Sv: Angående Kalla Faktas program....
Halloj, nu måste även jag kommentera programmet!
Var det bara jag som aldrig hörde "vittnena" säga att dom sett med egna ögon att hästarna strömmades? På frågan har du sett detta ske, svarade båda: Jag har sett hästarna selas ut med annan utrustning.
Ingen av dom sa att dom faktiskt sett hästarna drivas med el!
Helstängt, kort käk, bunden svans, slaggjord räknades som ovanlig utrustning som hindrar hästen att bete sig normalt. Hur svårt tror man att den är för en ordinär häst att knäcka en käk, slaggjorden hindrar hästen att slå högt men slå kan den....om man tror att den går att "knyta" in hästen i vagnen men den kan trava fort som attan då är man fel ute.
Om det var så att hästen kunde förtöjas i vagnen och därmed hindras att slå eller skena skulle inga olyckor ske
en häst i panik går inte att stoppa det vet alla som är praktiska utövare.
När jag satte Mack Lobell-rullar på min 3-åring blev han så i gasen att han klämde i för kung och fosterland, blev överexalterad och slog - som tur var i bågen på vagnen. Vad han skulle göra med en elstöt i rumpan vågar ingen tänka på!
Hr Darenius, vad ska man säga? Att påstå att ridsporten värnar om hästarnas munnar mycket mer än travsporten
i travet används bettet för att styra och bromsa hästen. I ridsporten används bettet till att styra, bromsa samt i ofta förekommande fall att såga med. Titta på bettalternativen i en helt vanlig ridsportbutik, i många fall vet man inte hur man ska kunna meka in grejerna i munnen på hästen. Ett felspänt kandar, hur skönt är det?
Att en travare blöder i munnen beror oftast på att h*n biter sig i tungan, därför har dessa individer ofta en platta i munnen för att slippa blodvite.
Till slut vill jag bara säga att alla som tvivlar på travsporten är välkomna till en travbana och titta på hästarna som går upp på banan. 99% gör det med glädje!! Utan harmoni ingen prestation!