Men nej Stackars hästarHar sett på tiktok att folk sitter in sina ettåringar (inte i sverige) men det blir nog tyvärr vanligare att man gör så mycket som möjligt tidigt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men nej Stackars hästarHar sett på tiktok att folk sitter in sina ettåringar (inte i sverige) men det blir nog tyvärr vanligare att man gör så mycket som möjligt tidigt
*begagnad hjälp dessutom, vilket alltid är en risk!Hjälp säljes, inköpt på Hööks…
Bara en parantes om en personlig erfarenhet.Tråkigt att det ska behövas tas bort för att folk inte kan besinna sig. Det är frivilligt med ridprovet på treårstestet och formen bedöms inte överhuvudtaget så det tycker jag känns som en dålig ursäkt till att pressa hästarna se så bra ut som möjligt.
Ja, kanske blir mer stjälp än hjälp*begagnad hjälp dessutom, vilket alltid är en risk!
Men oj! Detta har jag aldrig varit med om. Alltid bara att hästen typ är styrbar, kan gå i alla tre gångarterna i båda varven och sen är det klart. Verkligen inget avancerat alls. Det hade jag inte ställt upp på. Det är liksom inte en ridlektion du var där förBara en parantes om en personlig erfarenhet.
På mitt treårstest (swb) ville domaren se mycket mer än bara att den gick i alla gångarter åt alla håll.
Att den skulle mer in i handen bakifrån, ridas in i stadigheten. Inte att formen skulle sitta men att den hade bjudning och bjöd bakifrån.
Det blev en halvlektion av det... Bra mycket längre än sex varv på fyrkanten...
Jag fattar grejen men det var inte det vi trodde behövdes för testet.
Dessutom fick vi ' mindre bra' på alla punkter Hästen var snäll, visade sitt fina temperament och den framtida potentialen syns bakom det gröna valpiga. Lydig och gjorde allt på hjälperna. Vilket jag trodde räckte för en grön treåring.
Jag blev jätteförvånad och det kan väl inte vara vanligt?
Hästen var riden tre fyra gånger i ridhus/bana innan visningen för att jag fokuserade bara på att hästen skulle vara tam nog att liksom genomföra ridprovet, inte att göra det perfekt på något sätt. Hästen gjorde ridprovet bra, jag är supernöjd. Trodde verkligen inte det krävdes nåt särskilt extra.
Va det låter verkligen jättekonstigt och inte alls som det ska vara. Vad märkligt av domaren…Bara en parantes om en personlig erfarenhet.
På mitt treårstest (swb) ville domaren se mycket mer än bara att den gick i alla gångarter åt alla håll.
Att den skulle mer in i handen bakifrån, ridas in i stadigheten. Inte att formen skulle sitta men att den hade bjudning och bjöd bakifrån.
Det blev en halvlektion av det... Bra mycket längre än sex varv på fyrkanten...
Jag fattar grejen men det var inte det vi trodde behövdes för testet.
Dessutom fick vi ' mindre bra' på alla punkter Hästen var snäll, visade sitt fina temperament och den framtida potentialen syns bakom det gröna valpiga. Lydig och gjorde allt på hjälperna. Vilket jag trodde räckte för en grön treåring.
Jag blev jätteförvånad och det kan väl inte vara vanligt?
Hästen var riden tre fyra gånger i ridhus/bana innan visningen för att jag fokuserade bara på att hästen skulle vara tam nog att liksom genomföra ridprovet, inte att göra det perfekt på något sätt. Hästen gjorde ridprovet bra, jag är supernöjd. Trodde verkligen inte det krävdes nåt särskilt extra.
Jag tror det handlar mer om att folk inte har tålamod att vänta om unghästen är deras enda. De vill börja göra roliga saker.Jag tror det är vanligare än man tror. Folk börjar så tidigt som möjligt för att de är rädda att inte hinna få dem klara till 3-årstestet misstänker jag.
Men oj! Detta har jag aldrig varit med om. Alltid bara att hästen typ är styrbar, kan gå i alla tre gångarterna i båda varven och sen är det klart. Verkligen inget avancerat alls. Det hade jag inte ställt upp på. Det är liksom inte en ridlektion du var där för
Det var fler som reagerade, det var lika för alla. Men fortfarande lika konstigt.Va det låter verkligen jättekonstigt och inte alls som det ska vara. Vad märkligt av domaren…
Oh ja och jag förstår dom så väl. Min unghäst (2 år i mitten av December) går i hage och över hantering och promenader när jag hinner/orkar. Fick han bestämma hade han redan varit inriden ;-). Han tycker jag är supertråkig som inte gör nåt mer med honom.Jag tror det handlar mer om att folk inte har tålamod att vänta om unghästen är deras enda. De vill börja göra roliga saker.
Min kompis treåring reds för tionde gången på treårstestet och fick diplom ändå. Tycker det är så sorgligt att flera verkar tro att ridningen är så viktig.Tråkigt att det ska behövas tas bort för att folk inte kan besinna sig. Det är frivilligt med ridprovet på treårstestet och formen bedöms inte överhuvudtaget så det tycker jag känns som en dålig ursäkt till att pressa hästarna se så bra ut som möjligt.
Fast det har ju galoppfolket hållit på med i alla tider, även här i Sverige...Har sett på tiktok att folk sitter in sina ettåringar (inte i sverige) men det blir nog tyvärr vanligare att man gör så mycket som möjligt tidigt
Ja, ska kreti och pleti hålla på och hetsa och överarbeta fölen/åringarna på det här viset vore det bättre att vänta med att visa dem ridna tills hästarna är 4. Jag tycker KWPN's modell är något att snegla mot.Ja det finns ju en generell kultur inom stora delar av hästvärlden där man anser att ju tidigare man börjar med något desto bättre, på gott och ont. Jag anser personligen att man borde ta bort ridtesterna för 3-åringarna helt och hållet och bara visa dem lösa och vid hand. Inte så mycket för att själva ridtestet i sig är för krävande utan mer för att det uppmuntrar en del ägare/uppfödare att pressa hästarna för hårt i för ung ålder i ett försök att få hästarna att se så bra ut som möjligt på testet.
Varför en för 100 + frakt när man kan få 51 för 200En som säljer en rosett för 100kr + frakt!
Det kanske man skulle testa, sälja alla rosetter man skrapat ihop under åren, skulle bli en bra summa om jag får 100kr styck för dom
Visa bifogad fil 100102
Oanvänd? Har den inte vunnits i en tävling? Står Påskhoppet på den ju.En som säljer en rosett för 100kr + frakt!
Det kanske man skulle testa, sälja alla rosetter man skrapat ihop under åren, skulle bli en bra summa om jag får 100kr styck för dom
Visa bifogad fil 100102