Angående: "Att dröja med barnafödande"

Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Jag tror inte att rapporten är skrämselpropaganda.

Men jag tror också som många har påpekat att eftersom yngre inte får möjlighet att kolla upp fostret lika noga så föds det fler barn med avvikelser av yngre. Jag tror att om man skall göra en rättvis statistik så måste man räkna med alla avbrutna graviditeter pga tex kromosomavvikelser.
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Lånar min egen knapp..

Jag måste ju också säga att det är förvånande att de äldre känner sig oinformerade om att fertiliteten går ner med åldern, har de inte hört talas om klimakteriet ?
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Tack Cocos , jag det är verkligen roligt att vänta en liten!

Så du väntar tillskott oxå ?!

Läste att det är på förslag i Stockholm att ev alla som vill skall kunna få göra en NUP, idag måste man betala ett par tusen om man ä runder 35 år
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Nej, men vi funderar på att försöka oss på ett syskon till vår lille son. :)
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Lånar min egen knapp..

Jag måste ju också säga att det är förvånande att de äldre känner sig oinformerade om att fertiliteten går ner med åldern, har de inte hört talas om klimakteriet ?

Det kan man ju fråga sig... För klimakteriet börjar ju en bra bit innan man blir 50. :angel:

Jag blir 38 i höst och skulle det bli så att vi inte får till nåt syskon, så har vi i alla fall försökt. Vi lär inte känna oss snuvade, lurade eller ens hoppa på IVF. Går det så går det! Och går det inte så har vi i alla fall vår underbare son! :love:
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Är rapporten mest en skrämselpropaganda?

Som all annan statistik måste den läsas med nypa salt eftersom det i detta fall är omöjligt att få till tvärsäkra parametrar men ändå?

Jag känner inte till någon som fått ett barn med förståndshandikapp däremot handikapp pga förlossningsskada :crazy: .

Undrar hur vanligt det är då jämfört med medfödd problematik:confused:


Ja visst ska man ta detmed en nypa salt, men kromoson avikelser är nog det vanligaste medfödda skadorna och jag tycker att det är bra att man nu erbjuds NUP och slipper FVP som i sig är en stor risk för fostret
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Men är risken verkligen så stor med FVP? Det lär ju dubbla risken för missfall, men den risken är i sig så försvinnande liten från början att jag själv kommer att propsa på FVP om jag blir gravid.
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Lånar min egen knapp..

Jag måste ju också säga att det är förvånande att de äldre känner sig oinformerade om att fertiliteten går ner med åldern, har de inte hört talas om klimakteriet ?

ÄR det så...???
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

NUPP är ju dessutom väldigt trubbigt som instrument. Och så pass "intetsägande" att man tagit bort det som undersökningsalternativ på många håll. Man mäter nackspalten på fostret, men det i sig säger inte så mycket enligt statistiken. Även om nackspalten är "bra" så betyder inte det att fostret inte har Downs. Enligt min förlossningsläkare så finns det andra tecken man kan se på UL, tex näsan, som tydligare visar om fostret har DS eller inte.

NUPP i sig bevisar ingenting egentligen. Det enda som visar svart på vitt är FVP. Eller moderkaksprov också kanske?
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Lånar min egen knapp..

Jag måste ju också säga att det är förvånande att de äldre känner sig oinformerade om att fertiliteten går ner med åldern, har de inte hört talas om klimakteriet ?

Min mamma fick mig som första barn när hon var 49 utan hjälp av sjukvården och utan några komplikationer, sedan kom hon in i klimateriet vid ca 56-57 års ålder

Men så länge skulle jag inte våga vänta
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Inte vet jag, men TS skrev det i ett av de första inläggen. Och DET blir jag minst sagt förvånad över.
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Många får barn sent utan några som helst problem. Det är väl mest det att man blir förvånad över de som väntar och sen blir det svårt att bli gravid och sen så skall nån annan ta ansvar för det. Det finns ju åldersgränser för provrörs försök och sånt av en anledning. ÄVEN om andra faktorer naturligtvis är vikiga
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Men är risken verkligen så stor med FVP? Det lär ju dubbla risken för missfall, men den risken är i sig så försvinnande liten från början att jag själv kommer att propsa på FVP om jag blir gravid.

Ordet stor kanske är dramatiskt, men missfalls risken räknas till 1 på 200 barn och det är samma risk för kromoson avikelse i vår ålder (34 -40 år)

Jag nöjde mig med NUP svaret, som gav mig ett resultat på 1/4500
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Många får barn sent utan några som helst problem. Det är väl mest det att man blir förvånad över de som väntar och sen blir det svårt att bli gravid och sen så skall nån annan ta ansvar för det. Det finns ju åldersgränser för provrörs försök och sånt av en anledning. ÄVEN om andra faktorer naturligtvis är vikiga

Jo visst , de som hela tiden väntar in en så kallat bra tillfälle att skaffa barn kan ju göra sig den otjänsten.

Men i del fall kan det vara som med mig då man lever med fel man, fast man tror att det är rätt, Sedan när jag verkligen träffade rätt så kom barntanken utan någon som helst tvekan :)

Hade någon talat om att detta skulle ske för flerar år sedan så hade jag inte trott de var riktigt kloka, för då intalade jag mig själv och alla andra att jag inte var skapt för att skaffa barn, vilken livslögn :angel:
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Huvudsaken är att man blir nöjd! Jag tror inte jag vågar förlita mig på NUPP, kommer troligtvis att propsa på FVP direkt istället. Jag läste på rätt mycket om NUPP när jag var gravid och eftersom det inte "bevisar" något öht egentligen, så kände jag mig väldigt osäker och orolig, trots att jag fick jättebra siffror med sonen.

Den här gången kommer jag att vara ett par år äldre dessutom och oron har ju inte minskat om man säger så. NUPP tar dessutom bara hänsyn till DS.

Men som sagt, huvudsaken är att man är nöjd och känner sig väl till mods med alternativet!
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Känner verkligen samma sak:( fy vilken skröpplig BM, tror iofs inte att det är sant....

Hellre 30 och snitt än 21 o nästan tonårsmamma.


Men hallå!

Det går inte att bestämma vilken ålder som är bäst.
Jag jag generalisera likadant som klämmer jag till med mina bäst gömda fördomar mot äldre mammor:
Superego materialistiska - "kan inte leva på lägre lön under föräldraledigheten för huuuuuuur ska vi få råd att leeeeeva"-mammor som blir helt chockade av att de ägs av barnet första tiden.

Sådant hade jag inga som helst problem med som 20-årig förstagångsmamma. Min otroligt fina dotter tar studenten i vår och har gått natur, är väluppfostrad, trygg och har dessutom kvar sin originalpappa.

Jag har inte haft några skäl att ångra mitt beslut att bli ung mamma och bland mina vänner som fått barn som gamla så har det inte alltid gått lika bra vare sig med barnen eller med äktenskapet.
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Det enda man faktiskt vet i det fallet, är att man just ingenting vet.
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Självklart ! Ibland så saknas ju pappa-materialet och det kan man ju inet göra så mycket åt. Men om det är alltför mycket runtomkring som styr så kan det helt enkelt bli försent.

En kompis till mig väntade och väntade(perfekt pappamaterial fanns), hon skulle bara göra det ena och det andra. Sen när hon väl bestämde sig var hon 40, hon blev gravid direkt men tyvärr så dog barnet i magen en vecka innan förlossning (proppar i moderkakan tror jag) det hade ju kunnat hända oavsett ålder, men tiden gick liksom.....hursomhelst så blev hon gravid mer eller mindre direkt de började försöka och hon blev förstagångsmamma vid 42 - sen tänkte de att de skulle försöka med ett syskon och minsann, frögurkorna gjorde en lillebror på första försöket som föddes när hon var 44. Så det är en solskenshistoria på sätt och vis.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp