Ang ponny tråden nedan. Svar på det

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

tottoponny

Så här är det att jag rider honom INTE.
utan satt bara upp.
Har barn som rider hästen och de väger 35 och 40 kg och är 125 cm lång.
Så ta reda på fakta innan ni dömmer mig.

Han gjorde detta när jag satt upp vilket då han visar att jag va för tung.
Men blev tvungen att sitta upp och rida eftersom han bråkade.
Men detta var endast 5 minuter.
Sen kör vi honom med alltså vi vuxna.

men vet nu att det är pga min vikt och han bryr sig ej om de andra barnen.
Så nu har vi rett ut allt detta.

Ursäkta att jag glömt att berätta hela historien.
:crazy:

Sv: Ang ponny tråden nedan. Svar på det

Detta har du skrivit i tidigare trådar:

"Det skulle vara roligt om man någon gång skulle kunna träffas och ha roligt.
Ex aktiviteter ihop.
Långritter mm.
Jag har en korsningsponny. Vet ej ras men han är viktbärande upp till 70 kg.130 cm ca."

Varför skriver du så om du nu inte rider på honom? Långritter på en b-ponny när man väger 75 kg?

Du har även skrivit:
"Nu har vi efter lång tids letande och tålamod med fel hästar och många lögner, hittat en jätte bra ponny för hela familjen.
Nu blir det långa mysiga turer i skogen på en häst man känner sig helt trygg och säker på och han är dessutom helt trafiksäker."

Du har skrivit i andra trådar att du köpte en b-ponny eftersom att du själv inte vågare rida stora hästar.

"Idag ska vi åka och kolla på en jätte bra ponny.
en exmoore korsning. Viktbärande liten sak.
Endast 125 cm.
men passar hela familjen och är stark."

Detta tolkar jag som att du rider på honom.

Ja vi har det.
Han kan som jag sa enligt förra ägaren bära upp till 75 kg.
korsning.
Men vi kör honom.
Så dottern rider och hennes vänner.
S¨å långritt är med dottern.
Han passar alla eftersom han kan köras och ridas av de små i familjen.

Har en b-ponny som jag satt upp ¨på eftersom jag inte gillar stora hästar så därför blev det till hela familjen.
Men när dottern växer ur honom så säljer vi nog honom. men de om flera år.
så...

Du hade tydligen tänkt rida på honom från början ?
Antagligen menade ägaren att hästen kan bära 75 kg utan att säcka ihop, inte att den klarar av att släpa runt på en ryttare på 75 kg varje dag. Eller så är den förra ägaren rent ut sakt dum i huvet.
Med lite sunt förnuft borde man förstå att 75 kg är alldeles för mycket för en b-ponny.

Jag som väger 53 kg skulle aldrig få för mig att rida en b-ponny regelbundet. Kanske skritta en sväng men inget mer.

Skulle jag väga 75 kg så skulle jag aldrig sätta mig på en så pass liten ponny iöverhuvudtaget.

kanske dax att lägga ner nu och inte fortsätta älta det hela? Hon säger ju att hon inte rider ponnyn, hela familjen kan den väl vara för även om man kör?

Detta är som sakt ett diskussions forum..
Självklart kan det vara en ponny för hela familjen även fast inte alla rider den :laugh:, men tydligen tänkte hon rida på den från början då hon sakt att hon inte ville ha en stor häst eftersom att hon inte vågar rida då.

Hej. Det var ju skönt att få veta att du inte rider honom eftersom det är tydligt från hästens sida att den inte vill. Har läst din andra tråd men du måste förstå varför alla antagit att du rider din häst.. har lite citat:

""""När jag idag satt upp på min häst så började han att luta sig bakåt med kroppen och frambenen framåt. Stog och vaggade nästan samt att han backar, vill inte gå fram så jag fick ryta i. Gjorde direkt då jag satte mig i sadeln.

Men jag skrittar bara och så. När jag sitter barbacka står han still men backar när jag vill skritta.

Vågar inte rida större hästar. Alltså rida ut och så. Jag kan inte det. Men i denna storlek känner jag mig säker och trygg.""""

att rida ut med tolkade jag det som.. men men

Med allas åsikter på buke kanske du fått hjälp med vad problemet är, om det är sadeltvång, sadelproblem osv. Personligen tror jag inte det är sadelns fel, vägrar hästen gå när barnen också rider h*n? Trippar hästen på som vanligt med ett barn så kan det omöjligt vara sadelns fel.

Antingen är det som du ursprungligen frågade; din tyngd eller ryggproblem vid hög belastning. Hoppas du fick lite svar iaf!

du behöver inte ursäkta dej !!! för du glömde absolut iNTE att skriva hela historien den har vi redan läst !!
men
tycker att du undviker att svara på en del inlägg.
du skrev att du skulle "rida till" ponnyn då han stökade ?? o i andra inlägg har du skrivit att du skrittat ut och då har ponnyn öronen framåt (antar att du även har alias min_nalle) såå jag förutsätter att du brukar rida den ponnyn ganska ofta.
vi har bett om bild på ponnyn (går att ta med en mobiltelefon).
och ingen respons ???
tycker att du alvarligt ska börja att rida på en ridskola, för att komma över din rädsla och även lära dig "häst vett".
du kan även låta ditt barn rida där oxå då kan h*n få hjälp med ponnyn om den bråkar.(för som det är nu så kommer den aldrig att orka bråka med dig iaf!! för det orkar den inte ens tänka på med din vikt på ryggen).
och så undrar jag hur okunnig gamla ägaren måste ha vart, som säjer att denna ponnyn orkar att bära 75 kg på ryggen?????(hoppas att hästen inte har gjort detta i hela livet för då kan du snart titta efter en ny häst iaf ) och då måste ju du ha menat att du skulle kunna rida den oxå (varför annars ens fråga om vikten den orkar att bära??)
och i ett inlägg skriver du dessutom att hästen hostar och har gjort det med tidigare ägaren oxå??
TA UT EN VETRINÄR SOM FÅR GÅ IGENOM HELA HÄSTEN och se till att den blir frisk (om du har råd?) eller att den avlivas !!!
(kopierade detta från den andra tråden)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 136
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 031
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 387
Senast: snajl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama