ang. "orolig o rädd" tråden

Re: ang. \"orolig o rädd\" tråden

men skitsamma om det kallas våldtäkt eller inte.. det borde vara olagligt att stoppa in sin [censur ;-)] i anndras hästar??
Som roux sa så är det säkert likställt med egenmäktigt förfarande. Liksom om någon olovandes tar din häst och rider på. Eller använder din gräsklippare utan lov.

Hej igen :p

(Såg i orolig-och-rädd-tråden att du med annan kriminalisering menar bl.a. ridning, avlivning för att bli mat m.m...)

Hmm... så det ska isf bli olagligt att rida hästar eller ha dom inom andra användningsområden? Det ska alltså bli olagligt för hästar att arbeta...?

Bara för att man kriminaliserar en sexuell användning av hästen (häst-människa alltså) så betyder det inte alls att man måste kriminalisera allt annat.

Människor är tvingade att arbeta för att överleva. Varför skulle det vara fel för hästar att göra samma sak?
Och vad-människan har ett val att arbeta kanske? Japps, människan kan välja mellan att arbeta eller dö. Det funkar väl för hästar också, vägrar dom att sköta sitt arbete så brukar dom ju avlivas? (Vet att det där lät grymt, men det var bara en jämförelse..)

Att säga som du gör är bara ett sätt att inte orka gå djupare i problemet och utreda allt. Självklart kan man lagstifta mot tidelag. Utan att det går ut över hästens "mer normala" användningsområden.

Och jag äter förresten inte kött, så jag bryr mig inte ett dugg om det skulle medföra ett förbud mot att använda dom som mat också ;)
(Ang. maten förresten så är ju det en mer moralisk fråga - det som började diskuteras i "orolig-och-rädd-tråden" handlar ju om hur vi behandlar hästarna när dom är i livet och att vi inte vill att dom ska bli utsatta för angrepp )

/Mi

Du fick mig just att inse en sak. Det är kanske inte hästen som skadas värst känslomässigt utan hästens ägare! Det kanske i sig är ett argument för att skärpa lagen? Så har jag inte tänkt innan.

Det där var en riktigt smart tanke! Så har jag inte heller tänkt förut :idea:

/Mi

Bara för att man kriminaliserar en sexuell användning av hästen (häst-människa alltså) så betyder det inte alls att man måste kriminalisera allt annat.
Jo
utnyttjande som utnyttjande säger jag ju.

Ok. Låt oss säga såhär: Till en viss del har du rätt :( :) men jag ycker dt är helt ofattbart att folk för in sin [////] i hästen!

eeeh... hästar e väl en sak, men jag tror att tex höns (som tydligen är poppis som one-night-stand) i allra högsta grad känner obehag med tanke på att dom avlider. även fast en häst kanske inte far illa av att bli sexuellt utnyttjat så kan man ju fundera på hur omoraliskt det är...det ena leder till det andra. :devil:

Jag har inte sett den andra tråden som detta tydligen är en fortsättning på..
Men om den handlar om folk som har sexuellt umgänge med djur så tycker jag att det borde ske en psykisk utredning för det är ju ändå inte ett normalt beteende och nån lag måste det väl ändå finnas på det. :confused:
Även om inte hästen kanske tar så stor fysisk skada så är det inte ett friskt beteende..
Nån sjuk läggning av nåt slag.
Låter som människor som kan hitta på vad som helst med vem som helst.
Djur som människor. Och de borde in på utredning.
Psyket, även kallat. :devil:

men jag tror att tex höns (som tydligen är poppis som one-night-stand) i allra högsta grad känner obehag med tanke på att dom avlider.
men det reglerar djurskyddslagen.

eftersom folk som har sex med djur bara har det av eget intresse och det är accepterat så hamnar dom i situtatiner där dom inte bryr sig om ifall djuret faktiskt far illa. eftersom slakterier kommer undan med att djuren misshandlas (tänker mest fjäderfä just nu ) så kanske steget inte känns så stort?? vimsigt blev det :confused:... undrar bara vart man sätter gränsen?? det säljs ju djurporr mer eller mindre öppet där det är uppenbart olagligt men ingen tar det på allvar...

eftersom folk som har sex med djur bara har det av eget intresse och det är accepterat så hamnar dom i situtatiner där dom inte bryr sig om ifall djuret faktiskt far illa.
*host host* nu vill jag påpeka skillnaden mellan zoofili och bestialism...

Jag har en liten fråga till de som inte tycker det räcker med ett förbud att skada/plåga djur.

VAD är det ni vill förbjuda? Jag förmodar att ni inte vill att man ska straffas om en hanhund försöker rida på benet på en? Men får man runka åt den? Låta bli att hindra den från att rida eller tom uppmunytra den? Får en kille låta en kalv suga på **?

En kille ska tydligen inte få stoppa in ** i slidan på en häst. Får han gnida den mot sidan på hästen eller hålla handen under svansen samtidigt som han runkar? Stå vid sidan av och runka? Ha sex med sin tjej på hästryggen eller i boxen? Ha sex i boxen bredvid?

Att låta det som väcker anstöt hos människor styra är en väldigt diffus gräns. Det finns ju människor som anser att sex endast ska förekomma inom äktenskapet och endast för att alstra barn. Det här är laddat område. Tidigare var det dödsstraff för både djur och människa vid tidelag. Ska vi gå tillbaka till att djuret ska straffas också?

Som ni nog förstår tycker jag det är bra att man försöker bortse från människans reaktioner och sätter djuret och dess upplevelse i centrum. Har djuret utsatts för otillbörligt lídande ska det vara straffbart oberoende av om någon människa äcklats eller inte. Det är tillåtet för veterinärer att rektalundersöka. Om en lekman ger sig på det och skadar hästen bör det vara förbjudet, även om det inte finns något sexuellt motiv. Att varje gång skadan sitter i könsdelarna utreda motivet för att reda ut om det ska stå tidelag eller djurplågeri på domen tycker inte jag är särskilt meningsfullt! Det kan psykologerna få rota i, inte polis och åklagare...

Att utnyttja någon annans djur ska bedömas enligt det regelverket oberoenda av vilken typ av "ridning" det är frågan om. Det finns regler för blottning som bör gälla även om det finns djur i nårheten. Att rent allmänt väcka äckel blir väl närmast förargelseväckande beteende?

vad är skillnaden mellan ett stos lust och min lust??... föruom att kristendomen försökt piska i mig att det är fel före giftemål :o känner mycket väl igen mig när stona står o brunstar ------snigelspår---- :bump:

Om djuret skadas så är det djurplågeri eller brott mot djurskyddslagen.

Om djuret inte skadas så är det tillåtet om du äger djuret eller har ägarens tillstånd.

Men det viktiga är inte vad vi kallar det utan det är olagligt att skada djur! Räcker inte det?

så det är egentligen lagligt att "låna " ut sin häst åt folk för djursex?? här borde ju finnas pengar att tjäna isåfall?? ska nog öppna ett pony-harem i stallet :D 50 spänn /dopp under veterinärens uppsikt! :banana:

Men va...?!?

Prostitution är ju olagligt (eller numera olagligt att bara köpa eftersom så många prostituerade tvingas in i det/ människohandel m.m..)

Enligt vår lag betyder det allstå att den prostituerade inte kan bli åtalad medan han som köper begår en olaglig handling. Vilket betyder (översatt från människovärlden) att hästen inte gör något fel men att han som utför handlingen isf skulle bli åtalad.

Alltså var den där kommentaren bara ännu ett bevis på att äcklena som sysslar med sånt där borde spärras in.
Förresten så trodde jag att vi var på "samma sida"?

/Mi

Och ja... jag vet att "människo"lagarna inte gäller djur och bla bla bla, men det var en liknelse...

Helt ärligt, var "suck" det bästa du kunde komma med...?

Det kanske är dags för dig att börja se saker från flera håll, att ta dig tid och dela upp "användningsområdena" och försöka förstå skillnaden mellan just att bli utnyttjad och att arbeta.

Att se allt i en enda stor klump är bara att göra det lätt för sig. Dom som orkar tänka lite längre förstår också hur viktigt det är att reda ut allt bit för bit... och det kanske är därför många andra här förstått att vi kan börja med att kriminalisera tidelag utan att det går ut över hästens arbetsområden.

/Mi

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
711
Ekonomi & Juridik Någon som vet var jag kan hitta en lista över transportörer som kör inom Sverige? Jag ska flytta hästarna i sommar rätt många mil, 75 -...
Svar
15
· Visningar
1 405
Senast: Oknytt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 139
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar