Annonser och formulering..

amkm

Trådstartare
Sitter som många andra och spanar då och då på hästannonserna på flertalet salusidor,en hel del med konstiga formuleringar men också några med följande..
har alla papper klara för passansökan.

Är det inte så att man måste ha pass till hästarna vid försäljning,även om man som i många fall inte hinner få det till föl,men då ska väl uppfödaren ha sett till att sånt är inskickat?
Eller hur är det nu egentligen?

Sv: Annonser och formulering..

Alla måste väl ha pass från 1 jan 2006?

Men jag undrar lite oxå på det, varför skickar man inte in om alla papper är klara? För att man inte vill betala passet?

Då kan man inkludera det i priset istället, det tar bara ännu längre tid att få det.

Ja alla hästar måste väl ha pass så det lät ju knepigt. Hade det aldrig vart så att alla måste ha det hade jag inte skaffat till min gamling, men nu måste man ju det så. Känns ju konstigt att köpa en häst som är "olaglig" liksom..även om det är lätt fiksat!

"har alla papper klara för passansökan"
Tror att de flesta som har det med i annonsen har det för att det rör sig om billigare, ofta äldre hästar utan godkänd härstamning. Då kostar det en del att få ett pass. Så säljaren gör så här istället vilket innebär att köparen får kanske betala någon/några tusenlappar till för att få ut ett pass till hästen.

fast i de annonser jag har sett det,handlar det om föl..

Är de id kollade också? I sådana fall ser jag ingen anledninga att inte skicka in handlingarna. Jag brukar inte skicka in min passansökan på föl förrän de är ca 6 månader gamla eftersom den som id kollar fölen tycker att det är lättare att se hur tecknen kommer att se ut när de vuxit till sig lite. En stor stjärn på ett föl ser t ex oftast mindre ut på en äldre häst, och även då vid ca 6 månader. Gör man det snabbt efter födseln så är risken större att man får göra ett nytt pass när hästen är vuxen. Jag har t ex haft en som var helfux till han var ca 3 månader, sedan dök det upp stickelhår som blev fler och fler med tiden, i passet står det skimmel född fux, vilket stämmer i dag vid 4 års ålder.

Det kostar fortfarande någon tusenlapp att få ut passet för de flesta korsningar. Sedan till kommer även DNA på en del. Handlar det om rasrena hästar efter godkända hingstar kan det vara så att alla avgifter inte är betalade så att de inte fått ut underlaget för registering.

Mest för att jag är så nyfiken så har ringt någon gång på sådana annonser. Då har det alltid handlat om att säljaren inte vill/kan stå för kostnaderna för passen. Att handlingarna finns behöver inte betyda att ID-kontroll och chipmärkning är gjort. Det kan betyda att bara själva papperna finns.

Jag antar att det delvis beror på att man skall slippa att göra ett ägarbyte också. dvs om du har papprena klara på en häst du skall sälja blir det ju mer papperarbete om du först skickar in passansökan och sedan skall vänta på passet innan du säljer hästen och sedan skall man skicka in ett ägarbyte direkt. Alltså är det smidigt att vänta och göra det på en gång och skriva den nye ägaren direkt i passet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 715
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 539
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve
  • Sabotage?