Ang. Pro Benskydden.

Varning!

Ett varningens finger. De bakbensskydd ni undrar om påverkar hästens aktion, dvs på vilket sätt hästen för fram sina bakben. Vissa hästar är känsligare än andra och förändrar/förstärker sitt rörelsemönster rejält, andra inte. Men är enligt min mening ett helt onödigt skydd att använda i daglig träning bland annat för risk för överansträgningar, särskilt ryggproblematik. (Även om dessa skydd är rätt "snälla/milda" jämfört med andra som finns på marknaden). Så använd skydden med måtta, vid en viktigare hoppklass tex istället för att slösa bort effekten till vardags/ eller överanstränga hästen.

Skydden blev lite "in Fashion" när John Whitaker hade dessa i hans utrustnings kollektion. Därefter följde många andra företag på. Det intressanta är att såvitt jag vet använder John dem inte själv!

Sv: Ang. Pro Benskydden.

Tejpa lindorna så går de inte upp!
Mina lindor har aldrig gått upp och jag både hoppar, rider dressyr, och rider i skogen med dem...

altså är det nån som vet om det finns något som är vetenskapligt bevisat att dom här skydden är skadliga?
är det skadligt att hoppa med dom en gång i veckan om inget märks på hästen ?

Jag litar inte på tejpen heller. Har sett även tejpade lindor gå upp, då under en terrängritt i fälttävlan :eek: Lindor vid dressyr möjligen men inte annars.

Något jag aldrig någonsin skulle få för mig. Jag har sett lindor gå upp och det är ingen trevlig syn :crazy:

Det har aldrig hänt för mig. Jag rider i all terräng med lindor och mina har ALDRIG gått upp.

Sen har jag ett par lindor som jag brukar hoppa med och dom lossar inte i första taget, har aldrig gjort det.

Sen om man är osäker så använda silvertejp

Det har aldrig hänt för mig. Jag rider i all terräng med lindor och mina har ALDRIG gått upp.

Sen har jag ett par lindor som jag brukar hoppa med och dom lossar inte i första taget, har aldrig gjort det.

Sen om man är osäker så använda silvertejp

Du läste kanske inte att jag sett även tejpade lindor gå upp? Jag förstår inte alls poängen med att rida terrängen med lindor, de skyddar ju inte i närheten som de okrossbara skenorna på riktiga terrängskydd.

Tycker dom är helt värdelösa, särskilt då bakskydden! Min häst fick skav av dem efter att jag haft den på en hopptävling:mad:tacka vet jag eskadron, sitter tusen gånger bättre på hästen och mycket snyggare!

Du läste kanske inte att jag sett även tejpade lindor gå upp? Jag förstår inte alls poängen med att rida terrängen med lindor, de skyddar ju inte i närheten som de okrossbara skenorna på riktiga terrängskydd.

ja mnen jag menar att jag rider i skogen :D kanske skrev luddit.

skulle aldrig ha lindor när man är ute på fältävlan.

Sen beror det på HUR du lindor. och hur du vill att dom ska skydda osv

Fast lindor kan aldrig skydda som ett par riktiga terrängskydd iaf. Men visst, vanlig skogsridning kan nog funka med lindor men jag skulle inte göra det.

Fast lindor kan aldrig skydda som ett par riktiga terrängskydd iaf. Men visst, vanlig skogsridning kan nog funka med lindor men jag skulle inte göra det.

Men en linda skyddar ju lika bra som ett senskydd enligt mig.

Den ger ett stöd till benet, den värmer.

När du lindar för skydd från skav från insidan så lämnar du en bit över (lika lång som skenbenet) och lindar först ner hela vägen och sen lägger du den biten du sparade från början på insidan benet. Sen lindar du upp igen.

Skydd för skenbenet i hoppning.

Då lägger du den biten du sparade från början fram på skenbenet.

Skydd för senan mor skador:
Lägger du den biten du sparade från början vid senan.

Sen så är lindor MKT lättare att hålla rena än senskydd osv

Men en linda skyddar ju lika bra som ett senskydd enligt mig.

Den ger ett stöd till benet, den värmer.

När du lindar för skydd från skav från insidan så lämnar du en bit över (lika lång som skenbenet) och lindar först ner hela vägen och sen lägger du den biten du sparade från början på insidan benet. Sen lindar du upp igen.

Skydd för skenbenet i hoppning.

Då lägger du den biten du sparade från början fram på skenbenet.

Skydd för senan mor skador:
Lägger du den biten du sparade från början vid senan.

Sen så är lindor MKT lättare att hålla rena än senskydd osv

Men nu är inte senskydd och terrängskydd samma skydd. Terrängskydd har en okrossbar skena över frambenens sena.
Varför skulle man skydda framsidan av benet vid banhoppning? Det är ju själva poängen med senskydd, att de skyddar senan och inte framsidan. Hästen ska ju känna om den slår i hindret.

Både senskydd, terrängskydd och lindor går att köra i tvättmaskinen. Undantaget är läderskydd men de putsas ju.

Men nu är inte senskydd och terrängskydd samma skydd. Terrängskydd har en okrossbar skena över frambenens sena.
Varför skulle man skydda framsidan av benet vid banhoppning? Det är ju själva poängen med senskydd, att de skyddar senan och inte framsidan. Hästen ska ju känna om den slår i hindret.

Både senskydd, terrängskydd och lindor går att köra i tvättmaskinen. Undantaget är läderskydd men de putsas ju.

Jag själv har en häst som sällan river med fram så då kan man skydda så.

Visst kan man tvätta dom i maskinen. men om du jämför med senskydd och lindor så tycker iallafall jag att senskydd blir mkt lättare skitiga inuti än lindor

Det var en artikel i Ridsport Special om skydd på hopphästar. Flera skydd har numera egenskaper som gör att hästarna hoppar bättre bak, tex tyngder i osv.
Dessa skydd var med på listan för de klämmer åt bak. PRoblemet är att man tror att det ger förslitningskador att anväda dessa skydd jämt eftersom hästarna hoppar för dem ett onaturligt sätt. Det stod att man inte skall använda dessa varje gång man hoppar.

Detta läste jag också.
Men jag har dem aldrig när jag hoppar, bara när jag rider på backen & i skogen. Gäller samma sak då, eller bara vid hoppning?

Jag själv har en häst som sällan river med fram så då kan man skydda så.

Visst kan man tvätta dom i maskinen. men om du jämför med senskydd och lindor så tycker iallafall jag att senskydd blir mkt lättare skitiga inuti än lindor

Mina hästar river inte heller med fram men jag ser ingen poäng i det ändå.

Jag har inte alls upplevt att senskydd skulle bli skitiga lättare, ens inuti.

Mina hästar river inte heller med fram men jag ser ingen poäng i det ändå.

Jag har inte alls upplevt att senskydd skulle bli skitiga lättare, ens inuti.

ajaj smaken är som baken :D

för mig funkar lindor grymt bra och för dig senskydd.

KL
Jag har för mig att hampa pro skydden(bak) räknas som barrering i typ ??regional/nationell?? Att man inte får använda dom där eller? Blir osäker:crazy:

Man får använda dom, hysterin som är nu kom pga en artikel i ridsport som påstod att hästen kunde få ont i ryggen pga att den drog upp benen onormalt högt pga dessa bakskydd.
På min häst blev det raka motsatsen, han slutade dra upp bakbenen med dessa skydd :confused:

ok då vet jag. blev lite rädd om man nu vill få upp bakbenen i nån klass om hästen är oengagerad att man inte fick ha dem

Liknande trådar

Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 302
Senast: WildHorse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Jag är lite förvirrad så jag måste höra med er, som tur nog vet allt. :D Jag fick påpassning av en funktionär på tävlingen senast ang...
Svar
9
· Visningar
6 316
Senast: aprilia
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 651
Senast: Askur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar