Angående det här med lösa hundar

Gnist

Trådstartare
Som många vet så har det varit en del trådar här inne där jag (och andra) reagerat ganska starkt på att många med bruks och sällskapshundar åker ut i skogen för att deras hundar ska få slippa från kopplet och rusa av sig energi.

De allra flesta menar ju självklart på att de har full kontroll på sina hundar, även de som har hundar som drar efter ffa rådjur.

Det trodde säkert även dessa ägare att de hade.. LÄNK till artikel.

För sådant som skrivs om där skulle ju aaaaaldrig den egna hunden/egna hundarna göra...

Sv: Angående det här med lösa hundar

Stackars rådjur...

Undrar dock om det finns någon information om dessa utfodringsplatser? (sen ska man självklart ha kontroll över hunden iaf men ändå).

Läste om det igår, det är förjävligt att det går till såhär! Parkera och rasta mitt i en utfodringsplats.... en del saknar verkligen vett och sunt förnuft!

Sen finns det faktiskt hundägare som inte beter sig såhär, utan sköter sig och håller hunden kopplad/långlina, glöm inte bort dem.

Det där är alldeles fruktansvärt! :mad:

Jag tror att det är samma personer som är lika naiva kring allt. "Min hund skulle aldrig göra dittan och dattan." Sorgligt bara att dom drar ner oss alla andra i skiten också.

Jag blir så trött på sånt. Det räcker ju att de har EN hund som de är osäkra på som drar efter, en kan mycket väl de andra 5 också hänga på.

Nä, har man inte viltrena hundar har de inte i skogen att göra okopplade, undantaget jakthundar vid jakt då såklart. Jag tycker ju för övrigt att hundarna kan vara folkrena och hundrena också, jag vill inte ha massa främmande lösspringande hundar på mig om jag är på joggingtur.

Stackars rådjur...

Undrar dock om det finns någon information om dessa utfodringsplatser? (sen ska man självklart ha kontroll över hunden iaf men ändå).

Du ser oftar var det är med blotta ögat, företrädesvis en öppen plats dit det går att köra med bil. Där står foderautomater/ensilagebal/betor eller dyl. Eller så ser man att marken är upptrampad eller att det brukar stå djur där. Då är det bara att vända.

Fy tusan så trist att läsa, tyvärr är det ju inte ovanligt heller. Jag tycker det är en hundägares plikt att ha koll på hur ens hund reagerar på vilt INNAN den utsätts för "skarpt läge". Och som sagt så är det skillnad på lydnaden om man går själv med hunden eller den rasar runt med andra, jag skulle inte våga låta Rover leka med andra hundar där det skulle kunna dyka upp vilt trots att jag inte har några problem att stoppa honom när han är själv. Det är mycket möjligt att han skulle haka på om en annan hund stack. Dessutom så verkar vissa hundägare tycka att lös hund är synonymt med att få gå i sin egen lilla värld eller kunna stå och prata med sällskapet utan att ha uppsikt över hunden. För mig är det tvärtom, att ha hunden lös är rätt ansträngande för det är stenkoll på omgivningen hela tiden som gäller och han får baske mig aldrig försvinna ur synhåll!

Fruktansvärt :cry:

För ca en månad sen när jag satt i bilen på väg till stallet såg jag en hel älgfamilj skena över en åker. Två vuxna och två fjolårskalvar. Efter kom det två svarta hundar i en rasande fart. På något sätt lyckas hundarna splittra på familjen så en ensam kalv springer mot mig och ramlar helt utmattad ut på vägen framför bilen med en hund efter sig, resten springer åt motsatt håll med den andra hunden efter sig. Jag stannar naturligtvis och försöker ropa till mig hunden som också den skenar ut framför bilen men den var ju naturligtvis helt blockerad och sket fullständigt i mig. Kalven fortsätter springa och nu helt ensam så hunden kommer ifatt och biter den i hasorna. Jag blev så LEDSEN och förbannad.

Ringde naturligtvis till polisen som sa att dom fått in flera samtal om hundarna men dom skulle tydligen inte göra något åt det :eek:

Det sorgliga är att kalven blev särad från sin flock och antagligen gick en plågsam död till mötes. Man såg verkligen hur utmattad och sönderstressad den var. Jag började nästan gråta för att jag tyckte så synd om den.

Nu blev det lite trådkap men poängen är att jag blir så förbannad när sånt här händer och det verkar vara relativt vanligt. Håll för fan hundjävlarna kopplade om dom inte kan vara lösa utan att dra på vilt. Som någon skrev så förstör dom ju verkligen för oss andra.

Tyvärr är det ju vanligt förekommande. Men man blir ju inte mindre trött och irriterad för det....

Fy vad hemst! Djävla folk :mad:

Alla skogens rådjur har sökt sig ner till dom mindre skogspartierna nära bostadshusen här nere. Vi har så fruktansvärt med rådjur, jag ser oftast minst 2 varje promenad och dom gånger jag inte gör det så ser vi iaf spår. Så det gäller att hålla koll på hundarna...

Skulle säkert 6 jakthundar också göra om de kom lösa tillsammans.

Men det är för jävligt. Bilderna i tidningen här hemma var inte kul att se, blod överallt.
Men som nån annan skrev, dessa personer tänker nog inte i vanliga fall heller.
Vi sa här hemma att även våra skulle säkert kunna göra så där om vi släppte alla samtidigt.
Det är ju inte så konstigt att det hände. Släpper man 6 hundar tillsammans så triggar de varandra. Och det gäller ju inte bara bruks/sällskapshundar.

Jag tror absolut att jakthundar också skulle göra det. Men människor med riktiga jakthundar (dvs. jakthundar som jagar) brukar vara väl medvetna om sin hunds jaktinstinkter och släpper den inte lös annat än på jakttider. Får man ju hoppas iallafall, annars har de inte mycket och jaga till hösten ;)

Enligt mig brukar inte sällskapshundsägarna vara lika medvetna om att deras gullhund faktiskt är en blodtörstig jägare längst in och tror inte att lilla Pelle någonsin kommer göra någonting sådant. Nu generaliserar jag ganska grovt och såklart förstår jag att det inte är helt svart och vitt.

KL
Och upprörd är det minsta jag kan säga att jag blir. Även historian om älgarna här ovan var väldigt gripande och jag hoppas att fler inser att de kanske måste hålla sina vovvar i koppel om de inte är 100% viltsäker.

Ja än är inte den sista idioten född tydligen.

Jag skulle aldrig komma på tanken att släppa min hane lös då han är alldeles för självständig och säkert skulle sticka efter vilt om det kom något så för hans del är det koppel på non stop som gäller alt. långlina/flexikoppel om jag vill att han ska få springa av sig lite grann i alla fall. Vi har otroligt mycket rådjur här, de brukar ta en runda här i centrum lite då och då har jag sett så jag tar det säkra före det osäkra.

Ja det är tufft. Men det får vi leva med om vi får varg i rådjursmarkerna här nere....stackars rådjur

Jag blir så trött på sånt. Det räcker ju att de har EN hund som de är osäkra på som drar efter, en kan mycket väl de andra 5 också hänga på.

Nä, har man inte viltrena hundar har de inte i skogen att göra okopplade, undantaget jakthundar vid jakt då såklart. Jag tycker ju för övrigt att hundarna kan vara folkrena och hundrena också, jag vill inte ha massa främmande lösspringande hundar på mig om jag är på joggingtur.

Här är jag jätteglad att min hund inte hakar på om man säger åt honom. Han låter bli vilt. Eller en gång lyckades han slå till en fågel men han lämnade den ifred när jag röt till. Vi har sett massa djur utan att han stuckit.
Han umgås med ett par hundar som sticker ibland (de är kopplade sen de börjat sticka) utan att själv ta efter beteendet :love:

Däremot är han folkkär, han brukar komma till mig eller stanna o vänta på mig när det är något på gång, hund eller människa, men en kväll var jag ute utan ficklampa (glömde den) och var lite nere så jag kollade ner i marken o funderade en bit. Vips mötte jag hyresvärdens fru som var ute o gick med stavarna, tydligen skrämde min knasboll henne i mörkret :angel: De är bekanta och därför gick Knasen fram o hälsade utan mitt lov. Det är det värsta som hänt oss. :p Han försvann inte utan vi mötte henne så därför blev vi bägge förvånade.

KL
Hemskt att man inte kan ta sitt ansvar som hundägare, är man inte säker ska man ju ha långlina tycker jag.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 634
Senast: Ragdoll
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 904
Senast: Snurrfian
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 212
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 774
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka