Sv: Angående Kalla Faktas program....
KL*
OM vad som sagst om Åke stämmer ska han bort från travet och ska straffas så det verkligen känns. Men hans liv inom travet är troligen förstört även om han är helt oskyldig vilket vore mycket tragiskt. Samma sak gäller även andra tränare men också hästägare, stallpersonal osv.
Vad det gäller trovärdigheten hos vittnena vill jag inte uttala mig för jag känner dem inte, men vi kan ju räkna med att om Åke är oskylduíg kommer det att kliva fram ett antal karaktärsvittnen som bestrider att något otillbörligt hänt.
Varför ska man tro på Åkes vittnen? Ja, har vissa vittne större trovärdighet än andra? Varför ska man tro på de som ställde upp i TV om man inte ska tro de andra vittnena? Ska TV4 välja ut vittnen åt rätten? Stig H gjorde helt rätt när han sa att han inte var domare! Men tänk på att även han sa att sånt här får inte förekomma.
Givetvis ska all djurmissmandel bort från travet, men även från andra dicipliner. Jag får känslan av att vi inom trav många gånger har svårt att acceptera att det finns "skit" men "skit" finns inom alla dicipliner.
Detta är ett bra sätt att få oss att vakna kanske, men jag ställer inte upp på att trav skulle vara värre än vad jag sett i andra grenar (8 år med trav, 25 med dressyr-hopp-5 med western). Jag ställer inte heller upp på att alla inom trav på ett eller annat sätt misshandlar/ miss sköter hästarna.
Jag önskar att veterinärerna fick hela dagen till att undersöka hästarna på tävling, oavsett gren. Kan veterinären upptäcka att mitt bett sitter illa så är jag ju tacksam för att han sett det innan skadan skett, om min häst har en lugnblödning/ magsår så är jag ju tacksam om det uppmärksammas så att min häst får behandling för om min häst inte mår bra påverkar det även mig eftersom jag tycker om mina djur.
Darenius får gärna komma hem till mig och titta igenom mina tanter också.
Det som är så jäkla trist är att alla som äger en travare, tävlande eller inte dras över en kam nu. Ta vår lilla ängel Tulipanaros här på Buke som exempel. När jag skrev att vi kör och rider våra tanter för att de ska aktiverás mer än att gå i hagen (3 hektar nu på vintern) så skrev den lilla saken till mig att hon hoppades arr jag inte piskade dem nu när de kanske är både gamla och sjuka.....
Det säger i mina ögon mer om Tulipanaros sjuka sinne än hur jag behanglar mina hästar. Hon dömde mig pga Kalla Fakta, mer eller mindre, och jag dömdes för att det är travare jag har. Men min feta ponny då ? Araberna?
Ska det nu bli häxjakt på travhästägare, så kommer det att bli det på andra hästägare med. Oavsett om ni tävlar. Givetvis synar vi då också kattägare, och hundägare. Har du akvariefiskar? Fåglat, hamstrar, råtttor? Varför ska deras liv inte synas under lupp?
Nä, ge skit till de som förtjänar de, inte till andra, och var säker på att personen förtjänar det.
Nästa gång kan kan det vara DIN granne som gör en anmälan, befogad eller inte !