äh jag vet inte men har tyvärr inget fyndigt svar att ge på hur man svarar människor utan insikt i allas lika värde

Jag är vuxen, har ett funktionshinder där jag inte heller riktigt förstår de sociala koderna. Till skillnad (kanske) från barn är jag dock högst medveten om det och är öppen med det, jag vet inte riktigt hur man uppför sig i alla situationer. Jag pratar tex väldigt mycket och vet inte riktigt när jag ska vara tyst.

Ska jag också hålla mig undan från folk bara för att jag inte förstår? Det är liksom inget medvetet agerande från min sida.

Nej jag har heller inte sagt att någon ska hålla sig undan.
Men man får ju välja vart man går då, det finns massor av ställen som har högt i tak och man kan bete sig nästan hur som helst.
Sen finns det ställen och tillfällen där man måste kunna uppföra sig, kan man inte uppföra sig så tycker jag inte att man ska gå till de ställena.
Alternativt ha någon med sig som hjälper en att säga till att nu går du över de här sociala gränserna och nu får du lugna dig och göra såhär istället.

Det är liksom lite som att på fin restaurang måste man kunna sitta fint, äta ordentligt, och prata normalt.
Inte kasta mat och skrika.

Ska man köra bil måste man ha körkort osv.

Jag tycker att de absolut ska få vara med, på ställen där det är okej att de låter.
Vissa ställen är inte lämpliga, andra är det.

Kan inte låta bli att undra vilka föreställningar du anser att denna person är lämpad att få gå på då? Det handlar ju ändå om en BARNföreställning vilken i min värld innebär en högljudd plats där barn (eller vuxna) kommer att skrika vad rollkaraktärerna borde göra, skratta högt när någon gör något roligt, gråta floder när det blir otäckt och kanske springa upp på scen när någon ser ut att behöva hjälp.... Hur störande kan en person vara?

Hade detta handlat om en två-treåring är jag övertygad om att alla istället ansett beteendet vara såååå gulligt.

Fint att du har en fin och speciell vänskap. Jag har också sådana vänner och uppskattar dem mycket.

Den ena saken: hur man beter sig "ute bland folk", vad man får göra, hur mycket känslor man får visa och på vilket sätt.

Den andra saken är hur man beter sig mot den som inte följer normen, vad man säger, hur man säger och gör.

Det har hänt mig också några gånger att folk inte har läst av att min vän är lite speciell och kommit med kommentarer. Jag har då, om det finns möjlighet, tagit personen lite åt sidan och sagt ungefär: "min vän är lite speciell och kan inte hjälpa det, vi gör så gott vi kan, hoppas du kan visa lite tolerans". Det brukar ofta leda till att personen säger ungefär "oj, tänkte inte på det". En del människor ser inte funktionshinder som inte innebär rullstol.

Angående den första saken, hur man får bete sig, så är det tveklöst så att alla personer, oavsett funktionshinder, har total rätt att befinna sig i samhället som ska vara så tillgängligt för dem som det går. De har lika rättigheter med alla andra. Sen kanske man av hänsyn till andra människor ändå kan välja att avstå vissa saker där yttringarna av funktionshindret kan begränsa för andra, som t ex att ta med en person som ger mycket ljud ifrån sig på en konsert där ljuden stör upplevelsen för andra. Detta eftersom det då ofta leder till en mindre trevlig upplevelse även för personen det gäller, som får känna sig fel och misslyckad.

Ska man köra bil måste man ha körkort osv.
Och för att få vara i samhället måste man...?
Jag tycker då inte att man ska förvänta sig att alla kan agera korrekt i vissa sammanhang!
I alla fall inte i vardagliga sådana, är det av "professionell" karaktär är det väl en sak, om en sköterska på akuten ställer sig och skriker i vild panik för att någon skadad kommer in kan man väl tycka att den personen är på fel plats.

En person som kanske gör något som (av vissa) anses "olämpligt" utan att vara medveten om/själv kan hantera det men som på inget vis skadar någon ska inte behöva anpassa sig, utan "de som vet bättre" får lov att acceptera det, eller välja att gå där i från.

Jag tänker att för samhället i stort så behöver personer som är "annorlunda" blanda sig mer och finnas på fler platser och synas mer. Det tror jag hela samhället skulle vinna på.

Kl

Eftersom den här tillställningen riktades till barn så är det väl rätt självklart att det blir lite glada rop eller att nån blir ledsen osv. Men om det hade varit en tillställning för vuxna så kanske det inte hade varit passande.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 795
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 255
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar