Ang. Pro Benskydden.

Sv: Ang. Pro Benskydden.

jag tycker att de är jättebra, andvänder de på alla och alltid. funkar utmärkt. och har provat med andra skydd, blir ingen skillnad med dessa eller utan.

Har nästan alltid min pålle lindad. Med bra lindor och rätt lindning så går de inte upp. Har under alla dessa år aldrig haft en linda som gått upp eller kanat ner ens. Använde även lindor i terrängen med rejält med tejp om!

Varför man nu har lindor i terrängen och inte vettiga terrängskydd som skyddar ordentligt kommer jag nog inte förstå.

Sen så är lindor MKT lättare att hålla rena än senskydd osv

Hur menar du?

Är det svårare att lägga in senskydd än lindor i tvättmaskinen?

Jag brukar tvätta benskydd och lindor tillsammans i tvättmaskinen, det som är jobbigast är att man måste trassla upp lindorna så att dom torkar. På skydden är det bara att stänga kardborren innan dom åker in i tvätten.

jag har några liknande, hampa pro set.

kl.

Jag har ett par såna, fast Catago.
På ponnyn har det inte märkts någon skillnad alls... Han hoppar varken bättre eller sämre. Och han är väldigt rädd om sina ben. :D

Hur menar du?

Är det svårare att lägga in senskydd än lindor i tvättmaskinen?

Jag brukar tvätta benskydd och lindor tillsammans i tvättmaskinen, det som är jobbigast är att man måste trassla upp lindorna så att dom torkar. På skydden är det bara att stänga kardborren innan dom åker in i tvätten.

jag menar att senskydd är svåra att hålla rena om man inte har tillgång till en tvättmaskin som man vill lägga dom i...
Tycker inte att lindor är lika svårt att få rena.

Man får använda dom, hysterin som är nu kom pga en artikel i ridsport som påstod att hästen kunde få ont i ryggen pga att den drog upp benen onormalt högt pga dessa bakskydd.
På min häst blev det raka motsatsen, han slutade dra upp bakbenen med dessa skydd :confused:

min häst reagerade inte direkt med några högre benlyft men kände efter ett tag att hon fick spänningar i ryggen av dom.

Jag blev alldeles paff när jag läste Ridsport, jag använder dessa skydd dagligen, har haft dem på flera hästar, och tycker inte de skiljer sig från andra benskydd? De har bättre passform, framförallt om man har hästar med nätta ben, enkla att tvätta - bara att slänga i maskin.
Jag funderar på om de möjligen har fått effekt på en häst med grövre ben, då de är lite små i storlekarna? På min häst klämmer de inte ett dugg iallafall.

Jag blev alldeles paff när jag läste Ridsport, jag använder dessa skydd dagligen, har haft dem på flera hästar, och tycker inte de skiljer sig från andra benskydd? De har bättre passform, framförallt om man har hästar med nätta ben, enkla att tvätta - bara att slänga i maskin.
Jag funderar på om de möjligen har fått effekt på en häst med grövre ben, då de är lite små i storlekarna? På min häst klämmer de inte ett dugg iallafall.

asså dom som man diskuterar här inne är relativit snälla om man jämför vilka som finns ;)
Sen så tycker jag oxå att teknik skydden har grymt bra passform men inge som jag kan rida med till vardags då min häst fick spänningar. men tror inte alla får de.

jag menar att senskydd är svåra att hålla rena om man inte har tillgång till en tvättmaskin som man vill lägga dom i...
Tycker inte att lindor är lika svårt att få rena.

:eek: Har man ingen tvättmaskin så är det ju 1000 gånger lättare att få skydd rena än lidor!
Skydden är ju bara att spola av, eftersom smutsen sittar utanpå. Leriga lindor måste man nästan köra i tvättmaskinen, eller så får man stå och handtvätta dom.
Har man tvättmaskin kan man ju köra skydd + lindor i samma tvätt. Precis lika lätt. :D

QUOTE=kladdkakor;9985507]:eek: Har man ingen tvättmaskin så är det ju 1000 gånger lättare att få skydd rena än lidor!
Skydden är ju bara att spola av, eftersom smutsen sittar utanpå. Leriga lindor måste man nästan köra i tvättmaskinen, eller så får man stå och handtvätta dom.
Har man tvättmaskin kan man ju köra skydd + lindor i samma tvätt. Precis lika lätt. :D[/QUOTE]

MIna skydd har smuts inuti oxå :D

mina med, och går inte det att spola av så är det bara att gnugga lite med fingrarna, och voilá, booortaaaa :D :angel:

Sådär var min första reaktion också, när jag läste det i Ridsport Special.

Men nu har jag allvarligt börjat fundera.

Låtsas i alla fall att detta är sant:
Dom förbättrar bakbenstekniken.
Jag har ingen aning om att det är teknikskydd, utan köper dom på GBG Horse Show detta året och har hoppar med dom, både på träning och tävling och har inte den blekaste aning om att dom påverkar hans bakbensteknik, men det gör dom (som sagt, låtsas att detta är sant).

Efter 6 månader börjar min ponny stanna på hinder. Han har ALDRIG vägrat innan, jo om man rider skitdåligt och lägger honom fel eller liknande, men han har alltså ALDRIG vägrat sådär "utan anledning".
Därför förstår jag att det måste finnas någon anledning, och det gör det. Ont i ryggen.

Ponnyn får hoppförbud i två månader, masseras och går med BT-täcke på ryggen.
Efter dessa två månader börjar vi hoppa lite smått igen, och ryggontet är borta men osäkerheten finns kvar där. Ponnyn vägrar lite då och då och är inte alls som han var förr.

Efter ytterligare ett par veckor så börjar jag av någon anledning (INNAN jag läste artikeln om dessa skydd som teknikskydd) hoppa honom utan bakbensskydden. Ren lathet, antar jag, nu när det börjar bli lerigt och kladdigt ute. :p

Vips - ponnyn börjar hoppa som förr igen. Avspänt, luftigt och med mycket rygg.
Och framförallt med en massa glädje!

Okej, slut på historien. Men... det klart att det är en tillfällighet. Men tänk om. 6 månader. Det är ganska exakt den tiden det skulle ta - att ha hoppat med en annorlunda bakbensteknik pga skydden i 6 månader, går upp och sätter sig i ryggen.
Jag ryser när jag tänker på det, tänk om det är mitt användande av dessa skydd som gjorde att han fick ont i ryggen?

Det lät ju inte särskilt kul :(
Har oxå haft Pro Hampa på min ponnydam, endast som tävlingsskydd. Men slutade använda bakbens skydden när alla dessa diskussioner började. Visst, jag har inte märkt ngt på henne, men detär ju dumt ifallatt.

Det har med att de trycker runt benet hela vägen. En vanlig kort strykkappa har resår som sviktar vid hästens rörelser, den där är fast på båda sidorna och baksidan. Därför.

Men om de nu skadar hästen för att de sitter runt om benet, borde inte vanliga senskydd också göra det då? :confused: de trycker ju också hela vägen runt.

Eftersom det går sådana rykten väljer i alla fall jag att ta avstånd från dessa.

De ska "klämma" i hoppet för att hästen inte ska riva, har jag hört.

Om man har sådana bakskydd när man inte hoppar då? Finns det ngn "risk"? Min kära häst stöter i sig baktill på kotan, så vi måste ha skydd bak på kotan... Om jag sen har höga Eskadron vid hopp.

Det är väl just i språnget när hästen drar upp bakbenen det ska klämma åt, Så jag tror inte det är någon fara att rida med dom till vardags...

Liknande trådar

Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 302
Senast: WildHorse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Jag är lite förvirrad så jag måste höra med er, som tur nog vet allt. :D Jag fick påpassning av en funktionär på tävlingen senast ang...
Svar
9
· Visningar
6 316
Senast: aprilia
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 651
Senast: Askur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Inredningstråden nr3