Angående att hundar inte "skäms"

MissourisTopsanna

Trådstartare
Idag när jag lämnade hunden ensam två timmar och for till gymmet hände en olycka inomhus. Jag gav honom en större lammbit än vanligt idag då jag trodde magen börjat vänja sig. Men tydligen inte. Just innan jag for har han varit på 1.5 timmes promenad. Han är alltid lugn när man lämnar honom. Lika lugn som vanligt då jag for denna gång.

När jag kom hem idag och hälsade lika glatt som vanligt märkte jag att han var suuuuperfjäskig och krälig. Han hade vällt skidorna och skorna i hallen, jag funderade varför han gjort det. Kände att det luktade konstigt och kom in i vardagsrummet, där hade han skitit diarée. Gick in i köket, där var allt på köksbordet nedrivet för att han försökt komma till fönstret vid köksbordet.

Han hade alltså gjort allt han kunnat för att ta sig ut stackaren och tillslut skitit ned sig för att han haft så ont i magen :(

Jag var givetvis inte sur på hunden! Gjorde ont i hela mitt hjärta att han haft så ont när jag inte varit hemma. Jag tog ut honom på en längre promenad innan jag städade, han var fortfarande lös i magen då. När vi kom in kröp han nästan, och när jag städade satt han i soffan och verkligen iakttog mig, direkt jag tittade på honom eller pratade med honom gick svansen 110.

Varför var han så osäker och fjäskig? Han har ju ALDRIG fått skäll om han snott, råkat göra ifrån sig eller liknande när jag varit borta. Har aldrig hänt när jag varit hemma. Man säger ju att hundar inte skäms, men han betedde sig verkligen som att han gjort det.

Bara ren nyfikenhet från mig varför han betedde sig på detta sätt? Jag försökte ju verkligen bete mig som vanligt och inte göra någon sak av det. Hälsade glatt, tog ut honom och myste med honom. Och städade utan ett ord.

Sv: Angående att hundar inte "skäms"

har oxå en som ändrar beteende om han gjort något, specielt om det blivit en olycka inne.
då kryper han längs väggen..

vi gör ingen bigg deal av det, skäller inte på honom. tar bara upp det. tar ca 10 min innan han är framme igen som vanligt i knät.

undrar oxå varför de ändrar beteende om de gör något de inte får.

Vi människor gör ju inte heller våra behov på golvet. Men OM vi hade råkat göra det (i vuxen ålder eller åtminstone från en ålder då man är medveten om att man gör sina behov på toaletten) så hade man förmodligen betett sig ganska annorlunda om någon i familjen hade råkat komma och se det. Typ försökt avleda/distrahera personen för att man tycker det är pinsamt att ha gjort "fel", och så försökt torka upp i smyg. Tror inte många hade känt sig särskilt bekväma med ett "Hej älskling, akta trampa inte där..." och så avspänt och småvisslande gått och hämtat skurhinken i lugn och ro.

Nu säger jag verkligen inte att hundar är människor och har människors skamkänslor, men för en rumsren hund är det ju också "fel" att göra ifrån sig inomhus. Och har hunden inget annat val pga dålig mage så hade det väl egentligen nästan varit konstigare om hunden bara struntat i det och betett sig som vanligt efteråt? Hade de inte vetat att det var "fel" så hade ju begreppet "rumsrenhet" inte existerat.

Tänker jag mig, men det är bara en tanke.

Jag tror också det. Inte att de "skäms" som vi tolkar ordet, men absolut att de tycker att det är jobbigt och obehagligt.

Pratade med Per Jensen (prof. etologi) om detta vid ett tillfälle, han sa att vi faktiskt inte vet.
Vi vet att hundar tänker men inte hur.

Det är samma princip med hundens, cortex, frontallob, som är mindre utvecklad än hos än människa. Det är där som man sätter ihop sitt komplexa och logiska tänkande. Sån nånstans bestämde man sig för att hundar pga detta inte kan tänka i långa logiska banor. Då undrar man, hunden som låter bollen rulla in under byrån och hämtar matte så hon får ta fram bollen, hur fasen går det till?

Så skäms hundar, vet inte. Kanske inte på samma sätt som vi, de reagera först och främst på yttre och inre stimuli t ex från oss. Men man kan fundera.

Min hund reagerar på samma sätt om han kräks eller har diarré. Ingen har nånsin skällt på honom om han har gjort någon av de sakerna så nog fasiken vet han att det är något som man inte "ska" göra och därmed skäms han.

Sen det här med längre tankebanor så tror jag faktiskt att det är lite olika från hund till hund. Min nuvarande hund tänker så långt som "Om jag gör såhär så kommer hon göra såhär och då kan jag göra sådär och sen måste jag skynda mig dit innan hon gör sådär!" medans en hund jag hade tidigare bara tänkte två steg; "Om jag gör så kommer hon att göra såhär".

If anybody get my drift :angel:

Min gamla hund låg alltid under sängen när hon hade gjort något dumt (massakrerat något/ätit något). Jag skällde aldrig heller däremot berättade jag att det var fel, men det hade mest att göra med att jag alltid har pratat mycket med mina hundar.

Min gammelhund råkade kissa på sig en gång på natten, hon blev så förtvivlad att hon försökte städa undan efter sig. Jag vaknade av ett hysteriskt slickande.
:(
Stackarn.

Min gammelhund råkade kissa på sig en gång på natten, hon blev så förtvivlad att hon försökte städa undan efter sig. Jag vaknade av ett hysteriskt slickande.
:(
Stackarn.

Hur vet du hon blev förtvivlad och försökte städa undan? Hon kanske bara försökte slicka upp för kunna sova vidare?

Min gamla hund låg alltid under sängen när hon hade gjort något dumt (massakrerat något/ätit något). Jag skällde aldrig heller däremot berättade jag att det var fel, men det hade mest att göra med att jag alltid har pratat mycket med mina hundar.

Skällde eller berättade... Hade du vänligt tonläge när du berättade?

Kl..

Jag har aldrig haf en hund som visat något om den gjort fel, för jag har ALDRIG visat mitt missnöje.
Att hundar kryper utmed väggar mm, tycker jag säger att man visat sitt missnöje på något sätt. Man kanske ändrar sin min, suckar osv.. En hund känner av ditt adrenalin...

Om man aldrig visat sitt missnöje, hur ska då hunden veta det är fel att tex kissa inne?
Jag lär mina att kissa ute, men kissar de inne..ja vad ska jag göra.... Jag kan inte säga något i efterhand, så mina hundar reagerar heller inte i efterhand..

Jag hade nog oftast neutralt tonläge, brukar inte tänka på hur jag pratar med hundarna.
Fast såklart, den gången hon åt krukväxten eller 200g choklad var jag nog inte lugn i rösten men det var pga min egen rädsla men hur kunde hon veta det?
Men oftast lät det "Men vännen det var väl onödigt nu får du hoppa upp i sängen så får jag städa" typ.

Om man aldrig visat sitt missnöje, hur ska då hunden veta det är fel att tex kissa inne?
Jag lär mina att kissa ute, men kissar de inne..ja vad ska jag göra.... Jag kan inte säga något i efterhand, så mina hundar reagerar heller inte i efterhand..

Jag förstår inte riktigt hur du menar? Menar du att om man aldrig visar missnöje så blir inte hunden rumsren?

Min unghund var väldigt sen på att bli rumsren och jag ska inte säga att jag aldrig visade något missnöje. Men det hände så ytterst få gånger och då i form av att jag antingen ryckte till och skyndade mig att lyfta upp henne, eller genom en uppgiven suck och en "men neny då" att jag knappast tror att det är något hon minns eller har blivit traumatiserad av. :p

Det finns dessutom många saker hon har gjort och fått värre reaktioner på som hon gladeligen gör igen utan att se det minsta bekymrad över... ¨

Men ändå. När hon för någon månad sedan blev dålig i magen efter lite väl mycket ben och bajsade inne under natten, då vaknade jag av en hund som långsamt kom gående mot mig och såg ut som sju svåra år och började fjäska och göra sig till på ett rent löjligt sätt.

Jag var ju yrvaken och hade inte en blekaste aning om vad hon hade gjort, så det är inte trovärdigt att hennes beteende skulle bero på någon signal som jag skickat ut.

Hur vet du hon blev förtvivlad och försökte städa undan? Hon kanske bara försökte slicka upp för kunna sova vidare?

För att hon betedde sig som en olycklig hund i övrigt också såklart...
Och varför skulle hon slicka upp sitt kiss ute i hallen för att kunna återgå till att sova i sängen? :grin:

*kl*

Man behöver inte skälla på en hund för att den ska uppfatta de signaler vi sänder ut när vi är missnöjda med vad hunden gjort. Vi människor är analfabeter när det kommer till kroppsspråk om man jämför med djuren. Jag tror inte hundarna skäms när de gjort något de inte får utan de intar en blidkande inställning som svar på våra signaler.

Saxat från NE ang antropomorfism: "Antropomorfism kallas det också när vi antar att djurens beteenden styrs av motiv liknande människans, något som kritiseras i modern etologi."

Rover har aldrig upplevt något missnöje från mig vad gäller att skita inomhus, varken medvetet eller omedvetet, helt enkelt för att det aldrig hände när han var valp. Ändå var han helt förkrossad när han fick hundkräksjukan en natt och hann sprutlackera vardagsrummet innan jag vaknade och tog ut honom. När vi kom in var jag tvungen att snällt be honom gå och lägga sig eftersom han förtvivlat följde mig i hasorna när jag skulle städa.

Ett tag senare klev han upp ur bädden och kräktes; samma där - världens olyckligaste hund stod och tittade på spyan som om han skulle vilja sjunka genom golvet. Jag blev nästan full i skratt men förklarade att han kunde gå och lägga sig igen; matte tog hand om det här.

Jag tror inte att han skämdes, däremot var han helt klart obekväm med situationen.

Jag var orolig att jag orsakat att han blev så förstörd av att göra ifrån sig inne. Eftersom jag blev så förvånad då en krypande och fjäskande hund kom emot mig i dörröppningen istället för den vanliga glada saken.

Jag och mamma pratade om det där. Hon trodde att hundar "skäms" (på sitt vis, obekväm i situationen alltså) men dom känner inte "skam". Förståeligt? :) Det lät mer rätt i mina öron. För han betedde sig ju osäkert och fjäskigt, även fast han i enligt mig inte gjort något fel. Han hade ju kämpat som tusan för att ta sig ut för att inte göra ifrån sig inne. Jag hade bara väldigt ont i hjärtat för att jag inte varit där och släppt ut honom. Han var dålig hela natten efter det, och kom och väckte mig försiktigt varje gång det var dags. Han är så duktig stackaren :love:

Men det ar ocksa en instinkt hos hundar att inte 'smutsa ner' sitt bo och en nu hade han gjort det i alla fall ... inte konstigt om han da madde daligt och inte visste riktigt hur han skulle bete sig.

Kan ju vara så att hunden var lite extra fjäskig för att han inte mådde helt bra?

Jag är ju inte en av de som egentligen tror att hundar skäms och det finns någon studie som visar att hundar egentligen svarar på ägarens beteende snarare än kopplar ägarens beteende till något de gjort tidigare (tror att det specifika exemplet handlade om hundar som trasar sönder toalettpapper). I ett fall reagerar husse/matte med besvikelse/ilska=hunden "skäms", i det andra reagerar inte matte/husse alls utan är som vanligt=hunden "skäms" inte.

Men, helt säkra kan man vi ju inte vara.

Men det ar ocksa en instinkt hos hundar att inte 'smutsa ner' sitt bo och en nu hade han gjort det i alla fall ... inte konstigt om han da madde daligt och inte visste riktigt hur han skulle bete sig.

Jag tror nog att det var någon liknande anledning som gjorde att Rover var olycklig när han var sjuk och det var därför han blev så lättad när jag tog över ansvaret. Det är uppenbart att det där med att inte skita när där han bor är något som är djupt rotat hos honom eftersom han var så lätt att få rumsren. Det handlade ju inte om att han "skämdes" och visade underkastelse gentemot mig.

Ja när han har ont beter han sig fjäskigt och ska gärna komma och be om hjälp. Men direkt vi kom ut ur lägenheten var han sig själv igen, hoppade och studsade. När vi kom in i lägenheten blev han konstig igen. Jag tror absolut att hundar lever i nuet och inte känner skam så som vi gör eller tänker långsiktigt.

Men vissa beteenden som min hund gör ibland visar åt annat. Typ som detta.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 087
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 627
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 668
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka