Anmälan av hingstägare som använder sin icke avelsvärderade hingst??

ainasoja

Trådstartare
Jag har fått reda på att en hingstägare som använt sin hingst till avel trots att den inte är godkänd och jag undrar hur man går till väga för att anmäla detta och vart man ska vända sig för att göra en anmälan?

Det är inte ägarens egna ston som använts till detta utan bla stallägarens ena sto och ev en bekants sto.

Sv: Anmälan av hingstägare som använder sin icke avelsvärderade hingst??

Är hingsten renrasig? Kanske kan få hjälp via rasens avelsförbund?

pepparkaksdeg skrev:
Är hingsten renrasig? Kanske kan få hjälp via rasens avelsförbund?

Ja denna hingst är renrasig.

Du kan inte ha mycket att oroa dig över som måste bry sig om en sådan sak. Vad tror du att det kan bli för straff för en sådant "brott". Inget alls tror jag. Ta och engagera dig i djur som far illa istället.

hofi skrev:
Du kan inte ha mycket att oroa dig över som måste bry sig om en sådan sak. Vad tror du att det kan bli för straff för en sådant "brott". Inget alls tror jag. Ta och engagera dig i djur som far illa istället.

Jag vet inte vad det kan bli för straff för det men jag undrar vart man kan vända sig för att anmäla det och inte vad det kan bli för straff!!!

Så har du inget svar på min fråga så behöver du inte bemöda dig med att svara ens......

Antar att det är den aktuella rasföreningen du ska vända dig till...men risken är nog stor att du får ett "hånskratt" tillbaka i luren... skulle inte tro att de lägger ner så stor energi på ett sådant ärende ;)

Jag lägger inte heller ner energi på det men jag undrade bara och det verkar ju vara fel.....

Nu håller vår avelsvärdering på att falla, regeringen har i dagarna böjt sig för EU regler om avelvärdering det är också flera år sedan ett sådant brott polis anmäldes, det finns ingen advokat/åklagare som skulle ta i det då våra regler strider mot EG rätt och gällande handelsavtal!

Svenska Hästavelsförbundet (SH) bildades 1985 och har 21 medlemsorganisationer som representerar 30 raser. Jordbruksverket har givit SH i uppdrag att samordna och administrera verksamhet så att rasföreningar/hästägare ska kunna följa lagen om kontroll av husdjur (1985:342) Utöver SH görs denna kontroll av Svenska Travsportens Centralförbund och Svenska Galoppsportens Centralförbund (STC och SGC)

www.Svehast.se

Du har reagerat på att någon bryter mot en av Sveriges djurskyddslagar.
Du riskerar INTE vid en anmälan att motagaren finner ärendet skrattretande.

De som anmäls till tillsynsmyndigheten, brukar polisanmälas. Polisen gör alltid en utredning.

peråke

Sen när tror du att polisen lägger ner någon form av energi på en sådan här sak?

Jag undrar bara hur man kan lägga energi på en sådan sak när det finns så mycket viktigare saker.

hofi skrev:
Jag undrar bara hur man kan lägga energi på en sådan sak när det finns så mycket viktigare saker.

Vad finns det för andra viktigare saker som jag ska lägga ner min energi på då??? Du verkar ju veta det så fram med det!!!

Tack för informationen!!!

Så tycker väl alla nån gång. Men faktum är ändå att det bryter mot lagen, och sånt bör anmälas.
Så varför svara på en tråd som du inte tycker är intressant? Inte undra på att folk bryter mot lagen hela tiden, om alla resonerar som ni gör så skulle ju ingen anmäla nått.

Lagen finns antagligen till av en djurskyddsanledning, hade du tyckt likadant om det visat sig att alla avkommor fått en dödlig defekt? Knappast va?

ainasoja skrev:
Jag har fått reda på att en hingstägare som använt sin hingst till avel trots att den inte är godkänd och jag undrar hur man går till väga för att anmäla detta och vart man ska vända sig för att göra en anmälan?

Det är inte ägarens egna ston som använts till detta utan bla stallägarens ena sto och ev en bekants sto.

Hmm, jag undrar också om det skulle prioriteras såna "brott"...när inte ens rån, bilstölder och misshandel prioriteras...vet du om dessa stoägare möjligtvis har skrivit över stona på hingstägaren?? i travet måste paoorena stämma annars får du inte avkomman reggad...är det papprena "ok" så finns inget att säga....så innan du anmäler så ta reda på hur papprena ligger till, annars riskerar du att stå där med långnäsa.

Jag vet att stoet inte står på samma ägare som hingstensägare så jag kommer inte att stå där med långnäsa åtminstone och jag har full förståelse för om polisen inte prioriterar en sådan fråga men det är ändå en olaglig handling som är gjord.

Ibland räcker det med att den skyldiga vet att det ligger en anmälan på sig för att man ska tänka till före.
Ska man då sluta anmäla misshandel, rån och annat för att dom inte prioriteras?

hofi skrev:
Sen när tror du att polisen lägger ner någon form av energi på en sådan här sak?

"Straffet" drabbar i regel alltid tredje man, dv.s. den som en dag ska registrea fölet. Det blir då MYCKET dyrare och svårare att reg. ett föl e: hingst som ej är avelsvärderad och innhaft licens för gällande år då betäckningar ägt rum.
Och om Du tycker det är OK att tredje man ska drabbas med fördyrande kostnader och svårare att reg. fölet, så tycker jag faktiskt att Du är ute och reser i det blå när Du anser att man inte ska spilla energi på dylik sak. Självklart ska det anmälas!

Till trådskaparen, så bör det väl bli den avelsförening och/eller registratur som har reg. hingsten ifråga från början.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 846
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 824
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 217
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat