Angående Kalla Faktas program....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Deweycheatumnhowe fick alldeles för hård spödrivning under slutfasen av Hambofinalen, i övriga karriärens lopp har han var i i stort sett odriven. Jag vet, jag har sett alla hans lopp mer än en gång. :cool:
För övrigt så klarade han gårdagens trafikolycka bra också, ingen fara för livet. :)

Jag läste länken du lade med. Det där är hans ståndpunkt i det hela, jag har ingen i nuläget.

Det enda jag kan säga är att om nu de här vittnena framträtt av någon annan orsak än för djurs bästa, så kommer det naturligtvis att komma fram.

Såren på tungan är nog inte orsakade av bettet, utan mer troligt av tungbandet. Mest troligt är att någon kört med gasbinda istället för godkända tungband :mad:

Länken ligger kvar, fast i ett annat inlägg. Visst är det hans åsikt men där kom det fram saker som jag hade velat skulle komma upp i gårdagens tv-program!

Såren på tungan är nog inte orsakade av bettet, utan mer troligt av tungbandet. Mest troligt är att någon kört med gasbinda istället för godkända tungband :mad:

Hur vet vi att det är en TRAVhäst tunga? Det framgår inte i programmet.

Det jag reagerade mest på var att båda vittnena satt och berättade att hästarna presterat SÄMRE efter att de fått elchocker. Markant sämre dessutom, en häst hade ju enligt det manliga vittnet fått elchocker samma dag som lopp och då presterat urkasst tror jag att han uttryckte det.

Varför skulle någon använda en träningsmetod som förutom livsfara för den som tränar hästen dessutom gör hästen sämre?

Och hur kan de senare i samma program hävda att det skulle vara "fusk" att använda elstötar om det nu gör hästen sämre?

Boop: Rätt intressant info om vittnena det där. Något kändes fel när de satt där men samtidigt är det ju en pressad situation och jag kan inte bedöma om det de säger är sant eller inte.

Min egen teori är att det säkerligen har provats med elstötar någonstans, kanske hos Svanstedt rent av, men jag skulle fortfarande bli förvånad om det var en metod som faktiskt används konsekvent... för enligt min uppfattning är det inte realistiskt att tro att en häst skulle bli bättre av det.

Vad gäller munhälsan däremot kan jag nog säga som så att det förekommer felaktiga eller dåliga bett. Jag tror inte att någon avänder dessa med avsikt utan det handlar nog om dålig kunskap. Betsling är svårt och jag personligen skulle välkomna en nogrannare kontroll av hästarnas munnar. Munnen är känslig och alla vet ju hur ont man kan ha av ett litet litet sår i munnen. Trots det ser jag i alla fall rätt ofta lite för långa tvådelade bett på travhästar såväl som på ridhästar.

Vill dock tillägga att jag inte alls är någon expert, jag tar själv hjälp av mer kunniga när det gäller min häst just för att jag är rädd om hästens mun. Så jag kan inte säga att det är ett FAKTUM utan blott och enbart min bedömning.

Avslutningsvis kan jag också tillägga att jag som hobbykusk kör min shirepojke med postkandar och ibland helstängt huvudlag. Har hittills aldrig hört någon säga att det skulle vara djurplågeri så frågan är varför hjälpmedel inom travet skulle vara det i större utsträckning än i den "vanliga" körningen?

Om man kollar de starter Arras T.C.B. gjorde för Tomas så satte han ju dessutom upp Åke som kusk i en tredjedel av dom.
Huruvida anklagelserna stämmer eller ej får framtiden utvisa men har svårt att tro att någon sätter sig i TV och berättar om man inte är säker på sin sak. Ryktena har ju gått länge och det är väl på tiden att gå till botten med det hela. Är Åke oskyldig så bör han välkomna en utredning, är han skyldig så ska han utan tvekan straffas för det.

Kanske ansågs det inte som avgörande för deras medverkan att de var ett par, dessutom så är det nästan som ett brev på posten att det finns dom som direkt motarbetar vittnena också, för att de just har en annan syn på saken. Det ligger ju nu i myndigheters händer att samla in det de kan komma över och sen försöka avgöra vad som är rätt och fel.

Jag har också så svårt att tro att någon frivilligt skulle sätta sig i direktsänd tv och säga såhär om de inte menade det. Jag menar, går det så långt som att vittna i rätten, då blir det verkligen skarpt läge.

Det kan vi naturligtvis inte veta. Dock har jag extremt svårt att tro att något bett skulle ha orsakat de skadorna. Förutom såret mitt på tungan syns ärr vid sidorna av såret. Verkar mer som en tryckskada runt tungan från ett hårt anlagt tungband och det är väl till största del vi inom travet som använder det.

*knapprån*

TÄNK ER FÖR innan ni lägger ut det ni skrivit!
Det är okej att diskutera det som kommit fram i TV-programmet (även om jag personligen helst hade sluppit se diskussionen, för att jag tycker hela historien är sorglig), men att komma med antydningar om vissa personers tvivelaktiga liv eller saker som de påstås ha gjort är INTE okej!

Det jag reagerade mest på var att båda vittnena satt och berättade att hästarna presterat SÄMRE efter att de fått elchocker. Markant sämre dessutom, en häst hade ju enligt det manliga vittnet fått elchocker samma dag som lopp och då presterat urkasst tror jag att han uttryckte det.

Varför skulle någon använda en träningsmetod som förutom livsfara för den som tränar hästen dessutom gör hästen sämre?

Och hur kan de senare i samma program hävda att det skulle vara "fusk" att använda elstötar om det nu gör hästen sämre?

Boop: Rätt intressant info om vittnena det där. Något kändes fel när de satt där men samtidigt är det ju en pressad situation och jag kan inte bedöma om det de säger är sant eller inte.

Min egen teori är att det säkerligen har provats med elstötar någonstans, kanske hos Svanstedt rent av, men jag skulle fortfarande bli förvånad om det var en metod som faktiskt används konsekvent... för enligt min uppfattning är det inte realistiskt att tro att en häst skulle bli bättre av det.

Avslutningsvis kan jag också tillägga att jag som hobbykusk kör min shirepojke med postkandar och ibland helstängt huvudlag. Har hittills aldrig hört någon säga att det skulle vara djurplågeri så frågan är varför hjälpmedel inom travet skulle vara det i större utsträckning än i den "vanliga" körningen?

Jag är också övertygad att någon, någonstans, vid något tillfälle har provat grisfösare. Men jag är lika övertygad om att det inte funkar. Så jag håller med dig. Varför använda en metod som gör hästen SÄMRE? Det finns ju ingen logik i det!

Håller med dig angående helstängt/skygglappar i trav/sportkörning.

Angående mina källor ska jag kanske tillägga att det är fyra olika personer. En jobbar hos Åke i dag. En av dom som varit där längst.
Övriga tre har jobbat hos Åke under flera år, både när han bodde i Sundsvall och i Kvänum. Dessa jobbar dock inte kvar.

Om man kollar de starter Arras T.C.B. gjorde för Tomas så satte han ju dessutom upp Åke som kusk i en tredjedel av dom.
Huruvida anklagelserna stämmer eller ej får framtiden utvisa men har svårt att tro att någon sätter sig i TV och berättar om man inte är säker på sin sak. Ryktena har ju gått länge och det är väl på tiden att gå till botten med det hela. Är Åke oskyldig så bör han välkomna en utredning, är han skyldig så ska han utan tvekan straffas för det.

Fast det gör han ju. Tydligen har både han och personalen tröttnat på rykten oc hot och vill rentvå sig för att få ett slut på detta.

Det är inte heller okej att komma med antydningar om att det skulle förekomma oegentligheter hos andra namngivna tränare än den som redan nu är uthängd. :mad:

TÄNK ER FÖR!!

annars hamnar hela tråden i papperskorgen!

KL*

OM vad som sagst om Åke stämmer ska han bort från travet och ska straffas så det verkligen känns. Men hans liv inom travet är troligen förstört även om han är helt oskyldig vilket vore mycket tragiskt. Samma sak gäller även andra tränare men också hästägare, stallpersonal osv.

Vad det gäller trovärdigheten hos vittnena vill jag inte uttala mig för jag känner dem inte, men vi kan ju räkna med att om Åke är oskylduíg kommer det att kliva fram ett antal karaktärsvittnen som bestrider att något otillbörligt hänt.
Varför ska man tro på Åkes vittnen? Ja, har vissa vittne större trovärdighet än andra? Varför ska man tro på de som ställde upp i TV om man inte ska tro de andra vittnena? Ska TV4 välja ut vittnen åt rätten? Stig H gjorde helt rätt när han sa att han inte var domare! Men tänk på att även han sa att sånt här får inte förekomma.

Givetvis ska all djurmissmandel bort från travet, men även från andra dicipliner. Jag får känslan av att vi inom trav många gånger har svårt att acceptera att det finns "skit" men "skit" finns inom alla dicipliner.

Detta är ett bra sätt att få oss att vakna kanske, men jag ställer inte upp på att trav skulle vara värre än vad jag sett i andra grenar (8 år med trav, 25 med dressyr-hopp-5 med western). Jag ställer inte heller upp på att alla inom trav på ett eller annat sätt misshandlar/ miss sköter hästarna.

Jag önskar att veterinärerna fick hela dagen till att undersöka hästarna på tävling, oavsett gren. Kan veterinären upptäcka att mitt bett sitter illa så är jag ju tacksam för att han sett det innan skadan skett, om min häst har en lugnblödning/ magsår så är jag ju tacksam om det uppmärksammas så att min häst får behandling för om min häst inte mår bra påverkar det även mig eftersom jag tycker om mina djur.
Darenius får gärna komma hem till mig och titta igenom mina tanter också.

Det som är så jäkla trist är att alla som äger en travare, tävlande eller inte dras över en kam nu. Ta vår lilla ängel Tulipanaros här på Buke som exempel. När jag skrev att vi kör och rider våra tanter för att de ska aktiverás mer än att gå i hagen (3 hektar nu på vintern) så skrev den lilla saken till mig att hon hoppades arr jag inte piskade dem nu när de kanske är både gamla och sjuka.....
Det säger i mina ögon mer om Tulipanaros sjuka sinne än hur jag behanglar mina hästar. Hon dömde mig pga Kalla Fakta, mer eller mindre, och jag dömdes för att det är travare jag har. Men min feta ponny då ? Araberna?

Ska det nu bli häxjakt på travhästägare, så kommer det att bli det på andra hästägare med. Oavsett om ni tävlar. Givetvis synar vi då också kattägare, och hundägare. Har du akvariefiskar? Fåglat, hamstrar, råtttor? Varför ska deras liv inte synas under lupp?

Nä, ge skit till de som förtjänar de, inte till andra, och var säker på att personen förtjänar det.
Nästa gång kan kan det vara DIN granne som gör en anmälan, befogad eller inte !

Det måste han ju nu när det gått så långt som till anmälning. Om han sedan välkomnar utredningen på riktigt eller ej är väl en annan fråga. Jag skulle vara den första att välkomna att ryktena är falska, har träffat Åke flera gånger och tycker han är väldigt trevlig privat, tycker dessutom mycket synd om de personer runt omkring som kommer att bli drabbade. Hur travet som sport kommer att drabbas om detta visar sig vara sant vågar jag knappt tänka på. Vi får inte glömma att detta är en tragedi, inte bara för den sport vi älskar, utan även för personer runt omkring Åke som blir oskyldigt drabbade av detta.

Jag har råkat ut för samma grej häromveckan.

Kom 6.45 till mitt tim arbete med fleece jacka & min älskade "Solvalla Lärlingsförening's" jacka ( el min å min, Sambons..) och nattpersonal tanten säger "Godmorgon" & tittar upp på min jacka å frågar " Håller du på med det "där"??" och snörper på munnen.

" Jaa " svarar jag " varför undrar du?" Till svar får jag "Och du sover gott om nätterna?
Tog min rapport, "pipen" & gick upp å gjorde gamlingarnas frukost.

Senast ändrad:

Jag välkomnar också en granskning av hur DJUR har det i vårt land. Oavsett ras och disciplin. Och jag håller med dig om att det blir olyckligt när allt fokus sätts på en disciplin.

I grunden är det ju så att det är "djurplågeri" att hålla djur fångna. Det är inte naturligt för en häst att gå i en hage när den är "gjord för" att ströva mellan fem och tio mil per dag i olika miljöer. Så kan man hålla på i oändlighet. Men å andra sidan skulle knappast hästar förekomma i någon större mängd i vårt land om vi släppte våra kusar fria. Alla diskussioner om djurskydd måste någonstans hitta en rimlig nivå.

Jag personligen kan till exempel anse att jag inte är djurplågare trots att jag har slagit min häst flera gånger. Minns särskilt en gång när jag dammade till honom med en rasp över ändan. Och nej, jag anser inte att jag gjorde fel. Hästen väger nästan 900 kg och hade pressat upp mig i en boxvägg så att jag knappt kunde andas och inte ens nådde ner till golvet med fötterna. I det läget tvekade jag inte kan jag säga. Hästar tillrättavisar varandra rätt bryskt också och så länge vi inte blir bryskare än nödvändigt tycker jag inte att det är helt fel att ta till samma metoder. Det finns dock alltid bättre lösningar än våld på sikt - min häst har till exempel slutat pressa fast mig mot boxväggar efter en massa träning och när vi åtminstone delvis löst "ledarskapsfrågan" eller vad man ska kalla det. Men då, i det läget tog jag till våld och skäms inte över det.

I travtävlingar känns det inte befogat att SLÅ hästen med spö, springer inte hästen frivilligt så gör den inte. Däremot kan man givetvis driva med mer försiktiga "påpetningar" utan att det bör förbjudas tycker jag. En diskussion kring detta tycker jag är helt klart på sin plats.

Vi har valt att hålla djur med allt vad det innebär. Det innebär framför allt ett ansvar gentemot djuren och vi skall givetvis inom rimliga gränser göra allt för att djuren ska ha det bra. I det ingår förstås även att granska metoder och enskilda utövare men det blir sorgligt fel om man fokuserar allt på bara en disciplin.

Kram till er alla från maratonskriverskan!

Visst är det härligt att klassas som djurplågare..... not

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar