Annonsera mera hundar 2

Antar översatt? För varghundar är olagliga i Sverige, men servicehunds-biten får mig att tänka översatt.

Som många andra har nämnt så är "servicehund" eller "assistenthund" i USA något du kan bara sådär deklarera. I amerikanska hundgrupper så verkar varannan person ha eller vilja skaffa sig en "servicehund" vilket kan vara så lite som att "hunden gör att jag känner mig trygg" eller "emotionellt stödjer mig" medan i Sverige är det ovanligt med servicehund utanför synskadade plus med alla regulationer och kostnader ovanpå. Att skaffa en assistenthund i USA är så billigt om inköpet på en hund och kanske en assistentshundsväst.

Fast är det helt olagligt med varghybrider i Sverige? Är det inte något med fyra generationer?
Jag tänker att den där gen-testen som bifogades kanske inte är så pålitlig? Har sett en del sådana bluff där ägare måste bifoga bild och lägligt nog fått svar utifrån hur hunden ser ut. Alltså ren gissning.
Att importera varghybrid är olagligt och det räknas som varghybrid de fyra första generationerna. Sen har vi sarloos och Ceskoslovenský vlciak som är lagligt.
Men, det importeras också varghybrider olagligt.

Det är ju en av 2 andra raser förutom brukshundar som metaltestas o kan koras.
Ja fel ägare eller fel uppfödare så är det riktiga svin, det är väldigt ofta jag får höra , VA! är det en sådan där? Dom vi träffat är inte alls som din.
Gissa tillhör dom goda o bra, men som ex Dobbis uppfödare så vet jag ju vad jag ska o bör göra. + att det är inte min 1a pinne.

Dvärgpinnar är en ras som jag verkligen har fördomar om - men då är det desto roligare att träffa dem som inte alls stämmer överens med den bild man har av rasen. :)

Jag har själv en ras som folk förväntar sig ska vara på ett visst sätt, men jag tar inte illa upp.

Jag tänker att den där gen-testen som bifogades kanske inte är så pålitlig? Har sett en del sådana bluff där ägare måste bifoga bild och lägligt nog fått svar utifrån hur hunden ser ut. Alltså ren gissning.
Att importera varghybrid är olagligt och det räknas som varghybrid de fyra första generationerna. Sen har vi sarloos och Ceskoslovenský vlciak som är lagligt.
Men, det importeras också varghybrider olagligt.

Det är också sant, det ser ut som Embark eller Wisdom Panel och hört dom är båda rätt så bra. Men det är lite dumdristigt ändå att visa upp ett sådant resultat isåfall det kan anses olagligt. Som sagt, lagen verkar väldigt otydlig och många kommer förbi förbudet på olika sätt.

Men ännu en gång, satsa på en varghybridsblandras när en grundtränad assistanthund kan ligga på 220 000kr, :crazy: tur dom inte verkar ha påbörjat den utbildningen iallafall. Kollade även att i Sverige så behöver du ett läkarintyg för "att köpa och utbilda" en. Kan man bara köpa en varghybridsblandras och sen åka in på en utbildning? Vet någon hur det funkar riktigt?

Lite märkligt att då satsa på en helt slumpvis varbhybridsblandras när det är så dyrt att utbilda en servicehund.
Om det ens är det. Jag skulle tro att nån lurat på henne en gatukorsning och skickat med en skärmdump på ett påstått DNA-resultat. fullsizeoutput_4e11.webp

Senast ändrad:
Det är inte ett dugg olagligt att föda upp varghybrider i Sverige tyvärr. Så längde den har mer än fem generationer till närmaste rena varg i sin stamtavla och det går ju att få väldigt hög andel varg genom att korsa varghybrider i flera generationer. Lagstiftningen är klantigt utformad eftersom den är tänkt att verka mot folk som korsar hundar med svenska vargar men utan en tanke på att andra knäppisar skulle börja importera hybrider från mindre nogräknade länder där det hybridavlas hej vilt.

Jag gissar att hon köpt hunden som en universal perfekt hund som skapar en unik kontakt med sin ägare blablabla och utan att ha läst på alls tänkt att hon själv kan utbilda den till en sån amerikansk emotional support dog. Sen har hon väl upptäckt både vad som gäller för assistanshundar i Sverige och hur svårt hennes hund är. Man ska inte underskatta hur lite folk är beredda att läsa på om de fått för sig nåt.

Såg en annons igår där en kan lista ut att de är nån typ av varghybrid. Det skrivs inget om raser i annonsen utan de ber en ringa 🙈
Är inte säker men en bekant har köpt en hybrid däromkring så det är därför jag ändå tror det är just de de avlar fram.

Såg en annons igår där en kan lista ut att de är nån typ av varghybrid. Det skrivs inget om raser i annonsen utan de ber en ringa 🙈
Är inte säker men en bekant har köpt en hybrid däromkring så det är därför jag ändå tror det är just de de avlar fram.
Vad ska man ha en varghybrid till egentligen gillar man skygga djur kan man ju skaffa en kanin eller hamster istället.

Vad ska man ha en varghybrid till egentligen gillar man skygga djur kan man ju skaffa en kanin eller hamster istället.
Såklart det är för att man tycker att det är det mest spännande och coola av allt. VARG liksom.

(Alltså jag tycker definitivt inte det, men pappskallarna som de där hundarna tilltalar tycker säkert så. När XL-bullyn blivit medelsvensson så är VARG det häftigaste man kan komma på)

Jag gissar att hon köpt hunden som en universal perfekt hund som skapar en unik kontakt med sin ägare blablabla och utan att ha läst på alls tänkt att hon själv kan utbilda den till en sån amerikansk emotional support dog. Sen har hon väl upptäckt både vad som gäller för assistanshundar i Sverige och hur svårt hennes hund är. Man ska inte underskatta hur lite folk är beredda att läsa på om de fått för sig nåt.

Ja, tyvärr ser man folk som spenderat alldeles för mycket tid på amerikanska sidor och tror vårt servicehundsystem fungerar likadant men sen får en shock när dom inser hur dyrt det är, du måste ha läkarintyg och det går inte med vilken hund som helst.

Det är också sant, det ser ut som Embark eller Wisdom Panel och hört dom är båda rätt så bra. Men det är lite dumdristigt ändå att visa upp ett sådant resultat isåfall det kan anses olagligt. Som sagt, lagen verkar väldigt otydlig och många kommer förbi förbudet på olika sätt.

Men ännu en gång, satsa på en varghybridsblandras när en grundtränad assistanthund kan ligga på 220 000kr, :crazy: tur dom inte verkar ha påbörjat den utbildningen iallafall. Kollade även att i Sverige så behöver du ett läkarintyg för "att köpa och utbilda" en. Kan man bara köpa en varghybridsblandras och sen åka in på en utbildning? Vet någon hur det funkar riktigt?
Vad jag vet kan du köpa en hund och utbilda den till sevicehund. Antar den behöver genomgå tester och röntgen förstås och att man själv behöver läkarintyg för att bli godkänd. Men det finns blandrashundar osv som är epilepsi- eller diabeteshundar.

Vad jag vet kan du köpa en hund och utbilda den till sevicehund. Antar den behöver genomgå tester och röntgen förstås och att man själv behöver läkarintyg för att bli godkänd. Men det finns blandrashundar osv som är epilepsi- eller diabeteshundar.
Sedan kan man ju utbilda en hund själv och använda utan att ha den godkänd direkt, även det hjälper ju massor. Det gör det ju för mig med min outbildade hund så en utbildad skulle absolut komma till pass. Hade en dobermann som reagerade innan jag fick epilepsianfall tex. Misstänker att spionen reagerar på något hos mig, men kan inte sätta fingret helt eftersom jag numera är ensam, men det påminner om när dobermannen reagerade på epilepsianfallen. Många hundar gör det helt av sig själv och det går ju att förstärka och använda.

Sedan kan man ju utbilda en hund själv och använda utan att ha den godkänd direkt, även det hjälper ju massor. Det gör det ju för mig med min outbildade hund så en utbildad skulle absolut komma till pass. Hade en dobermann som reagerade innan jag fick epilepsianfall tex. Misstänker att spionen reagerar på något hos mig, men kan inte sätta fingret helt eftersom jag numera är ensam, men det påminner om när dobermannen reagerade på epilepsianfallen. Många hundar gör det helt av sig själv och det går ju att förstärka och använda.

Jag kan tänka mig en sådan assistanthund är hjälpsam, även om självutbildad och inte certifierad. Har t.om hört om någon som självutbildade en råtta för att signalera sockerfall för en diabetespatient, :D

Men om det är ännu en person som tror det är som i USA där du kan ta med hunden överallt utan frågor ställda eller få undantag från husdjursförbud i hyresrätt bara för du kallar den en servicehund så lär dom bli besvikna.

Jag kan tänka mig en sådan assistanthund är hjälpsam, även om självutbildad och inte certifierad. Har t.om hört om någon som självutbildade en råtta för att signalera sockerfall för en diabetespatient, :D

Men om det är ännu en person som tror det är som i USA där du kan ta med hunden överallt utan frågor ställda eller få undantag från husdjursförbud i hyresrätt bara för du kallar den en servicehund så lär dom bli besvikna.
Ja, det gäller ju inte ens för ledarhundar för blinda. Finns ingen lag i Sverige som säger att de är välkomna överallt alls. Tyvärr. Det hänger på andras goda vilja.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 659
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 655
Senast: Enya
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
14 086
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
997
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Galoppera