Om lagen om levande lotterivinster inte ändrats sedan jag sist hörde den tas upp, så är det bara hundar och katter som omfattas av den, inga andra djur. Ingen aning om varför.Men alltså... är det inte olagligt att lotta ut levande djur? Jag trodde det var därför de slutade lotta ut hästar på göteborg horse show.
Vad jag vet gjorde i alla fall Min Häst ordentliga efterforskningar. Man talade med såväl föräldrar som tränare och andra runt finalisterna, och dessa fick resa iväg och provrida hästen ett par gånger innan något beslut togs, åtminstone det år en dåvarande vän till mig gick till final. Med det sagt kan man fortfarande diskutera hur lämpligt det är att ha en ponny som tävlingsvinst.Man får väl hoppas att de gör ordentliga efterforskningar också. Gjorde förresten inte Min Häst samma sak en gång i tiden?
Tycker tyvärr spontant också att Facebook-lottningen låter betydligt mindre seriös. Man får väl hoppas att det inte bara är för en slumpmässig vinnare att bränna ner och hämta hästen.