Anmälan av hingstägare som använder sin icke avelsvärderade hingst??

Sv: Anmälan av hingstägare som använder sin icke avelsvärderade hingst??

Har rasen nån betydelse???

Hästar som far illa exempelvis.

nej det har det självklart inte.. jag bara undrade.

Om hinsten är avelsvärderad utgör väl knappast någon garanti för att fölet inte får någon dödlig defekt.

Men om jag inte har några hästar i min närhet som far illa då? Vad ska jag då göra???

Kan inte jag få göra vad jag vill eller?

Jag är inte ute o reser i det blå. När du köper ett föl så hoppas jag att du kollar upp så att det har sina papper i ordning. Det gör jag i alla fall.

Visst får du det. Men jag har i alla fall min åsikt om att det finns annat som man kan göra för hästar.

Nej rasen har ingen betydelse när det gäller kravet på avelsvärdering, SH har tillsynen för alla "ridhästraser".

Däremot har rasen betydelse vid registrering av avkomman, det är lite olika kostnader och regelverk i olika raser.

Inte nog med att det är ett brott mot en djurskyddslag, det är dessutom osolidariskt mot alla som använder avelsvärderade hingstar och solidariskt betalar stoavgift på 250 kr/ betäckt sto.
En avgift som "näringen" själv tvingas betala för att betala kostnaderna för för att driva en avelsorganisartion.

Egentligen är det inte så många stoägare som är villiga att använda ej besiktiga hingstar, en avkomma kommer att kosta mycket pengar och de allra flesta vill gärna att oberoende personer INTE hingstägaren beskriver hingstens kvaliteer.

Det ger onekligen stoägaren en viss tryggghet, att hingsten är fri från allvarliga veterinära defekter, exteriörbedömd och brukstestad.

peråke

hofi skrev:
Jag är inte ute o reser i det blå. När du köper ett föl så hoppas jag att du kollar upp så att det har sina papper i ordning. Det gör jag i alla fall.

Ja det gör jag verkligen för jag skulle ALDRIG köpa ett oregistrerat föl!!!
Och jag säljer inga oregistrerade föl heller, för att köparen skulle få en billigare häst. Det blir ALLTID tredje man som drabbas när de köper oreggade hästar, för det är de som får stå för all skit sedan.

Så Du kan vara lugn, JAG kollar alltid ALLA papper när jag köper OCH säljer hästar!!!!
Men det finns gott om människor här ute som är ute efter en billig häst och då tycker de inte det spelar någon roll om hästen är reggad eller ej, priset är det väsentliga...och då kollar de inte heller papperna...
Så, ja.. Du ÄR ute och reser i det blå med Dina argument här......

peråke skrev:
Nej rasen har ingen betydelse när det gäller kravet på avelsvärdering, SH har tillsynen för alla "ridhästraser".

Däremot har rasen betydelse vid registrering av avkomman, det är lite olika kostnader och regelverk i olika raser.

Inte nog med att det är ett brott mot en djurskyddslag, det är dessutom osolidariskt mot alla som använder avelsvärderade hingstar och solidariskt betalar stoavgift på 250 kr/ betäckt sto.
En avgift som "näringen" själv tvingas betala för att betala kostnaderna för för att driva en avelsorganisartion.

Egentligen är det inte så många stoägare som är villiga att använda ej besiktiga hingstar, en avkomma kommer att kosta mycket pengar och de allra flesta vill gärna att oberoende personer INTE hingstägaren beskriver hingstens kvaliteer.

Det ger onekligen stoägaren en viss tryggghet, att hingsten är fri från allvarliga veterinära defekter, exteriörbedömd och brukstestad.

peråke

:bow:

fast stoavgiften är olika för olika raser....Inom arabhästar betalar jag som hingstägaren en bet. licens på 1500:-/år inkl. moms PLUS 200:-/betäckt sto inkl. moms

Nej, men en avelsvärderad/godkänd hingst testas och kontrolleras först. Benställning, bett och annat. Om den skulle visa sig nedärva detta kasseras den väldigt fort och har gjort sitt på den fronten. Många av avkommorna till olagliga hingstar reggas som okänd härstamning för att komma undan billigare, hur kan man då spåra eventuella fel?

Det är ju bra att kollar din köp o försäljningar men det var nu inte detta som diskuterades. Utan anmälan av ej avelsvärderad hingst. O

hofi skrev:
Det är ju bra att kollar din köp o försäljningar men det var nu inte detta som diskuterades. Utan anmälan av ej avelsvärderad hingst. O
*suck*
Det var Du själv som tog upp det, jag vet mycket väl vad tråden handlar om.....

Men en avelsvärdering är ju bara en bedömning av hingsten. Den är ju inte godkänd. Om man ska hårddra det hela så ska i så fall bara godkända hingstar användas.

hofi skrev:
Men en avelsvärdering är ju bara en bedömning av hingsten. Den är ju inte godkänd. Om man ska hårddra det hela så ska i så fall bara godkända hingstar användas.

Nu var det ju återigen inte det tråden handlade om :angel: :devil: :angel:

Bara rent nyfiken.........och inget ont....men vad får du ut av att anmäla hingstägaren?

Är du själv drabbad av det?
Har det hänt något som gör att du vill anmäla?

Som sagt,,,inget ont,,,du gör som du vill men undrar bara varför du engagerar dig....

hofi skrev:

Vissa raser har rasvisa krav där avelsvärdering är en form av godkänannde.
Läs på www.svehast.se om rasvisa krav för olika raser så inser Du att det "räcker" med avelsvärdering.
Det beror på hur varje avelsförening lagt upp hur de vill bedöma sina avelsdjur.

Hingstlic. och stoavgifter kan vara olika i olika avelsföreningar. Men den del av lic och stoavgifterna som går till att finansiera avelsorganisationen är lika för alla.

Försvinner avelsvärderingstvånget, försvinner också dagens system med licenser/stoavgift.
Men inget säger att avelsföreningarna inte kan fortsätta att för de som avlar inom den rasen kan ta ut motsvartande avgifter från uppfödarna.
Hur sedan avelsföreningarna väljer vem som utför nuvarande arbetsuppgifter, dom själva eller för många små avelsföreningar kanske "köpa" tjänster av ett servicebolag till avelsorganisationen.

Lite annorlunda blir det säkert, men inte så mycket och Sverige är det land i Europa som har den lägsta administrativa personal/betäckt sto. Svensk hästavel har nu två anställda och mer än tolv tusen betäckningar. Danmarks motsvarighet till SH, har trots ingen lag om avelsvärdering 8 personer anställda på sin avelsorganisation.
peråke

peråke skrev:

peråke

:bow:
det är ju därför som det finns en avelsvärdering på hingstar. för att dels en sto ägare ska känna en viss trygghet att hingsten är fri från allvarliga brister eller dyl.
jag själv håller på lite med avel och det kostar allt för mycket om jag skulle ta en icke godkänd hingst till mitt sto. det finns inte äns i min tanke att jag skulle göra det. dels så är det orättvisst mot ALLA dom som kämpar så för att få fram en godkänd hingst och jag fattar ändå inte varför i hela friden man ska använda en icke godkänd hingst.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 851
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 833
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 218
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka