Sådär var min första reaktion också, när jag läste det i Ridsport Special.
Men nu har jag allvarligt börjat fundera.
Låtsas i alla fall att detta är sant:
Dom förbättrar bakbenstekniken.
Jag har ingen aning om att det är teknikskydd, utan köper dom på GBG Horse Show detta året och har hoppar med dom, både på träning och tävling och har inte den blekaste aning om att dom påverkar hans bakbensteknik, men
det gör dom (som sagt, låtsas att detta är sant).
Efter 6 månader börjar min ponny stanna på hinder. Han har ALDRIG vägrat innan, jo om man rider skitdåligt och lägger honom fel eller liknande, men han har alltså ALDRIG vägrat sådär "utan anledning".
Därför förstår jag att det måste finnas någon anledning, och det gör det. Ont i ryggen.
Ponnyn får hoppförbud i två månader, masseras och går med BT-täcke på ryggen.
Efter dessa två månader börjar vi hoppa lite smått igen, och ryggontet är borta men osäkerheten finns kvar där. Ponnyn vägrar lite då och då och är inte alls som han var förr.
Efter ytterligare ett par veckor så börjar jag av någon anledning (INNAN jag läste artikeln om dessa skydd som teknikskydd) hoppa honom utan bakbensskydden. Ren lathet, antar jag, nu när det börjar bli lerigt och kladdigt ute.
Vips - ponnyn börjar hoppa som förr igen. Avspänt, luftigt och med mycket rygg.
Och framförallt med en massa glädje!
Okej, slut på historien. Men... det klart att det är en tillfällighet. Men tänk om. 6 månader. Det är ganska exakt den tiden det skulle ta - att ha hoppat med en annorlunda bakbensteknik pga skydden i 6 månader, går upp och sätter sig i ryggen.
Jag ryser när jag tänker på det, tänk om det är mitt användande av dessa skydd som gjorde att han fick ont i ryggen?