Angående Kalla Faktas program....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Inte jag heller!
Jag vill se vart det hela slutar innan jag dömer!

Jag tänker ine dömma någon innan jag har alla fakta. Tyckte att vittnena inte var så pålitliga som man skulle vilja. Disa blev bara förbannad på Travrondens frågor och anklagade honom för att inte tro på henne. Det är ju självklart att man måste ställa följdfrågor för att kunna veta om det är sant eller inte.

Det enda jag hörde dom säga var att hästarna gick sämre efter att ha fått elstötar. Om det är sant varför använder man då el?

Men efter vad jag kan läsa till mig i den här tråden så väcks det lite funderingar i min hjärna, bl.a om inte något vittne kunnat fota/filma NÄR grisfösaren används borde man vid något tillfälle iallafall få ett kort på själva redskapet då det inte används, för att åtminstone bevisa att det finns en sådan på gården.

ÅS kanske tar hem dem nattetid å testar på frugan :devil:

*Sorry, not serious, men kunde inte låta bli*:o

Jag tänker ine dömma någon innan jag har alla fakta. Tyckte att vittnena inte var så pålitliga som man skulle vilja. Disa blev bara förbannad på Travrondens frågor och anklagade honom för att inte tro på henne. Det är ju självklart att man måste ställa följdfrågor för att kunna veta om det är sant eller inte.

Det enda jag hörde dom säga var att hästarna gick sämre efter att ha fått elstötar. Om det är sant varför använder man då el?

Ja,det var min tanke oxå,varför använda el om det inte funkar!?
Till Disas försvar kan jag bara säga att det måste vara frustrerande om hon talar sanning och ingen tror henne,jag skulle nog oxå bli arg i de läget.

Jag skall ge all heder åt Stig H Johansson som under den stora press där det sitter folk och anklagar hans sport för allehanda saker som i hans och min värld inte finns.

Men bara för att det inte finns i din värld innebär det ju inte att det inte förekommer alls! Det värsta ni inom travsporten kan göra just nu är väl att blåneka att det förekommer några som helst regelöverträdelser, djurplågeri m.m. inom travsporten, för det kan man nog tyvärr vara helt säker på att det faktiskt gör på sina håll! (Stig H höll ju med om det gällande spödrivning t.ex.)

Därmed INTE sagt att hela travsporten är skit, men just den här debatten handlar ju nu om saker som måste förbättras inom sporten. Och gällande det måste sporten (genom STC t.ex.) ta sitt ansvar. Att bara sitta och blåneka (som du verkar välja att göra) kan väl knappast gynna travsporten på något sätt just nu.

Att två personer som jobbat åt ÅS och påstår sig ha sett en grisfösare utan att våga/kunna ge något namn på VEM som använt denna fösare.

Jag hade inte heller suttit i direktsänd TV och nämnt några namn, det kan jag nog nästan lova. Dessutom tyckte jag tjejen nämnde någonting om att de inte "fick" nämna några namn i programmet.

Stig H fick enbart 1-1.30min av programmet.

Och tjejen från Djurens Rätt fick väl inte ens en minut. Banveterinären (AD) fick nog inte heller säga ens en bråkdel av allt han ville ha fram. D.v.s. jag tyckte knappt att någon, från någon sida, fick tala till punkt. Så jag håller inte alls med om att programmet var särskilt orättvist vinklat.

Däremot tyckte jag det var trist att knappt någon verkade få tala till punkt (och att mycket verkade bli hängande i luften) men så brukar det väl tyvärr bli i dylika debattprogram.

Bra då kan du kanske tala om om det förekommit grisförsare.

hänvisar till mitt tidigare inlägg.. :)

men jag själv har aldrig sett nån köra med grisfösare - men för det akn jag heller inte säga att det inte förekommer. jag personligen har inte sett eller hört nåt om den, men jag kan omöjligt veta vad som frsigått under alla snabbjobba då jag inte hade häst med. så där kan ajg heller inte säga nåt mer än att JAG inte vart med om det.

är väldigt nära vän med en före detta andretränare från åke och vi har talat om detta och han ger sig inte till känna.

så för mig är han oskyldig då jag aldrig sett eller hört nåt om de medan jag jobbade där - men man vet aldrig vad som händer bakom ryggen elelr när man gått hem. så jag kan inte fälla en dom - oavsett om den är friande eller fällande. :) men jag hoppas och tror att han är oskyldig!!!

Nee för det mesta AD gjorde var att sitta å fladdra med ett ark med blodiga munnar på ; vad ville han ha ut av det??

Varför bet sig Going i munnen så mkt att han blödde? Jo för att det uppstod tumult i ett stort lopp varav kusken fick ta i hästen samtidigt som hästen ville framåt. AD framstår bara som fåning när han håller på så.

I den forra Kalla fakta traden sa jag att jag aldrig hort talas om att anvanda el. Jag far lov att ta tillbaka det da det nyligen borjat surra rykten nedifran USA. Enligt sakra kallor skall "nagon" (detta ar enligt mig mycket osaker kalla) ha sett/hort om tranare soom anvant "barking collars" under selen i lopp och da gett hastarna el i de kritiska ogonblicken i loppet. Tydligen skall de ha haft nagon slags dosa och chockat hasten pa upploppet.

Angaende att folk tar hastarna fran "smutsiga" tranare = Bullshit. Iallafall hast agarna harover vill hemskt garna att deras tranare ligger pa gransen - det betyder ju att de forsoker vinna pengar at dem! Satt till exempel pa middag med ett par vi inte traffat innan. En gemensann bekant och stor hastagare var med pa middagen. Det okanda paret hade en hast i traning hos en tranare som fick positivt doping test och lang avstangning. Hastarna far startforbud (alla pa dennes traningslista) och skall efter det flyttas till ett sarskilt traningscenter i kontakt med landets storsta bana. Agaren bestammer sjalv vilken tranare pa platsen som skall ta hand om deras hast.
Frugan gcik pa om hur tranare 1 (den avstangda) kunde vara sa korkad. Jag satt och holl med och tyckte dte var skont med en agare som brydde sig. Sedan kommer det laskiga.
Hon vander sig till min sambo och fragar om han vet nagon soom kan tanka sig att anvanda lite droger pa deras hast. "I'd like someone to juice her up". Sambon forklarar lugnt och sakligt att vi inte anvander otillatna metoder pa vara hastar och att han tar totalt avstand till allt som har med djurplageri och fusk att gora.

Som grundregel kan man saga att en tranare som tagits for doping kommer att fordubbla sin tranarlista inom ett halvar efter att han avtjanat sitt straff (oftast inom en vecka pa "skuggtranares" namn men transfern tar ett tag efter att straffet ar "avsuttet")

Det acklar mig att manniskor lagger ner sa orloigt mycket kraft och pengar pa att verka arliga nar de fuskar sa in for bannat. Jag vet (har mycket sakra kallor) om flera tranare med svensk bakgrund som fuskar och anvander bade otillatna och fula metoder. Alla vet men ingen pratar.

Varfor jag inte "talat ut" offentligt? Jag ar en ung immigrant i ett land som inte vill se problemet. Jag har inte sett det hela med egna ogon = jag anser mig inte vara ett vittne. Jag lever tillsammans med en tranare som garanterat kommer dras i skiten av de som kanner sig utsatta av ett eventuellt tillkanna givande. Med sa mycket pengar och makt i spel maste man vara forsiktig. For ett par ar sedan gick en man ut med information angaende en av landets storsta tranare. Tva dagar senare skots han i sitt hem av en sniper i tradgarden. Detta ar sant och inte en skrona.

Vem som an vittnar i ett arende ar en mycket modig och avundsvard person. Glominte att de kommer fa leva med att vara "skvallerbyttor" under resten av deras liv. Kan med all sakerhet garantera att de kommer ha svrigheter att hitta jobb i branschen igen.
Det ar beklagligt men sant.

Nee för det mesta AD gjorde var att sitta å fladdra med ett ark med blodiga munnar på ; vad ville han ha ut av det??

Varför bet sig Going i munnen så mkt att han blödde? Jo för att det uppstod tumult i ett stort lopp varav kusken fick ta i hästen samtidigt som hästen ville framåt. AD framstår bara som fåning när han håller på så.

Jag säger ingenting om det AD sade eller försökte säga. Jag pekade bara på att det inte bara var personer på STC-representantens och Stig H:s sida som inte fick chansen säga allt de kanske ville ha sagt, eftersom Civil action verkar tycka att programmet var vinklat till bara deras nackdel.

Men bara för att det inte finns i din värld innebär det ju inte att det inte förekommer alls! Det värsta ni inom travsporten kan göra just nu är väl att blåneka att det förekommer några som helst regelöverträdelser, djurplågeri m.m. inom travsporten, för det kan man nog tyvärr vara helt säker på att det faktiskt gör på sina håll! (Stig H höll ju med om det gällande spödrivning t.ex.)

Okej jag blå nekar inte till något. Först och främst vad det handlar om här är att djurplågeri inte finns i den delen av travvärlden som har stora framgångar. Istället för att trakassera dom som det faktiskt går bra för och säga att "han måste ju göra något" kontrollera dom som "aldrig" får några framgångar! Där tror jag att det verkliga djurplågeriet förekommer. Om man har vältränade glada friska hästar behöver man oftast bara påmina dom om stundens allvar. Detta kan oftast göras inom ramen för våra drivnings regler.

Därmed INTE sagt att hela travsporten är skit, men just den här debatten handlar ju nu om saker som måste förbättras inom sporten. Och gällande det måste sporten (genom STC t.ex.) ta sitt ansvar. Att bara sitta och blåneka (som du verkar välja att göra) kan väl knappast gynna travsporten på något sätt just nu.

I mitt tycke är det inte mycket mer som behöver göras vi bedriver en av världens bästa travsporter i Sverige.
Varför ändra på något som redan är världs ledande?
Det ända som jag skulle vilja ha igenom är fler veterinär kontroller av tränare.
Jag har sett många hästar som körs ojusta somliga mer somliga mindre.
Vad vi gör sista 400 är oväsentligt i jämförelse med vad som händer i de 2-4 jobben som hästarna går varje vecka.

Jag hade inte heller suttit i direktsänd TV och nämnt några namn, det kan jag nog nästan lova. Dessutom tyckte jag tjejen nämnde någonting om att de inte "fick" nämna några namn i programmet.

Då är du lika feg som disa hon vågade förmodligen inte för risken att bli ännu mera hatad av ännu fler.

Och tjejen från Djurens Rätt fick väl inte ens en minut. Banveterinären (AD) fick nog inte heller säga ens en bråkdel av allt han ville ha fram. D.v.s. jag tyckte knappt att någon, från någon sida, fick tala till punkt. Så jag håller inte alls med om att programmet var särskilt orättvist vinklat.

AD och DR är inte rättvisa mot sporten AD talar om dolda sjukdomar som många veterinärer har dementerat DR är en organisation som enbart j*las med djurägare konstant. Hon spelade sitt spel och la huvudet på sned för att se så söt ut som möjligt och försöka fånga lite röster till sin sak. Jag kommer ALDRIG starta någon av mina hästar på mantorp fören AD är borta därifrån. Han är ansvarig för att kontrollera en sport som han anser plågar djuren och anklagar indirekt tränare för att köra och träna hästar med stora mun problem och magsår. Denna mannen måste bort ifrån sporten han ansvarar inte för statens intressen att kontrollera om vi startar ojusta otränade eller "plågade" hästar.

Däremot tyckte jag det var trist att knappt någon verkade få tala till punkt (och att mycket verkade bli hängande i luften) men så brukar det väl tyvärr bli i dylika debattprogram.

Detta kan jag hålla med om men varför har man 16-20 pers när 4 -6 pratade:confused: udda i min mening.

Ca.

Att kalla någon för feg, som precis vittnat mot en av sveriges största travtränare i direktsändning, är väl lite fel kanske?

Dessutom tror jag inte de FICK nämna namn...
Kan ju ha med en pågående o sekritessbelagd undersökning att göra! :idea:

Med lite eget detektivarbete kan du själv finna dig namn du söker... :angel:

När frågan om namn på dem som kört så verkade det som de inet fick säga namnet/namnen..

Ja tyckte det var ganska bra jag, med tanke på vad som diskuterades, ansåga jag att travets sida var seriösa o duktiga och Peter Fossberg var väldigt duktig som STC representant, Stig H som representat för travet. :bow:

Peter fick verkligen fram att travet inte varken bludar eller stöttar detta utan avvaktar utredningen!
Mycket viktigt!!

Stig H fick Ekdahl att nämna att de flesta inom travet var justa människor. Stig H gav oxå ett mycket proffisionellt intryck när Belinda började bjebba om att han skulel ta parti, han sa som det var helt enkelt, allt annat hade ju varit knäppt!

Ja allt jag säger är länge leve Stig H Johansson.

Men jag anser att man är mycket feg om man inte talar om namnet på den som faktiskt gjorde det. Det skulle ju faktiskt vara den personen som skulle åka dit först inte svanen.
Jag anser nog att den personen som gjorde det skulle åka dit mångdubbelt mer än svanen om nu detta stämmer vilket jag inte tror på fören det är fullständigt bevisat med BILDER inte 2 före detta anställdas "ord".

Att kalla någon för feg, som precis vittnat mot en av sveriges största travtränare i direktsändning, är väl lite fel kanske?

Dessutom tror jag inte de FICK nämna namn...
Kan ju ha med en pågående o sekritessbelagd undersökning att göra! :idea:

Med lite eget detektivarbete kan du själv finna dig namn du söker... :angel:

Jag anser fortfarande att det är fegt att peka ut en av dom bästa i sin bransch utan att peka ut dennes undersåte som utförde gärningarna.

Jag kanske skulle åka till svanen imorgon med ett par vete kransar till honom och personalen :idea: och önska dom en god jul ;)

Okej jag blå nekar inte till något. Först och främst vad det handlar om här är att djurplågeri inte finns i den delen av travvärlden som har stora framgångar. Istället för att trakassera dom som det faktiskt går bra för och säga att "han måste ju göra något" kontrollera dom som "aldrig" får några framgångar! Där tror jag att det verkliga djurplågeriet förekommer. Om man har vältränade glada friska hästar behöver man oftast bara påmina dom om stundens allvar. Detta kan oftast göras inom ramen för våra drivnings regler.

Fast sådant kan nog ändå vara väldigt svårt att veta, tror jag (se bara om alla rykten om ÅS skulle visa sig vara sanna t.ex.). Jag tror visserligen säkert att proffsen är betydligt mer kontrollerade än många amatörtränare, och kanske därmed också bättre på att "hålla sig på banan", men regelöverträdelser, vissa former av djurplågeri etc. tror jag nog kan förekomma precis överallt. Till exempel det här med överdriven spöanvändning; att det förekommer även på högre nivå höll väl både Stig H och STC-representanten med om.

Varför ändra på något som redan är världs ledande?

Det är väl sällan det finns någonting som inte går att förbättra ytterligare.

Då är du lika feg som disa hon vågade förmodligen inte för risken att bli ännu mera hatad av ännu fler.

Tja, då är jag kanske feg, om det är så att du bedömer huruvida en person är feg eller inte utefter om hon vågar droppa namn i en direktsänd TV-debatt eller ej. Själv tycker jag att det var ganska starkt gjort av dem båda att våga träda fram över huvud taget (om vi nu antar att de talar sanning). Som de sa kommer de säkert få höra en del den närmaste tiden, och faktiskt har de ju bara i den här tråden ifrågasatts en hel del redan.

(Dessutom tyckte jag som sagt att hon nämnde någonting om att de inte ens FICK nämna några namn i TV.)

AD och DR är inte rättvisa mot sporten AD talar om dolda sjukdomar som många veterinärer har dementerat DR är en organisation som enbart j*las med djurägare konstant. Hon spelade sitt spel och la huvudet på sned för att se så söt ut som möjligt och försöka fånga lite röster till sin sak. Jag kommer ALDRIG starta någon av mina hästar på mantorp fören AD är borta därifrån. Han är ansvarig för att kontrollera en sport som han anser plågar djuren och anklagar indirekt tränare för att köra och träna hästar med stora mun problem och magsår. Denna mannen måste bort ifrån sporten han ansvarar inte för statens intressen att kontrollera om vi startar ojusta otränade eller "plågade" hästar.

Jag har som sagt inte kommenterat någonting av det AD har sagt över huvud taget.

kikade på programmet på nätet idag.

Vart är travsporten påväg`???

Dom spöar hästarna & vinner o tjänar massa pengar sen får dom en fjantig böter som är som en droppe i havet o kanske avstängd ett litet tag.

Det ska vara en varning,sen är du ur sporten. Det hade varit det bästat sättet att rensa upp den sporten.

Eller göra som Norge...bort med dom där jävla spöna!

Sen har dom en ''Buslista'' det var ju sjukt upprörande.

Grisfösaren, JA om det nu är sanning,vilket det känns som med tanke på hans agerande när hon ifrågasatte honom så verkar det ju ganska sanningsenligt.
För varför skulle han agerat så aggresivt om han vore oskyldig ????
Har han anv grisfösare på djuren...då hoppas ja han får en i röva sj , så han vet va hästestackarna fick utstå.

Och vad var det för fjant som stod där på travbanan o tjata om spöslag ? han såg ju helt bortkommen ut. vilken panflöjt.

Tycker synd om vetrinärerna,dom har ju inte suken av en chans.

Tycker travhästarna borde vändas upp o ner på innan dom får gå ut o starta o även visas upp fullmunderade där ''kunnig'' kollar över betsling,hovar osv.

Rensa upp denna sport!!!

Har aldrig riktigt gillat travet, och Nu gillar jag det ännu mindre!!!!!!!!!!!

kikade på programmet på nätet idag.

Vart är travsporten påväg`???

Dom spöar hästarna & vinner o tjänar massa pengar sen får dom en fjantig böter som är som en droppe i havet o kanske avstängd ett litet tag.

Det ska vara en varning,sen är du ur sporten. Det hade varit det bästat sättet att rensa upp den sporten.

Eller göra som Norge...bort med dom där jävla spöna!

Sen har dom en ''Buslista'' det var ju sjukt upprörande.

Grisfösaren, JA om det nu är sanning,vilket det känns som med tanke på hans agerande när hon ifrågasatte honom så verkar det ju ganska sanningsenligt.
För varför skulle han agerat så aggresivt om han vore oskyldig ????
Har han anv grisfösare på djuren...då hoppas ja han får en i röva sj , så han vet va hästestackarna fick utstå.

Och vad var det för fjant som stod där på travbanan o tjata om spöslag ? han såg ju helt bortkommen ut. vilken panflöjt.

Tycker synd om vetrinärerna,dom har ju inte suken av en chans.

Tycker travhästarna borde vändas upp o ner på innan dom får gå ut o starta o även visas upp fullmunderade där ''kunnig'' kollar över betsling,hovar osv.

Rensa upp denna sport!!!

Har aldrig riktigt gillat travet, och Nu gillar jag det ännu mindre!!!!!!!!!!!

Synd att du är så småsynt... Det program som du såg är så mycket skitsnack av nollor. Dagens program var något bättre men dock vinklat på allt som anses vara travets baksida.

Jag har som sagt inte kommenterat någonting av det AD har sagt över huvud taget.

Det har jag inte sagt heller men det du nämnde var att hon inte fick mycket tid att säga något heller. Och att DR inte fick säga mycket anser jag vara det bästa i hela programmet. Men detta är mina tankar om dessa 2.

Synd att du är så småsynt... Det program som du såg är så mycket skitsnack av nollor. Dagens program var något bättre men dock vinklat på allt som anses vara travets baksida.

Men allt som framkom är inte ens försvarsbart eller ?

Men är det inte viktigt att vi tar tag i det som kallas baksida o rensar upp ?

ska djur behöva lida pga av oss ? o pengar som styr travsporten.

Det är ett rent monopol!!!!!!!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka