Angående Kalla Faktas program....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Angående Kalla Faktas program....

pengar styr travsporten för SPELARNA.

vi "bakom kulisserna" går mer back än plus på travet. Man blir inte rik av att äga travhäst.

Men allt som framkom är inte ens försvarsbart eller ?

Men är det inte viktigt att vi tar tag i det som kallas baksida o rensar upp ?

ska djur behöva lida pga av oss ? o pengar som styr travsporten.

Det är ett rent monopol!!!!!!!!!!

MYCKET ÄR LÖGNER!! När du insett det så kan du komma tillbaka. Läs hela tråden och se efter lite mera noggrant innan du kommer och drar travet över en kant. Ja pengarna styr travet?!? vad är felet vi tävlar med våra hästar om mycket pengar. Därför är vi lite styrda av vad spelarna vill.
Det är inte spelarnas uppgift att värna om djur skyddet det är jag som tränare som ansvarar för att mina hästar sköts och mår bra.
Innan du säger något kolla lite fakta.:idea:

vi "bakom kulisserna" går mer back än plus på travet. Man blir inte rik av att äga travhäst.

Mycket sant. men om vi inte hade haft spelarna hade vi inte haft travet.
Det går inte att bli rik på travet om man inte har tur utöver det vanliga.

Men du glömmer kuskarna, proffsen som kör åt er,dom tjänar sina procent o dom måste ha in sina procent..
det är en rulians eller hur d stavas...

trav är pengar åt höger o vänster , spelar,kusk,hästägare.

MYCKET ÄR LÖGNER!! När du insett det så kan du komma tillbaka. Läs hela tråden och se efter lite mera noggrant innan du kommer och drar travet över en kant. Ja pengarna styr travet?!? vad är felet vi tävlar med våra hästar om mycket pengar. Därför är vi lite styrda av vad spelarna vill.
Det är inte spelarnas uppgift att värna om djur skyddet det är jag som tränare som ansvarar för att mina hästar sköts och mår bra.

Jag påstår inte att du som enskild person tränar/tävlar dina hästar på ett felaktigt sätt.

Men dú är inte den enda kusk som tävlar väl ? du har väl en konkurrans ????

Har du aldrig hört talas om detta talesätt

Det finns hästfolk och det finns folk med häst!!!!!

Alla sköter inte o värna så väl om sina djur som kanske du gör eller ?
Har du aldrig fått dig en funderar nån gång över vad den där kusken pysslar med igentligen ?

Har du aldrig för dig själv ifrågasatt ??

citerar igen...

du säger mycket är lögner. så kan fallet vara. Men allt kan inte vara lögner. och det kan inte vara fel när folk har blivit dömda för att dom använt pisk för mycket eller ?
Eller är dom bötfällda också lögn och avstängningarna spel för gallerian?

Man ska inte kunna slå en häst i mål o vinna.... o sen få betala några fjuttiga böter...

Jag påstår inte att du som enskild person tränar/tävlar dina hästar på ett felaktigt sätt.

Men dú är inte den enda kusk som tävlar väl ? du har väl en konkurrans ????

Har du aldrig hört talas om detta talesätt

Det finns hästfolk och det finns folk med häst!!!!!

Alla sköter inte o värna så väl om sina djur som kanske du gör eller ?
Har du aldrig fått dig en funderar nån gång över vad den där kusken pysslar med igentligen ?

Har du aldrig för dig själv ifrågasatt ??

När jag ifråga satt mig själv har jag oftast rådfrågat någon som jag har respekt för. Men om jag ifrågasätter jag mig själv hela tiden så kommer jag inte kunna träna till slut. Utan bara säga för mig själv gör jag rätt eller gör jag fel :confused:

Min uppfattning är att av dom 150 hästar som startar på en kväll är det maximalt 1-3 som inte sköts exemplariskt. Oftast sköts hästarna bättre än vad man sköter människorna inom travet. Kanske 5-10 hästar som startar och faktiskt får starta som inte skall starta PGA olika åkommor varje år.
Och nej det är kanske inte alla som sköter om sina hästar som om dom vore nyfödda barn, men alla som har framgångar med sina hästar sköter dom mycket väl.

Som jag många gånger tidigare sagt det är tränings jobben 2-4 gånger i veckan som skadar hästen inte drivningen sista 400 meterna.
Jag håller dom amerikanska travtränarna/hästskötarna/kuskarna till dom bästa i världen. Där värnar man om hästarna 7 dagar i veckan. Och spelarna dom 1609 meter som tävlingarna är. Så tycker jag att det skall vara.

När jag ifråga satt mig själv har jag oftast rådfrågat någon som jag har respekt för. Men om jag ifrågasätter jag mig själv hela tiden så kommer jag inte kunna träna till slut. Utan bara säga för mig själv gör jag rätt eller gör jag fel :confused:

Min uppfattning är att av dom 150 hästar som startar på en kväll är det maximalt 1-3 som inte sköts exemplariskt. Oftast sköts hästarna bättre än vad man sköter människorna inom travet. Kanske 5-10 hästar som startar och faktiskt får starta som inte skall starta PGA olika åkommor varje år.
Och nej det är kanske inte alla som sköter om sina hästar som om dom vore nyfödda barn, men alla som har framgångar med sina hästar sköter dom mycket väl.

Som jag många gånger tidigare sagt det är tränings jobben 2-4 gånger i veckan som skadar hästen inte drivningen sista 400 meterna.
Jag håller dom amerikanska travtränarna/hästskötarna/kuskarna till dom bästa i världen. Där värnar man om hästarna 7 dagar i veckan. Och spelarna dom 1609 meter som tävlingarna är. Så tycker jag att det skall vara.

Så med andra ord tycker du att det är helt acceptabelt med piskningar ???
Att man får slå hästen i mål på upploppet ?

Så med andra ord tycker du att det är helt acceptabelt med piskningar ???
Att man får slå hästen i mål på upploppet ?

hmm Jag anser att spelsäkerheten är viktigast i loppen så ja drivning är okey. Jag har aldrig förstått varför det är så mycket tjafs om det är hästen bra och i ordning behöver du oftast inte driva. Jag anser att våra drivnings regler är för hårda. Man får inte slå på sulkyn tex man får inte slå på hjulskyddet. Vilket jag anser är helt otroligt löjligt då man omöjligt kan skada en häst genom att slå på ett hjulskydd. Men för ett enkelt svar på din fråga ja drivning är okey.

hmm Jag anser att spelsäkerheten är viktigast i loppen så ja drivning är okey. Jag har aldrig förstått varför det är så mycket tjafs om det är hästen bra och i ordning behöver du oftast inte driva. Jag anser att våra drivnings regler är för hårda. Man får inte slå på sulkyn tex man får inte slå på hjulskyddet. Vilket jag anser är helt otroligt löjligt då man omöjligt kan skada en häst genom att slå på ett hjulskydd. Men för ett enkelt svar på din fråga ja drivning är okey.

Drivningsregler hårda ?

räckte ju bara att kolla på inslagen där man ser hur kuskarna slår fram hästarna, och så kallar du dom reglerna hårda.

Du kan ju inte säga att det var lögner,för det kallar ja rent o skärt bildbevis

Det borde ju vara spöförbud ist, för hästarna skull.

Känner ju bara mer o mer att denna sport behöver ju verkligen hamna under luppen !

Drivningsregler hårda ?

räckte ju bara att kolla på inslagen där man ser hur kuskarna slår fram hästarna, och så kallar du dom reglerna hårda.

Du kan ju inte säga att det var lögner,för det kallar ja rent o skärt bildbevis

Det borde ju vara spöförbud ist, för hästarna skull.

Känner ju bara mer o mer att denna sport behöver ju verkligen hamna under luppen !

Ta en titt på moe odin när han slog faksen så får du se hur det ser ut med spö förbud. Han blöder kraftigt ur munnen och jag tror nog inte han mår så himla bra. Dock tror jag dewy mår ganska så bra efter sina otroliga lopp med 20 piskrapp sista 400 metrarna.

Ta en titt på moe odin när han slog faksen så får du se hur det ser ut med spö förbud. Han blöder kraftigt ur munnen och jag tror nog inte han mår så himla bra. Dock tror jag dewy mår ganska så bra efter sina otroliga lopp med 20 piskrapp sista 400 metrarna.

Ursäkta, men kan du inte bara ta och lägga ner ditt obehagliga försvarande av djurplågeri innan du drar ner folks syn på trav/folket än mer?

Herregud. :crazy:

Håller helt med. Civil actions inlägg är pinsamma och skadar travsporten mer än försvarar den (somväl är meningen? )

Troligen är Åke Svanstedt Civil actions största idol därav denna brist på sunt förnuft och försvarande till varje pris.

Halloj, nu måste även jag kommentera programmet!
Var det bara jag som aldrig hörde "vittnena" säga att dom sett med egna ögon att hästarna strömmades? På frågan har du sett detta ske, svarade båda: Jag har sett hästarna selas ut med annan utrustning.

Ingen av dom sa att dom faktiskt sett hästarna drivas med el!

Helstängt, kort käk, bunden svans, slaggjord räknades som ovanlig utrustning som hindrar hästen att bete sig normalt. Hur svårt tror man att den är för en ordinär häst att knäcka en käk, slaggjorden hindrar hästen att slå högt men slå kan den....om man tror att den går att "knyta" in hästen i vagnen men den kan trava fort som attan då är man fel ute.
Om det var så att hästen kunde förtöjas i vagnen och därmed hindras att slå eller skena skulle inga olyckor ske ;) en häst i panik går inte att stoppa det vet alla som är praktiska utövare.

När jag satte Mack Lobell-rullar på min 3-åring blev han så i gasen att han klämde i för kung och fosterland, blev överexalterad och slog - som tur var i bågen på vagnen. Vad han skulle göra med en elstöt i rumpan vågar ingen tänka på!

Hr Darenius, vad ska man säga? Att påstå att ridsporten värnar om hästarnas munnar mycket mer än travsporten :eek: i travet används bettet för att styra och bromsa hästen. I ridsporten används bettet till att styra, bromsa samt i ofta förekommande fall att såga med. Titta på bettalternativen i en helt vanlig ridsportbutik, i många fall vet man inte hur man ska kunna meka in grejerna i munnen på hästen. Ett felspänt kandar, hur skönt är det?
Att en travare blöder i munnen beror oftast på att h*n biter sig i tungan, därför har dessa individer ofta en platta i munnen för att slippa blodvite.

Till slut vill jag bara säga att alla som tvivlar på travsporten är välkomna till en travbana och titta på hästarna som går upp på banan. 99% gör det med glädje!! Utan harmoni ingen prestation!

En förklaring kanske behövs vid närmare eftertanke.

Mack Lobell rullar är teddyrullar som fästs på huvudlagets sidostycken så hästen får begränsad sikt bakåt.
Jämför med helstängt som hindrar sikt bakåt samt åt sidan.

Titta lite noggrant på fyrspannshästarna som är så poppis på inomhusgalor: samtliga har skygglappar som det kallas i dessa sammanhang samt körs på stångbett som kan ställas i olika skarpa lägen...

Drivningsregler hårda ?

Vill bara säga att även om inslagen visade kuskar som slog fram sina hästar, så betyder det inte att de gick ostraffade därifrån. Regler kan vara hårda, men ändå inte efterlevas. Så är det ju med alla straff. Däremot kan man hålla med om att de borde bli ännu hårdare.

Håller helt med. Civil actions inlägg är pinsamma och skadar travsporten mer än försvarar den (somväl är meningen? )

Troligen är Åke Svanstedt Civil actions största idol därav denna brist på sunt förnuft och försvarande till varje pris.

Jag vet i alla fall vad jag som utomstående skulle tycka om den här diskussionen gällde exempelvis hoppning och någon försvarade en ren misshandel av en vägrande häst för att "det händer ju bara under några sekunder under ritten, och det finns faktiskt de som har det värre".

Vi har redan nog slappa drivningsregler i det här landet men att faktiskt tycka att den rent vidriga spöhanteringen på videon är helt okej... nä.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka