Angående kval

Mitrolle

Trådstartare
En liten fråga från en novis, när man ska rida debutant ska man ju hoppkvala på 90 och 1 m i banhoppning.
Kan man rida högre än det och räkna det som kval eller måste man rida på just 90 och 1 m ?
Min häst går nämligen normalt 1,10 numera och det känns lite larvigt att åka på 90 med henne bara för att kvala.

Sv: Angående kval

Visst kan du kvala i en högre klass. Det skulle bli rätt jobbigt för de D-ponnyer som går P70-klass annars ;) (Lägsta klass är på hopptävling som standard Lätt D, 0,80 m för D-ponny. Hoppkval för P70 är just 0,70 m-klass.)

Du får kvala i 130 till debutant om du vill ;)

Men jag har också en kvalrelaterad fundering...

Man börjar ju säsongen med två säsongskval till en klass (max 8 fel på två rundor), för att sedan gå upp i klasserna så rider man ett nivåkval (en runda med max 4 fel på önskad höjd).

Så om jag rider först två 1 m hoppningar så är jag kvalad till debutant. Om jag sedan nästan direkt rider en 110 med godkända antal fel så får jag rida lättklass (samma om jag börjar med 110 och sen gör en 120)? Det finns ju ingen angiven tidsgräns för hur lång tid som måste gå mellan säsongs och nivåkval?

Är jag helt ute och cyklar nu? För jag vill ju minimera antalet starter och utbudet härikring innan årsskiftet och i början på nästa säsong är minst sagt skralt redan från början.

Nä det spelar ingen roll du kan ju göra klart ditt säsongs och nivåkval 2 helger på raken.

Både ja och nej på din fråga ;)

Du får göra nivå och säsongskval före start, MEN! då måste du starta lägsta klass du är säsongskvalad till först innan du kan använda dig av nivåkval.

T.ex om du rider två 1.00m som du sa och sen en 1.10m med max 4 fel så måste du göra första starten i 90-klass och sen gå upp till 100-klass. Skall du rida 100-klass direkt så krävs alltid två 1.10m.

Det var säkert inte så du menade med ditt exempel, men jag passar på att flikar in det för i år vet jag folk som red 2 st 1.10m och en 1.20m och startade CNC* som första klass och det är inte OK

*kl*

Jag är lite nyfiken på hur de kommer göra med kvalen till nästa år, men man får väl anta att de kommer ha kvar kvaltiden från den 1 oktober, som gällde förra året. Annars kan man ju tycka att de borde ha informerat om det nu. :angel:

Q kvalade i helgen, och nu är det typ ett halvår till första ft-starten. Lite långt innan känns det som egentligen... Men det gör ju att vi iaf inte behöver "jaga" tävlingar i början på nästa år (& slipper frysa i snön på Ryttis i januari :grin:).

Men det är ju så de flesta gör antar jag...kvalar nu för att slippa sen!
Grå tog sitt första kval förrförra helgen och om Brun ryttare nu kan pallra sig hem från utlandet så fixar de säkert nästa inom kort!:D

Jo, jag vet, men jag vete fasen om jag tycker det är så himla smart. Det pajar liksom hela grejen med kvalen, om de nu vill ha dem för att se till att hästarna hoppar "bra" på den höjden inför ft-säsongen. Vad kan inte hända på ett halvår? Jaja, inte för det här är nåt nytt, men de här kvalen kommer nog stötas & blötas i ett par år till...

kl.

jag som har d-ponny och ska tävla honom som storhäst nästa år, får jag räkna mina 90cm och 1m ("lc/lb") som kval inför våren fast att han går som ponny nu?

Nej, eller hur...men om de nu sätter kvalgränsen från oktober så har de ju redan där skjutit sig själva i sank...alltså tagit bort udden från kvalen. De känns ju inte speciellt genomtänkta från början till slut o vi är ju inte ett sånt föregångs land inom FT att Tyskland o England har hoppat på idéen....:grin: Tvärtom så lägger dom ju allt krut på terrängutbildning med alla sina tävlingar och andra bra idéer som _underbarn_ har förklarat i en annan tråd.

Så än en gång...bort med alla hoppkval o in med fler terrängkval!

Nej, eller hur...men om de nu sätter kvalgränsen från oktober så har de ju redan där skjutit sig själva i sank...alltså tagit bort udden från kvalen. De känns ju inte speciellt genomtänkta från början till slut o vi är ju inte ett sånt föregångs land inom FT att Tyskland o England har hoppat på idéen....:grin: Tvärtom så lägger dom ju allt krut på terrängutbildning med alla sina tävlingar och andra bra idéer som _underbarn_ har förklarat i en annan tråd.

Så än en gång...bort med alla hoppkval o in med fler terrängkval!

Underbarn gillar Novali *nickar medhållande* :D :angel:

Men seriöst, enda anledningen till att sporten tappar folk och att de som är kvar svär över hur dyrt det blir och att man måste åka än hit och en dit är ju för att ett visst förbund *hrmf* inte vill erkänna att de har gjort fel.
Därför kommer vi tvingas att hasa runt på hopptävlingar med snöblask upp till knäna innan vi får den stora äran att ge oss ut i skogen och "hoppa stora farliga fälttävlanshinder" i minst ett par år till innan man kan "reformera" reglerna och "frächa upp systemet" och slipper erkänna vilket FIASKO det var från första början...

/ underbarn är trött på att spendera söndagarna på drive-in tävlingar tillsammans med miljontals ponnysar för att få ihop till några ynka onödiga kval :devil:

Och en tanke till... jag fick hjärnskakning i söndags... och guess what?? Det var inte i den stora farliga terrängen, det var under ett hoppkval! Så hur ska vi göra nu? Ska vi dressyrkvala för att bli ivägsläppta på hoppkval så vi kan kvala för att tillslut kanske få hoppa några stockar? :devil: :angel:

Om ponnyn är 148 och under får den inte tävla som storhäst överhuvudtaget i fälttävlan.

joho?

hittade efter massa sökande tråden jag egentligen letade efter; http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=962810 , där jag även svarar på min egen fråga, måste alltså kvala på hästtävlingar också. Tycker det är lite orättvist att jag har 3 månader mindre att kvala på, en meter som en meter,
och därav blir mindre terrängträningar (och syftet med hoppkvalen/säkrare ft faller igen!)

Men det ska väl inte krävas mer än en, möjligen två, hopptävlingar för er att kvala om ni nu är vana vid höjden?! Dessutom kan du ju knappast terrängträna under hela vintern, hopptävla går däremot bra att göra i januari.
Första ft-starten lär inte göras förrän typ april, då har ju åtminstone tre månader på dig att kvala. Känns inte överväldigande.

joho?

hittade efter massa sökande tråden jag egentligen letade efter; http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=962810 , där jag även svarar på min egen fråga, måste alltså kvala på hästtävlingar också. Tycker det är lite orättvist att jag har 3 månader mindre att kvala på, en meter som en meter,
och därav blir mindre terrängträningar (och syftet med hoppkvalen/säkrare ft faller igen!)

Såhär står det i TR:

Mom 410 Kvalificeringsregler och övriga åldersbestämmelser
”P” För att få starta i fälttävlan ska ponny vara minst 5 år gammal samt i CNCP/CCNP 6 år.
”H” Häst får starta i 90 klass tidigast det år den fyller 4 år, i 100, CNC/CCN* tidigast den fyller 5 år och i CNC/CCN** tidigast det år den fyller 6 år. För start i fälttävlan måste hästens mankhöjd vara mer än 148 cm.

Ponnyekipage får ej tävla i klass för stora hästar. Dock ges möjlighet för arrangör att
tillåta ponny att starta i samband med hästtävling på 90 (kat I resp II) och 100 klass (kat I). Ponny utgör då egen avdelning. (90-klass häst = P90-klass . 100 klass häst
= enstjärnig klass kat I). Svårighetsgraden är dock anpassad att motsvara
svårighetsgraden i 100-klass vad gäller ponny 90-klass och i övrigt respektive
stjärnklass för häst.

Tolka, någon?

Senast ändrad:

Solklart enligt mig, ponny (under 148) får INTE starta bland storhästarna! Till skillnad från hoppning och dressyr där det är tillåtet!

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 555
Senast: morgaine
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 054
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
3 602
Senast: doppler
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka