Angående Kalla Faktas program....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Vad han skulle göra med en elstöt i rumpan vågar ingen tänka på!

Det verkar som du menar att det är omöjligt att köra in en elstöt i rumpan på en travhäst- att det inte finns någon utrustning som skulle kunna användas för att hålla hästen på plats?-isf menar ju du att det inte kan förekomma och att vittnen ljuger?

Jodå, det hade hon sett, på håll, eftersom det inte var hon som satt i sulkyn, båda hade dessutom sett elstaven.

Att hon (inte han) hade sett det på håll sa hon motvilligt efter att Ekdahl frågat ca 10 gånger. Ursprungsversionen var från båda att dom sett hästarna selas ut annorlunda. Nu lär ju inte banan gå precis förbi stallet, eller hur?
Bra syn antar jag....

För övrigt består ett travstall inte bara av tränare och personal, ägarna till hästarna har en viss förmåga att hälsa på sin ögonstenar ofta!

En gissning varför man inte får slå på utrustningen är att hästen lättare blir skrämd av oljud i hjulskydd/sulky mm och det är ju inte lysande direkt att hästen blir riktigt skrämd under ett lopp. Den kan ju ställa till med saker som får katastrofala följder i fältet.

Vad är det för specialutrustning som skulle behövas för att använda grisfösare?? Troligt hockeyutrustning, hjälm med hårt visir och en förbannat bra livförsäkring och väldigt få hjärnceller!
Det är en hand-enhet och inget som kräver några hjälpmedel.
Det är bara att gå in hos vilken återförsäljare som helst för lantbruk och titta!

s5545.jpg

Jag tycker för övrigt att http://anders.hesselgren.se/ var intressant att läsa!

Jag tror nog att man hyfsat snabbt skulle kunna skära ner för hård drivning om det blev nästintill fantasisummor eller iaf riktigt kännbara summor som skulle påverka inkomsten avsevärt om man drog på sig böter på böter och sen extrema avstängningar. Då tjänar man inte längre på regelbrott och det är ju det som är problemet nu.

I "Stjärnor på is" var det väl nån konståkare som t.om skulle bli livsttidsavstängd från konståkning pga sin medverkan i programmet av nån anledning?

Det verkar som du menar att det är omöjligt att köra in en elstöt i rumpan på en travhäst- att det inte finns någon utrustning som skulle kunna användas för att hålla hästen på plats?-isf menar ju du att det inte kan förekomma och att vittnen ljuger?

Det jag menar är att det finns ingenting som håller kvar en känslig häst om du exempelvis ger honom en elstöt i häcken!
Givetvis finns mer flegmatiska individer som inte reagerar om du så smäller av en raket under svansen (något överdrivet :angel:) men om du/någon tror att det går att spänna fast en häst i vagnen så den blir hjälplös har du/någon aldrig suttit i en sulky/speedcart/sulkett/you name it!

En häst är väldigt stark, det tror jag vi alla kan skriva under på.

Om du/någon kan uppfinna något som får hästen att lugnt stanna i skaklarna vid katastroftillfällen blir ni nog rika ;)

Givetvis ska alla grymma metoder förhindras, däremot tycker jag inte att dessa "bevis" är hållbara.

Jag tror nog att man hyfsat snabbt skulle kunna skära ner för hård drivning om det blev nästintill fantasisummor eller iaf riktigt kännbara summor som skulle påverka inkomsten avsevärt om man drog på sig böter på böter och sen extrema avstängningar. Då tjänar man inte längre på regelbrott och det är ju det som är problemet nu.

Det tror jag också, och jag hoppas verkligen att det kan bli verklighet inom en inte alltför avlägsen framtid.
Det behövs ett krafttag mot de alldeles för vanliga och inte minst accepterade drivningsförseelser som finns idag.

Har själv blivit slängd ur en träningsvagn på ett våldsamt och obehagligt sätt så det är därför jag står lika förvånad som många andra, att man vågar i princip riskera livet för att se om nåt sånt här skulle fungera.

En slaggjord och käk är tillbehör som ger dig en chans att sätta dig i säkerhet, det är ingen bunker där du kan sitta och "ge eld" hur länge som helst. Jag hade båda ovannämnda saker på hästen jag körde men eftersom hästen vid tillfället inte gick att lugna så slog den sig fri tills sakerna i princip släpade söndertrasade efter den.
Allt detta pga en lätt vårdslös traktorförare.

Hr Darenius, vad ska man säga? Att påstå att ridsporten värnar om hästarnas munnar mycket mer än travsporten :eek:

Nej, det sa inte Hr Darenius, däremot är kontrollen avsevärt hårdare inom ridsporten vad beträffar veterinär besiktningar samt munkontroller.

Nej, det sa inte Hr Darenius, däremot är kontrollen avsevärt hårdare inom ridsporten vad beträffar veterinär besiktningar samt munkontroller.

Nog tyckte jag att det var precis vad Hr D sa när han berättade att han inte är uppvuxen i travets värld mm mm

En hårdare munkontroll i ridsporten?? Tillåt mig undra var någonstans?
Att man gör betselkontroll internationellt? Det är då bettet som sådant man inspekterar, inte hästens mun.

Hr D i egen hög person har kontrollerat 2 av mina hästar och ett stort antal bekantas hästar bl a på kvalitetstävlan och Aldrig sagt något om munhälsan.

Den hästtandläkare som deltog i Kalla Fakta hittar fel i munnen på ca 97% av de hästar han undersöker. En av mina fanns inga fel på!! (den ville nämligen inte undersökas så den bedömdes som ua :angel:)

Jag tycker AD verkar vara en man med ett kall, på fel plats! Bättre att han byter inriktning så han kan göra det han verkligen brinner för!

Det är jag nog beredd att hålla med om, trots att jag inte är mer insatt i frågan än vad som varit i och med denna debatt.

Mycket kan man nog göra nåt åt i travet men en del munproblem är nog svårare tyvärr.
Många av problemen uppstår nog genom heta hästar och kanske en ständig dragkamp mellan kusk och häst. Och heta hästar är något som alltid kommer att finnas.
Jag brukade rida en c-ponny när jag var yngre som någon hade dragit sönder i munnen och tyvärr var den och förblev stenhård, nu var det ändå så att enda gången man behövde ta tag rejält i honom var under hoppning och vid galopp. Men bland många travare måste de hållas ganska kort under hela körturen vilket kan resultera i en hård hand från början till slut.
Det säger ju sig självt att en ständigt hård hand sätter sina spår. (oavsett hästras, användningsområde för hästen)

men jag förstår inte uttalandet från många respekterade hästmänniskor, bla Stig H, att hästar inte presterar bättre av smärta?? för mig är det helt uppenbart och accepterat att det är så det fungerar för många hästar (inte alla).
varför skulle det annars användas körspö, och inom ridgrenar tex sporrar??

Debatten om spö och sporrar finns i en annan tråd just nu under Hästnyheter, så det bör väl inte bli denna tråds ämne. F.ö så är inte sporrar och spö till för att sarga hästen, jag tror inte att det spelar för roll vilket "verktyg" vi än tar fram, folk kan missbruka det ändå. Man kan slå hästar med dynggrepar också, men jag tror inte att det är tal om att förbjuda dem heller...

Men munproblem är helt klart mer utbrett än vad man tror, bland alla hästar.
Vi fick hem en nordsvensk(bruks) som vi kollade i munnen, han hade tydliga sår efter nosgrimma som klämt på fel ställe.
Troligtvis hade han varit knepig med munnen och därför hade de använt nosgrimma när problemen avhjälptes genom att vi tog bort vargtänderna.
Nu går han mycket lugnare och försöker inte springa ifrån tygeltagen.

Håller med ,så ini helvete.
Det måste bli slut på piskplågeriet, ÖVERALLT.
Piska på er själva-så får NI KÄNNA PÅ HELVETET ,som ni utsätter era s.k. älsklingar för .
JAG SKÄMS FÖR ATT TILLHÖRA HOMO SAPIENS.

Ta en titt på moe odin när han slog faksen så får du se hur det ser ut med spö förbud. Han blöder kraftigt ur munnen och jag tror nog inte han mår så himla bra. Dock tror jag dewy mår ganska så bra efter sina otroliga lopp med 20 piskrapp sista 400 metrarna.

Sen när är USA ett föredöme för Svensk Travsport ?:crazy: Där om något har de regelvidriga drivningar!
Blir juh mörkrädd....

Nej hårdare straff för de som kuskar som driver mot reglerna, men att vi som då råkat få denna kusk ( inte alltid valbart) inte ska drabbas av catchdriverns missar..

F.ö så är inte sporrar och spö till för att sarga hästen skrev:
Precis. Problemen i det här fallet är ju att det är inte tillräckligt många som lyfter på ögonbrynen när pisken missbrukas. Skulle en dressyrryttare hacka med sporrarna skulle hans häst definitivt inte utföra det som gör att han vinner tävlingen, så utav den anledningen kan inte dom redskapen missbrukas öppet på samma sätt. (sen att det kan finnas nån som använder sporrar fel hemma är en helt annan sak, men då kan dom också som du sa använda grepen att slå med också)

Det är skillnad på att piska och på att använda pisken, tänk på det.

Att korrigera/lätt driva på en häst med spö/pisk är något som jag och andra kommer att fortsätta med.

Jag har aldrig utsatt hästar för "ett helvete" trots att jag använder dessa hjälpmedel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka