Annonsera mera hundar 2

Jag håller på att utbilda min 3:e assistanshund och tyvärr är det väldigt många ställen som säger nej när man kommer med assistanshund. Kunskapen kring assistanshundar är generellt väldigt låg skulle jag säga. Jag hoppas det blir en lagändring kring att neka dessa hjälpmedel. Mina assistanshundar har både legitimationer, tjänstetecken och finns i register.
Jag får erkänna att jag trodde att assistenthundar (med då legitimation/tjänstetecken) enligt lag fick komma in över allt i Sverige.

Eller så omplaceras hunden till någon som inte har katter eller släpper den lös bland katter.
Jag ser inget problem alls med just det beteendet det finns flera raser där det faller sig naturligt att ta en katt eller en höna eller vad det nu kan vara :)

Ja en har olika preferenser såklart 🙂

Från en som haft hund som dödat katter så kan jag säga att de e ett evigt vakande o en tumme i ögat på hund bland katter efter de. Nu funkade min bra med våra egna men jag stängde in katterna i eget rum när jag inte va hemma eller kunde ha full koll. Vuxna hanen jag har nu skulle jag aldrig ens tänka tanken på att ha i samma hus som en katt för han e inte så styrbar som min tidigare.

Nä precis! Svårt att lita på att det inte händer igen. För min del går det inte ha en hund som gjort det iaf 🙂

Eller så omplaceras hunden till någon som inte har katter eller släpper den lös bland katter.
Jag ser inget problem alls med just det beteendet det finns flera raser där det faller sig naturligt att ta en katt eller en höna eller vad det nu kan vara :)
Ja alltså de finns olika alternativ på hur man vill gå tillväga i ett sånt fall. Jag valde att ha dom separerade när jag inte va hemma även om min dåvarande hund aldrig hade visat att hon ville döda våra katter :)

Nä precis! Svårt att lita på att det inte händer igen. För min del går det inte ha en hund som gjort det iaf 🙂
Näe alltså den tiken hade aldrig försökt ta våra egna katters liv men jag ville ändå inte chansa när jag inte va hemma. Grannkatterna däremot levde farligt om dom kom in i hundgården vilket tyvärr hände. Nuvarande hundar speciellt vuxna hanen skulle inte tveka en sekund på att döda katt, kanin eller annat litet som ser ut som ett byte o han försöker även ta rådjuren eller renarna eller annat vilt när dom står utanför vardagsrumsfönstret eller bilen… Låter förjävligt gör han med när han blir frustrerad för att han inte kommer ut o kan ta dom :rofl:

Jag får erkänna att jag trodde att assistenthundar (med då legitimation/tjänstetecken) enligt lag fick komma in över allt i Sverige.
Tyvärr inte, det är upp till den enskilde handlaren/näringsidkaren att bestämma. Däremot har de möjlighet att godkänna assistanshund på ställen som annars inte tillåter hundar. Det finns undantag i livsmedelslagen för assistanshundar som gör att de får vara i livsmedelsbutiker men det är fortfarande upp till handlaren att bestämma.

Ahh... hundar som omplaceras där deras mentala hälsa inte fått sitt och de börjat med en massa felbeteenden.
Om de gått så långt att hunden bitit en katt t.ex, då känns det som den gått över en tröskel du inte kan backa bakom igen?

Vi har haft två omplaceringar där just den biten inte gick att jobba på. Ena hade separationsångest och andra ångestbet tyvärr. Jag var ung då så var inte ansvarig för hundarna.
Vad tänker du att man ska göra med dom hundarna? Avliva? Då är det många hundar som måste dö. Ser det inte som något ovanligt att hundar skulle ha ihjäl katter. (Här springer liksom katterna fram och anfaller hundarna på gatan, vet att en greyhound i området har bitit ihjäl flera stycken.)

Det är ju rätt vanligt att husky tex tar katt och andra smådjur, jag har svårt att se det som ett problembeteende i och med att det ligger i deras kraftiga jaktinstinkt. Man får se till att de inte är lösa och att de har rejäla staket osv. Min gillar inte katter, vet inte vad han skulle göra i och för sig, har inte utmanat det. Hade en dobermann som dödade katt och höns. Man insåg rätt fort att smådjur inte skulle vara i närheten.

Det är ju rätt vanligt att husky tex tar katt och andra smådjur, jag har svårt att se det som ett problembeteende i och med att det ligger i deras kraftiga jaktinstinkt. Man får se till att de inte är lösa och att de har rejäla staket osv. Min gillar inte katter, vet inte vad han skulle göra i och för sig, har inte utmanat det. Hade en dobermann som dödade katt och höns. Man insåg rätt fort att smådjur inte skulle vara i närheten.
Det måste ju bero på rasen och så tänker jag? Om mitt sällskapsfluff eller en golden retriever plötsligt blir mordisk mot katter och dylikt (skulle visserligen vara spännande se den utveckling med min hund som är i storlek av en normalstor katt) så kan man ju anta att något gått tokigt jämfört med en vinthund eller husky där det är förväntat.

Om de gått så långt att hunden bitit en katt t.ex, då känns det som den gått över en tröskel du inte kan backa bakom igen?

Klart det går, men det krävs en del jobb.

Äger en sådan, köpt som vuxen och anser att katter är ohyra som ska utrotas medelst hundbett, men katter och kattmöten är generellt inget problem numera.

Det måste ju bero på rasen och så tänker jag? Om mitt sällskapsfluff eller en golden retriever plötsligt blir mordisk mot katter och dylikt (skulle visserligen vara spännande se den utveckling med min hund som är i storlek av en normalstor katt) så kan man ju anta att något gått tokigt jämfört med en vinthund eller husky där det är förväntat.
Kanske. Jag skulle precis som du skriver nog mer förvänta mig det av vissa raser, men tänker också att vissa individer är olika än andra, från födseln kanske så även om en golden inte gillar katter skulle jagi nte bli förvånad, kanske om den plötsligt efter 8 år slaktar familjens katt den levt med i alla år så skulle det vecka en hel del förvåning, men nog mer huruvida den har någon sjukdom eller något som hänt än att den har ett problembeteende i sig. :)

Det är dessutom inte tillåtet enligt diskrimineringslagen att sätta ett handikapp före ett annat så att neka pga allergi är inte tillåtet egentligen. Tyvärr stöter man på det här hela tiden när man har assistanshund, många gånger orkar man inte bråka. Jag gjorde en anmälan till DO för ett par veckor sedan, får se om de väljer att gå vidare med ärendet.

Det som är en sådan trist attityd. Ännu en gång, är allergi en anledning så blir det väl svårt att släppa in personer som mig som lär ha hund- och katthår på kläderna? Jag förstår att man kanske är emot att den typiske hunden går in som inte har plin eller träningen, men alla assistanthundar jag har träffat liksom står och finns och är fokuserad på personen den hjälper.

Jag har ingen assistanthund men har tur ibland där jag är "stammis" och fast hundar normalt inte är tillåtna ändå får ta in min valp för hon är så duktig och sköter sig. Man skulle önska sig att fler ställen var så!

Det som är en sådan trist attityd. Ännu en gång, är allergi en anledning så blir det väl svårt att släppa in personer som mig som lär ha hund- och katthår på kläderna? Jag förstår att man kanske är emot att den typiske hunden går in som inte har plin eller träningen, men alla assistanthundar jag har träffat liksom står och finns och är fokuserad på personen den hjälper.

Jag har ingen assistanthund men har tur ibland där jag är "stammis" och fast hundar normalt inte är tillåtna ändå får ta in min valp för hon är så duktig och sköter sig. Man skulle önska sig att fler ställen var så!
Ja, har familjemedlem som är fetaallergisk mot katt - spelar ingen roll om den fysiska katten är närvarande, vissa människor går runt täckta i så mycket hår att han reagerar lika mycket ändå 😅

(Lägger till att jag inte skyller på folk med djurhår på kläderna, fan omöjligt att få bort... :D)

Ja precis. Jag har redan massa allergener med mig på mina kläder då jag lever med 3 hundar. Tror inte det gör nån större skillnad om en av hundarna också är med, förutom det visuella då.

Så himla intressant att det bara är i Sverige jag fått och hört kommentarer som ”tänk på allergikerna” när man rör sig med hundar i offentlig miljö. När jag bott eller rest utomlands är det aldrig någon som sagt just det som argument. Finns väl allergiker även utomlands?
Tycker det är någon slags extrem rädsla för pälsdjur här.

Så himla intressant att det bara är i Sverige jag fått och hört kommentarer som ”tänk på allergikerna” när man rör sig med hundar i offentlig miljö. När jag bott eller rest utomlands är det aldrig någon som sagt just det som argument. Finns väl allergiker även utomlands?
Jag tror vi leder ligan av allergier :cool:
Vad det beror på forskas ju om. Men att vi vistas mycket inomhus större delen av året i för rena hus ligger högt i förklaringsmodellen.

Jag tror för det mesta att det bara är en ren ursäkt. Ibland är det så bisarrt att jag har hört att oss hundfolk inte bör få åka kollektivt med våra hundar för "allergier" och "hundrädda", och visst vårt problem om vi inte har bil? :crazy: Då borde folk som använder parfym inte få åka heller eller gå in i butiker om allergier är en ursäkt.

Ja, har familjemedlem som är fetaallergisk mot katt - spelar ingen roll om den fysiska katten är närvarande, vissa människor går runt täckta i så mycket hår att han reagerar lika mycket ändå 😅

(Lägger till att jag inte skyller på folk med djurhår på kläderna, fan omöjligt att få bort... :D)

Ja, usch, inte alltid så lätt. :D Tur det finns bra allergimediciner som gör det lättare. En familjemedlem är också kattallergiker men envisas ÄNDÅ att kela med mina ibland, bara att knockas ut av allergimedicinen senare.

Ja, usch, inte alltid så lätt. :D Tur det finns bra allergimediciner som gör det lättare. En familjemedlem är också kattallergiker men envisas ÄNDÅ att kela med mina ibland, bara att knockas ut av allergimedicinen senare.
Ja, nämnda familjemedlem är såklart djurälskare och ska gosa med absolut allt med päls!!! Trycker ansiktet in i pälsen trots att ögonen rinner :rofl:

"Min vackra Pomeranian wonder queen har fått en första kull på 7 av de mest fantastiska färgerna i hela Pomeranians. Perfekt med barn. Så fina naturer. Så väldigt lojal, lugn, mild, tillgiven, kärleksfull och smart. Född 02/11/23 redo att hitta eviga hem 11/02/24. De kan ses med mamma nu. Insättning säkrar din valda valp 🐶 . De fick 1:a 2:a injektionen och avmaskade, loppade och oberoende veterinär kontrollerade och mikrochippade på sidan av de kommer med valpstartpaket. Lägger upp fler bilder allt eftersom de utvecklas❤️"

Med bilder som ser ut som de som säkert dyker upp om man googlar pomeranian puppy...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 659
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 655
Senast: Enya
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
14 087
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
997
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama