ang. "orolig o rädd" tråden

Re: ang. \"orolig o rädd\" tråden

men hästar är inte byggda för ridning
och då hästar är vandrande flyktdjur är det högst onaturligt att stänga in dem i boxar och små hagar
och mata dem fyra gånger per dag.

Förstår du vart jag m fl försöker komma?

Jag förstår din poäng.
Men har samtidigt svårt att jämföra ridning med att utnyttja sitt djur sexuellt.
Kan inte se likheten..
Skulle det vara lika illa för djuret att bli påsatt av en människa som att bli riden och komma in i en box och få mat?

ridning är ju en form av utnyttjande (som dessutom strider mot dess natur)
att stänga in en häst i en box strider mot dess natur
att en människa har sex med en häst strider också mot dess natur

men glöm inte att det är du som lägger in den emotionella biten i det hela.
Hade hästen tyckt illa om det hade den med all sannolikhet gjort något åt det (sparkas, bitas)

Tack!!

Det känns bara lite...fånigt (eller hur jag nu ska uttrycka mig) att människor reagerar så skarpt på detta när det finns så många djur som det är uppenbart att de lider fysiskt. Som nordsvensken som en bonde drog omkring med sin traktor. Det tycker i alla fall jag är hemskare än om den hade blivit påsatt av sin husse ( dock utan skador). DET är något som får mina ögon att tåras. Inte djurpåsättare för att djuret eventuellt tycker att det är lite jobbigt med en liten manspenis i sin slida!
*nickar*
Jag kan bara hålla med dig. Den som lider mest av att hästen skulle få en manspenis i sig är väl om någon granne råkar se det. Häst släpad bakom traktor tillhör för mig en HELT annan kategori och där är det uppenbart att hästen lider av behandlingen.

ni får gärna förklara lite mera ingående hur ni skulle vilja ha det med djurhållningen..ska djur behandlas som varelser som bara kan uppfatta fysisk smärta, och man i övrigt ska kunna förödmjuka hur som helst, eller ska vi helt enkelt låta djuren leva sina egna liv i vilt tillstånd utan vår inblandning?? det sista låter ijuförsej vettigast för en djrvän, men personligen skulle jag inte kunna leva utan alla dessa storhjärtade individer jag fått nöjet att lära känna, så jag tar mig friheten att "äga" dom och göra mitt bästa för att dom ska trivas så bra det går..
För mig är det där en mycket svår fråga i och med att jag själv äger djur och har dem i fångenskap. Jag anser att man i princip kan ifrågasätta om vi egentligen rent moraliskt har den rätten. Men jag anser att eftersom vi har det så och vi äger djur (med allt vad det innebär) så kan vi inte använda "moraliska" aspekter på tex en man som sätter på ett sto. Eftersom varken du eller jag vet om hästen lider mer av det än att bli riden. (min gissning är att det faktiskt till och med är mindre lidande för hästen än att tex tävla/träna i en timme). Om en häst kände sig så enormt "kränkt" av handlingen så skulle den väl sannolikt sparka mannen el dylikt.

Jag tycker svårigheten i den här debatten är att folk "direktöversätter" sina EGNA moralkänslor till att djuren måste känna likadant. Det tror jag definitivt inte de gör nämligen. Det är som när någon frågade "er som har hästarna ute jämt" (jag tillhör den kategorin) om vi verkligen tror våra hästar har roligt när de står i kolmörkret ute i hagen på vintern...
Då gör man en direktöversättning till sina egna känslor för hur man själv skulle må av det.

Hästar är hästar och människor är människor.

Liksom många andra så tycker jag mig kunna anta att min häst trivs när vi gör saker tillsammans. Hon kommer till mig i hagen och ser "glad" ut när vi är ute. Men vem vet; hon har ju inget annat att jämföra med. Hon kanske skulle må BÄST (i alla fall vore det mest naturligt) om hon fick vara vildhäst på en savann?

en tjej som sa sig få orgasm genom gnugget mot sadeln när hon red. Är inte det också i så fall utnyttjande av häst?

Ja, men det är ju i alla fall hästen lyckligt ovetandes om. :crazy:
Men hur "vetande" är hästen om att det just är en sexuell handling som mannen gör om han för in sin penis istället för sin hand i hennes slida? Och om hästen förstår att det är sexuellt; vad säger att den tycker det är "sjukt och äckligt"? Hästar kan ju själva hålla på o jucka på varann hit o dit när andra "ser på", hur vet du att de ser det som "värre" om en människa gör det?
Och vad gäller katten och hunden.. ja.. Men jag tror inte hunden medvetet räknat ut innan och planerat sitt dåd.
Knappast. Du glömmer dock det viktiga; katthonan brydde sig inte det minsta! (snarare tvärtom :crazy:)
Men ändå kan inte vissa förstå att det inte passar sig att sätta på en häst eller andra djur.
Jag satte fetstil på det som är KÄRNPUNKTEN. "passar sig" är en ren moralisk värdering som DU som människa känner! Jag med för all del, jag tänder nämligen inte heller på djursex. VAD säger dig att djuren tycker att det "inte passar sig"?
Som dessutom dör på kuppen..
Kan vissa verkligen sitta och försvara dem?
Det kan jag inte förstå. :confused:
Jag kan inte "försvara" att man sätter på en höna så att den dör av behandlingen. Lika lite som jag försvarar att man misshandlar hönan med slag så att den dör. Om däremot ett djur som har en slida som är avsedd för betydligt större snoppar än en människosnopp blir påsatt så har jag svårt att se hur det skulle få djuret att lida. Och det alldeles oavsett hur "äckligt" jag kan tycka det är personligen.

Teoretiskt sett; om en man sätter på en blåval (som ju lär ha en slida i storlek gigantisk) - skulle DET också innebära en stor kränkning tror du?

Jag kan fortvarande inte se att någon här har fösvarat det. Jag tex har påtalat att det faktiskt inte finns någon lag mot det, hur skulle det vara att försvara?
:crazy:
Jag har ALDRIG sagt att du med dina mycket välskrivna och bra inlägg har försvarat gärningsmännen.
Men att andra gör det alltså?

Det förvärras kanske hela tiden.
Vad har du för belägg för det?
Visst KAN det vara så, men det vet vi inget om. Sån't där resonemang hör jag även när det gäller sexuella aktiviteter mellan vuxna människor som är lite "udda". Tex BDSM. En del anser att sånt ska förbjudas därför att såna människor väl någonstans riskerar gå över "gränsen" och börja gilla att ha ihjäl andra istället för att "bara" piska dem. Såna teorier tror jag inte på... och den teorin du framför nu påminner om dessa.

Min mamma sa något intressant i dag. Jag frågade vad om tyckte om män som sätter på djur ( alltså, som VANLIGT poängterar jag att djuren inte skadas, det är ju det vi alla, eller i alla fall vissa av oss diskuterar ) och hon sa att det egentligen kunde jämföras med andra sexuella läggningar som inte är heterosexuell. Alltså, homosexuella, bisexuella, m.m. Hon menade att alla människor inte har samma sexuell läggning, men bara för att hon inte tänder på att ha sex med en annan kvinna så smutskastar hon inte de kvinnor som verkligen gör det! Och om man ser zoofili ( eller vad det nu kallas när man har sex med ett djur ) som en ANNAN sexuell läggning, då är det kanske lättare att acceptera?

Jag tycker att det du skriver verkar väldigt vettigt! Jag älskar djur över allt annat och kan inte förstå hur kul det kan vara för en häst att alltid ridas och tränas när de egentligen är lata i sin natur?? Finns det verkligen inte hästar som hatar att hoppa, men som tvingas till det väldigt ofta? Varför är det mer rätt att hoppa med en häst som verkligen hatar det än att ha sex med en häst som inte gör motstånd? Djur har inte samma syn på sexualitet som människa, om de hade haft det så hade djur varit på samma nivå som människan och då hade vi inte kunnat rida på dem!

hon sa att det egentligen kunde jämföras med andra sexuella läggningar som inte är heterosexuell. Alltså, homosexuella, bisexuella, m.m. Hon menade att alla människor inte har samma sexuell läggning, men bara för att hon inte tänder på att ha sex med en annan kvinna så smutskastar hon inte de kvinnor som verkligen gör det! Och om man ser zoofili ( eller vad det nu kallas när man har sex med ett djur ) som en ANNAN sexuell läggning, då är det kanske lättare att acceptera?
just den tanken slog mig idag också :)

Jag såg ut ungefär så här :eek: när hon sa det!! Hon är ju verkligen inte typen som har kommit med djupare tankar tidigare! Men jag blev glad att hon ändå har en så pass öppen syn på det. Det borde fler ha!

Teoretiskt sett; om en man sätter på en blåval (som ju lär ha en slida i storlek gigantisk) - skulle DET också innebära en stor kränkning tror du?

Jag diskuterar inte just den fysiska/ psykiska smärtan eller annat. Det jag var mest intresserad av här i tråden var att höra vad folk anser som ett vettigt påbud på en sån här handling..
Att inte hästen känner särkilt mycket av det kan jag förstå. Rent logiskt.
Och jag tror att den som utför det mår betydligt sämre än hästen.
Men en som har sex med hästar, visst finns det väl ändå en ganska stor påtaglig risk att han har sex även med andra mindre djur som verkligen tar fysisk skada av det..?
Säger inte att det ÄR så, utan att det finns en klar risk. Och eftersom det inte är ett "normalt beteende" så tycker jag ändå att en psykisk utredning från fall till fall vore på sin plats..

Jag håller med om att det är illa om man misshandlar djur.
Men jag tycker att det är i vissa fall lika illa att ha sex med dem som att slå dem. Beroende på vad det är för djurart.
Och jag tror att risken är STÖRRE att en som har mage att sätta på sitt djur, kan mycket väl slå det oxå..
För en sån människa kan väl inte känna speciellt stort samvete mot djuret i sig?

Och jag tycker det är synd att det inte finns plats över att tycka och tänka här på forumen utan att man får 48.000 inlägg där folk är som hökar över en..
Vi tycker ju lika i grund och botten.

Svar till:
--------------------------------------------------------------------------------

Det förvärras kanske hela tiden.

--------------------------------------------------------------------------------

Vad har du för belägg för det?
Visst KAN det vara så, men det vet vi inget om. Sån't där resonemang hör jag även när det gäller sexuella aktiviteter mellan vuxna människor som är lite "udda". Tex BDSM. En del anser att sånt ska förbjudas därför att såna människor väl någonstans riskerar gå över "gränsen" och börja gilla att ha ihjäl andra istället för att "bara" piska dem.

Observera mitt KANSKE i det jag skrev som du citerade..
Mest en fundering.
Och saker har en tendens att vidga sig till ett större göromål. T.ex det här med att stjäla. Det börjar med nåt litet för att bli till större och dyrare saker..

Det här med BDSM vet jag inte riktigt vad det innebär. Och jag kan inte påstå att jag bryr mig särskilt mycket vad andra håller på med för sexuella aktiviteter..
Om båda är med på det och det går till på ett bra sätt..
Och jag tycker ändå det är en viss skillnad då det handlar om endast människor inblandade som själva kan öppna munnen och säga vad det har för ändamål och vad de tycker känns bra.

Så länge de inte betar i min trädgård, så .. :angel: :devil:

Jag håller med dig om att det är jobbigt att man inte får ha egna åsikter på Buke utan att bli misstolkad, missförstådd, feltolkad,eller vad folk nu kan få för sig.

Jag håller med dig om det mesta du skriver i ditt inlägg, men jag själv tror inte att det är en ökad risk att en man som sätter på ett djur slår det också eller om han sätter på en häst så sätter han på en höna också. Jag tror att de kan känna en väldig kärlek för djuret och de flesta behandlar nog dem väl. De personer som inte gör det, deras våld mot djur har inget att göra med deras sexuella läggning utan de är sånna även mot människor.

Och vad som är normalt eller ej, tolkas ju från person till person. Jag kan helt ärligt säga att jag inte tycker att homosexualitet är ett "normalt" beteende då det ju inte blir några biologiska barn av deras förhållande. Men för det blir de ju inte inspärrade.

Sv: Re: ang. \"orolig o rädd\" tråden

ika77 skrev:
Jag diskuterar inte just den fysiska/ psykiska smärtan eller annat. Det jag var mest intresserad av här i tråden var att höra vad folk anser som ett vettigt påbud på en sån här handling..
Att inte hästen känner särkilt mycket av det kan jag förstå. Rent logiskt.
Hmmm, jag upplevde att du talade om psykisk kränkning, men då kanske jag misstagit mig eller tagit dig för någon annan. :o Sorry i så fall.
ika77 skrev:
Och jag tror att den som utför det mår betydligt sämre än hästen.
Men en som har sex med hästar, visst finns det väl ändå en ganska stor påtaglig risk att han har sex även med andra mindre djur som verkligen tar fysisk skada av det..?
Jag ser inte en självklar koppling till det som du tycks göra. Lika lite som jag ser en självklar koppling mellan homosexualitet och pedofili (eller för den delen heterosexualitet och pedofili). Om den som utför det mår dåligt... tja, det är svårt att avgöra. Kanske mår h*n mest dåligt pga att man "vet" att omvärlden inte gillar det. Att andra människor ser en som "sjuk och äcklig". Just själva hästknullandet I SIG är det ju inte säkert gör att personen mår uselt. Men det vet vi som sagt inget om.
ika77 skrev:
Jag håller med om att det är illa om man misshandlar djur.
Men jag tycker att det är i vissa fall lika illa att ha sex med dem som att slå dem. Beroende på vad det är för djurart.
Ja, helt beroende på djurart! Men då handlar det ju om sexuellt bruk som går att likställa med misshandel. Och där har vi en lagstiftning.
ika77 skrev:
Och jag tror att risken är STÖRRE att en som har mage att sätta på sitt djur, kan mycket väl slå det oxå..
För en sån människa kan väl inte känna speciellt stort samvete mot djuret i sig?
Troligen inte om de tex sätter på hönor eller katter (yuk), just för att de då skiter i att djuret får fysiska skador av DEN behandlingen. Att däremot en tjej tex (vilket jag hört talas om har hänt) utnyttjar sin hund att slicka henne - det tror jag INTE per automatik gör att den tjejen är mer benägen att slå sin hund.
ika77 skrev:
Och jag tycker det är synd att det inte finns plats över att tycka och tänka här på forumen utan att man får 48.000 inlägg där folk är som hökar över en..
Vi tycker ju lika i grund och botten.
:confused:
öööö, jaha, menar du att jag är en av "hökarna"? Hmmm, jag blir ganska "hökad" själv härinne också känner jag. :d Tycker lika... hmm, tja du o jag har vissa ståndpunkter som är lika, vissa som inte är det. Det är väl det som är intressant i en debatt!!

Sv: ang. "orolig o rädd" tråden

Tja, jag är väl knappast ensam om att vara "hök" i alla fall..... kan ju inte direkt påstå att jag och tex roux har gått igenom den här debatten utan att bli anklagade för både ditt och datt..... :crazy:

Dock ej i huvudsak av dig ska jag tillägga!!

Sv: ang. "orolig o rädd" tråden

Nädå, det e lugnt. :)
Det blir ju alltid så att personer har olika tankegångar och erfarenheter inom ett visst område.
Men det är ju just det som gör att det startas en debatt.
Och vad jag menar är att alla på det här forumet tycker att ämnet i sig är lika otäckt alt. vidrigt.
Och klart att det är som bäddat för diskussioner.. För alla har ju olika synsätt på vad det borde finnas för påbud, straff och åtgärd..
Att göra eller inte göra, typ.

Men.. "No hard feelings".... ;) Right?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: Lavinia
·
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
711
Ekonomi & Juridik Någon som vet var jag kan hitta en lista över transportörer som kör inom Sverige? Jag ska flytta hästarna i sommar rätt många mil, 75 -...
Svar
15
· Visningar
1 405
Senast: Oknytt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 139
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar