Annonsera mera hundar 2

Bland-ras annonser med motivationen att man får en kombination av de bästa egenskaperna från vardera ras.
Då tänker jag alltid på vad istället konsekvenserna kan bli om man får det sämsta.

Det finns inga garantier när det kommer till genetik.

Jag kan inte låta bli att känna mig lite utpekad eftersom det är just den typen av labbe jag har. Stor som en mindre ponny i mankhöjd, men jag håller honom vältrimmad i hullet. Vill gärna titta på alla vi möter men jag tränar aktivt på att han ska låta bli och fortsätta gå. Aldrig aggressiv utan bara nyfiken och översocial.

Jag borde inte ta åt mig av det sista men det är svårt att inte göra det när de två inriktningarna i rasen så ofta ställs emot varandra och jaktlabbarna alltid underförstått är bättre. Jag blir uppriktigt ledsen. :(
skulle jag ta illa upp pga rasen får jag sluta gå till vetten,har en ras där personalen inkl vetten går ut i lunchrummet o drar lott om vem som ska ta hand om odjuret :nailbiting:

Jag tror att många skaffar wolfdogs med föreställningen att de kommer bli hundar som blir bra för allt - inklusive sällskapshundar - delvis på grund av en romantiserad syn på vargar à la Hollywood. Hur många filmer/tv-serier finns det inte där en människa har en varg som bästa och trognaste vän? En varg som vet vad personen behöver nästan som genom tankeläsning och skulle offra sitt liv för denne om det behövdes...

Vargar är visserligen fantastiska djur, men inte på det viset. Då hade vi inte ägnat så många årtusenden åt att avla bort vargegenskaper från våra tamhundar. Det är därför det är hundar som är bra på att läsa våra signaler och väljer vårt sällskap.

Men alltså du behöver väl inte ta åt dig personligen för att någon inte gillar din ras eller i det här fallet hundägarna i sitt närområde som har den rasen.
Din ras är ju en jättebra glad och aktiv sällskapshund men alla behöver inte älska den.

Mvh får ständigt höra att terriers (alla raser tydligen) är ettriga och jobbiga. Det är inte mitt problem att folk tror det.

Min äldre BC är en stereotypiskt stirrande och neurotisk BC som folk gärna klagar på. 😅

Utöver den BCn så har jag dessutom en ful blue merle med blått öga!

Men vad ÄR det för ras??
20210824_160141.webp

28cm och knappt 5kg.

Aha. Är de så jävliga alltså?
Det är ju en av 2 andra raser förutom brukshundar som metaltestas o kan koras.
Ja fel ägare eller fel uppfödare så är det riktiga svin, det är väldigt ofta jag får höra , VA! är det en sådan där? Dom vi träffat är inte alls som din.
Gissa tillhör dom goda o bra, men som ex Dobbis uppfödare så vet jag ju vad jag ska o bör göra. + att det är inte min 1a pinne.

@Tonto + övriga:

Det är svårt att inte ta åt sig när någon citerar ens inlägg för att skriva om hur otrevliga alla showlabbar i hens närområde är. Nog för att det kan spinnas vidare på inlägg och sådär men det känns verkligen inte bra att få den typen av svar, speciellt när jag - mestadels skämtsamt trots avsaknad av smileys - beskrev min egen hund i korthet.

Man behöver absolut inte tycka lika men man behöver inte heller uttrycka sina usch-känslor om någons preferenser direkt till personen. Det kanske är någon jargong jag som oinsatt inte begriper, men oavsett så känns det inte bra. Jag är nog inte tillräckligt hårdhudad för det här stället, eftersom ingen annan verkar förstå mitt perspektiv.

Ännu en ledsam omplaceringsannons:

Okastrerad hane, 14 mån, blandras
60-65 cm i mankhöjd, ca 26 kg
Var tänkt som servicehund men...
Han är inte tillräckligt trygg i sig själv och har en massa energi och jag fixar inte att träna och ge honom allt han behöver. (Kunde jag skicka honom på utbildning och ta tillbaka honom om ett år skulle jag göra det!)
Han kännetecknas av schäferns beskyddarinstinkt, slädhundens springglädje och vargens skygghet.
Idag bor han i lägenhet i stan men de flesta av hans sort bor på stora gårdar eller i hägn och är rymningsexperter. Han har rymt ifrån mig men hållit sig inom synhåll (frustrerande nog) men inte låtit sig fångas in förrän han känt sig redo för att komma in.
Jag är handikappad och han varnar alla som försöker komma nära mig. Han bryr sig dock inte om att larma när han hör grannar komma och gå i trapphuset och låter väldigt lite för att vara wolfdog.
Han kan vara ensam en timme då och då men är i allra högsta grad ett flockdjur. Det bästa sällskapet för honom vore en mogen och stabil hund. Han går bra ihop med alla hundar då han ännu inte är könsmogen och uppfattas som valp. Väldigt lekfull och glad!

Osv.

Skärmdumpen är väl resultatet av ett DNA-test, antar jag, och jag vet inte om man kan lita på såna. (Wolfiness??)
Men oavsett, 1) om man är funktionshindrad och behöver en servicehund, varför i hela friden väljer man den här och 2) hur ska denna hund hitta ett hem där den får ett rimligt liv? :cry:

Antar översatt? För varghundar är olagliga i Sverige, men servicehunds-biten får mig att tänka översatt.

Som många andra har nämnt så är "servicehund" eller "assistenthund" i USA något du kan bara sådär deklarera. I amerikanska hundgrupper så verkar varannan person ha eller vilja skaffa sig en "servicehund" vilket kan vara så lite som att "hunden gör att jag känner mig trygg" eller "emotionellt stödjer mig" medan i Sverige är det ovanligt med servicehund utanför synskadade plus med alla regulationer och kostnader ovanpå. Att skaffa en assistenthund i USA är så billigt om inköpet på en hund och kanske en assistentshundsväst.

Antar översatt? För varghundar är olagliga i Sverige, men servicehunds-biten får mig att tänka översatt.

Som många andra har nämnt så är "servicehund" eller "assistenthund" i USA något du kan bara sådär deklarera. I amerikanska hundgrupper så verkar varannan person ha eller vilja skaffa sig en "servicehund" vilket kan vara så lite som att "hunden gör att jag känner mig trygg" eller "emotionellt stödjer mig" medan i Sverige är det ovanligt med servicehund utanför synskadade plus med alla regulationer och kostnader ovanpå. Att skaffa en assistenthund i USA är så billigt om inköpet på en hund och kanske en assistentshundsväst.
Svenskt namn, medelålders kvinna, bor i Västerås, i en omplaceringsgrupp på facebook.

Fast är det helt olagligt med varghybrider i Sverige? Är det inte något med fyra generationer?

@Tonto + övriga:

Det är svårt att inte ta åt sig när någon citerar ens inlägg för att skriva om hur otrevliga alla showlabbar i hens närområde är. Nog för att det kan spinnas vidare på inlägg och sådär men det känns verkligen inte bra att få den typen av svar, speciellt när jag - mestadels skämtsamt trots avsaknad av smileys - beskrev min egen hund i korthet.

Man behöver absolut inte tycka lika men man behöver inte heller uttrycka sina usch-känslor om någons preferenser direkt till personen. Det kanske är någon jargong jag som oinsatt inte begriper, men oavsett så känns det inte bra. Jag är nog inte tillräckligt hårdhudad för det här stället, eftersom ingen annan verkar förstå mitt perspektiv.
Fast om alla showlabbarna i hens område är sådana så är det ju så, det betyder inte att Din hund är sådan. :) Som @Tonto skrev om sin BC upplever jag ungefär 90% av alla BC's jag träffar på promenad här, de är stirriga och stressade och rätt läskiga. Jag tycker de flesta cockrarna är för mjuka, fjäskiga och nervpåfrestande. :arghh: 😅
Min shiba är inte världens bästa rasrepresentant heller, men jag älskar ju henne oavsett hur mycket jag eller andra kan driva med shibors ibland speciella sätt att vara.

Jag tycker mest det känns som ett missförstånd, jag förstod till exempel inte alls att du på skoj beskrev din egen hund i inlägget som citerades. Jag har liksom ingen aning om vad du har för hund.

Fast är det helt olagligt med varghybrider i Sverige? Är det inte något med fyra generationer?
"I Sverige säger lagen att varghybrider inte får vara mindre än femte generationen från vild varg. Det uppges innebära cirka tre procent varg"

En annan säger fyra generationer från vild varg. https://sverigesradio.se/artikel/allt-fler-varghybrider-i-sverige-trots-forbud-mot-att-avla

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/ett-stopp-for-varghybrider_hb02323/ Och att det finns ett hål i lagen som gör att vissa kommer undan med att ha högre procents varghybrider ändå.

Dessutom vem har avlat den? Importerad?

Det är ju en av 2 andra raser förutom brukshundar som metaltestas o kan koras.
Ja fel ägare eller fel uppfödare så är det riktiga svin, det är väldigt ofta jag får höra , VA! är det en sådan där? Dom vi träffat är inte alls som din.
Gissa tillhör dom goda o bra, men som ex Dobbis uppfödare så vet jag ju vad jag ska o bör göra. + att det är inte min 1a pinne.

En bekant till mig skaffade en pinne... utan att ha koll. Det blev ett litet as kan jag säga :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 659
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 655
Senast: Enya
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
14 086
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
997
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Galoppera