Anmälan av hingstägare som använder sin icke avelsvärderade hingst??

Sv: Anmälan av hingstägare som använder sin icke avelsvärderade hingst??

lakrits skrev:
Bara rent nyfiken.........och inget ont....men vad får du ut av att anmäla hingstägaren?

Är du själv drabbad av det?
Har det hänt något som gör att du vill anmäla?

Som sagt,,,inget ont,,,du gör som du vill men undrar bara varför du engagerar dig....
Nu är jag inte trådskaparen men kan bara svara för egen del......
Tredje man drabbas alltid av detta, då de ska regga avkomman....Det är INTE alla köpare som bryr sig om vilka papper som ska ingå vid köp av häst!
Och har de då köpt en avkomma e: icke avelsvärderad hingst får de olika problem beroende på vilken ras det rör sig om och problemen innebär högre kostnader, svårigheter att ö.h.t. registrera.
Och det är väl inget man vill önska över andra? Tyvärr är det ju inte alla som informerar sig om hur saker och ting ska vara- och visst, då kanske de ska stå sitt kast, men om vi då hjälps åt att hålla koll på när olagligheter begås, så kanske vi gjort en god gärnning, eller hur? För inte vill Du köpa ett föl som sedan visar sig kostar skjortan att registrera bara för att pappan inte var avelsvärderad vid tillfället och utan giltig bet. licens?? Eller?
mvh
Carina

peråke skrev:
Hingstlic. och stoavgifter kan vara olika i olika avelsföreningar. Men den del av lic och stoavgifterna som går till att finansiera avelsorganisationen är lika för alla.

Försvinner avelsvärderingstvånget, försvinner också dagens system med licenser/stoavgift.
Men inget säger att avelsföreningarna inte kan fortsätta att för de som avlar inom den rasen kan ta ut motsvartande avgifter från uppfödarna.
Hur sedan avelsföreningarna väljer vem som utför nuvarande arbetsuppgifter, dom själva eller för många små avelsföreningar kanske "köpa" tjänster av ett servicebolag till avelsorganisationen.

Lite annorlunda blir det säkert, men inte så mycket och Sverige är det land i Europa som har den lägsta administrativa personal/betäckt sto. Svensk hästavel har nu två anställda och mer än tolv tusen betäckningar. Danmarks motsvarighet till SH, har trots ingen lag om avelsvärdering 8 personer anställda på sin avelsorganisation.
peråke
Jo jag vet hur det ligger till ;)

ainasoja skrev:
Jag har fått reda på att en hingstägare som använt sin hingst till avel trots att den inte är godkänd och jag undrar hur man går till väga för att anmäla detta och vart man ska vända sig för att göra en anmälan?

Det är inte ägarens egna ston som använts till detta utan bla stallägarens ena sto och ev en bekants sto.
Gå du till närmaste polisstation och anmäl saken om du känner dig nöjdare av det.Men jag garanterar dig att du kommer att bli utskrattad av polisen, för det har nämligen aldrig hänt under dom senaste 60 åren att någon har blivit åtalad för ett sånt brott. Det verkar lite som en hämndaktion från din sida, har du något otalt med hingst/stoägare?
Satsa istället ditt krut på att kämpa mot tex. dom långväga slakttransporterna inom EU! Halvdöda hästar som transporteras i veckor för att slutligen hamna på slakterier på Sicilien som understöds av EU på grund av arbetsmarknadspolitiska skäl. Jämfört med det, så verkar ditt problem ganska litet och obetydligt...

Av dom senaste 10 rånen mot oss bussförare så är det endast det senaste rånet som kommer gå till åtal. Skulle jag (som blev rånad sist) alltså inte anmäla eftersom det inte kommer gå till åtal?
Om du kom ut och såg din bil halvt sönderslagen, så låter du förstås bli att anmäla eftersom chansen att dte blir åtal är lika med kanske 2?

ainasoja skrev:
Jag har fått reda på att en hingstägare som använt sin hingst till avel trots att den inte är godkänd och jag undrar hur man går till väga för att anmäla detta och vart man ska vända sig för att göra en anmälan?

Det är inte ägarens egna ston som använts till detta utan bla stallägarens ena sto och ev en bekants sto.

Jag tycker du ska anmäla. Om alla anmälde sånt här så skulle det kanske bli större och framförallt skulle man se att det verkligen sker och att folk reagerar.
Visst är det som vissa här säger, det kommer inte prioriteras speciellt högt och kanske inte kommer så långt som till åtal, men anmäl iaf.
Jag vet inte varför vissa här tycker du ska låta bli att anmäla, det låter som om detta är saker dom själva pysslar med och är lite rädda för vad det skulle bli. Tycker inte det är deras problem, utan det är bara du som tycker det är värt att anmäla. Jag skulle gjort det, bära eller brista.

fast det är väl lite skillnad på rån och detta...du tycker att detta är emot lagen och skall anmälas...ok, det köper jag, men ett svartbygge är också olagligt, men det skulle du inte anmäla eller bry dig om...varför ?

Jo,,,det är sant.
Därför undrar jag om hon är drabbad av det hela.

Alltså rätta mig om jag har fel.....men idag när det krävs hästpass så måste man väl registrera hästen innan för att kunna ta ut ett pass?
Då måste det ju stå i passet vad det är för ras osv.
Är det då icke godkänd så står det väl bara okänd?
Är det korsning så kan man väl inte göra så mycket åt saken än att skicka med papper vid sidan om i så fall?

När lagen om pass har tillträtt så är det väl inte så mycket man kan göra åt saken....gäller väl korsningar som icke godkända?

Jag menar inte att hon gör fel eller att det är Ok att inte kunna registrera...bara nyfiken på framtiden.

Jag skrev väl inte att jag inte skulle bry mig om det. Är det nått som stör eller påverkar för mycket så skulle jag anmäla. Detta kan påverka, så varför inte anmäla?
Rånet tog jag som exempel på att för att inget av detta har tagits upp till åtal nån gång förr, så betyder ju inte det att man bara ska vända ryggen till.

Dom som köper dessa avkommor, tror du dom blir upplysta om hur mycket det kostar att få ett pass till hästen sen?

MissFideli skrev:
Av dom senaste 10 rånen mot oss bussförare så är det endast det senaste rånet som kommer gå till åtal. Skulle jag (som blev rånad sist) alltså inte anmäla eftersom det inte kommer gå till åtal?
Om du kom ut och såg din bil halvt sönderslagen, så låter du förstås bli att anmäla eftersom chansen att dte blir åtal är lika med kanske 2?
Om du jämför ett rån mot en bussförare och användandet av ej godkänd hingst och tycker det är lika svåra brott, säger det mkt om din intelligens. Om alla skulle anmäla alla småbrott så skulle polisen inte ha nån tid att lägga på tex rån mot bussförare. Vilket brott är viktigast att utreda???

ainasoja skrev:

Men någon sådan regel mot att använda icke godkända hingstar finns väl över huvud taget inte?

. Däremot kan man ha svårigheter att registrera avkommorna. HH

Men alla kan inte engagera sig i djurtransporterna, någon måste ju engagera sig i dom små sakerna oxå för om ingen gör det blir dom ju stora småsaker såsmåningom.

Nu börjar du bli låg och ful. Om du läser ordentligt så svarar jag där på att eftersom dessa inte går till åtal så är det ingen indé att anmäla. Om din intelligensnivå är tillräckligt hög så ser du att jag inte jämför brotten i sig.

Jo, man får inte låta en icke avelsvärderad hingst betäcka andra än sina egna ston.

HelenaHandberg skrev:
Men någon sådan regel mot att använda icke godkända hingstar finns väl över huvud taget inte?

. Däremot kan man ha svårigheter att registrera avkommorna. HH

Icke godkänd och Icke avelsvärderad är ju 2 helt olika saker, man får använda en Icke Godkänd hingst som är avelsvärderad men avkomman blir ju då inte godkänd. EN icke avelsvärderad hingst får man bara använda till sina egna ston.

Man kan väl ändå inte förbjuda att avla egentligen, det som händer är väl att man inte får registrera avkomman.....

När det gäller en hingst som är varmblodstravare och registrerad i STC så får han användas till egna ston utan att vara avelsvärderad. Han måste vara kollad vad det gäller Cemt (smittsam livmodersinflamation) samt både sto och hingst måste ägas av samma person redan på hösten året innan betäckning. Anmälan om vilka ston som ska betäckas måste anmälas till STC för tillstånd så att ett ev föl ska kunna registreras.

Jag har själv använt mig av en egen hingst för några år sedan och då var det detta som gällde men det kan ju ha ändrats.

Cabon skrev:
När det gäller en hingst som är varmblodstravare och registrerad i STC så får han användas till egna ston utan att vara avelsvärderad. Han måste vara kollad vad det gäller Cemt (smittsam livmodersinflamation) samt både sto och hingst måste ägas av samma person redan på hösten året innan betäckning. Anmälan om vilka ston som ska betäckas måste anmälas till STC för tillstånd så att ett ev föl ska kunna registreras.

Jag har själv använt mig av en egen hingst för några år sedan och då var det detta som gällde men det kan ju ha ändrats.

det har ändrats...man måste äga stoet före 31/12 året innan betäckningen skall ske och hingsten måste inte CEM testas( testade honom förra året men det hade inte behövts att göras) samma ägarkonstellation skall vara samma innan sista betäckningsdatum....
Så är det nu :D

Grejen är ju att det faktiskt är lag på att man inte får anvädna hingst som inte är avelsvärderad till annat än egna ston. Så visst kan man förbjdua det. Men EG-rätten eller vad det är håller på att utreda om vi får ha kvar det förbudet eller ej.

fast det måste ju finnas en hel del såna avkommor ute i landet redan......och vad har hänt med dom, en del kan väl reggas som okänd fader t ex , eller oreggade bara....vet du nån som "åkt dit" på detta? eller vet NÅN nån som åkt dit?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 851
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 833
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 218
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka