Annonsera mera del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det beror ju lite på vad man räknar som en ras. Palomino har ju ett eget register, egna bedömningar och godkända hingstar. Vet dock inte om de räknas som avelsorganisation och gör EU-godkända pass eller om alla hästar även måste vara reggade hos någon annan rasförening.
Jag skrev en uppsatts för många år sedan om denna ras eftersom jag trodde att det var en ras och vi skulle alltså välja varsin ras att skriva om, tror detta var första året på gymnasiet. Till min besvikelse hade jag valt helt fel. Det var inte en ras öht :arghh:

Ja det beror ju lite på vad man räknar som en ras. Palomino har ju ett eget register, egna bedömningar och godkända hingstar. Vet dock inte om de räknas som avelsorganisation och gör EU-godkända pass eller om alla hästar även måste vara reggade hos någon annan rasförening.

Är det inte samma egentligen med Knabstruper......eller var? Det är väl en ras numer men var en färg som registrerades som "ras".

Någon som vet hur det fungerar nu för tiden?

Så kan det ju givetvis vara att du tycker det har samma mening men meningsbyggnaden säger att det är skillnad.
Så mao är det fler än jag som kan uttrycka sig så utan att för den sakens skull mena att det är tråkigt att saken blivit såld utan att det är tyvärret är att den som vill ja varan inte kan köpa just den eftersom den inte finns kvar.
Tyvärr är varan såld och varan är såld tyvärr är för mig samma sak bara att man bytt plats på tyvärret.

Så mao är det fler än jag som kan uttrycka sig så utan att för den sakens skull mena att det är tråkigt att saken blivit såld utan att det är tyvärret är att den som vill ja varan inte kan köpa just den eftersom den inte finns kvar.
Tyvärr är varan såld och varan är såld tyvärr är för mig samma sak bara att man bytt plats på tyvärret.

Bara för att många uttrycker sig så så betyder inte det att det är korrekt svenska.
Inget av dina tyvärr i citatet sitter på rätt ställe, båda säger att du beklagar att varan sålts, inte att du beklagar att den som frågar missat chansen

Bara för att många uttrycker sig så så betyder inte det att det är korrekt svenska.
Inget av dina tyvärr i citatet sitter på rätt ställe, båda säger att du beklagar att varan sålts, inte att du beklagar att den som frågar missat chansen
Men då borde andra meningar var jättenoga med hur man säger dem? Annars blir det helt fel?

Vilket är då rätt?

Någon ringer och frågar om tränset är sålt (som exempel bara):

Tyvärr är tränset sålt.

Tränset är sålt tyvärr.

Tränset är tyvärr sålt.

Är inget av de rätt? Tycker det låter lite oförskämt att bara säga.

Tränset är sålt.

Möjligen om man säger:
Tränset är sålt. (Paus) tyvärr.

Men då borde andra meningar var jättenoga med hur man skriver dem? Annars blir det helt fel?

Vilket är då rätt?

Tyvärr är tränset sålt.

Tränset är sålt tyvärr.

Tränset är tyvärr sålt.

Tränset är sålt.

Möjligen om man säger:

Olika komman och olika följder på orden får olika betydelse.

Nu äter vi morfar

Nu äter vi, morfar

Stor skillnad. Att den som läser fattar att man menar att man inte ska äta morfar är ju ganska underordnat en bra svenska. Det är inte upp till läsaren att tolka utan till skrivaren att skriva rätt så det får rätt betydelse.
Nästa gång står det inte så självklara saker som att man ska äta morfar eller inte.

Du tycker bättre om honom än jag

Du tycker bättre om honom än mig

Mycket stor skillnad på de meningarna.

Olika komman och olika följder på orden får olika betydelse.

Nu äter vi morfar

Nu äter vi, morfar

Stor skillnad. Att den som läser fattar att man menar att man inte ska äta morfar är ju ganska underordnat en bra svenska. Det är inte upp till läsaren att tolka utan till skrivaren att skriva rätt så det får rätt betydelse.
Nästa gång står det inte så självklara saker som att man ska äta morfar eller inte.

Du tycker bättre om honom än jag

Du tycker bättre om honom än mig

Mycket stor skillnad på de meningarna.

Jo absolut! Men nu pratar ju vi om hur man pratar. Inte hur man skriver.

Morfarexemplet är tydligt. Just med kommatecken. Men i tal har vi inga komman utan olika tonsättningar och micropauser. Därför när jag läser tyvärrexemplerna så som man talar låter det som detsamma. Iaf i mitt huvud. Hör ingen skillnad. Så det vore ju olyckligt om man går runt och pratar helt fel.

Morfarexemplet är tydligt. Just med kommatecken. Men i tal har vi inga komman utan olika tonsättningar och micropauser. Därför när jag läser tyvärrexemplerna så som man talar låter det som detsamma. Iaf i mitt huvud. Hör ingen skillnad. Så det vore ju olyckligt om man går runt och pratar helt fel.

Jaha, har vi bytt ämne nu? Visst sjutton var det frågan om vad folk skrev i annonser och svar på frågor i annonsen?

När bytte vi till hur man pratar? Som för övrigt också blir fel om orden ligger i fel ordning.

Jaha, har vi bytt ämne nu? Visst sjutton var det frågan om vad folk skrev i annonser och svar på frågor i annonsen?

När bytte vi till hur man pratar? Som för övrigt också blir fel om orden ligger i fel ordning.
Men man ringer ju i regel på annonser.

Alltså själva annonsen är skriven. Men sedan när man kontaktar säljaren pratar man oftast med den.

Ett kommatecken innebär just en micropaus, en andningspaus fast inte så lång som vid en punkt. Därför hör man skillnaden även vid tal.
Att säga att man ringer på annonser är nog inte helt rätt. Två har ringt de senaste tio åren på mina annonser. Övriga, som har varit i hundratal, har mailat.

Ett kommatecken innebär just en micropaus, en andningspaus fast inte så lång som vid en punkt. Därför hör man skillnaden även vid tal.
Att säga att man ringer på annonser är nog inte helt rätt. Två har ringt de senaste tio åren på mina annonser. Övriga, som har varit i hundratal, har mailat.
Jag svarar inte på sådana mail utan tar bort annonsen i så fall. Sms är det däremot många som skriver. Oftast helt bedrövlig svenska. Svarar ej på dessa. Orkar inte folk ringa kan man undra. Mail är bättre. Jag är nog tyvärr ;) , slarvig med kommatecken. Tyvärr. Ska försöka tänka dem som ett andetag :) tack för svar!

Jag svarar inte på sådana mail utan tar bort annonsen i så fall. Sms är det däremot många som skriver. Oftast helt bedrövlig svenska. Svarar ej på dessa. Orkar inte folk ringa kan man undra. Mail är bättre. Jag är nog tyvärr ;) , slarvig med kommatecken. Tyvärr. Ska försöka tänka dem som ett andetag :) tack för svar!
Varför? Jag ringer personligen inte heller om det inte är en häst då, då ringer jag. Jag ser det som slöseri med min och säljarens tid att hålla på och ringa och förmodligen störa dem och få ringa igen eller bli uppringd och då förmodligen själv bli störd. Det har inget med att orka ringa att göra utan är ett smidigt sätt för alla parter. Ska varan skickas så slipper det riskera att bli fel med stavningar eller att man hör fel på namn och adresser. Dessutom är det inte helt ovanligt med telefonfobi och inte heller med hörselskador som gör det svårt att uppfatta vad någon säger i telefon.

Varför? Jag ringer personligen inte heller om det inte är en häst då, då ringer jag. Jag ser det som slöseri med min och säljarens tid att hålla på och ringa och förmodligen störa dem och få ringa igen eller bli uppringd och då förmodligen själv bli störd. Det har inget med att orka ringa att göra utan är ett smidigt sätt för alla parter. Ska varan skickas så slipper det riskera att bli fel med stavningar eller att man hör fel på namn och adresser. Dessutom är det inte helt ovanligt med telefonfobi och inte heller med hörselskador som gör det svårt att uppfatta vad någon säger i telefon.
Jag tycker det är helt enkelt smidigare att bara ta bort annonsen, då slipper folk ringa eller sms:a. Är annonsen borta svarar jag inte. Är annonsen kvar svarar jag givetvis, men då får skylla mig själv.
Om någon ringer svarar jag såklart och då med tyvärr varan är redan såld.

Ser ingen skillnad på meningarna annat än att man kastat om orden. Innebörden är densamma.

Nej, den semantiska innebörden är helt olika.
Exempel: "den är tyvärr såld" betyder "tyvärr har jag inte kvar den", "det är tråkigt att den är såld" vilket i en salu-annons blir ganska komiskt. Syftet med en salu-annons är ju att bli av med föremålet.

"tyvärr, den är såld" betyder semantiskt att "tyvärr får du inte köpa den, för jag har redan sålt den", det vill säga säljaren beklagar spekulanten men inte sin egen situation.

Men då borde andra meningar var jättenoga med hur man säger dem? Annars blir det helt fel?

Vilket är då rätt?

Tyvärr är tränset sålt.

Tränset är sålt tyvärr.

Tränset är tyvärr sålt.

Tränset är sålt.

Möjligen om man säger:

Fast poängen med den här tråden är ju att det blir lite fel i annonser. Ett klart syftningsfel ger ett lite roligt intryck för en del av oss.
Andra förstår inte vad det är som inte stämmer med annonsen.
Så är det ju ofta: några håller med om att annonsen är "rolig" medan andra inte ser något fel med en specifik annons.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 063
Senast: Bison
·
Svar
2 001
· Visningar
98 574
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 167
Senast: Lilla
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
65 66 67
Svar
1 330
· Visningar
42 377
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Valet i USA