Angående: "Att dröja med barnafödande"

Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Tror du att din mage växer ihop bättre än ditt underliv, att din mage skulle vara mindre åldrad :smirk:



Om du fick välja.
Skulle du välja ha ett dåligt ihopväxt ärr på magen eller i underlivet?
Det var de valen som åsyftades misstänker jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Kvinnokroppen är bäst lämpad för barnafödande mellan 19-25, det är en fysisk sanning!

Nix pix. Det är rent dravel och enbart skitsnack.

Det som verkligen räknas vg fertilitet etc är inte kvinnans ålder, utan i vilket skick hon är. Övervikt, rökning mm spelar större roll än om man är under 35.

Själv födde jag mitt första barn vid en ålder av 36,5 och fick enbart sy ett par ytliga stygn. Sprack knappt öht. :cool:

Och jag tror inte din BM sa det du påstår. Har mycket svårt att en så professionell yrkeskår skulle uttala sig på det viset. :smirk:
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Läkaren som deltog arbetade med IVF och påpekade att allt fler behöver hjälp på konstgjord väg och satte = till faktumet att kvinnor väntar med barnafödande.

Han påtalade att många kvinnor väntar så länge att de inte kan få barn (där IVF inte hjälper) och att det är en stor tragik där kvinnorna känner sig lurade och inte tillräckligt upplysta.

Citat:
"Äggen åldras, hur ung du än ser ut och känner dig".

Det är verkligen tragiskt ifall kvinnor medvetet skjuter upp barnafödandet och sen känner sig snuvade och lurade. Då är det jättebra att man tar upp det här! Jag som trodde det var allmänt känt...

Alla väntar inte eller skjuter upp med vilje. Det finns fler anledningar än så till varför man inte får barn förrän man är "äldre".
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Alla väntar inte eller skjuter upp med vilje. Det finns fler anledningar än så till varför man inte får barn förrän man är "äldre".
[/QUOTE]

*Räcker upp en hand*

Tex att man avstår i väntan på rätt pappaämne
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Om du fick välja.
Skulle du välja ha ett dåligt ihopväxt ärr på magen eller i underlivet?
Det var de valen som åsyftades misstänker jag.
Hm, jag har ärr både på magen och i underlivet och de i underlivet är inte alls så fula och stela som det på magen, som jag gjorde i mycket yngre ålder än när jag födde barn..

Nej, det jag syftade på var Chrysler som verkade tro att om man väntar med barn får man mindre och fulare ärr på magen än i underlivet, vilket jag tyckte lät ologiskt.
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Det beror ju på! jag har träffat mååånga över 30 som inte borde bli mammor heller, så! Högst individuellt!
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Nejdå, hon sa så. Hon var mycket oroad över trenden med att vänta så länge med att skaffa barn. Hon ser ju bieffekterna av det varje dag, speciellt på danderyds bb, då det är vanligare inom "överklassen" att skaffa barn sent.
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Jo, men hon som de flesta kanse anpassar jargongen efter patienten? Snittåldern för förstagångsföderskor på danderyds bb då var 31,9, och det är mycket för en förstföderska, så jag förstår att dom oroar sej.
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Jag skulle aldrig anpassa jargongen så efter patienten att jag kallade andra patienter för torra gamla nuckor och det gäller alla andra seriösa vårdgivare också.

Jag var förstföderska vid 31 och den som hade sagt så till mig hade åkt på en propp.
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Bara för att du inte vill vara "tonårsmamma" (vilket man INTE är vid 21) så betyder det inte att andra inte vill det. Man får respektera allas val, men jag tycker att det får finnas nån gräns vad det gäller att trotsa naturlagarna när man kommer upp i den övre åldern....
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Okej, då kan du ju säga det till den norske doktoranten som jag fick prata med på danderyd, som har forskat kring graviditeter och förlossningar i 20 år, för du vet säkert bättre än han! :smirk:

Heh, hon sa det, vare sej du tror det eller inte, jag skiter i vilket.
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Bara för att du inte vill vara "tonårsmamma" (vilket man INTE är vid 21) så betyder det inte att andra inte vill det. Man får respektera allas val, men jag tycker att det får finnas nån gräns vad det gäller att trotsa naturlagarna när man kommer upp i den övre åldern....

Så länge man kan bli gravid naturligt så är det väl meningen eller?

11 år eller 51 år...
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Jag tvivlar på att hon skulle säga så till dej. Och jag förstår om du gett henne en propp ifall hon gjort det! Vissa är mer frispråkiga än andra, helt enkelt. det finns många individer i offentliga yrkeskårer som inte alla vaktar sin tunga.
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

ja, men många som är lite äldre får ju inseminera och får fler missfall osv. för att sen inte tala om förlossningarna, som ofta blir mer komplicerade. Sen är det ju en okad risk för missbildningar redan efter 35, och det säger väl en hel del det med...
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

... till skillnad från alla torra gamla nuckor som kommer in hit vid 35, dom får man sy hela vägen":rofl!

Så konstigt?
Mina förlossningar blev lättare med åren.
Och efter den vis 40 så behövdes det inte sys alls.

Däremot så reparerades hela underlivet med plastik några år efter sista barnet.
Det blev en reva vid första förlossningen.
Barnet låg med ansiktsbjudning så det trasslade litet.
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

ja, men många som är lite äldre får ju inseminera och får fler missfall osv....

Och vissa blir vid 40år gravida på 2 veckor efter uttagen kopparspiral.

*Pekar på mig själv.*

Så det där är olika.
Vid 30 så tog det flera år.
Kan det ha med pappan att göra också kanske?
Jag gjorde ett byte där emellan.
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Så klart att allt är högst individuellt, så är det med ALLT här i livet. Men det finns fakta som forskas fram av en orsak, man skulle inte slösa miljarder på forskning varje år om det inte gav resultat! Jag tycker att forskning om mammasjukdommar och graviditetsproblem/kompikationer samt förlossningsstatisktik/forskning är viktigt och intressant! Och framkommer det av sådan forskning att minst antal saker vad det gäller graviditet och förlossning går fel mellan 19-25 så tror jag på det, och jag vill absolut inte ha några barn efter 30. Men det är min åsikt, och jag vet att saker kan gå snett även innan 30 med. Alla får väl skaffa barn oavsett hur gamla dom är om det gör dom och barnen glada.
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Jag håller med om att det inte är bra att kvinnor blir allt äldre när första barnet föds, pga att äggen åldras, men att tycka detta i teorin är en sak, sen vad man ska göra åt det är en annan.

Blir jätteledsen när jag läser citatet om "torra gamla nuckor" från en barnmorska. Blev själv mamma vid 34 års ålder, detta var EJ självvalt, hade gärna skaffat barn innan 25. Men min erfarenhet är att även män vill skaffa barn senare idag - när jag väl träffade min sambo som ville ha barn och vi bestämde oss för att skaffa barn försökte vi i flera år innan jag blev gravid och då blev det missfall... års kämpande ytterligare och nu har vi äntligen vårt hett efterlängtade, älskade barn. Man ska inte snobbigt döma andra för att de är äldre, jag är inte ensam om att vara ofrivillig gammal mamma.Få killar idag vill ha barn innan 35-årsåldern och är lösningen att tjejer ska välja 10 år äldre killar?

Kan tilläggas att av de 3 jag känner nära som fått barn tidigt (före 22) är samtliga separerade från barnets pappa och 2 har barnen ingen alls eller extremt lite kontakt med fadern. Mammorna har dåligt betalda jobb och ingen utbildning. Så det är inte någon autmotatik att det blir lyckat för att man är ung heller...
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Få killar idag vill ha barn innan 35-årsåldern och är lösningen att tjejer ska välja 10 år äldre killar?


Helst inte. Hellre åt andra hållet :p. Jag skulle antagligen ta död på en äldre


Kan tilläggas att av de 3 jag känner nära som fått barn tidigt (före 22) är samtliga separerade från barnets pappa och 2 har barnen ingen alls eller extremt lite kontakt med fadern. Mammorna har dåligt betalda jobb och ingen utbildning. Så det är inte någon autmotatik att det blir lyckat för att man är ung heller

Ja, chanserna och sannolikheten att man kan fortsätta leva livet ut tillsammans med barnets pappa om man skaffat dem senare i livet ökar dramatiskt.

INGEN av mina bekanta håller ihop med partnern från 20-årsåldern, med eller utan barn.
Därmed inte sagt att det inte existerar men nog kan man kallt räkna med att killen man skaffar barn med, om båda är under 25, är borta inom 10år.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp