Annonsera mera hundar 2

Det kanske har att göra med att de bor på den orten där annonsen är kvar? Det är enda skillnaden, som jag kan se. Inte för att jag vet hur det skulle påverka.

Eller så är det olika personal som gjort bedömningarna?
Man får inte ha fler än en annons för samma vara samtidigt så gissar att de bara tog bort dubletterna
 
Ja och även tvärtom under coronan såg jag bland annat någon som i sin sökesannons skrev att hon var släkt med Steffo Törnkvist.
Glömmer aldrig den annonsen 😜

Enligt mitt DNA-test så är jag en distant kusin till Chuck Norris, borde köra med den :up: (ja, en gemensam förfäder hundratals år tillbaka men det är väl inte så viktigt! :D )

Jag undrar över några annonser jag sett på Blocket. Vet inte om det är samma annonsör, men det är alltid blandrasvalpar som kan levereras till många orter längs E4:an. Just nu handlar det om "minilurcher" med italiensk vinthund som mamma och chihuahuablandning som pappa.

En gång när jag tankade längs E4:an så var det en bil som stannade och släppte ut en tik med valpar för att kissa, mitt på parkeringen. Kom att tänka på dessa annonser...

Är det inte så att vissa greyhounds kan ha problem med överbett? Kombinerat med chihuahua låter ju som en bra kombination :crazy:
 
Tillägg: Den tik med valpar som jag såg på bensinmacksparkeringen var inte en vinthund utan en liten lurvig, så om det var samma personer har de bytt hund.
 
Chihuahua har ofta underbett, då jämnar det ju ut sig :up:
Såklart, så det funkar! Har ena ett problem så jämnar det ut om du blandar in en hund med ett annat problem, som vi alla vet :up:
Om det rör sig om smuggelvalpar är det oftast inte mamman till valparna de har med sig utan en "decoy". Mamman är kvar i landet valparna kom ifrån.
Samma hur vissa nu hyr tomma eller halv-tomma lägenheter där valparna säljs ifrån, där används också ibland en "decoy". Ibland två, då vissa tror att en seriös uppfödare alltid har båda föräldrarna hemma.
 
Det är så otroligt sorgligt när man tänker på det. :( Vad för slags människa som bryr sig om sina hundar och valparna de får, tänker kränga dem direkt ur bakluckan längsmed E4 och ser det som enda kriteriet på köpare? Jag fattar inte att folk ens tänker tanken på att gå igenom med en sådan affär. Köparna MÅSTE ju veta att det inte är okej.
Jag tippar på att folk tänker "Jag vill ha valp NU, och just den här säljaren låter ju faktiskt seriös. Sånt där dåligt händer nog inte mig."

Fler än en gång har jag pratat med folk som köpt hundar med minst sagt tvivelaktig bakgrund. I de fallen har deras varningsklockor börjat ringa först efter att de fått hem valpen, när de sökt hjälp för att de inte vet hur man ska göra med den och folk reagerar. (Tex när de inte vet hur man ska göra med vaccinationer, frågar i djuraffärer om mat, träning osv). Att undersöka innan köp, nejnej, "en hund blir ju vad man gör den till, hur svårt kan det vara? Den är ju söt!".
 
En sak de gör är också att bombardera köparen med gulliga bilder innan köpet. När det plötsligt ändras så att överlåtelsen måste ske jättesnabbt vid en parkering och pappren ska skickas i efterhand är köparen så förälskad i valpen att all vett och sans är som bortblåst. Tänk själv om du har matats med massa bilder och storys om din blivande familjemedlem, kanske köpt grejer och bestämt namn. Det är inte så bara att avbryta köpet när det dyker upp röda flaggor. Särskilt när det verkat så reko ända fram till det är dags att betala och hämta hunden. Dessutom har många redan betalat en handpenning. Lägg därtill att man kanske får en jättedålig känsla vid hämtning. Det kanske luktar äckligt eller valpen ser inte helt fräsch ut. Hur ska man kunna överge sin redan älskade lilla valp i ett dåligt hem?

Det är klart att vi alla vet vad man ska göra, men bedragarna är sjukt skickliga när det gäller att spela på köparnas känslor.
 
En sak de gör är också att bombardera köparen med gulliga bilder innan köpet. När det plötsligt ändras så att överlåtelsen måste ske jättesnabbt vid en parkering och pappren ska skickas i efterhand är köparen så förälskad i valpen att all vett och sans är som bortblåst. Tänk själv om du har matats med massa bilder och storys om din blivande familjemedlem, kanske köpt grejer och bestämt namn. Det är inte så bara att avbryta köpet när det dyker upp röda flaggor. Särskilt när det verkat så reko ända fram till det är dags att betala och hämta hunden. Dessutom har många redan betalat en handpenning. Lägg därtill att man kanske får en jättedålig känsla vid hämtning. Det kanske luktar äckligt eller valpen ser inte helt fräsch ut. Hur ska man kunna överge sin redan älskade lilla valp i ett dåligt hem?

Det är klart att vi alla vet vad man ska göra, men bedragarna är sjukt skickliga när det gäller att spela på köparnas känslor.
Faktiskt så föredrar jag de bedragare som bara blåser valpköparna på handpenningen och det finns ingen valp, bara en fejkad adress. 🙄 Då är det iaf ingen hund som blir lidande.
 
Som andra säger, mycket är brist på tålamod och går efter en söt bild på internet. Köper du hos en seriös uppfödare måste du först få kontakt med en (inte alltid så lätt), sen frågar dom ett flertal frågor och vill träffa dig, sen kanske om åtta månader har dom en kull redo och du KANSKE får en. Många vill ju ha sin vara NU och ja, tyvärr är valpar varor även för många fast dom kanske inte alltid vill erkänna det är så dom ser husdjur.

Faktiskt så föredrar jag de bedragare som bara blåser valpköparna på handpenningen och det finns ingen valp, bara en fejkad adress. 🙄 Då är det iaf ingen hund som blir lidande.

Händer oftare än vad man tror om man går efter inlägg på FB av upprörda valpköpare. Alltid en väldigt populär och söt dvärghundsras (malteser, pomeranian, fralla) med nästan professionella fotobilder och valparna säljs antingen till rabatterat pris ("vi har en kvar som vi vill ha ett bra hem till snabbt", "vi måste omplacera för vårt hus brann ner") eller helt gratis men du måste betala fraktandet av hunden, oj nu fastnade vi i tullen det får du också betala, oj nu rymde valpen du måste betala för hjälp, oj vi måste betala för att få ut valpen hos polisen/härbärget, oj nu måste vi betala extra skatt för valpen, osv. I slutändan finns det ingen valp.
 
Om man skulle erbjudas köpa mobiltelefon eller dylikt ut en baklucka vid en motorväg skulle alla haja till för då är det med stor sannolikhet stöldgods, men valpar är det väl helt okej. Borde vara straffbart som häleriförseelse är?
Tror att många är naiva och inte tänker på att det finns människor som faktiskt behandlar djuren som vilken handelsvara som helst.
 
Som andra säger, mycket är brist på tålamod och går efter en söt bild på internet. Köper du hos en seriös uppfödare måste du först få kontakt med en (inte alltid så lätt), sen frågar dom ett flertal frågor och vill träffa dig, sen kanske om åtta månader har dom en kull redo och du KANSKE får en. Många vill ju ha sin vara NU och ja, tyvärr är valpar varor även för många fast dom kanske inte alltid vill erkänna det är så dom ser husdjur.



Händer oftare än vad man tror om man går efter inlägg på FB av upprörda valpköpare. Alltid en väldigt populär och söt dvärghundsras (malteser, pomeranian, fralla) med nästan professionella fotobilder och valparna säljs antingen till rabatterat pris ("vi har en kvar som vi vill ha ett bra hem till snabbt", "vi måste omplacera för vårt hus brann ner") eller helt gratis men du måste betala fraktandet av hunden, oj nu fastnade vi i tullen det får du också betala, oj nu rymde valpen du måste betala för hjälp, oj vi måste betala för att få ut valpen hos polisen/härbärget, oj nu måste vi betala extra skatt för valpen, osv. I slutändan finns det ingen valp.
I dom där fallen får folk skylla sig lika myclet själva som dom som köper smuggelvalp som blir sjuk och måste avlivas. Stort plus att det inte finns en lidande hund i fall nummer 1.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min mellanpudeltik på dryga 2 år är rätt dålig på att äta och svår att hålla i hull. Hon har sedan början av året ätit Royal Canin 4800...
Svar
10
· Visningar
566
Senast: Hawaii
·
Övr. Hund Jag och ska semestra i Sverige i år och det med tält. Det blir premiär för mig men det finns säkert flera vana campare här :). Jag har...
Svar
7
· Visningar
896
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 195
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp