Jag fick ett helt annat intryck, snarare verkade det vara så att köpet av hunden var ett nybörjarmisstag (oops, plötsligt "ändrade livsförhållanden" när hunden är ett halvår) som de nu försöker röja undan för den skulle helst bort på stört. Men visst, de kanske själva inser att de gjort massa fel isåfall och därför tycker att hunden ska till någon som har mer kunskap.
Tråkigt uttryckt tycker jag att det är oavsett, golden och labbe brukar ändå vara ganska förlåtande vad gäller missar och jag tycker att det här med tidigare hundvana överhypas. Någon kan ha haft hund i 30+ år och trots det vara helt ovillig att lära sig något nytt eller anpassa sig efter individens förutsättningar. Och de två sakerna tror jag är betydligt viktigare än om man har haft flera hundar förut eller inte.
Jag hoppas verkligen att det är så, fattig och egotrippad som jag är. Att folk börjar återgå till jobb och skola gör säkert sitt också. Ett par av raserna på min lista verkar förvånansvärt nog ha hållt sig ganska stabila i pris men jag tror att det delvis beror på att de är "udda" jämfört med många andra raser som främst är sällskapshundar.