Angående kval

Sv: Angående kval

och Tip Top:
Inte omöjligt men på något plan måste man ju kunna lita på fälttävlanskommittén. Tycker jag åtminstone rent logiskt.

Det finns saker som är godkända gällande tävlande, t.ex. vissa dressyrbett, som inte heller finns med i TR.

och Tip Top:
Inte omöjligt men på något plan måste man ju kunna lita på fälttävlanskommittén. Tycker jag åtminstone rent logiskt.

Det finns saker som är godkända gällande tävlande, t.ex. vissa dressyrbett, som inte heller finns med i TR.

Men om man inte kan hitta denna ändringen någonstans, hur ska man då veta att den finns?
Ett mail som sprids på ett forum anser jag inte vara helt tillförlitligt...

Jag har en elev som mer än gärna skulle vilja rida FT på sin ponny, men hon är för gammal och jag har försökt hjälpa henne att leta info om detta, men som sagt bara hittat detta mailet som spridits här... har även nyligen mailat FT.kommiten men ej fått svar ännu.

Hoppas på att det hela är sant och att ändringen finns i nästa TR (när de nu kommer...)

Ptja, man vet inte utan alla enskilda får själva kolla med förbundet. Precis som med dressyrbetten. Mejlet i sig är kanske inte helt tillförlitligt men det är en grund att stå på och en utgångspunkt för vidarekontroll.
Mejla kommittén igen, mejla förbundet, ring någon ur kommittén om möjligheten finns.

jag menade som lb och 1m häst "typ" samma sak då det ju är en meter, alltså höjden.. eeh blev lite vimsigt där, vet inte hur jag ska förklara bättre. fast jag tycker inte att det finns några tävlingar januari/februari, typ en i februari, och sen ska jag ju hitta någonstans att ta fälttävlankortet också, men det löser sej alltid såklart.

fö:
jag har sett ändringen på ridsport.se, för ett tag sedan, inte från tr utan "nytt från ftkommitten" el liknande. Har letat som en tok hela veckan och tänker fortsätta tills jag hittar det, och då kan jag ju länka dit..

tack för svaren iaf :laugh:

Jag tror att jag förstod hur du menade ;)

Jag är nyinflyttad skåning så ska inte svära på hur tävlingsterminerna brukar se ut men i mina hemtrakter (Östergötland) brukar det vara flera hopptävlingar under januari-mars. Kollar man sen på distrikten runtom, Örebro och Sörmland, så ökar utbudet än mer.
Och fälttävlanskortet är nog inte lättfixat under januari-februari iaf :p

Det jag funderar på är hur det funkar med ft-kort för häst. Det är ju fortfarande ett ft-kort för ponny och ett för häst. Om man sen väljer att ta upp sin ponny till hästklasser, gör man då "uppridningen" på sin ponny men med ridhästtempo osv?

Och fälttävlanskortet är nog inte lättfixat under januari-februari iaf :p

Alltså nu bor du i Skåne. Vi kan ofta träna terräng vid den tiden, iallafall någon gång under den perioden. :idea:

Dvs då är det inga problem alls att ta kortet för den sakens skull. Däremot så kan det finnas andra hinder.

Ang hoppningar så finns det tävlingar och det kommer en massa utbild.hopp om inget annat.

PS! Hoppas min kusin tar hand om dej :p

Precis vad jag också tycker. Vilka skillnader är det i märkestagningen ponny vs. häst? Tempot skiljer ju och något i hinderhöjden, men annars?

Jag tänkte att det borde vara för blött på banorna under de månaderna, alltså halt och risk för förstörda banor. Men underlaget kanske håller även vintertid?

Gällande hoppningarna hade jag alltså rätt. Tyckte att Skåne borde kunna hålla åtminstone samma nivå som Östergötland gällande tävlingsutbud :laugh:

Och jadå, både jag, tjockisponny och katter trivs utmärkt här i söder :laugh:
Såhär glad ser bullbakningsugnen ut när hon solar några meter från min ytterdörr:
29610107.jpg

eftersom det är ponny har jag ingen aning om hur det ser ut med hästtävlingar i början av året öht kom jag just på :D.. men det låter ju som om det inte kommer att bli ngt problem..:laugh:

typ lite kl.
en träning (får man nämna namn?) sa under en träning att jag då kmr ha '"uppridning" med ponnyn till ft-kortet som häst (jag har inte "riktig" storhäst heller), men hon lät lite osäker på vad hon själv sa,

dessutom frågade jag om jag fick göra det nu under hösten så jag hade det klart, under tiden vi tävlade som ponny på ft, och det trodde hon också, men av massa anledningar har jag inte gjort det än..

lite tråkigt (och skamset) att igen riktigt verkar veta vad det är för regler som gäller och inte gäller när det gäller fälttävlan :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Hmm, i teorin så är ju ponnyn en ponny sålänge den tävlas som ponny. Men det här med logik har ju aldrig varit relevant i den här branschen :angel:
En fundering som dock dök upp hos mig, rider man lokal fälttävlan krävs inte licens på ponnyn/hästen. Men det står i länken att ponnyn behöver ridhästlicens för att gälla som ridhäst. (Eller är det samma som i hoppning och dressyr att man helt enkelt plockar upp ponnyn som häst och meddelar när det sker ägar-/ryttarbyte? Alltså struntar i licensen sålänge det bara rids på lokal nivå.)

fast det är nog skillnad på häst/ponny som överhuvudtaget inte har licens och på en ponny som har licens.. tror jag, alltså om det skall gälla att ponnyn ska räknas som häst.

Det känns väl ändå högst orättvist? Det blir ju en finfin extrakostnad bara för att en person vill starta sin ponny i några lokala tävlingar som häst :crazy:
Reglerna kan iofs ha ändrats men en kompis till mig plockade upp sin ponny till ridhäst. Hon red enbart dressyrtävlingar på lokal nivå och hon bytte ingen licens. När ponnyn ett par år senare såldes anmäldes bara ägarbyte så ponnyn kunde starta på ponnytävlingar igen. Tjejen ifråga är född 1987 så det bör ju ha varit 2006 och 2007 hon red på hästtävlingar,

lite tråkigt (och skamset) att igen riktigt verkar veta vad det är för regler som gäller och inte gäller när det gäller fälttävlan :crazy:

Jag tycker iof inte att det är så konstigt att fiolk här på Buke inte det. Det är väldigt få som berörs.

Man tog en regel för några år sedan om att ponny INTE fick starta i hästklasser pga säkerhetsrisker. Denna regel gällde då bara ft. eftersom dressyr och hopp inte ser ngn säkerhetsrisk.
Reglen har diskuterats och ändrats men intresserar väldigt få så att inte "alla" kan den är inte så konstigt. Alla TR-regler finns ju numera att läsa på förbundets hemsida. :idea:

Värre förr då man bara hörde om dem :p

men samtidigt så är det definitivt vettigt att kunna ifrågasätta TR och få undantag etc. Även om det kan verka veligt.

fast jag menade absolut inte folk här på buke, utan mer då någon här hade mejlat ftkommittén och inte fått svar än och ja, liknande helt enkelt. buke är det självklara stället för mej, om jag inte hittar/förstår mej på TR, att ställa frågor:love: och att man om fortfarande oklart hör av sej till ftkommittén.

Hur klarade vi oss innan TR fanns på nätet egentligen?
Små böcker i minimalt format som gärna skaffade sej ben och vandrade iväg..:p

Med risk för att det blir lite väl mkt ot; krävs det något mer än (eventuellt) hästlicens för att tävla som storhäst?

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 555
Senast: morgaine
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 054
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
3 602
Senast: doppler
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka