Jag har lite svårt att förstå attityden hos amerikanska shelters och rescues mot uppfödare. I synnerhet mot de uppfödare som får reda på att en hund dom fött upp befinner sig på sagda rescue/shelter.
Ett långt exempel
En gift kvinna har 2 Silken Windhounds.
Skilsmässan är en långdragen mardröm.
Vid något tillfälle var kvinnan tvungen att vara nån annanstans (minns inte alls varför) och mannen skulle då ta hand om hundarna som han faktiskt levt med redan under ett antal år.
Av någon för mig okänd anledning lämnar han hundarna utan uppsikt alls, vad jag förstår under flera dagar. Ingen mat, inte gå ut och så vidare.
Det slutade ju så klart med ett ingripande från myndigheterna som samtidigt beslagtog hundarna.
Den ena, eller eventuellt båda (minns ej) blev dömd(a) på något vis i samband med att hundarna inte tagits om hand.
Med denna plump i protokollet är det inte svårt att förstå att kvinnan inte fick tillbaks sina hundar. Som då sitter på ett shelter/rescue (jag har aldrig förstått skillnaden).
Uppfödaren träder in på scenen, kontaktar stället som har hundarna och ber om att få dom tillbaks, adoptera dom, köpa dom, vad som helst bara hon får tillbaks hundarna.
Tvärnej! Inte under några som helst omständigheter skulle hundarna tillbaks till uppfödaren! Och dom vägrade att ens tala om ifall hundarna mådde bra, var okey och så vidare.
Och nej, hundarna skulle adopteras ut helt anonymt, uppfödaren kommer aldrig att få reda på vem som adopterat dom. Never ever! Kommer icke på fråga!
Uppfödaren skickade ett brev och bad dom att i alla fall vidarebefordra brevet till den som adopterar hundarna. Där stod det om deras namn, deras stamtavla, om hundarna bakom, deras bakgrund, vem som fött upp dom och så vidare.
Och så kunde ju den nya ägaren (är man ägare om man adopterat?) själv avgöra om dom ville ta kontakt med uppfödaren, rascommunityn och så vidare.
Jag vet faktiskt inte om brevet verkligen vidarebefordrats. Såvitt jag vet har inte nya ägaren haft kontakt med någon inom rasen.
Det borde framgå med all önskvärd tydlighet att denna uppfödare inte ville annat än att det skulle gå väl för de hundar hon fött upp. Men ändå är attityden densamma, uppfödare är hemska människor...
Just det där fick mig att för gott sluta att sympatisera med shelters och rescues. Gör dom en god gärning? Kanske. Jag är inte alltid så säker på att dom är ute efter hundarnas bästa...