ang. "orolig o rädd" tråden

Re: ang. \"orolig o rädd\" tråden

"suck" som i "jag kan skrika mig hes och slita fingrarna ända ner till knogarna och du kommer fortfarande att tänka lika enkelspårigt som tidigare".

Du är ju inte rätt person att tala om att "tänka lite längre" och "se saker frå¨n olika håll"
för det är ju just det som du inte gör :smirk:

Skillnaden är väl ändå att människan är medveten om sin handling på ett annat sätt än djuren.
Därför borde man (men kan inte - jag vet) kunna straffa en människa som utför en sexuell handling mot ett djur.

När djuren beter sig som du skrev så är det en helt annan sak, och eftersom djur inte har några (skrivna) regler när det gäller vad dom gör mot varandra så kan man heller inte anklaga dom för hur dom behandlar människor i sådana situationer.
Människor däremot har lagar och regler att leva efter, och kan därför på ett annat sätt förstå att det dom gör mot djuren är fel.

Vad människor får göra i djurs närhet är en annan diskussion. Till att börja med kan vi förbjuda tidelag. Därefter kan vi gå vidare och se om det är någon mer "sexuell kontakt" förutom tidelag som borde ses över. Men att dra ihop allt i en klumpsumma är samma sak som att säga "vi orkar inte göra något åt problemet" Vill man göra något så sätter man sig ned och går igenom olika handlingar var för sig, men man måste börja någonstans. Och den början borde vara att kriminalisera tidelag (igen).

Och att straffa båda vid ett övergrepp är ju bara korkat. Ska samma sak i så fall gälla vid t.ex. incest också? Barnet fattar inte vad som händer och "går därför med på det/ låter det hända utan protest" och då ska helt plötsligt både barnet (hästen) och förövaren straffas?!? Dummare påståenden får man ju leta efter...
(Och ja - här gjorde jag en mänsklig jämförelse... oj oj oj. Men det var /som alla gånger innan/ bara en jämförelse...)

/Mi

Vad jag ville få fram var förresten att den som har ett "högre medvetande" (även om jag betvivlar människan på den förstaplatsen) måste ta sitt ansvar.

"With great power comes great responsibility". Något som alltför månaga verkar ha glömt...?

Helt ärligt, tycker jag att hela djurhållningen i Sverige borde ses över. Och jag tror att förbud mot tidelag inte kommer på första punkten över det hemskaste som människan utsätter djuret för. Många djur utsätts för mycket värre lidande än en manspenis och det tycker jag är viktigare. Huruvida en häst vill ha sex med en man eller ej, det är frågan. Men sen kan man också tänka på att det finns hästar som hatar ridskolelivet med små bankande och ryckande ungar på ryggen, och hur många tikar tycker att det är roligt att bli påsatt av en hanhund och föda fram en massa valpar 1 -2 gånger om året? Jag hade en tik som blev tjuvparad och hon skrek hela tiden som om hon blev misshandlad och hon var mycket olycklig efteråt. Ville hon bli påsatt? Eller passade han på att göra det ändå? Visst måste hon ha vänt rumpan till, men var hon egentligen fullt medveten om vad som väntade?

Om all den här energin hade riktats mot att ge djuren en bättre plats på jorden så hade djurskyddsmyndigheten kjunnat göra mirakel!

Så länge djuren i fråga inte lider fysiskt av att ha sex med en man så borde folk rikta in sig på att hjälpa de djur som far illa fysiskt.

Håller faktiskt med dig lite här, för vi människor har såpass mycket vett och förstånd så att vi bör väl ändå kunna avgöra vad som är rätt och fel. Och kan vi inte det så är det nåt som inte stämmer.
Jag menar, jag anser mig vara en ganska frisk människa och jag skulle inte kunna finna nån slags sexuell stimulans genom att titta på min häst..
Ännu mindre av att ta på den på detta vis som beskrivs.
Jag tycker att man måste utgå ifrån fall till fall där de ertappas folk som håller på med det här.
För det kanske börjar med att gå runt i bygden och taffsa på hästar till att sluta med att skära dem i underlivet.
Alla såna här beteenden har en tendens till att växa till sig och att gärningsmännen vidgar sina vyer..
Och inte kan det vara friskt i alla fall.
Fängelse kanske inte hjälper personen som utför det
( möjligtvis hästarna) utan jag tror snarare att en psykisk utredning vore på sin plats. Detta gäller på alla som har visar tendenser på att tända på djur.
För man är ändå menad att hålla sig till sinegen art.
Jag menar en häst skulle aldrig få för sig att stoppa sin *** i en människa.. Jag lovar..
Inte en hund heller.
Har ni nånsin sett en gris sätta på grannens katt??
:confused:

Helt ärligt, var "suck" det bästa du kunde komma med...?

Det kanske är dags för dig att börja se saker från flera håll, att ta dig tid och dela upp "användningsområdena" och försöka förstå skillnaden mellan just att bli utnyttjad och att arbeta.
Men allt beror ju på vilka värderingar du som människa lägger in i det. Arbete för dig kanske inte är arbete för hästen. Idag används ju faktiskt de allra flesta hästar som hobby och inte för att tex skörda åkern för att få mat för vintern till sig själv o människorna. Den kanske föredrar en mans snopp i slidan under 15 minuter istället för galoppträning - vad vet vi? Hästen kanske föredrar att gå fri i skogen hellre än att vara instängd på 1 ha hage med eltråd?
Just för att vi inte kan avgöra gränserna så finns ingen lagstiftning mot tidelag i sig - däremot mot djurplågeri á la knivskurna hästar ( i slidan eller på andra ställen), för lite mat till hästar, piska tills hästen blöder osv.

Helt ärligt, tycker jag att hela djurhållningen i Sverige borde ses över. Och jag tror att förbud mot tidelag inte kommer på första punkten över det hemskaste som människan utsätter djuret för. Många djur utsätts för mycket värre lidande än en manspenis och det tycker jag är viktigare. Huruvida en häst vill ha sex med en man eller ej, det är frågan. Men sen kan man också tänka på att det finns hästar som hatar ridskolelivet med små bankande och ryckande ungar på ryggen, och hur många tikar tycker att det är roligt att bli påsatt av en hanhund och föda fram en massa valpar 1 -2 gånger om året? Jag hade en tik som blev tjuvparad och hon skrek hela tiden som om hon blev misshandlad och hon var mycket olycklig efteråt. Ville hon bli påsatt? Eller passade han på att göra det ändå? Visst måste hon ha vänt rumpan till, men var hon egentligen fullt medveten om vad som väntade?

Om all den här energin hade riktats mot att ge djuren en bättre plats på jorden så hade djurskyddsmyndigheten kjunnat göra mirakel!

Så länge djuren i fråga inte lider fysiskt av att ha sex med en man så borde folk rikta in sig på att hjälpa de djur som far illa fysiskt.
Väl talat!!!! :bow:

Har ni nånsin sett en gris sätta på grannens katt??
:confused:
Nä, men däremot familjens hund sätta på familjens stallkatt! Inte med full penetration, men ett gott försök. Kattan la upp rumpan o såg ut att njuta av behandlingen dessutom. Det var bara vi människor som tyckte det såg lite sjukt ut... (andra hunden verkade inte bli psykfall efter upplevelsen nämligen).

Det var en diskussion uppe för länge sen om en tjej som sa sig få orgasm genom gnugget mot sadeln när hon red. Är inte det också i så fall utnyttjande av häst?

Tack!!

Det känns bara lite...fånigt (eller hur jag nu ska uttrycka mig) att människor reagerar så skarpt på detta när det finns så många djur som det är uppenbart att de lider fysiskt. Som nordsvensken som en bonde drog omkring med sin traktor. Det tycker i alla fall jag är hemskare än om den hade blivit påsatt av sin husse ( dock utan skador). DET är något som får mina ögon att tåras. Inte djurpåsättare för att djuret eventuellt tycker att det är lite jobbigt med en liten manspenis i sin slida!

vi ÄR på samma sida ;) tänkte bara vilken uppståndelse det skulle bli om man kom till ett stall där det står svettiga gubbar på rad in till hagen med en inspekterande veterinär..vilket verkar vara möjligt enligt vissas åsikter. (jag har väl inte den bästa humorn kanske :D)

jag hoppas att de som inte "är på vår sida" i denna diskussion menar att djuren far illa av många andra saker vi utsätter dem för i vardagen, och att dom inte FÖRSVARAR djurporr vilket det i vissa fall låter som... :confused:

ni får gärna förklara lite mera ingående hur ni skulle vilja ha det med djurhållningen..ska djur behandlas som varelser som bara kan uppfatta fysisk smärta, och man i övrigt ska kunna förödmjuka hur som helst, eller ska vi helt enkelt låta djuren leva sina egna liv i vilt tillstånd utan vår inblandning?? det sista låter ijuförsej vettigast för en djrvän, men personligen skulle jag inte kunna leva utan alla dessa storhjärtade individer jag fått nöjet att lära känna, så jag tar mig friheten att "äga" dom och göra mitt bästa för att dom ska trivas så bra det går..

en tjej som sa sig få orgasm genom gnugget mot sadeln när hon red. Är inte det också i så fall utnyttjande av häst?

Ja, men det är ju i alla fall hästen lyckligt ovetandes om. :crazy:
Och vad gäller katten och hunden.. ja.. Men jag tror inte hunden medvetet räknat ut innan och planerat sitt dåd.
Som sagt, djur är djur och naturen kan väl göra sina fel..
Men en människa borde väl ändå veta bättre än så?
Vi kan räkna ut värsta matematiska problemen, vi utvecklar datorer och annat som ett djur inte hade klarat.
Men ändå kan inte vissa förstå att det inte passar sig att sätta på en häst eller andra djur.
Som dessutom dör på kuppen..
Kan vissa verkligen sitta och försvara dem?
Det kan jag inte förstå. :confused:

Jag kan fortvarande inte se att någon här har fösvarat det. Jag tex har påtalat att det faktiskt inte finns någon lag mot det, hur skulle det vara att försvara? Det är inte jag som tagit bort lagen utan sveriges riksdag. Du o andra med dig anser tydligen att vi som inte blir lika upprörda som ni försvarar gärningsmännen. Att tala mot lynchning o nån slags öga för öga straff är kanske också att försvara?
PL

Jag kan fortvarande inte se att någon här har fösvarat det. Jag tex har påtalat att det faktiskt inte finns någon lag mot det, hur skulle det vara att försvara?
:crazy:
Jag har ALDRIG sagt att du med dina mycket välskrivna och bra inlägg har försvarat gärningsmännen.

Att tala mot lynchning o nån slags öga för öga straff är kanske också att försvara?

Har heller aldrig sagt att man ska lyncha någon.. :crazy:
Eller nån slags öga mot öga -straff.
Finns ingen anledning att ta lagen eller saken i egna händer. Förvärrar bara situationen för alla parter.

Däremot har jag sagt att fängelse och en massa lagar antagligen inte är nån lösning på problemet men att en psykriatisk undersökning kanske hade varit på sin plats.
Men att man får ta det från fall till fall och utgå ifrån varje påkommen människas egen bakgrundshistoria.
För lika som pedolfili så anser jag att det mycket väl kan ligga en dyster barndom bakom eller en annan störning som kan ge upphov till såna här drifter hos vissa människor.
En "taskig barndom" är långt ifrån anledningen till sånt här alla gånger, men är klart bevisat inom psykvården att det många ggr har en stark betydande roll.
Mycket kan krypa fram om man PRATAR med personen som gör det.

Och du, jag hyser stor respekt för dig då du alltid har välfomulerade inlägg som grundar sig på genomtänkta och sanna meningar.
Så jag tror att du har svarat till fel person. Eller bara missförstått mig....
Eller så är det jag som inte förstår dina vältaliga meningar.. :o

nordsvensken som en bonde drog omkring med sin traktor. Det tycker i alla fall jag är hemskare än om den hade blivit påsatt av sin husse ( dock utan skador).

Visst, rent fysiskt så tycker jag oxå det är mycket värre med hästen som blev släpad efter en traktor.
Men en man som kan sätta på en häst kan även få för sig att utöva sexuella handlingar på mindre djur, som hönor som någon sagt tidigare..
Och vad händer med hönan? Jo, den spricker och dör när den blir penetrerad.
Det förvärras kanske hela tiden.
Och vilket är värst en häst som blir släpad efter en traktor till döds eller en hund/höna som blir ihjälkn***** av en människa.
Utgången är ju densamma och vad det är för djur har väl minst betydelse.
Ett djur är ett djur oavsett art.
Förmågan att säga ifrån och den totala maktlösheten är densamma.
man kan ju undra vart världen är på väg.
Att det verkligen finns så onda människor som kan vilja en annan varelse så ont..

Jag hoppas att du läser HELA mina inlägg....även det som står inom parentes! För just inom parentes skrev jag "dock utan skador" och med det menar jag att om en man sätter på en höna så att den spicker och dör så är det inte längre att utnyttja ett djur sexuellt, utan det är då ett tydligt fall av DJURPLÅGERI och det är STRAFFBART. Jag tycker visst att det är äckligt att folk utnyttjar djuren sexuellt, men jag kan samtidigt förstå VARFÖR man inte kan ha ett förbud mot tidelag, och jag tycker att det är viktigt att man, om man nu måste prioritera, väljer att hjälpa de djur som far illa fysiskt med nya lagar och bättre straff mot de som bryter dem. Dessutom borde man få ta djuren från folk som inte sköter dem, mycket snabbare än man gör nu. Att ett djur tar illa vid sig psykiskt av att bli sexuellt utnyttjad är inte det jag vill att polisen ska försöka förhindra och lägga en massa pengar på före våldtäckter på barn tex. Var sak tar sin tid och FÖRST ska vi åtgärda djurplågeri. I alla fall kommer det före psykiskt lidande på djur.

Och antagligen är jag en av " vissa som försvara"?
FEL, jag talar bara om att det finns saker som är viktigare än djurs psykiska lidande, nämnligen deras fysiska lidande. Dessutom tror inte jag på ett förbud, då det ändå kommer att finnas män som fortsätter med sitt sjuka beteende. Jag är EMOT lynchning av alla de slag, och att skada en annan människa på grund av lösa rykten, det kallar jag lynchning.
Att spärra in dem i fängelse löser nog inga problem eftersom de fortsätter när de kommer ut, men din idé om att ge dem psykvård tycker jag är vettig. Jag tror att man får fler att sluta på det viset.

men jag kan samtidigt förstå VARFÖR man inte kan ha ett förbud mot tidelag

Det kan jag oxå förstå, för är det så attdet går runt en man som utnnyttjar djur sexuellt så behöver han/hon inte lagar och förordningar. Den människan behöver nog snarare hjälp.
Det är därför jag hävdat att inte fängelse eller lagar är en hjälp. Bara att skjuta problemet framför sig.
För jag tror att en sjuk människa som inte förstår att det han gör är fel, eller inte bryr sig om att det är fel, följer heller inga lagar.
Och han fortsätter när han kommer ut från fängelset. Och då han kommer ut är han ännu sjukare och har gått längre ner i sitt psykiska tillständ och med en stor bitterhet dessutom.
Det är vad jag tror och anser..

ursäkta men tycker du det är helt acceptabelt eller?
Förresten vad betyder tidelag?

:smirk:
lika lite som Enya och Björk tycker att det är acceptabelt.

titta i en ordbok.

är inte fysikt och psykist lidande lika viktigt?
Det är väl lik illa båda två? Det lär väl alla fall vara onaturligt för en häst eller hund eller vad det nu är att bli påsatt av en människa. Spec för en häst som är ett växtätande flyktdjur och bli påsatt av ett köttätande rovdjur. man lär ju ändå tänka på djurets psykiska hälsa också.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
711
Ekonomi & Juridik Någon som vet var jag kan hitta en lista över transportörer som kör inom Sverige? Jag ska flytta hästarna i sommar rätt många mil, 75 -...
Svar
15
· Visningar
1 405
Senast: Oknytt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 139
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar