Ang. Pro Benskydden.

Sv: Ang. Pro Benskydden.

Har inte läst ridsport, sökte på nätet utan att hitta artikeln. Vilka benskydd rekommenderar de att man sätter på bakbenen ? :bump:

Vanliga strykkappor är väl bäst. Typ Eskadron. :)

kl*

Visst, nu river jag upp en gammal tråd, men iallafall.

Vad tror ni om dessa skydd, fast i läder? Det borde ju vara den hårdare plasten som klämmen åt? För det är väl det som gör att det blir teknikskydd? Men om man då har likadana fast i läder? Lädret är ju mera flexibelt eller hur man ska förklara det?

Någon som har en fundering?

Sorry för luddit inlägg

Jag har ganska länge funderat på sånna läder skydd, men nu vet jag inte:confused: men alla mina kompisar, och dom som jag rider emd dagligen, använder sånna Pro plast benskydd, och det har funkat bra än så länge.. :)

Jag tror bara att dom skriver sånt för man ska köpa andra som nu ska vara så mk "bättre".Jag tycker själv att man ska prova sig fram och se hur hästen reagerar.Hästar är ju olika.

Förmodligen är ju andra skydd bättre än dessa, annars skulle det ju inte bli sådana skriverier om dom. :grin:

Och hur kommer det sig att i princip ALLA hästar i värld cupen går med teknikskydd utan att både stanna och få ont i kroppen??

Troligtvis för att dom inte använder dom i det dagliga arbetet som dom flesta verkar göra om man läser denna tråden :eek: Såg ju ett reportage om Roffe för några år sedan,han bytte ju ut skydden mot teknikskydd precis innan han gick in på banan och det är ju så dom skall användas vilket hmm en hel del folk inte har fattat.

Effekten av teknikskydden har en tendens att försvinna om de används för flitigt.
Om det är sant så borde det ju inte vara någon fara att rida med skydden jämt och ständigt. Om effekten försvinner så börjar ju hästen hoppa "normalt" och vad är då problemet?

Jag har hört att de förbättrar bakbens tekninken, men att man inte ska använda dom varje dag. Men kan ju också vara så att vissa hästar tycker att det är obehagligt om den inte är van vid dem, och då hoppa sämre med bakbenen.

Men just nu pratar vi ju om teknikskydd vi prtar om, och det är teknikskydd som gör att hästen hoppar annorlunda. så varför säger alla att deras hästar får ont i ryggen när dom har Pro skydd? Proskydd är inte tekinikskydd, för det var ju någon som sa att ´det räknas som teknikskydd om dom är över 15 cm på insidan. eller?

bakskydden rycker på senan och en närv som sitter där skydden sitter.. och när hästen hoppar pch "drar upp" bakbenen så trycker skydden på nerven och det gör att hästen hoppar högre med bakbenen så att den t.ex. inte river.. visst gör den det ändå men det e vad jag har hört.. jag tycker att vanliga bakstrykkappor är det bästa hästen får ett bar skydd och tycker att det e behagligt att hoppa :)

köp dom men andvänd inte bakskydden vettja;)
köp tex vanliga bakstrykkappor.. det behöver ju inte matcha i märket.. det e viktigare att hästen skyddas på ett bar sätt:)

Jag har dessa skydd och på ena hästen gick det inte alls. Satte på dom första gången på tävling (bara använt dom på tävl) Han stog o stampade med bakbenen o vi fattade inte varför. Han var ganska laddad på tävling så trodde det var nåt sånt. Sen i hoppningen så tog han i nåt så enormt. Efter vår klass (1,20) kom ett par fram o sa att det var det värsta dom sett. Han hoppade säkert som om det vore 1,50. Normalt kanske han är 10-15 cm över....Jag plockade av skydden o sen vart han normal till nästa klass !!!
Denna hästen är väldigt känslig !

Sen den jag tävlar nu har jag dom på o den hoppar bättre med dom än utan. Han är ganska lat o vill inte dra upp bak riktigt men med dessa har jag bara haft en rivning :)

hjälp, nu blev jag nervös, jag använder dessa på hoppträning&tävling och tycker dom funkar väldigt bra och dom river ingenting med dom men man vill ju inte ha ngt som kan riskera skador :/ jag får prata med min tränare och se vad hon säger :)

Liknande trådar

Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 302
Senast: WildHorse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Jag är lite förvirrad så jag måste höra med er, som tur nog vet allt. :D Jag fick påpassning av en funktionär på tävlingen senast ang...
Svar
9
· Visningar
6 316
Senast: aprilia
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 651
Senast: Askur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Vilket är ert favoritgodis?