ang regler för äga-träna travhäst?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare KRUMELUR
  • Startdatum Startdatum
K

KRUMELUR

hej på er! :)

vi är några stycken som är intresserade av att köpa ett varmblod. ingen av oss har någon licens men dock hästvana.

det jag nu undrar är kan vi köpa en häst och ha den som sällskaps.ridhäst och ifall det senare skulle bli aktuellt, starta samarbete med tränare för att ev starta den?

tacksam för svar

Sv: ang regler för äga-träna travhäst?

Det är klart att ni kan köpa en häst och träna/rida/köra hemma utan tränarlicens.

Om ni sedan skulle vilja börja träna på bana måste hästen stå i träning hos någon som har tränarlicens. Detta för att försäkringar ska gälla om det händer något. Det är även tränaren som ansvarar för att den som kör hästen på banan behärskar att köra och kör enligt gällande regler på banan.

Där finns ju några varianter.

Någon av er går B-tränarkursen och ta licens så får ni ju träna er häst själv och även köra på banan. Dock inte provlopp på många banor. Dem är ändå vanligt att folk lejer kuskar till liksom till lopp.

Ni tar in en B-tränare i ägarkonstellationen som står som tränare på hästen, i så fall ska man vara noga med att upprätta kontrakt.

Ni lämnar in hästen i träning hos A-tränare. Det alternativet är dyrast och inte alls lika kul enligt mitt sätt att se... :D

hej!

ok, så vi kan alltså tröna och köra själva ända tills vi kommer på banan då.

hur ör det med hästens licens eller vad man ska säga...har hört nåt om att hästen kan vara avreggad från tävling?

om s¨är fallet hur vet man det ?

Precis, bara att köra på! :idea:

Man kan som ägare sätta permanent startförbud på en häst innan man säljer den.

En sådan häst kan inte sättas i träning över huvud taget. Så om det är en sån häst ni funderar på så är det bättre att fundera på en annan häst om ni vill börja med trav.

Jag känner ingen sån häst så jag vet inte om det syns på den nya informationen som finns på travsports hemsida (tidigare tränare, ägare, dublettpass mm). Men med tanke på allt annat man kan se borde det synas också.

www.travsport. se -> sök sportinfo -> häst -> hästnamn

Senast ändrad:

ok tack för hjälpen!:bow:

kollade lite på sidan..vad betyder beteckningen livs??

Under fliken Tävlingshistorik?

I så fall är det totalt antal starter i karriären. :idea:

Precis, bara att köra på! :idea:

Man kan som ägare sätta permanent startförbud på en häst innan man säljer den.

En sådan häst kan inte sättas i träning över huvud taget. Så om det är en sån häst ni funderar på så är det bättre att fundera på en annan häst om ni vill börja med trav.

Jag känner ingen sån häst så jag vet inte om det syns på den nya informationen som finns på travsports hemsida (tidigare tränare, ägare, dublettpass mm). Men med tanke på allt annat man kan se borde det synas också.

www.travsport. se -> sök sportinfo -> häst -> hästnamn

Om du inte kan kolla med den som säljer hästen måste du ringa STC för att få reda på om en häst har permanent startrförbud eller inte, det framgår inte under fliken "historik" på travsport.se.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 268
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka