Angående: "Att dröja med barnafödande"

Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Jag håller med om att det inte är bra att kvinnor blir allt äldre när första barnet föds, pga att äggen åldras,

Det handlar inte bara om att äggen åldras. Och som många försökt påpeka ett flertal gånger så är det inte enbart kvinnans ålder det handlar om. Det finns många, många yngre som inte kan få barn på naturlig väg! Nedsatt fertilitet har ökat kraftigt hos yngre män i Sverige/Skandinavien. Det togs upp för något år sedan.

Sen är det även så att männens sperma blir sämre med stigande ålder. Man kan med andra ord inte skylla allt vg missfall, missbildning och svårighet att bli med barn på kvinnorna. Och något "äldre" kvinnor är ofta(st?) tillsammans med något "äldre" män. Märkligt samband, eller hur?

Kvaliteten på barnen som föds blir inte sämre för att mamman är "äldre". Snarare får nog de här barnen dessutom en tryggare uppväxt.
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

*knapplån*

Jag undrar varför just 35-åriga mammor ses som något så fruktansvärt bland unga mammor (17-22 år typ)? Läser man diskussioner bland sådana (som ofta går ut på att det är synd om unga mammor för att folk har fördomar mot dem) så verkar 35-åringarna verkligen vara hatobjekt. Det låter som att livet är förbi då och man är gammal och trött och borde helst leta upp en ättestupa och dö. :crazy: Det går inga liknande drev mot trettioåringarna eller fyrtioåringarna.
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Jamen det vet ju varenda 20åring, att livet är slut efter 30. Och därmed är det ytterst oansvarigt att gå och bli med barn när man dessutom är ännu äldre, typ lastgammal, typ 35+. För att inte tala om hur äckligt det är när så gamla människor har sex. :angel:

Jag har själv en yngre syster som nyligen fyllde 20 (i vintras). Hon fick barn 4,5 månader före mig (hennes son är därmed drygt 16 mån gammal) och vet självklart allt och kommer gärna med pekpinnar om bebisar etc. Och jag har såklart inget att lära henne. Arrogansen dryper rätt ofta. Och avundsjukan kanske? Jag vart sambo innan jag blev med barn, vi bor i hus med trädgård och jag har fixat så att jag både jobbar heltid och är hemma samtidigt (dagbarnvårdare). :)

Hon blev med barn, flyttade pga detta ihop med pojkvännen i hans då nyinköpta, dyra hus, och kände sig därmed isolerad (halvvägs ute på landet) eftersom hon då varken hade jobb eller körkort. Han försörjde dem båda och jobbade därmed ganska mycket. Hon tyckte det var skit att behöva städa etc själv, för han var ju rätt trött efter att ha jobbat långa dagar för att försörja dem båda och deras kommande bebis. :angel: Efter många om och men lyckades hon till sista ta körkortet och skaffade sig ett helgjobb. Men kände sig fortfarande isolerad eftersom pojkvännen jobbade mycket för att ha råd med huset och försörjningen. Så hon gjorde slut i vintras och flyttade hem till pappa! :eek: Där har hon gått och drällt de senaste månaderna, visat sura miner när pappa krävt att hon dammsuger ibland och tyckt att det var jobbigt nog att jobba på helgerna och ta hand om sitt barn... :crazy:

Men visst, självklart är man autmatiskt mer lämpad att bli mamma i 20-års åldern. Det är ju mer naturligt gubevars. När man fyllt 35 är man ju en intorkad nucka. :devil:
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Och framkommer det av sådan forskning att minst antal saker vad det gäller graviditet och förlossning går fel mellan 19-25 så tror jag på det, och jag vill absolut inte ha några barn efter 30. .

Är det nånting livet har lärt mig så är det att aldrig säga aldrig :angel: .

Man vet inte vad som kommer att hända eller vilka överraskningar livet bjuder på, och att få barn efter 30 är nog en av dom smärre katastroferna ;) .
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

*knapplån*

Jag undrar varför just 35-åriga mammor ses som något så fruktansvärt bland unga mammor (17-22 år typ)? Läser man diskussioner bland sådana (som ofta går ut på att det är synd om unga mammor för att folk har fördomar mot dem) så verkar 35-åringarna verkligen vara hatobjekt.

De är barnsligt omogna och inskränkta, troligen. Jag kan bara tala för mig själv och jag hade inte varit någon bra mamma i 20-årsåldern. Jag ville verkligen inte sitta och amma på kvällarna! dessutom hade jag blivit bitter om jag inte hade fått utbilda mig och skaffa ett roligt jobb. Allt det har jag i dag. Man kan inte få allt. Blir man gravid tidigt får annat stå åt sidan, utbildning, karriär, mm. Och hur kul är det? ;)
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Jamen det vet ju varenda 20åring, att livet är slut efter 30. Och därmed är det ytterst oansvarigt att gå och bli med barn när man dessutom är ännu äldre, typ lastgammal, typ 35+. För att inte tala om hur äckligt det är när så gamla människor har sex. :angel:

Heh :) Jag skulle skratta mer om jag inte just nu gick och funderade på hur många barnmorskor som tycker samma sak... och går och säger det till andra patienter.
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Det finns för- och nackdelar med alla åldrar.

Jag är 44, har två små barn och skulle gärna ha en till fast förnuftet säger stopp:crazy: . Jag har blivit gravid de två ggr i mitt liv jag utsatt mig för en chans att bli det så det var för väl att jag skyddade mig ordentligt när jag var ung :p

Nu skulle jag gärna haft en äldre kull också jämngammal med alla "låtsasbarn" jag haft i form av underbara stalltjejer och -killar :love: men jag hade absolut inte varit någon lämplig mamma som 20-åring. Då var jag på "nitton-vis" fast övertygad om att jag inga skulle ha :D

Vad gäller riskerna är de inte så stora. Det föds flest barn med kromosomavvikelser av yngre mammor tex. (De äldre gör ofta fostervattensprov) Och starkt ökad missfallrisk vet jag inte om det är sant. Yngre får ofta så tidiga missfall att de inte märks så det är svårt att få en rättvis statistisk.

Hur som helst så är ju ett missfall pga fel på fostret ingen RISK för barnet, utan man får helt enkelt ta att det är svårare att bli gravid när man är äldre.

Fast inte för alla som sagt, jag tog också bara ut spiralen så *poff* ;)

Det jag förlorar i pigghet och spänst jämfört med dem som är 20 år yngre tar jag igen med att ha en synnerligen närvarande yngre pappa till barnet och livsvisdom :D

Och vad gäller kejsarsnitt - jag har jobbat med flera fall i helgen med kroniskt gravt handikappade kvinnor som fått upprepade och svåra tarmvred efter sina tidigare kejsarsnitt för ett 20-tal år sedan.

En bukoperation är ALDRIG ofarlig och ger långt värre livslånga lidanden om det blir sammanväxningar än vad en snabbläkande underlivsbristning kan ge.
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Heh :) Jag skulle skratta mer om jag inte just nu gick och funderade på hur många barnmorskor som tycker samma sak... och går och säger det till andra patienter.

Jag misstänker starkt att de är försvinnande få. Ibland hör man nog det man vill höra. Jag tror att många gravida/nyblivna mammor runt 20 känner sig i underläge gentemot de lite "äldre" och gärna tar varje chans att tolka in saker till sin fördel. :angel:
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

....än vad en snabbläkande underlivsbristning kan ge.

En skada som dessutom enkelt rättas till med plastik om inte naturen gör det själv.
Det finns massor av material där som det bara är att modellera till önskat utseénde.
Läkare kan ju t.o.m. bygga hela underliv vid t.ex. könsbyte.
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

dessutom hade jag blivit bitter om jag inte hade fått utbilda mig och skaffa ett roligt jobb. Allt det har jag i dag. Man kan inte få allt. Blir man gravid tidigt får annat stå åt sidan, utbildning, karriär, mm. Och hur kul är det? ;)

Tror det här är den vanligaste missuppfattningen om unga föräldrar faktiskt. Inte är det de unga som tror att livet tar slut när man får barn enligt min erfarenhet, nej det är de som tror att man måste ha allt klart innan som har den inställningen. Jag har både skaffat mig utbildning och jobb efter att jag blev mamma vid 17 års ålder.
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

En skada som dessutom enkelt rättas till med plastik om inte naturen gör det själv.
Det finns massor av material där som det bara är att modellera till önskat utseénde.
Läkare kan ju t.o.m. bygga hela underliv vid t.ex. könsbyte.

Skitsamma om man ser ut som quasimodo i underlivet! Det är 100% återställd känsel och funktion som är det viktiga och inte lida en gnutta inkontinens!
Att varaktiga inkontinensproblem är vanliga har vi kunnat se i tidigare artiklar gjorda utifrån svensk modern forskning.
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Och vad gäller kejsarsnitt - jag har jobbat med flera fall i helgen med kroniskt gravt handikappade kvinnor som fått upprepade och svåra tarmvred efter sina tidigare kejsarsnitt för ett 20-tal år sedan.



DET låter inte kul! Skiljer sig snitt/stygnmetoderna för 20år sedan jämfört med idag?
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Nej, en buköppning är en buköppning är en buköppning.

Och ger risk för framtida tarmvred.
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Skitsamma om man ser ut som quasimodo i underlivet! Det är 100% återställd känsel och funktion som är det viktiga och inte lida en gnutta inkontinens!
Att varaktiga inkontinensproblem är vanliga har vi kunnat se i tidigare artiklar gjorda utifrån svensk modern forskning.

Känsel och funktion kan tom bli bättre :D

Inkontinensproblematik förkommer väldigt ofta även hos kvinnor som inte fött barn, så det är inte så enkelt med sambanden.

Men det är enklare att träna bäckenbotten än att få bort sammanväxningar i bukhålan :(
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Känsel och funktion kan tom bli bättre :D

Inkontinensproblematik förkommer väldigt ofta även hos kvinnor som inte fött barn, så det är inte så enkelt med sambanden.

Men det är enklare att träna bäckenbotten än att få bort sammanväxningar i bukhålan :(

Läkaren har givetvis rätt ;) men jag tänker på de som får inkontinensproblem i samband med grav och som var problemfria innan!
Annars har jag läst att den moderna stillasittande människan får allt mer problem med inkontinens och hemorrojder :crazy: , med eller utan barn.

Så kejsarsnitt kan alltså ge problem först efter så många år?
Så alla jag känner som tycker snitt var guld kan alltså komma om decennier och få svåra problem?

Hur pass allvarliga blir problemen för att vara exakt?
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Tror det här är den vanligaste missuppfattningen om unga föräldrar faktiskt. Inte är det de unga som tror att livet tar slut när man får barn enligt min erfarenhet, nej det är de som tror att man måste ha allt klart innan som har den inställningen. Jag har både skaffat mig utbildning och jobb efter att jag blev mamma vid 17 års ålder.

Det ena måste inte utesluta det andra. :) Men inte har väl någon påstått att unga mammor tror att livet tar slut när man får barn? ;)
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Det löste sig också.
Med plastik.

I värre fall så finns operationer med band och grejjor.
Dock är inte snitt en garanti för att slippa bli inkontinen.
Då buktrycket och den hormonella uppluckringen kan ge inkontinens redan under graviditeten.
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Kollade mina äggledare då jag planerade barn och fick till av läkaren att de såg lika fräscha ut som hos en 25åring :D

Vid risk undersökning för kromosonundersökning (NUP) sa Barnmorskan att hon under sina 30 år förlöst två barn med Down Syndrom o det var hos mammor i 20 års åldern. Så risker finns genom alla åldrar, Själv har jag en risk enligt mätningen med ett barn på 4500 barn, att det skall vara en kromosonavikelse.

En i övrigt pigg och väldigt rörlig gravid 39 åring :D
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Det är nog inget sammanträffande att det är yngre kvinnor som föder barn med avvikelser. Som lite äldre blir man erbjuden NUPP och som ännu lite äldre även FVP. Tycker att om man nu ska använda sig av NUPP öht, så borde alla gravida få lov att NUPPa, ifall de vill, oavsett ålder.

Grattis till både fina äggledare och till din graviditet! Mina "grejor" var också i toppskick när jag blev gravid sensommaren 05. Förhoppningsvis har det inte hunnit ändras till om några månader... :)
 
Sv: Angående: "Att dröja med barnafödande"

Är rapporten mest en skrämselpropaganda?

Som all annan statistik måste den läsas med nypa salt eftersom det i detta fall är omöjligt att få till tvärsäkra parametrar men ändå?

Jag känner inte till någon som fått ett barn med förståndshandikapp däremot handikapp pga förlossningsskada :crazy: .

Undrar hur vanligt det är då jämfört med medfödd problematik:confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp