Varför skulle ålder göra skillnad i benämning??Så enligt dig är det inte skillnad på att köpa en valp och köpa en vuxen hund?
Fattar inte. Jag har köpt hästar i varierande åldrar. Köpt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför skulle ålder göra skillnad i benämning??Så enligt dig är det inte skillnad på att köpa en valp och köpa en vuxen hund?
Jag vet inte om jag skulke jämföra levande varelser med godis. Jag förstår vad du menar, jag försöker bara förstå hur allt det hänger ihop. Man betalar väl också för barn?Om jsg köper godis för 20 spänn s0 käper jag godis.
Varför skulle summan avgöra ordet??
Förr köpte man kattungar för 1 kr per tass
Det var fortfarande ett köp.
Barn adopteras. Byter man pengar gör en hund så köper man. Eller får till skänks
Människor verkar vilja göra skillnad på "denna hunden har bott hos mig hela livet och är min från början" och "denna hunden har jag inte uppfostrat utan tagit över".Varför skulle ålder göra skillnad i benämning??
Fattar inte. Jag har köpt hästar i varierande åldrar. Köpt
Om jag betalar för ett barn, är den köpt då? (förlåt om jag låter dum jag är bara förvirrad)Om pengar har skiftat ägare har ett köp genomförts. Jag har en jag har köpt som valp, en jag har köpt som vuxen omplacering och en jag har tagit emot som omplacering (gratis)
Jag har självklart uppfostrat bägge mina omplaceringar.Människor verkar vilja göra skillnad på "denna hunden har bott hos mig hela livet och är min från början" och "denna hunden har jag inte uppfostrat utan tagit över".
I omplaceringsgrupper är det inte ovanligt att hundar går på runt 3-4000, vissa är gratis. 90% av dem blandraser. Vet inte vilka som är gatuhundar men säkert vissa av dem.När jag tittat på annonser så är det inte jättemånga annonser på hundar numera som kostar under 5000 kr, ens om hunden är gammal. Eller har fel som gör att den är besvärlig. Gatuhundarna brukar vara de "billigaste" tycker jag. De kostar väl runt 5000 kr.
Det är inte barnet du köpt utan du har betalat all administration runt adoptionen. Eller menar du att du gett föräldrarna pengar och köpte det?Om jag betalar för ett barn, är den köpt då? (förlåt om jag låter dum jag är bara förvirrad)
Jag vet inte om jag skulke jämföra levande varelser med godis. Jag förstår vad du menar, jag försöker bara förstå hur allt det hänger ihop. Man betalar väl också för barn?
"uppfostrat från början" dåJag har självklart uppfostrat bägge mina omplaceringar.
Om du betalar ”ägaren” till barnet pengar och då övertar barnet så har du köpt det, men det är så olagligt att jag tycker inte att det är jämförbart allsOm jag betalar för ett barn, är den köpt då? (förlåt om jag låter dum jag är bara förvirrad)
Tack!! Nu förstår jag!!Adoption har ju använts på människor eftersom "köpa" kopplas till handel av människor som är väldigt tabu, och som sagd ovan är för du betalar för administrationen (vilket iofs. hundhärbärgen också säger sig ta pengar för). Handel med djur känner jag är mest tabu i länder som USA där många djurrättsaktivister började använda "adoption", oftast sådana som var emot uppfödning av tamdjur. "Adopt don't shop" t.ex. Fått höra från amerikanare att "endast kallhjärtade människor som ser sina djur som ting säger sig köpa djur." En hel del djurägare i USA avskyr även ordet "ägare" (owner) utan säger att dom är "pälsföräldrar" eller bara "föräldrar". Adoption i referens till hundköp kom ju just via den engelsktalande världen.
De uppfostras hela tiden."uppfostrat från början" då
Hahaha santDe uppfostras hela tiden.
I omplaceringsgrupper är det inte ovanligt att hundar går på runt 3-4000, vissa är gratis. 90% av dem blandraser. Vet inte vilka som är gatuhundar men säkert vissa av dem.
Adoptionskostnader brukar ju uppstå men jag är inte insatt i hur det fungerar. Men som någon förklarade verkar det inte gå till föräldrarnaOm du betalar ”ägaren” till barnet pengar och då övertar barnet så har du köpt det, men det är så olagligt att jag tycker inte att det är jämförbart alls
Gatuhundar i min uppfattning handlar om förvildade hundar. En hemlös och tam på-gatan-hund är väl ingen gatuhund?Undrar hur många som verkligen är gatuhundar dock, eller om definitionen har ändrats? Jag fick alltid lära mig att en gatuhund var typ född och uppväxt på gatan, ibland i generationer, medan hemlösa kunde hamna på gatan men räknas in i kategorin hemlös.
Gatuhundar i min uppfattning handlar om förvildade hundar. En hemlös och tam på-gatan-hund är väl ingen gatuhund?
Jag är dock inte rätt människa att fråga om definitioner
Jag ser mer att vissa vill göra skillnad på att de har köpt en renrasig hund vs de har en hund som de har adopterat. Båda för att skilja sig från de som medvetet köpt en blandrashund. Det är lite det intrycket jag får ibland när jag hör folk pratar. Både de som köpt en renrasig valp och de som säger att de har adopterat (oftast då en blandras) vill ju skiljas från de som köper en blandrasvalp, speciellt den som adopterat en blandrashund, där har det verkligen varit viktigt att markera att de adopterat hunde3n osv, inte bara köpt en blandrasvalp från blocket. utan mer gjort en god gärning och tagit hand om en redan vuxen omplacering osv.Människor verkar vilja göra skillnad på "denna hunden har bott hos mig hela livet och är min från början" och "denna hunden har jag inte uppfostrat utan tagit över".